Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

campagne Denk vooruit, 72 uur zonder stroom

Tjilp schreef op 25-11-2025 om 23:17:

waarom al dat water? Waarom geen sap, frisdrank, chocomel, blikken fruit? Als je geen warmtebron hebt wegens geen stroom, dan is koffie, thee niet mogelijk. rijst of aardappels koken zit er ook niet in. Hoe lang doe je met je camping gasstel?

Water om je simplistisch te wassen, dat moet er wel zijn natuurlijk. Mijn moeder had altijd een emmer water in de badkamer staan, voor de zekerheid.

Voor drie dagen drie liter per dag, dat is best veel. Het boekje heeft het bv over een kelder. Dorestad heeft een royale variant, maar welk doorsnee nieuwbouwhuis heeft een kelder?

als er geen internet is, hoe goed doen radio’s het dan? Is er dan een zender die nog steeds functioneert?

Twee weken met een éénpittertje. Langer als je water alleen aan de kook brengt en daarna het eten verder gaart in een hooikist.

https://www.tradeinn.com/trekkinn/nl/campingaz-camping-206-s-kampeerkookstel/138768006/p?id_producte=15809494&country=nl&msclkid=38f19cb7660a1e62b8a6f591584e79d9

https://www.bergzeit.nl/p/campingaz-gaspatroon-c206-gls/5018227/?ads_cha_gr=generic_paid_shopping&ads_cha_gr=generic_paid_shopping&msclkid=c9e18895538f11287b47e1b36dcb8cc0

Ik moet nog even gasflesjes halen voor ons campinggasstel. 

waarom al dat water? Waarom geen sap, frisdrank, chocomel, blikken fruit? Als je geen warmtebron hebt wegens geen stroom, dan is koffie, thee niet mogelijk. rijst of aardappels koken zit er ook niet in. Hoe lang doe je met je camping gasstel?

Water om je simplistisch te wassen, dat moet er wel zijn natuurlijk. Mijn moeder had altijd een emmer water in de badkamer staan, voor de zekerheid.

Voor drie dagen drie liter per dag, dat is best veel. Het boekje heeft het bv over een kelder. Dorestad heeft een royale variant, maar welk doorsnee nieuwbouwhuis heeft een kelder?

als er geen internet is, hoe goed doen radio’s het dan? Is er dan een zender die nog steeds functioneert?

Wat je in huis hebt voor nood gevallen en wat zonder bereiding direct eetbaar is moet iedereen maar voor zichzelf bedenken. Ik heb best een aardige voorraad in blik. Peulvruchten, fruit, tonijn, sardientjes,  confit de canard en knakworstjes. Verder ligt er altijd wel minstens één rookworst en allerlei crackers.

Ik heb behalve water ook houdbare melk in huis. Sap en limo wordt hier sowieso weinig gedronken dus om aan mijn broodnodige vocht te komen drink ik het liefste water.

Water kan je ook gewoon drinken hoor.

En natuurlijk als je sap of frisdrank in huis hebt teld dat gewoon mee in de liters. Maar water is voordelig in het noodpakket en goed voor je , t lichaam bestaat voor een groot deel uit water

ToetieToover schreef op 25-11-2025 om 17:33:

[..]

Verdedigen tegen wat? Mensen die aanbellen en vragen of er nog iets te delen is omdat er een baby zonder eten is. Zeg jij dan nee?

Je begrijpt mijn posting niet. 

Ik heb het niet over mensen die beleefd komen vragen of iemand eten voor een baby heeft.
Ik heb het over groepjes opgefokte kerels eigen rechter gaan spelen en met honkbalknuppels eten komen eisen, ongeacht of dat “eerlijk” is. In die villa kan ook iemand met MS of reuma wonen hè, of iemand die voor een bejaarde ouder zorgt. 

Mensen zijn elkaar te lijf gegaan om pakken wc-papier terwijl er voldoende wc-papier voor iedereen was. Dát soort mensen gaan niet beleefd netjes verdelen naar behoefte. Die gaan uit roven en plunderen en doen alsof dat is om anderen te beschermen. 
Ja, het kan best zijn dat ze hun buurvrouw met de baby ook een pak water en biscuits geven, en dat is dan leuk voor de buurvrouw, maar dat rechtvaardigt niet om met geweld anderen leeg te plunderen. 

Herfstappeltaart schreef op 26-11-2025 om 08:14:

[..]

Ik heb behalve water ook houdbare melk in huis. Sap en limo wordt hier sowieso weinig gedronken dus om aan mijn broodnodige vocht te komen drink ik het liefste water.

Als thee en koffie wegens geen verhit water uit het programma vallen, zou ik best chocomel lusten naast water.

Heb het boekje nog eens doorgekeken. Goed bedoeld van de overheid, we moeten erover praten en voorbereidingen treffen. Gaan we proberen. In de wetenschap dat crisis in het echt altijd anders is dan je je het nu kunt voorstellen. 
Wij hier in Nederland zijn - over het algemeen - niks gewend.

Ik ben echt mega slecht voorbereid. Ik heb laatst toevallig een zaklamp gekocht omdat ik las dat we stroomstoringen kunnen verwachten deze winter en ik heb kaarsen en lucifers in huis maar dat is het wel zo'n beetje. Flessen water ga ik wel weer kopen. Cash geld heb ik ook niet. Wel vrij veel houdbaar eten wat je zo op kan eten, dus veel noten, granola, gedroogd fruit en potten pindakaas en crackers. Daar overleef je wel even op. 
Pakken houdbare melk heb ik ook. En wat kant en klare soep in zak, kan je ook prima koud eten. Radio heb ik niet, gasbrander ook niet. 
Ik heb helemaal geen zin om me met dit soort doemdenken bezig te houden. Maar water ga ik nog wel halen, laatst viel het water er hier ook ineens af een halve dag. 

Tjilp schreef op 26-11-2025 om 09:28:

[..]

Als thee en koffie wegens geen verhit water uit het programma vallen, zou ik best chocomel lusten naast water.

Ik ook hoor, dat bestrijd ik toch niet?

Ja daar had man het gisteren ook over over die mensen.

Wij kunnen met eten wel vooruit, heb gisteren paar extra blikken bonen gehaald ( moest toch want van de week opgemaakt) verder liggen er eigenlijk altijd al wel flessen water en spa rood in de koelkast omdat wij vaak limonade drinken Ipv frisdrank. 
Vrijdag komt picnic en neemt wat extra flessen water mee.
Kaarsen en zaklampen hebben we ook maar waar de zaklampen liggen is de vraag. Heb ook nog ergens van die hoofdlampjes. Moet die eens bij elkaar leggen op een logische plek. 
Batterijen heeft man honderden in zijn werkbus liggen en daar ligt volgens mij ook een grote zaklamp.
We hebben alleen geen noodradio.

Wij zijn niet echt lekker voorbereid. Wel een paar liter water, blik knakworstjes, bonen en gedroogde bonen.
We hebben wel een bbq daar ook in de winter wel wat op gemaakt worden.
Vandaag maar een paar zaklampjes kopen en vriend kijkt naar een radiootje.
En misschien een waterfilter. Lijkt me toch veel handiger?

Evaluna schreef op 26-11-2025 om 10:16:

Wij zijn niet echt lekker voorbereid. Wel een paar liter water, blik knakworstjes, bonen en gedroogde bonen.
We hebben wel een bbq daar ook in de winter wel wat op gemaakt worden.
Vandaag maar een paar zaklampjes kopen en vriend kijkt naar een radiootje.
En misschien een waterfilter. Lijkt me toch veel handiger?

A wat al nagedacht over welk water je dan wilt gaan filteren?(Geen kritiek, oprechte vraag)

Uit de regenton, de sloot, wat op het plak dak ligt, sneeuw (als dat er is). En als dat allemaal op is, dan fietsen we naar een wetering of de Maas. @Groentetuin: Woon jij in een gebied waar geen water is?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.