Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

campagne Denk vooruit, 72 uur zonder stroom

Poezenmeisje schreef op 25-11-2025 om 06:23:

Ik ben te jong om mij deze sneeuw actief te herinneren, maar mijn man was puber en weet het nog goed.

Communicatie was er amper meer en in de rest van het land hadden ze niet eens door wat er hier aan de hand was.

Dan is een volle kelder wel fijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwstorm_van_14_februari_1979

f0bc78819176ba0f7574ef38399802a1044ee3bd070c2eb71fc712e2d4d9ce2c-1813876167.jpg

Ik was 12 toen.  En wij brachten in de buurt toen eten naar diverse bejaarden weet ik nog. 

Wij hebben er geen maatregelen voor getroffen. Maar met standaard kaarsen, voorraad, een waterzuiveraar, dekens etc komen we 72 uur heus wel door. En in geval van een grote verstoring verwacht van mij of man niemand dat we gaan werken. Dus het zal wel loslopen.

Als het gebeurt weet je natuurlijk niet vantevoren hoe lang het duurt. Ik zie hier mensen zeggen dat er mensen zullen zijn die niet willen delen. Waarschijnlijk ben ik zo iemand. Stel dat het 1 of 2 weken duurt, dan wil ik niet na 5 dagen zonder water zitten omdat ik zo behulpzaam was de buren een paar flessen te brengen. Voor het zelfde geld duurt het maar 2 dagen, en dan ben ik die trut die geen fles water wilde geven. Sja, het zei zo. Als je vantevoren weet dat het na 72 uur over is lijkt mij ook veel minder erg. Maar zo zal het niet gaan

Poezenmeisje schreef op 25-11-2025 om 06:23:

Ik ben te jong om mij deze sneeuw actief te herinneren, maar mijn man was puber en weet het nog goed.

Communicatie was er amper meer en in de rest van het land hadden ze niet eens door wat er hier aan de hand was.

Dan is een volle kelder wel fijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwstorm_van_14_februari_1979

f0bc78819176ba0f7574ef38399802a1044ee3bd070c2eb71fc712e2d4d9ce2c-1813876167.jpg

Ik was toen 7. 
We woonden afgelegen, waren helemaal ingesneeuwd en konden dus inderdaad geen kant op. 
Ik vond het als kind voornamelijk wel spannend en leuk, en ik kon natuurlijk niet naar school. 
Mijn moeder kennende had zij ongetwijfeld voldoende eten in huis.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn noodpakket niet op orde is.

Wat heb ik wél:
Flessen water, waarschijnlijk wel genoeg voor 3 dagen.
Warme dekens
Veel kaarsen en theelichtjes
EHBO dingetjes
Grote hoeveelheid kattenvoer voor mijn 2 katten

Wat heb ik nog niet:
Powerbank
Noodradio

Wat heb ik onvoldoende:
Eten op voorraad. Ik zou het waarschijnlijk 2 dagen uithouden. Misschien toch maar eens wat extra mueslirepen ofzo aanschaffen. 

Qua tijdsbesteding zou ik kunnen lezen want ik heb nog wel een paar ongelezen boeken, mijn huis opruimen, spelen en knuffelen met mijn katten. Maar waarschijnlijk zou ik voornamelijk uit het raam kijken, ik woon in de stad en er is altijd wel wat te zien. (En ik zou flink balen omdat ik geen noodradio en powerbank heb.  )

Chiquita schreef op 25-11-2025 om 08:44:

Dit artikel kreeg ik doorgestuurd, horror, hoop dat t nooit zover komt.

https://panorama.nl/artikel/669706/chaos-en-paniek-dit-gebeurt-er-in-nederland-bij-een-totale-black-out?utm_social_post_id=576486371&utm_source=facebook&utm_social_handle_id=111410215563139&utm_campaign=panoramafbphoto&utm_medium=social&brid=oQ6WwFaLtFT_IMLlkx8sRw

Als er écht grote lange rampen gebeuren, daar kun je je moeilijk op voorbereiden. Zoals ik ook ergens las: we zijn slechts 24 uur en 2 maaltijden van de barbarij verwijderd. 

Zulke doemscenario's zijn wel mogelijk, maar ik vind ze niet het beste argument om een noodpakket in huis te hebben. Als heel Europa uitvalt begin je ook niet veel meer met je flessen water. 

Maar dat je je een paar dagen zelf moet zien te redden door extreme ijzel (ik heb die winters in het noorden zelf meegemaakt inderdaad) aan de ene kant van het land en toevallig een watervervuiling (zoals laatst in Utrecht) aan de andere kant van het land, dat is heel goed mogelijk. 

Tot een jaar of wat geleden werd je zowat voor wappie uitgemaakt als je een paar flessen water, wat blikken bonen en cash geld in huis haalde. Dat begint een beetje te kantelen. Enerzijds zou ik liefst een behulpzaam en zorgzaam en onzelfzuchtig persoon zijn, maar ik zou ook weinig zin hebben om mijn water aan de buren te geven als die al jaren verkondigen dat het allemaal onzin en paniekzaaierij is. 

Kom best een eind denk ik:
Hebben een flessenvoorraad voor 3 dagen
Voorraadkast met potten en blikken
Diepvries
Campinggasstel + bbq
Dekens e.d.
Zonnepanelen, dus bij daglicht vast nog wel wat stroom
Houtkachtel met houtvoorraadje
Zaklampen (oplaadbaar en paar op batterijen, die ik ook altijd wel op voorraad heb) en een zooi waxinelichtjes.

Werken e.d. zal dan niet gaan, want ga er vanuit dat internet er ook uit ligt met de stroom.
Boeken, puzzelboeken, spelletjes.

Zonnepanelen heb je niets aan, want de omvormer zal niet werken.

Meesje schreef op 25-11-2025 om 10:01:

Ik zie hier mensen zeggen dat er mensen zullen zijn die niet willen delen. Waarschijnlijk ben ik zo iemand. Stel dat het 1 of 2 weken duurt, dan wil ik niet na 5 dagen zonder water zitten omdat ik zo behulpzaam was de buren een paar flessen te brengen. 

Heb je er dan ook over nagedacht hoe je ervoor gaat zorgen dat je niet hoeft te delen? Want als de pleuris echt uitbreekt gaat men aan beleefdheden voorbij. Ik vraag me af of mensen die zich voorbereiden er ook op ingesteld (en uitgerust) zijn om zichzelf en hun voorraad te beschermen.

Caroline80 schreef op 25-11-2025 om 12:39:

Het kan wel maar dan moet je er een thuisbatterij bij hebben.

Diezijnvanmij schreef op 25-11-2025 om 13:14:

[..]

Heb je er dan ook over nagedacht hoe je ervoor gaat zorgen dat je niet hoeft te delen? Want als de pleuris echt uitbreekt gaat men aan beleefdheden voorbij. Ik vraag me af of mensen die zich voorbereiden er ook op ingesteld (en uitgerust) zijn om zichzelf en hun voorraad te beschermen.

Dit is de reden dat ik wel een klein noodpakket heb maar er niet al te veel mee bezig ben. Als de pleuris echt uitbreekt ben ik echt niet stoer/sterk of survival-achtig genoeg om me te redden. 

[..]

Als de pleuris ècht uitbreekt deel ik alles wat ik heb. Dan maar samen de afgrond in.

Caroline80 schreef op 25-11-2025 om 12:39:

Das een goeie, even niet aan gedacht. Na ja, heb ook een klein paneel om iets op te kunnen laden.

En eventueel een kleine generator.

[..]

Als de pleuris echt uitbreekt ga ik door mijn ziekte zeer waarschijnlijk toch wel dood, want die stress zal mijn zenuwstelsel echt niet aan kunnen waardoor ik zeer waarschijnlijk in een korte tijd nog heel veel zieker zal worden. Dus daar maak ik me maar niet druk om.

Maar drie dagen dat overleef ik wel. En verder zie ik het dan wel

[..]

Ik vind dat echt een negatieve insteek die vooral is ingegeven door Amerikaanse films. Dat land staat immers niet bekend om zijn sociale beleid. Mijn verwachting is eerder dat mensen elkaar gaan helpen. Laatst kwam er nog geen uur geen water uit de kraan, en had ik al contact met meerdere buren en een deel van mijn watervoorraad aangeboden en er was juist veel saamhorigheid. Heb wat vertrouwen in de mensheid. Als ik weet van mensen met een beperking zoals Lollypopje in mijn directe omgeving, zou ik even langsgaan om te vragen wat ik kan doen. Want werken zit er toch even niet in. 

ToetieToover schreef op 25-11-2025 om 16:19:

[..]

Ik vind dat echt een negatieve insteek die vooral is ingegeven door Amerikaanse films. Dat land staat immers niet bekend om zijn sociale beleid. Mijn verwachting is eerder dat mensen elkaar gaan helpen.

Dat kwartje kan twee kanten op rollen. Tijdens corona hamsterden mensen nog pakken wc-papier terwijl daar geen enkele reden voor was. 

En wat mensen onder druk doen, dat is niet zo goed te voorspellen. Wat je nu doet, of wat je zou willen doen, of wat je normaal gesproken netjes vindt, zijn allemaal niet zulke hele betrouwbare voorspellers. 

Ik verwacht niet dat mensen elkaar zomaar te lijf gaan om een blik bonen. Maar ik verwacht wel dat in sommige wijken groepjes macho "buurtwachten" eigen regels gaan bepalen. Omdat "dat vrouwtje van hiernaast met een baby zit en geen eten heeft en ze in die villa daar heus wel even kunnen bijspringen". En dat kan raar uitpakken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.