Nieuws en actueel
Auwereel
24-11-2025 om 15:18
campagne Denk vooruit, 72 uur zonder stroom
Een topic naar aanleiding van die overheidscampagne Denk vooruit, en even aannemende dat de stroomuitval het enige problem is, en ook echt niet veel meer dan 72 uur duurt.
Ik heb veel dekens, flessen water in huis en zat eetbare spullen zonder koken om het, denk ik, wel 72 uur uit te houden. Maar wat ga ik verder doen in die 72 uur. Om naar mijn werk te gaan en daar meetings te hebben, of les te geven, dat gaat het niet worden, het wordt al een dingetje om binnen te komen.
Thuiswerken is normaal prima te doen, maar letterlijk alles wat ik doe, gaat met de laptop waarvan de accu na een halve dag werken leeg is. Vroeger las ik verslagen en rapporten op papier, maar als de stroom uitvalt, heb ik het niet op papier en geen printer in huis om het uit te printen. Ik heb nog wel een boek liggen over mijn vakgebied, dat ik kan lezen zolang het licht is, of mijn hand het nog uithoudt met de knijpkat.
Met mijn ereader hou ik mezelf misschien wel al die uren zoet, maar dat zal niet werkgerelateerd zijn! Misschien met stoffer en blik mijn huis nog wat aan kant brengen. Met water poetsen zit er natuurlijk ook niet in. Lekker kletsen en knuffelen met mijn man (maar of ik dat 72 uur uithoud...!
)
Wat zouden jullie in die 72 uur-zonder-stroom doen, kan jij nog wel werk verrichten? Hoe ga je je verveling tegen?
Poezie
25-11-2025 om 07:32
Dorestad schreef op 24-11-2025 om 15:40:
wij houden het waarschijnlijk weken vol. Mijn moeder, mijn brus met gezin en wij: samen hebben we 5 bronnen op eigen terrein. Handmatig water oppompen kan prima. Verder kunnen we dagen eten van de inhoud van ontdooiende vriezers (8 grote vriezers). Veel producten uit die diepvriezers kunnen we bereiden op diverse skottelbraais. Er zijn meer dan 15 hele grote gasflessen bomvol propaan en butaan, dat spul. Brus heeft een stuk of 20 m3 hout voor de kachels. Daarnaast ook nog eigen bos. Eten kunnen we vervolgens wecken. Ik weet dat er paar honderd potten zijn. We hebben sowieso voorraad weckspul. Daarnaast allerlei peulvruchten zowel in blik als gedroogd. In de tuinen staat nog diverse groenten. We zouden handmatig kunnen snoeien in de tuin. Poetsen in huis kan ook. We zouden ons bij daglicht prima vermaken met wandelen, wat krachttraining, lezen, koken, spelletjes doen. Wassen met washandje. Op tijd naar bed gaan. Qua werk wat iedereen normaal gesproken doet wordt wel lastiger. Daar heb ik géén oplossing voor. Cash geld is in de familie voldoende aanwezig om enkele jaren vooruit te kunnen.
Ben jij soms WA of Maxima?
Wieder
25-11-2025 om 07:59
Aan de hand van dit topic gaan we toch even nadenken over een aggregaat. We hebben hier 7 paarden staan, ook als de stroom een dag uitvalt zullen die moeten drinken. We hebben een zwembad waar we 7000 liter grondwater in op kunnen slaan, daarmee kunnen we ook ons wel met een washandje wassen, het huis schoonhouden en de wc doortrekken. Flessen water om te drinken en te koken kunnen we hier ook voldoende kwijt zonder dat het in de weg staat. En we hebben een grote voorraadkast, mooie aanleiding om die binnenkort eens logisch in te delen en aan te vullen! Overstroming is hier gelukkig nauwelijks een issue. Ons vorige huis zou ondergelopen zijn als het er tijdens de watersnoodramp al stond, maar aan dit deel van het noodpakket, een droog huis, hebben we al voldaan.
Groentetuin
25-11-2025 om 08:02
@dorrestad
Die bronnen kan je dat drinken?
Wij hebben ook een bron laten slaan maar wat een putlucht komt daar vanaf.
Enkel geschikt voor sproeien van de tuin.
Drinken kan je t absoluut niet , ik denk ook niet met zuiveringsmiddelen of zo ( al zou ik t in een geval van leven of dood wel doen natuurlijk)
Maar t ideaal van zuiver bronwater .... absoluut niet, bij jou wel?
Poezenmeisje
25-11-2025 om 08:21
Groentetuin schreef op 25-11-2025 om 08:02:
@dorrestad
Drinken kan je t absoluut niet , ik denk ook niet met zuiveringsmiddelen of zo ( al zou ik t in een geval van leven of dood wel doen natuurlijk)
Waterfilter plus een paar minuten koken. Of een druppeltje waterzuiveringsspul erbij als je niet kunt koken en dat een half uurtje laten staan.
Mijn waterfilter kun je aansluiten op een standaard colaflesje.
Mijn man zou zich in Nederland wel zorgen maken om uitgespoelde bestrijdingsmiddelen in het water.
Poezenmeisje
25-11-2025 om 08:24
Die ijzel was prachtig, maar mijn moeder kon de deur niet in na haar nachtdienst. Daar lag drie centimeter ijzel op.
Galerijflat, dus ook geen andere deur.
Dát heeft mij man wel gemist, die liep toen stage aan de andere kant van het land.
Wieder
25-11-2025 om 08:40
Groentetuin schreef op 25-11-2025 om 08:02:
@dorrestad
Hoe diep is jullie put? Hier ruik je echt niks, er komt mooi helder water uit mef weinig ijzer. De kwaliteit is gemeten en heel goed bevonden. Toch zou ik het niet zomaar drinken, maar voor de paarden (die ook gerust van een modderplas of uit een sloot drinken) is het meer dan prima.
Chiquita
25-11-2025 om 08:44
Dit artikel kreeg ik doorgestuurd, horror, hoop dat t nooit zover komt.
https://panorama.nl/artikel/669706/chaos-en-paniek-dit-gebeurt-er-in-nederland-bij-een-totale-black-out?utm_social_post_id=576486371&utm_source=facebook&utm_social_handle_id=111410215563139&utm_campaign=panoramafbphoto&utm_medium=social&brid=oQ6WwFaLtFT_IMLlkx8sRw
masatu
25-11-2025 om 08:53
Qua eten hangt het een beetje ervanaf wanneer het is: we doen altijd boodschappen voor een hele week. Als het nét tijd voor nieuwe weekboodschappen zouden zijn, denk ik dat we wel 3 dagen redden met eten. Qua pasta/rijst/aardappels/brood wel prima, een paar potten groenten (kan nog wel wat meer), en ook wel genoeg noten & gedroogde abrikozen/rozijnen & mueslirepen. Misschien nog wel wat houdbaar vlees of vis kopen, dat hebben we nu niet in huis. Koken kan op het camping-gasstel en eventueel barbecue.
Qua water weet ik het niet zo goed. We hebben niet echt flessen water, maar wel een boilervat van 300 liter. Dus ik denk dat we daar best even mee vooruit kunnen? Ik kan die gewoon onderaan handmatig aftappen zonder stroom nodig te hebben.
Qua vermaak genoeg puzzels, bordspellen (en een zoontje die ook vermaakt moet worden). Werken kan ik niet (maar ik denk niet dat iemand daar wakker van ligt - het is niet alsof ik een kritieke functie heb).
En verder hebben we een open haard + genoeg hout om het wat warmer te krijgen thuis. En dekens / thermokleding genoeg. Niet veel kaarsen, maar in elk geval genoeg zaklampjes/hoofdlampjes en batterijen. Een radio op batterijen hebben we ook, maar ik denk dat ik nog eens moet checken of die nog wel werkt en wat die eigenijk ligt. Tijd geleden dat ik die heb gebruikt.
Netherfield
25-11-2025 om 08:53
Chiquita schreef op 25-11-2025 om 08:44:
https://panorama.nl/artikel/669706/chaos-en-paniek-dit-gebeurt-er-in-nederland-bij-een-totale-black-out?utm_social_post_id=576486371&utm_source=facebook&utm_social_handle_id=111410215563139&utm_campaign=panoramafbphoto&utm_medium=social&brid=oQ6WwFaLtFT_IMLlkx8sRw
Artikel gelezen, dat is wel serieuze horror inderdaad.
Daglichtlamp
25-11-2025 om 08:58
Hopelijk ben ik al thuis als de stroom uitvalt, anders wordt het met mijn versleten knieën een lange wandeling naar huis. Thuis is het grootste probleem drinkwater denk ik. Lang houdbare eventueel direct eetbare dingen heb ik voldoende. Boeken om mijn tijd mee door te brengen zijn er ook. Dus dat wordt onder een stapels dekens lezen.
Dorestad
25-11-2025 om 09:06
water is met filter drinkbaar. Bij bron ouders zit wel veel ijzer. Dat water verkleurt al in de lucht.
En op de vraag of wij WA of Maxima zijn. Ik ben opgegroeid in een gezin waar eerst schaarste was. Mijn ouders zijn in armoede opgegroeid. In die omgeving van hun was het gewoon dat de meeste mensen een moestuin hadden. Mijn moeder heeft die, op haar 85ste, nog. Veel werk maar ook zingeving. Groenten zonder gewasbeschermingsmiddelenJaarrond eten van de oogst uit eigen tuin plus daarvan rond delen is gewoon in mijn familie. Sober leven ook al is dat financieel niet nodig zat er ingebakken bij mijn ouders.
Mijn vader jaagde. Was tevens visser. Verbouwde ook granen waarvan hij zelf meel maalde.
Herfstappeltaart
25-11-2025 om 09:07
Dorestad schreef op 25-11-2025 om 09:06:
water is met filter drinkbaar. Bij bron ouders zit wel veel ijzer. Dat water verkleurt al in de lucht.
En op de vraag of wij WA of Maxima zijn. Ik ben opgegroeid in een gezin waar eerst schaarste was. Mijn ouders zijn in armoede opgegroeid. In die omgeving van hun was het gewoon dat de meeste mensen een moestuin hadden. Mijn moeder heeft die, op haar 85ste, nog. Veel werk maar ook zingeving. Groenten zonder gewasbeschermingsmiddelenJaarrond eten van de oogst uit eigen tuin plus daarvan rond delen is gewoon in mijn familie. Sober leven ook al is dat financieel niet nodig zat er ingebakken bij mijn ouders.
Mijn vader jaagde. Was tevens visser. Verbouwde ook granen waarvan hij zelf meel maalde.
Het lijkt mij een arbeidsintensieve, maar prachtige manier van leven.
Anna76
25-11-2025 om 09:15
Ik hoop dat ik thuis ben als de stroom uitvalt, of desnoods op m'n werk. Thuis heb ik nog boeken, puzzels en handwerkspullen genoeg, ik kom de dag wel door. En m'n ouders en broer wonen allebei op loopafstand, daar kan ik ook nog gaan buurten of boeken ruilen.
Maar ja, je zal zien dat ik net onderweg ben en met de trein of de metro ergens strand.
Luttjetrut
25-11-2025 om 09:24
Auwereel schreef op 24-11-2025 om 23:24:
Vanavond fietste ik door een stuk straat waar de straatverlichting was uitgevallen. Wat was het daar donker zeg! En dan was er nog licht van nabijgelegen flats.
Ik ben benieuwd hoe gemakkelijk het is om dan naar huis te fietsen als alle verlichting uitvalt, behalve mijn fietslampjes, uiteraard.
In de oorlog zijn blijkbaar regelmatig Amsterdammers de grachten in gelopen en verdronken omdat ze tijdens de verduistering gedesoriënteerd waren.
Herfstappeltaart
25-11-2025 om 09:27
Chiquita schreef op 25-11-2025 om 08:44:
Hè gezellig. Hopelijk komt het nooit zover.