Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ben jij wel eens online opgelicht ?

Ik kreeg laatst ook een mailtje van de bank. Ik twijfelde en liet het aan man zien. Zijn reactie: maar je zit helemaal niet bij die bank! Combinatie van net een nieuwe (andere) bank en ziek thuis. 

Dat soort neppe bankmailtjes stuur ik wel meestal door naar de bank, als je even googlet, vind je vaak wel een emailadres waar ze graag dat soort fraudemailtjes op ontvangen, zodat de bank erop kan inspelen (waarschuwen/beveiligen). 

Ook vaker mailtjes gehad die inderdaad mij aftrekkend op webcam hadden. Ook ik ben een vrouw... Verder heb ik vaak een erfenis of een ander financieel voordeel uit andere delen van de wereld. Daarnaast win ik vaak gekke prijsvragen waar ik nooit aan heb meegedaan. Ik verwijder alles maar gewoon...

Via via hoorde ik een verhaal van een vrouw die onlangs ook slachtoffer is geworden. Pinpas en pincode en alle sieraden meegenomen "uit voorzorg". Rekening was leeggetrokken, spaarrekening leeggetrokken en wat ik nog het meest gewiekst vond: alle betaalde rekeningen van de afgelopen (drie?) maanden waren gestorneerd en dat geld was uiteraard ook opgenomen. Dan heb je dus niet alleen een lege bankrekening, maar ook meteen een betaalachterstand van je huur, g/w/l, telefoonrekening etc. Heel sneu, want het betrof uiteraard een alleenstaande kwetsbare oudere vrouw. 

Ginevra schreef op 08-08-2025 om 14:13:

Ikzelf niet, maar mijn oude moeder keer op keer. Alles is langsgekomen: whatsappfraude, de aardige bankmeneer die belde om haar rekening veilig te stellen, de oplichter die deed alsof ik een ongeluk had gehad....
De financiele schade viel mee, zeker nadat we limieten op haar rekening hadden gesteld, maar ze was er elke keer zo overstuur van, ik had haar elke keer huilend aan de telefoon.
Ik hoop dat die hufters branden in de hel. Ik kan allerlei misstappen vergeven, maar om oude mensen zo overstuur en verdrietig te maken, dat wekt mijn blinde haat en moordlust op.

Dit is mijn moeder in een iets andere vorm (niet via whatsapp maar ze belden haar op haar vaste nummer) helaas ook overkomen. Heeft haar dankzij een scherpe bankmedewerker geen cent gekost maar wel sieraden, en uiteraard ook mentaal. Ze voelde zich erg dom dat ze erin getrapt was, nadat ze haar een uur of 3 via de telefoon gebrainwashed hadden. 

Anyway ik deel jouw kwaadheid Ginevra...

Nee , nou ja wel n keer een appje van iemand die mij "mam" noemde, Dat een man niet ad n ween dat hij n kind heeft is te begrijpen, maar n vrouw?
Ken wel iemand die er bijna ingetrapt was, aan de telefoon. Opeens kreeg ze het licht en zei iets van : Jullie doen dit soort zaken toch nooit via de telefoon?  Toen had de andere kant opeens n computerstoring en zou later terugbellen. 

Nou lees ik regelmatig "kwetsbare oudere" die erin trapt,maar als een scam nieuw en onbekend is, kunnen ook hooggeschoolde jongere mensen het slachtoffer worden, zoals een universitair geschoolde collega van mij, aanzienlijk jonger dan ik, een jaar of vijf terug, die trapte in een val van een familielid die plotseling dringend geld nodig zou hebben. Ik kan mijn zijn verbazing, ergernis, paniek nog goed herinneren toen hij zich realiseerde dat het een scam was. 

Hen wel laatst gehad dat een van mijn beste vrienden laatst appte of hij geld kon lenen. Heb toen even gebeld en klopte wel maar wel blij dat ik eraan dacht om even te bellen. Ging om best veel geld. 

Een keer just in case mijn creditcard geblokkeerd toen ik na een prijsvraag op facebook in een pb van gekloonde fbpagina tuinde. Je kunt duizend keer anderen waarschuwen en dan alsnog zelf te onoplettend zijn..... 

Ooit werd ik gebeld door een enthousiaste Amerikaanse man die zei dat ik een vakantie op de Bahamas had gewonnen. Hij vroeg om mijn creditcardgegevens, die had hij ergens voor nodig maar ik zou verder geen kosten hebben. Ik twijfelde wel, maar dacht toen nog dat als mensen de code achterop de creditcard niet hadden, er geen geld afgehaald kon worden. Want die code moest ik altijd eerst geven voordat ik er zelf mee kon betalen. Dus ik de gegevens verteld.
 Daarna werd er dus een flink bedrag afgeschreven. Ik weer wat geleerd (ik was nog best jong en naïef) 
Nu heb ik niet eens meer een creditcard, kan er ook niks mee.

ik heb wel is een mail gehad van de ABN maar die heb ik genegeerd, toen ik er een van de ING kreeg schrok ik wel maar heb die ook genegeerd.
sms van de belastingdienst zelfde verhaal.

mijn zus kreeg een keer zo'n : hoi mam nieuwe nummer blablabla,haar 3-jarige dochter zat naast haar op de bank  

de opa van mijn zwager, is ook bijna opgelicht door 2 ''nep'' glazenwassers, die wilde dat hij ging betalen maar zijn opa belde de bank om het limiet te verhogen of iets. en aangezien hij altijd op speaker belt, kon de dame aan de lijn alles volgen. 
en dat heeft hem gered.

zo'n 12 jaar geleden denk ik misschien langer zelfs, ik was aan het werk toen de telefoon ging dus ik nam op.
zegt de persoon aan de andere kant van de lijn(in heel slecht engels) : ja met Microsoft er is een virus op je computer blabla..
ik zeg dat is knap want er is hier geen computer en je belt met dit en dit bedrijf.
die persoon bleef maar volhouden van wel en probeerde me uit alle macht te overtuigen dat ik de gegevens moest doorgeven.
ik zeg waarom die heb je toch al en blijkbaar kloppen die niet.
Na een hoop getouwgetrek en ook nog bedreigen en schelden(van de ''microsoft kant'') heb ik de hoorn erop gegooid.

in diezelfde periode was ik op een verjaardag bij een goede vriendin en kwamen op het gesprek van oplichtingen.
en haar oom vertelt dat het hem ook is overkomen met zijn creditcard, en hoe hij het vertelde merkte je al van ja maar dit rammelt aan alle kanten, waarop mijn vriendin zei  hoe ben je er nog in ingetrapt?!, ik heb geen creditcard maar zelfs ik weet dat ze dit nooit over de mail zullen vertellen dat er iets mis is.

Oh, ik merk nu dat je hier na een uur tijd het bericht al niet meer aan kan vullen.

Ik wilde het woordje misgaan nog toevoegen aan het eind van mijn vorige post. 

Oja, of dat je wordt gebeld en dat er dan iemand nogal blikkerig vraagt "is this Afrodite?" Ik heb geleerd dan altijd meteen de verbinding te verbreken, omdat ze blijkbaar jouw "ja" en jouw "Afrodite" kunnen knippen en plakken in andere bandjes, waarmee je dan toestemming geeft voor allerlei onzin. Sindsdien probeer ik bij alle onbekende nummers met "hallo" op te nemen, voor de zekerheid, ipv "u spreekt met Afrodite".

Ik heb van de week voor het eerst heel rare smsjes gekregen. 2 groepen waar ik aan toegevoegd was met een heleboel andere telefoonnummers. Veel herkende ik van Engelssprekende lastigvallers.

afrodite05 schreef op 09-08-2025 om 16:35:

. Sindsdien probeer ik bij alle onbekende nummers met "hallo" op te nemen, voor de zekerheid, ipv "u spreekt met Afrodite".

Ik neem onbekende nummers nooit op, is het iemand die me echt ergens voor moet hebben spreken ze de voicemail maar in.

als ik word gebeld door een onbekend nummer neem ik op met hallo..? Alhoewel ik het ook soms laat gaan ,als het echt belangrijk is bellen ze nog wel een keer.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-08-2025 om 19:12:

Ik heb van de week voor het eerst heel rare smsjes gekregen. 2 groepen waar ik aan toegevoegd was met een heleboel andere telefoonnummers. Veel herkende ik van Engelssprekende lastigvallers.

Die had ik ook, ik geloof over een DHL zending. Was helemaal verbaasd dat er tegenwoordig ook groepen te maken zijn in sms. 

Mlah! schreef op 09-08-2025 om 21:59:

[..]

Die had ik ook, ik geloof over een DHL zending. Was helemaal verbaasd dat er tegenwoordig ook groepen te maken zijn in sms.

Ja, nu je het zegt. Het was van GLS, ook een bezorger. Ik moest mijn telefoonnummer doorgeven bij de bestelling. Misschien hebben ze "mannetjes" lopen die de nummers doorgeven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.