Nieuws en actueel
wild-flower
08-08-2025 om 13:21
Ben jij wel eens online opgelicht ?

De laatste tijd is online oplichting vaak in het nieuws .
Goed dat er aandacht voor is .
Blijkbaar gebeurt het best vaak namelijk , 4 op de 10 mensen ( dat is 42 % ! ) waren hier de afgelopen 3 jaar slachtoffer van .
De meesten doen daar geen melding of aangifte van, omdat ze denken dat dat geen zin heeft.
Zijn jullie wel eens online opgelicht ?
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5522254/vier-op-de-tien-mensen-werden-online-opgelicht-tips-om-er
Ginevra
08-08-2025 om 16:57
Madamecannibale schreef op 08-08-2025 om 15:41:
[..]
Dat is wel echt naar
Ja, het was zo ontzettend zielig, en elke keer zei ze “nu ben ik echt gewaarschuwd hoor, ik trap er nu echt niet meer in”. Maar ze heeft een beroerte gehad en ze was gewoon niet meer scherp, en ze was doodongelukkig als ze toch weer ergens in getrapt was, dan was ze vooral helemaal overstuur dat ze niet meer op haar eigen beoordelingsvermogen kon vertrouwen. “Maar die man was zo vriendelijk en behulpzaam, en ik heb zijn naam nog gegoogled, op LinkedIn staat dat hij echt bij de bank werkte!”. Ja mam, maar iedereen kan aan de telefoon doen alsof hij Pietje Puk van de ING is hè….
En ik ben bang dat ze op een soort lijst van favoriete doelwitten stond, zo van “dat is een goeie, die moeten we hebben!”.
Ze is inmiddels overleden. Dat is heel verdrietig maar ik ben blij dat die stress tenminste voorbij is.
Madamecannibale
08-08-2025 om 17:23
Ik ben wel bang voor de komende jaren. Als ik zie hoe goed die deepfakes zijn geworden en hoe natuurlijk een gesproken gesprek met AI verloopt. Als je kind vanuit zijn/haar vakantieadres met je videobelt en ze spoofen ook nog het nummer, dan is het wel klaar. De enige waarheid is dan nog iemand in het echt spreken (totdat de hologrammen komen
)
Ginevra
08-08-2025 om 17:28
Madamecannibale schreef op 08-08-2025 om 17:23:
De enige waarheid is dan nog iemand in het echt spreken (totdat de hologrammen komen
)
ja, we hebben wel eens geprobeerd codewoorden af te spreken, of controlevragen waar alleen de echte persoon het antwoord op weet. Maar in de stress van het moment denken mensen daar niet aan.
als je denkt dat je je eigen kind aan de lijn hebt met een paniekverhaal, ga je niet vragen “hoe zag onze hond er vroeger uit?”.
Chrissie80
08-08-2025 om 18:15
Koettie schreef op 08-08-2025 om 16:20:
Mijn vader ook door de 'dit is mijn nieuwe nummer' WhatsAppfraude. En we hadden hem nog zoooo gewaarschuwd. Was heel zielig, de oplichter had het over een bedrag van 3200 euro ofzo en mijn vader zit op het absolute minimum dus die zei keer op keer ik kan maar dertig euro overmaken.. En die eikels maar doordrammen. Uiteindelijk is er 40 euro afgeschreven want meer had hij niet maar qua nasleep heeft hij er echt last van gehad.
Dat is echt sneu! Hier gebeurde het tegenovergestelde. M'n 'stiefschoonvader' laat zich niet in de maling nemen, door niks of niemand niet, hij trapt er niet in. Dus toen ik echt een nieuw nummer kreeg heeft hij me direct geblokkeerd. Ik kon hem niet meer bereiken. Ik moest de bewijzen persoonlijk komen aanleveren en m'n eigen nummer in zijn telefoon zelf deblokkeren want hij geloofde er niks van. Dus deze beste man hoeven we niks meer te leren 😅.
Chrissie80
08-08-2025 om 18:19
Niet echt opgelicht, meer zelf stom geweest. Ik heb begin dit jaar tickets geboekt voor een binnenlandse vlucht bij een niet bij naam te noemen 'Afrikaanse luchtvaartmaatschappij'. Pas na het boeken bleek dat ze op de zwarte lijst staan en konden we er met geen mogelijkheid contact meer mee krijgen. Zo stom, normaal checken we dit soort dingen wel van te voren. Gelukkig heeft de creditcardmaatschappij de kosten vergoed want al hadden ze gereageerd, no way dat ik nog zou zijn ingestapt.
Tuinfluiter
08-08-2025 om 18:48
We zijn er tot nu toe gelukkig nog nooit ingetrapt wel al verschillende keren apps en mails gekregen om ons geld te ontfutselen.
Man dacht één keer in de begin tijd van dit soort fraude dat het echt was dochter had een paar maanden daarvoor haar telefoon laten vallen en toen hij een app "van haar" kreeg dat haar telefoon kapot was riep hij nee hè niet weer. Ik had toen de tegenwoordigheid van geest om haar gewoon even te bellen. Maar geld zouden wij nooit naar een vreemd nummer overmaken haar nummer staat gewoon in ons adresboek.
Wij hebben heel bewust nooit veel geld op onze betaal rekening als we veel geld van de spaarrekening willen overschrijven kost dat een dag.
In het verleden is wel de creditcard van man twee keer misbruikt maar dit is opgelost door de creditcard maatschappij en kostte hem geen geld. Één keer werd hij gebeld of hij in Australië was want iemand probeerde met zijn kaart juwelen te kopen. Dat was niet het geval en daar heeft hij nooit meer iets over gehoord.
KnorrendKitten
08-08-2025 om 19:08
Ik was contactpersoon voor mijn moeder die op haar oude dag o.a. naar Macedonië op vakantie ging. Op een gegeven moment wordt ik gebeld door een Engelssprekende vrouw en dacht direct aan mijn moeder. Ik snapte er niet veel van maar toen ze zei dat ze vanuit Italië belde heb ik opgehangen.
Ook wel eens de mailtjes over mijn Rabobank rekening of zoiets dat ik niet heb.
rionyriony
08-08-2025 om 19:31
Ik heb één keer een duur meubel gekocht van een online shop met een fysieke winkel en de eigenaar wist dat hij failliet zou gaan en heeft me niet gewaarschuwd. Toen ik hem achteraf belde zette hij een dreigende toon op van "nou moet je me niet gaan vervelen; ik heb je adres".
duizel
08-08-2025 om 20:17
vriend kreeg een keer een telefoontje van de bank dat zijn geld niet meer veilig was op zijn rekening oid. Heel verhaal, wist ook best wat dingen. Uiteindelijk kwam de vraag om zijn pincode.
Ondertussen had ik de fraudehulplijn van onze bank gebeld met mijn telefoon. Toen de dat duidelijk werd bij degene die mijn vriend belde was het telefoontje zo klaar.
Ook wel eens appjes of smsjes over een deurwaarder die langs zou komen als ik niet zou betalen. Nooit gebeurd.
Vanavond ging mijn telefoon en kreeg ik zo'n bandje van 'ik wil met je praten over een baan, voeg dit nummer toe aan WhatsApp'
Niet gedaan natuurlijk maar eigenlijk wel benieuwd wat ze hiermee willen?
LindaPinda11
08-08-2025 om 21:15
duizel schreef op 08-08-2025 om 20:17:
vriend kreeg een keer een telefoontje van de bank dat zijn geld niet meer veilig was op zijn rekening oid. Heel verhaal, wist ook best wat dingen. Uiteindelijk kwam de vraag om zijn pincode.
Ondertussen had ik de fraudehulplijn van onze bank gebeld met mijn telefoon. Toen de dat duidelijk werd bij degene die mijn vriend belde was het telefoontje zo klaar.
Ook wel eens appjes of smsjes over een deurwaarder die langs zou komen als ik niet zou betalen. Nooit gebeurd.
Vanavond ging mijn telefoon en kreeg ik zo'n bandje van 'ik wil met je praten over een baan, voeg dit nummer toe aan WhatsApp'
Niet gedaan natuurlijk maar eigenlijk wel benieuwd wat ze hiermee willen?
Misschien een kopie van je ID?
Bloemenzee
08-08-2025 om 21:55
Ik heb wel eens sms’jes met betaalverzoeken gehad, maar dat was vrij doorzichtig.
Ook ooit een mail gehad waarin ze dreigden een video van me online te zetten als ik niet dit of dat deed. Het zou een video zijn waarin ik me zat af trekken. Vond ik nogal knap, om zo’n video van een vrouw te hebben.
Agen
08-08-2025 om 23:49
Auwereel schreef op 08-08-2025 om 15:17:
Ik heb wel eens een afpersmail gehad die dreigde mijn seksvideo openbaar te maken en hij had mijn wachtwoord. Dat wachtwoord was inderdaad een wachtwoord dat ik ooit had gebruikt voor een fotosite, alleen maak ik geen seksvideo's. Dat was in de tijd toen er nog geen deepfakes bestonden, dus ik heb de mail genegeerd, maar was toch even van slag ervan.
Oh ja, zoiets heb ik jaren geleden ook gehad. Ging over een video waarin ik mezelf zat af te trekken, volgens het bericht 🤪
Due-scimmie
09-08-2025 om 08:34
Ik ben wel keer slachtoffer geweest van identiteitsfraude. Toen was mijn naam gebruikt bij Klarna. Maar aangifte gedaan en opgelost.
Dolfje
09-08-2025 om 08:43
In een eerdere post zei ik nee maar ik herinner me dat ooit mijn creditcard is misbruikt.
Ik had online een transfer geboekt( wel een betrouwbare site) en die site was gehacked en waren de cc gegevens daardoor door schurken gebruikt. We waren in de VS en we werden door de bank gebeld want ze zagen hele rare aankopen op websites uit verschillende landen terwijl ze dus aan ons betaalgedrag zagen dat we op vakantie waren. Voor 500€ lego oa. Het was totaal iets van 2000-3000 euro maar ze hebben toen meteen onze kaart geblokkeerd en alles terug gestort.
Dus niet zelf online opgelicht maar zulke dingen gebeuren ook.
Ambra
09-08-2025 om 10:18
ik heb nog geen problemen op dit gebied gehad. Wel het bekende " mam mijn telefoon is stuk" op.. mijn werk telefoon waar kind het nummer niet van heeft.
Kreeg vd week bericht van KLM dat mijn gegevens bij die hack zaten en dat ik moet oppassen op verdachte telefoonjes en mails. In eerste instantie wantrouw ik dan zelfs die mail, totdat ik het in het nieuws las. Zit me dan wel af te vragen wat ik kan verwachten, wat voor oplicht telefoontjes ik kan krijgen met mijn gegevens vd KLM..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.