Nieuws en actueel
wild-flower
08-08-2025 om 13:21
Ben jij wel eens online opgelicht ?

De laatste tijd is online oplichting vaak in het nieuws .
Goed dat er aandacht voor is .
Blijkbaar gebeurt het best vaak namelijk , 4 op de 10 mensen ( dat is 42 % ! ) waren hier de afgelopen 3 jaar slachtoffer van .
De meesten doen daar geen melding of aangifte van, omdat ze denken dat dat geen zin heeft.
Zijn jullie wel eens online opgelicht ?
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5522254/vier-op-de-tien-mensen-werden-online-opgelicht-tips-om-er
Ginevra
08-08-2025 om 14:13
Ikzelf niet, maar mijn oude moeder keer op keer. Alles is langsgekomen: whatsappfraude, de aardige bankmeneer die belde om haar rekening veilig te stellen, de oplichter die deed alsof ik een ongeluk had gehad....
De financiele schade viel mee, zeker nadat we limieten op haar rekening hadden gesteld, maar ze was er elke keer zo overstuur van, ik had haar elke keer huilend aan de telefoon.
Ik hoop dat die hufters branden in de hel. Ik kan allerlei misstappen vergeven, maar om oude mensen zo overstuur en verdrietig te maken, dat wekt mijn blinde haat en moordlust op.
Auwereel
08-08-2025 om 15:17
Ik heb wel eens een afpersmail gehad die dreigde mijn seksvideo openbaar te maken en hij had mijn wachtwoord. Dat wachtwoord was inderdaad een wachtwoord dat ik ooit had gebruikt voor een fotosite, alleen maak ik geen seksvideo's. Dat was in de tijd toen er nog geen deepfakes bestonden, dus ik heb de mail genegeerd, maar was toch even van slag ervan.
Dolfje
08-08-2025 om 15:20
Auwereel schreef op 08-08-2025 om 15:17:
Ik heb wel eens een afpersmail gehad die dreigde mijn seksvideo openbaar te maken en hij had mijn wachtwoord. Dat wachtwoord was inderdaad een wachtwoord dat ik ooit had gebruikt voor een fotosite, alleen maak ik geen seksvideo's. Dat was in de tijd toen er nog geen deepfakes bestonden, dus ik heb de mail genegeerd, maar was toch even van slag ervan.
Hier hetzelfde verhaal.
Auwereel
08-08-2025 om 15:20
Wat naar voor je moeder, Ginevra, vooral dat je een ongeluk gehad zou hebben. Mijn kinderen zijn soms niet bereikbaar, dat lijkt me dan erg spannend. Altijd zelf even de politie bellen dus.
wild-flower
08-08-2025 om 15:27
Ginevra schreef op 08-08-2025 om 14:13:
Ikzelf niet, maar mijn oude moeder keer op keer. Alles is langsgekomen: whatsappfraude, de aardige bankmeneer die belde om haar rekening veilig te stellen, de oplichter die deed alsof ik een ongeluk had gehad....
De financiele schade viel mee, zeker nadat we limieten op haar rekening hadden gesteld, maar ze was er elke keer zo overstuur van, ik had haar elke keer huilend aan de telefoon.
Ik hoop dat die hufters branden in de hel. Ik kan allerlei misstappen vergeven, maar om oude mensen zo overstuur en verdrietig te maken, dat wekt mijn blinde haat en moordlust op.
Wat ontzettend naar
Herfstappeltaart
08-08-2025 om 15:29
Hè bah, afschuwelijk.
Madamecannibale
08-08-2025 om 15:41
Dat is wel echt naar
Madamecannibale
08-08-2025 om 15:44
Ik ben wel eens opgelicht bij een webshop. Het was iets gênants, dus ook niet iets waar je gelijk aangifte van doet, het bedrag was gelukkig niet zo hoog. Later las ik op nu.nl dat er voor miljoenen fraude was gepleegd.
PensioNada
08-08-2025 om 15:46
Ze hebben het weleens geprobeerd met helpdeskfraude, dat lag er duimendik bovenop. En een keer WhatsApp fraude, dat werd al een stuk beter uitgevoerd. Even dacht ik echt dat het mijn (vrij slordige) kind was, totdat diegene iets appte wat mijn kind nooit zou zeggen en vervolgens om geld vroeg. Toen was het wel duidelijk.
watertoren
08-08-2025 om 16:09
PensioNada schreef op 08-08-2025 om 15:46:
Ze hebben het weleens geprobeerd met helpdeskfraude, dat lag er duimendik bovenop. En een keer WhatsApp fraude, dat werd al een stuk beter uitgevoerd. Even dacht ik echt dat het mijn (vrij slordige) kind was, totdat diegene iets appte wat mijn kind nooit zou zeggen en vervolgens om geld vroeg. Toen was het wel duidelijk.
Dat heb ik ook eens gehad met WhatsApp maar ik had het gelijk door omdat ik mam werd genoemd en dat zou mijn zoon nooit zeggen.
Koettie
08-08-2025 om 16:20
Mijn vader ook door de 'dit is mijn nieuwe nummer' WhatsAppfraude. En we hadden hem nog zoooo gewaarschuwd. Was heel zielig, de oplichter had het over een bedrag van 3200 euro ofzo en mijn vader zit op het absolute minimum dus die zei keer op keer ik kan maar dertig euro overmaken.. En die eikels maar doordrammen. Uiteindelijk is er 40 euro afgeschreven want meer had hij niet maar qua nasleep heeft hij er echt last van gehad.
Beterlaat2021!
08-08-2025 om 16:23
Nee, gelukkig nooit. Ik ben sowieso heel voorzichtig, ik gebruik mijn mobiele telefoon niet, staat altijd uit. Nagenoeg niemand heeft mijn mobiele nummer. Ik zit niet op Social Media.
Mijn vriend waarschuwt mij regelmatig als er weer eens iets rondwaart.
En als ik met een veel ouder persoon in gesprek raak wil ik graag waarschuwen tegen de oplichters.
Mijn vriend een keertje met een appje, ' hallo pap, met mij, ik heb een nieuw nummer'. (Vriend heeft geen kinderen). Die persoon hebben we dus een tijdje aan de praat gehouden...
<<<<<< o Jaren werd ik op de vaste lijn regelmatig gebeld door iemand van 'Microsoft' uit India zo te horen, in verband met een 'virus="" op="" mijn="" laptop<="" em>'. ="" ik="" liet="" die="" personen="" hun="" hele="" verhaal="" doen,="" nam="" het="" gesprek="" en="" passant="" op,="" als="" ze="" uitgesproken="" waren="" ging="" ik="" in="" discussie="" met="" hen.
="" of="" vonden="" dat="" goed="" werk="" deden="" ouders="" trots="" hen="" waren. ="" dan="" was="" meestal="" wel="" afgelopen....="" ! ="" o="">>>>>="">
Mama-Inge
08-08-2025 om 16:24
Een paar keer dat ik berichtjes via MSN kreeg dat ik moest betalen anders werd er een deurwaarder op me afgestuurd
Berichten verwijderd en nummers geblokkeerd
Broodjebrie
08-08-2025 om 16:30
Mama-Inge schreef op 08-08-2025 om 16:24:
Een paar keer dat ik berichtjes via MSN kreeg dat ik moest betalen anders werd er een deurwaarder op me afgestuurd
Berichten verwijderd en nummers geblokkeerd
Oh ja daar had ik ooit een smsje van gekregen, ik had een rekening niet betaald en als ik diezelfde dag niet zou betalen zou er de volgende dag een deurwaarder langskomen.
Hij moet nog steeds langskomen.
LindaPinda11
08-08-2025 om 16:47
Ik ooit met een studenten pakket, gelukkig met paypal betaald dus alles teruggekregen!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.