Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Belastinggeld naar de Taliban

Afgelopen vrijdag verstuurde een woordvoerder van de Taliban een tweet met daarin de Engelse tekst: "Wij waarderen het initiatief van Duitsland en Nederland om de salarissen van alle mannelijke en vrouwelijke personeelsleden te betalen in de zorg- en onderwijssector."

https://nos.nl/artikel/2406781-minister-ik-schrok-ook-van-talibanbericht-dat-wij-salarissen-gaan-betalen

Naar aanleiding hiervan is door Van Haga en Van Weerdenburg een motie ingediend die is verworpen. Tegen hebben gestemd: SP, Denk, D'66, CDA, GL, PvdA, CU, Bij1, PvdD, VVD, Volt en Fr. de Haan. 

Mijn eerste reactie was WTF, geld naar de Taliban, zijn ze nou helemaal gek geworden. Maar goed. Het gaat er dus om dat Nederland bereid zou zijn de salarissen van zorg- en onderwijsambtenaren in Afghanistan te betalen. Met als motivatie "Er mag geen hongersnood uitbreken. Dat is in niemands belang. Afghanistan mag ook geen terroristische uitvalsbasis worden. En het onderwijs voor meisjes mag ook niet in elkaar storten", zegt Knapen. "En het is vervelend maar de Taliban zijn daar de baas, dus daar kunnen we niet omheen."

Ik blijf het dubbel vinden. Wellicht omdat ik iets mis. Dat denk ik temeer omdat er een aantal partijen tegen hebben gestemd, waarvan je op basis van dit bericht eerder zou denken dat ze voor de motie zouden hebben gestemd. Daarnaast vind ik geld besteden aan de zorg in het buitenland behoorlijk discutabel op dit moment. 

Wat vinden we hier van dit bericht? 

Edit: ik ben niet per definitie voor/tegen. Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die iets beter in deze materie zitten en dus ook dit bericht wat meer kunnen nuanceren. 


Dit specifieke geval ken ik niet. Maar ik ben van mening dat ontwikkelingssamenwerking sowieso een groter bedrag zou moeten krijgen, we hebben echt geld genoeg als je het op die manier bekijkt. Waar je het dan aan uitgeeft is natuurlijk een politieke keuze.... 

Dus ik zou zeggen: gooi het percentage ontwikkelingssamenwerkingsgeld omhoog (of hernoem het, ontwikkelingssamenwerking klinkt misschien niet zo geweldig meer), maar ga niet zeggen dat wij te weinig geld hebben . . .

gr Angela

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-12-2021 om 17:00

Wat is de tekst van de motie?

De indruk die ik uit jouw tekst krijg is dat je het vanzelfsprekend zou vinden dat een meerderheid (of in ieder geval de niet-linkse partijen) vóór zouden stemmen. Maar zonder de tekst van de motie te kennen en zonder de reden van tegenstemmen te kennen is het lastig hier een mening over te vormen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-12-2021 om 17:02

Van Haga als indiener wekt bij mij weinig vertrouwen op een genuanceerde tekst in de motie.

Ik vind dit soort sinterklazerij in het buitenland zwaar verwerpelijk! Zorg eerst 'ns voor je eigen land, onze zorgsector en de energiearmoede die straks uitbreekt! 

Angela1967 schreef op 02-12-2021 om 16:59:

Dit specifieke geval ken ik niet. Maar ik ben van mening dat ontwikkelingssamenwerking sowieso een groter bedrag zou moeten krijgen, we hebben echt geld genoeg als je het op die manier bekijkt. Waar je het dan aan uitgeeft is natuurlijk een politieke keuze....

Dus ik zou zeggen: gooi het percentage ontwikkelingssamenwerkingsgeld omhoog (of hernoem het, ontwikkelingssamenwerking klinkt misschien niet zo geweldig meer), maar ga niet zeggen dat wij te weinig geld hebben . . .

gr Angela

Er is steeds te weinig geld voor onze eigen burgers, dan kun je het echt niet maken om geld met bakken naar het buitenland te sluizen, zeker niet naar samenlevingen die haaks staan op de westerse normen en waarden. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-12-2021 om 17:07

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2021Z21548&did=2021D45906

Oftewel: dit was alleen stemmingmakerij. Door het te koppelen aan de zorg in Nederland, maken ze het per definitie onmogelijk om voor te stemmen. Is namelijk niet uitvoerbaar (schuiven met potjes van buitenlandse zaken naar volksgezondheid)


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-12-2021 om 17:10

redbulletje schreef op 02-12-2021 om 17:06:

[..]

Er is steeds te weinig geld voor onze eigen burgers, dan kun je het echt niet maken om geld met bakken naar het buitenland te sluizen, zeker niet naar samenlevingen die haaks staan op de westerse normen en waarden.

Ja joh. Laten we dan ook meteen stoppen met het aannemen van geld uit "het buitenland", zoals al die subsidies die onze boeren van de EU ontvangen.

De ellende is dat als je mensen aan hun lot over laat, ze veel ontvankelijker zijn voor radicalisering. Of ze komen hierheen als vluchteling. Geld geven aan ontwikkelingshulp is dus ook in ons eigen voordeel.

En als je geld toezegt, kun je daar voorwaarden aan stellen. En daarmee hopelijk een beetje invloed uitoefenen op het regime.

redbulletje schreef op 02-12-2021 om 17:06:

[..]

Er is steeds te weinig geld voor onze eigen burgers, dan kun je het echt niet maken om geld met bakken naar het buitenland te sluizen, zeker niet naar samenlevingen die haaks staan op de westerse normen en waarden.

te weinig geld?




ahum. Het is echt een kwestie van kiezen hoor. Meer vliegbelasting heffen en je hebt zo een boel geld voor armere landen

>> ik had hier smiley achter gezet door dubbele punt streepje haakje te doen. Maar dat werkt niet .  . .? 

dus dan voeg ik maar eentje in: 😀



gr Angela

Coreopsis schreef op 02-12-2021 om 17:10:

[..]

Ja joh. Laten we dan ook meteen stoppen met het aannemen van geld uit "het buitenland", zoals al die subsidies die onze boeren van de EU ontvangen.

De ellende is dat als je mensen aan hun lot over laat, ze veel ontvankelijker zijn voor radicalisering. Of ze komen hierheen als vluchteling. Geld geven aan ontwikkelingshulp is dus ook in ons eigen voordeel.

Sinds de ontwikkelingshulp en het gepeur in anderlands beleid hebben we hier juist veel meer overlast gekregen door radicale economische geluksszoekers. We moeten onze westerse levenswijze niet opdringen in andere culturen, maar juist Europa westers houden en ons niet moeien met de manier waarop andere landen hun land regeren. 

Coreopsis schreef op 02-12-2021 om 17:10:

[..]

Ja joh. Laten we dan ook meteen stoppen met het aannemen van geld uit "het buitenland", zoals al die subsidies die onze boeren van de EU ontvangen.

De ellende is dat als je mensen aan hun lot over laat, ze veel ontvankelijker zijn voor radicalisering. Of ze komen hierheen als vluchteling. Geld geven aan ontwikkelingshulp is dus ook in ons eigen voordeel.

En als je geld toezegt, kun je daar voorwaarden aan stellen. En daarmee hopelijk een beetje invloed uitoefenen op het regime.

Dat is een sigaar uit eigen doos, want Nederland is een grote netto betaler aan dat hele EU circus en onze boeren en visserij worden juist weggepest door dat verziekte EU beleid. 

Eens met RB. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-12-2021 om 18:25



"Tijdje geleden maar nog eens positief nieuws.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211129_91322785

We zijn amper drie maanden verder en nu reeds kloppen ze aan onze deur terwijl de winter in feite nog moet beginnen. Hopelijk geeft dit de EU en het Westen in het algemeen wat hefbomen om de Taliban in een gematigde richting te schuiven."

Even mezelf gequoot uit een ander topic, want ik vermoed dat beide nieuwsberichten samenhangen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-12-2021 om 20:37

Hoe rijk maken mijnbouw, tolheffingen en drugs de taliban?

In het kort

  • Schattingen van de jaarlijkse inkomsten van de taliban lopen uiteen van $300 mln tot $1,5 mrd.
  • Experts zijn verdeeld over hoe belangrijk de illegale opiumteelt is voor de extremistische islamitische beweging.
  • De taliban verdiende de afgelopen jaren ook volop aan mijnbouw en het heffen van belastingen.



Alsof zij een jaarrekening deponeren, zo exact zijn sommige verslagen over de financiën van de taliban. Maar de schattingen van de inkomsten van de extremistische islamitische beweging die deze week de macht greep in Afghanistan, lopen sterk uiteen. Wat zeker is: de taliban verdienden de afgelopen jaren op veel meer manieren geld dan alleen met de handel in opium.

De taliban zouden 'in het gebroken boekjaar tot maart 2020' maar liefst $1,6 mrd aan inkomsten hebben gehad, meldde RadioFreeEurope vorig jaar op basis van een geheim rapport van de Navo. Door drugshandel, illegale mijnbouw en het heffen van eigen belastingen en tol, stevende de beweging volgens het rapport af op 'financiële onafhankelijkheid', sancties konden dan geen vat meer krijgen. Het stuk wordt nog steeds veel aangehaald, met koppen als 'de taliban zijn megarijk'.

De bron van de $1,6 mrd zijn drie hoog geplaatste leiders van de talibanbeweging, die zich zouden hebben laten interviewen. Zij zouden nauw betrokken zijn bij de financiële arm van de taliban onder leiding van moellah Mohammed Yaqoob, de zoon van de overleden spirituele leider van de beweging, Mohammed Omar. Yaqoob wil de taliban onafhankelijk maken van steun uit het buitenland, de taliban zouden honderden miljoenen aan financiële en materiële steun hebben gekregen uit onder meer lran, Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten — die dat ontkennen.

Enorme bandbreedte
De Verenigde Naties houden echter een grote slag om de arm als het gaat om de inkomstenstroom van de taliban. De VN hanteren bij de eigen schatting een enorme bandbreedte: van $300 mln tot $1,5 mrd per jaar. En zegt dat waarnemers de inkomsten in 2019 eerder aan de lage kant schatten, dan aan de bovenkant.

Waar komt het geld van de taliban, hoeveel het ook precies is, dan vandaan? Hun rol in de drugshandel is berucht. Afghanistan is veruit de grootste producent van opium, de grondstof van heroïne. De exportwaarde was in 2020 volgens de VN $1 mrd tot $2 mrd, een schatting gebaseerd op satellietbeelden van landbouwgrond gebruikt voor de opiumteelt en een marktprijs van circa $50 per kilo. Volgens de talibanleiders die worden opgevoerd in het Navo-rapport hebben zij daar $416 mln aan verdiend.

'De handel in opium is een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor de taliban', zei Cesar Gudes, hoofd van het VN-kantoor dat zich bezighoudt met de dossiers drugs en criminaliteit (UNODC) eerder deze week tegen persbureau Reuters, zonder cijfers te noemen. Hij waarschuwde bovendien dat die zal toenemen nu heel Afghanistan weer in handen van de taliban is. Zeker als door buitenlandse sancties andere inkomsten wegvallen.

Geen islamitsch drugskartel
Maar het beeld van de taliban als een islamitisch drugskartel klopt niet, stelt Afghanistan-kenner David Mansfield. Hij doet al meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar de opiumteelt in het land, onder meer voor het Overseas Development Institute in Londen.

'Als je weet wat de kosten zijn van de productie van opium, het transport en wat de exportwaarde is, dan is het veel waarschijnlijker dat de taliban $40 mln overhouden dan $400 mln', zegt Mansfield aan de telefoon. Hij ziet niet in waarom de overwinning van de taliban tot een hogere productie van opium zou leiden door Afghaanse boeren. 'De prijs van een kilo opium is in vijftien jaar niet zo laag geweest, terwijl die van graan stijgt. En dat kun je tenminste ook nog eten.'

De taliban verdienen volgens Mansfield het meest aan het heffen van belastingen op legale handel, zoals importheffingen bij grensovergangen, tol op wegen, maar ook met 'concessies' voor mijnbouw in provincies waar zij de facto al de baas waren. 'Het is een illusie dat het bestrijden van de opiumhandel de taliban financieel hard gaat raken', waarschuwt hij daarom.

Saoedi-Arabië voor lithium
De inkomsten van de taliban uit illegale mijnbouw zijn de afgelopen jaren hard gestegen, melden ook de VN. De taliban zelf claimen dat hun mijnbouwactiviteiten al voor de verovering van heel Afghanistan, meer dan $470 mln per jaar opleverden. De Amerikanen hebben het over 'miljoenen per maand'.

Vooral China en de Verenigde Arabische Emiraten zouden belangrijke afzetmarkten zijn voor het marmer, koper, goud en de edelstenen, zoals robijnen, gewonnen in Afghaanse mijnen. Het straatarme Afghanistan beschikt over grote voorraden grondstoffen, zoals 's werelds grootste voorraad lithium. Volgens het Amerikaanse ministerie van Defensie zou het land 'het Saoedi-Arabië voor lithium' kunnen worden. En dat is nu allemaal in handen van de taliban.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

02-12-2021 om 20:54

Naar dergelijke landen moet nooit geld. Spullen of kennis: ja maar geld zal niet gebruikt worden waarvoor het bedoeld was.

Maar goed, Nederland (en andere landen) blijven zich maar aan dezelfde steen stoten.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

04-12-2021 om 13:50



Maar goed. Het gaat er dus om dat Nederland bereid zou zijn de salarissen van zorg- en onderwijsambtenaren in Afghanistan te betalen.

Ze kunnen hier beter eerst zelf eens het zorgpersoneel normaal gaan betalen. Echt belachelijk! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.