Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Belasting op pakketje een goed idee ?


pakketjeeeee.jpg


Er moet een belasting komen op pakketjes die mensen bestellen bij webshops, zodat het aantal ‘vervuilende ritjes’ wordt teruggedrongen en er een einde komt aan de ‘bezorggekte’. Dat vindt de ChristenUnie die wil dat het kabinet dit idee gaat onderzoeken.
Hoe vinden jullie dit idee en bestellen jullie veel bij webshops ?


Alleen een goed idee wanneer je er dan voor zorgt dat de winkelcentra beter bereikbaar en betaalbaar zijn. Als je achterlijk veel parkeergeld moet betalen om een dagje ergens te gaan winkelen wat je net zo goed thuis kunt laten bezorgen zie ik het nut er niet van in om pakketjes extra te belasten. Betuttelend in mijn ogen en ook hier zijn weer veel banen mee gemoeid.

Pakketjes vanuit China mogen wel extra belast worden wat mij betreft. Maar wanneer het gaat puur om de vervuiling dan kun je net zo goed goedkope winkels als Primark ook aanpakken want die zijn minstens zo vervuilend plus de arbeidsomstandigheden zijn ontzettend slecht om goedkope kleding te produceren. En kijk dan ook naar het bezorgen van boodschappen aan huis.

Dus nee ik vind het geen goed idee. Stimuleer dan alternatieven zoals groen rijden voor pakketdiensten. Die komen er trouwens al veel meer.

Ik geloof dat ze even vergeten dat niet iedereen in de stad woont. 
Ikzelf ben een fossiel die nog graag in stenen winkels koopt, maar er zijn steeds minder en ons dorp heeft lang niet alles. Niet eens meer een boekenwinkel. 

Aanpassingen mogen wat mij betreft prima. Dat meer naar een centraal punt gaat. Maar dan wel één in de buurt, graag. Hoewel dat voor sommigen weer onhandig is qua vervoer. Denk aan mindervalide mensen, al helemaal wanneer het gaat om grotere verpakkingen. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

05-10-2022 om 09:54

Ik las laatst nog ergens dat laten bezorgen vaak juist minder belastend is voor het milieu dan weer met z'n allen zelf naar het winkelcentrum gaan. 

online aankopen wordt ook in stand gehouden door winkeliers. Hoe vaak ik niet voor Piet Snot in een winkel sta en producten alleen online gekocht kunnen worden.

M.i. zou ophalen op een centraal verzamelpunt ook een optie kunnen zijn zodat elke vervoerder niet hoeft te  rijden naar elke uithoek van het land.
Of een aantal keer per week bezorgen (verzamelen dus) en dat degene het NU over willen ontvangen daarvoor extra moeten betalen. 

wild-flower

wild-flower

05-10-2022 om 10:00 Topicstarter

Ik las ook ergens wat is nou vervuilender ?
1 busje met 100 pakketjes of 100 autos met 1 pakketje als je zelf gaat .

Zoals Miraval al zei moeten ze het behoorlijk belasten om de parkeerkosten en benzinegeld te overtreffen. Daarbij denk ik dat het belastender is als we weer allemaal met de auto die spullen gaan halen. Dan zijn het 10 auto's die gaan rijden terwijl de bezorgbus met 1 ritje die 10 mensen kan bedienen. 

Wel valt er nog veel te behalen in de verzendwijze. Hoe vaak ik niet heb dat 1 bestelling in meerdere dozen wordt gestopt en dan ook nog apart verzonden. Zelfs wel eens gehad dat 's morgens busje 1 kwam met de helft van m'n bestelling en 's middags kwam busje 2 met de andere helft. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Veel producten verkopen ze niet meer in de winkels maar wel online en er zijn ook steeds minder winkels. Als je ziet hoe veel winkelpanden er leeg staan hier in de stad. Er zijn ook mensen die gebonden zijn aan huis vanwege de gezondheid en die het niet op kunnen halen bij een verzamelpunt. Daarbij is het leven al veel duurder geworden en zijn er steeds meer mensen die moeite hebben met rond komen dus belasting op pakketten of boodschappen laten bezorgen vind ik geen goed idee.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

05-10-2022 om 10:18

RaSa schreef op 05-10-2022 om 10:07:

Zoals Miraval al zei moeten ze het behoorlijk belasten om de parkeerkosten en benzinegeld te overtreffen. Daarbij denk ik dat het belastender is als we weer allemaal met de auto die spullen gaan halen. Dan zijn het 10 auto's die gaan rijden terwijl de bezorgbus met 1 ritje die 10 mensen kan bedienen.

Wel valt er nog veel te behalen in de verzendwijze. Hoe vaak ik niet heb dat 1 bestelling in meerdere dozen wordt gestopt en dan ook nog apart verzonden. Zelfs wel eens gehad dat 's morgens busje 1 kwam met de helft van m'n bestelling en 's middags kwam busje 2 met de andere helft. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Dat laatste vind ik ook.  Ik bestelde bij Bol een aantal dingen die vervolgens in 4 dagen achter elkaar geleverd werden    Verzamel dan alles en breng het in 1 keer. Ooit kon je dat ook aangeven bij Bol, maar die optie is kennelijk verdwenen. 

Ik zie meer toekomst in het aantrekkelijker maken van pakketpunten waar je een pakket kunt afhalen. 
Dat je bij een webshop standaard verzending hebt voor bijvoorbeeld 5-7 euro naar een pakketpunt/pakketmuur/supermarkt/etc en dat je daarnaast tegen meerprijs kunt kiezen voor levering aan huis. (En dan moet onderzocht worden bij welke meerprijs mensen ook kleine pakketten gaan ophalen op zo'n pakketpunt.)

Dat scheelt enorm veel rondrijdende busjes door woonwijken. Die laatste kilometers van een pakket zouden fors teruggebracht kunnen worden op deze manier. 
Als zo'n bezorger driekwart van een busje bij een pakketpunt kan afleveren, scheelt hem/haar/hen dat veel tijd en werkdruk. En je hebt veel minder haastende busjes door woonwijken die helemaal niet gebouwd zijn op al die verkeersstromen. 

Mug schreef op 05-10-2022 om 09:54:

Ik las laatst nog ergens dat laten bezorgen vaak juist minder belastend is voor het milieu dan weer met z'n allen zelf naar het winkelcentrum gaan.

Dit! 

Als we allemaal weer de halve regio af moeten crossen om onze producten te kopen vervuilen we meer. Wereldvreemd ook om te denken dat je met de fiets pakketten kunt vervoeren. 

Bovendien zijn er ook ouderen/zieken afhankelijk van bezorging. Die kunnen helemaal niet meer overal met auto,laat staan fiets, naartoe en slepen met grote zware pakketten.

redbulletje schreef op 05-10-2022 om 10:19:

[..]

Dit!

Als we allemaal weer de halve regio af moeten crossen om onze producten te kopen vervuilen we meer. Wereldvreemd ook om te denken dat je met de fiets pakketten kunt vervoeren.

Een heel groot deel van de bezorgde pakket (ik durf wel in te zetten op >50%) kan gewoon in een fietstas. 

Ik zeg daarmee niet dat iedereen nu alles op de fiets moet gaan halen, maar er is wel een enorme reductie mogelijk als we niet alles met één muisklik laten thuisbezorgen. 

Schommelstoel schreef op 05-10-2022 om 10:18:

Ik zie meer toekomst in het aantrekkelijker maken van pakketpunten waar je een pakket kunt afhalen.
Dat je bij een webshop standaard verzending hebt voor bijvoorbeeld 5-7 euro naar een pakketpunt/pakketmuur/supermarkt/etc en dat je daarnaast tegen meerprijs kunt kiezen voor levering aan huis. (En dan moet onderzocht worden bij welke meerprijs mensen ook kleine pakketten gaan ophalen op zo'n pakketpunt.)

Dat scheelt enorm veel rondrijdende busjes door woonwijken. Die laatste kilometers van een pakket zouden fors teruggebracht kunnen worden op deze manier.
Als zo'n bezorger driekwart van een busje bij een pakketpunt kan afleveren, scheelt hem/haar/hen dat veel tijd en werkdruk. En je hebt veel minder haastende busjes door woonwijken die helemaal niet gebouwd zijn op al die verkeersstromen.

Ik woon aan een doodlopende weg (ca 100 huizen) dus dagelijks komt post.nl, dpd, etc zn ronde doen. Dat is minder overlast dan dat iedereen zelf op en neer gaat rijden voor zn pakjes. De pakketbezorger zal er niet minder kilometers door maken want er is altijd wel iemand die een zwaar pakket toch aan huis laat bezorgen. Dus dan moet de pakketbezorger alsnog helemaal naar het buitengebied maar heeft ie minder opbrengst als 80% zelf zn pakjes gaat afhalen.

Schommelstoel schreef op 05-10-2022 om 10:22:

[..]

Een heel groot deel van de bezorgde pakket (ik durf wel in te zetten op >50%) kan gewoon in een fietstas.

Ik zeg daarmee niet dat iedereen nu alles op de fiets moet gaan halen, maar er is wel een enorme reductie mogelijk als we niet alles met één muisklik laten thuisbezorgen.

Ik heb geen fiets en durf ook niet te fietsen. Hier smalle weggetjes met hele diepe rand naast de weg. 

redbulletje schreef op 05-10-2022 om 10:23:

[..]

Ik woon aan een doodlopende weg (ca 100 huizen) dus dagelijks komt post.nl, dpd, etc zn ronde doen. Dat is minder overlast dan dat iedereen zelf op en neer gaat rijden voor zn pakjes. De pakketbezorger zal er niet minder kilometers door maken want er is altijd wel iemand die een zwaar pakket toch aan huis laat bezorgen. Dus dan moet de pakketbezorger alsnog helemaal naar het buitengebied maar heeft ie minder opbrengst als 80% zelf zn pakjes gaat afhalen.

Jij hebt het nu over gebied buiten de bebouwde kom, natuurlijk is dat anders dan wanneer je binnen de bebouwde kom woont. 

Als mensen extra zouden betalen voor levering aan huis, houdt die pakketbezorger ook met een half lege bus een vergelijkbaar inkomen.

Bij Bonprix betaal je idd extra voor levering aan huis ipv pakketpunt. 

Bij bedrijven die niet gratis retour aanbieden bestel ik niet of ik moet 100% zeker van de zaak zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.