Nieuws en actueel
Platenburg
30-10-2025 om 23:28
Anonieme intimiderende brieven
Blijkbaar is er de laatste jaren wat nieuws: anonieme intimiderende brieven per briefpost naar andere mensen sturen. Vroeger stuurden we elkaar nog een goede brief op Whatsapp met hoe we over elkaar denken. Nu krijgen volgens het nieuws bewoners in Arnhem die net ouders zijn geworden een mysterieuze brief met onder meer de benaming "bloedzuigers". Soms zelfs met een traktatie (doos chocoladebonbons) erbij. Vorig jaar haalden bewoners in Leiden en Warmond ook het nieuws, ze kregen intimiderende brieven over dat ze moeten gaan verhuizen want ze zijn al op leeftijd en houden een eengezinswoning bezet als alleenstaande.
Hebben jullie ook zulke brieven ontvangen of er weleens over gehoord?
Poezenmeisje
30-10-2025 om 23:30
Ik heb er nooit van gehoord.
Als ze handgeschreven zijn, kunnen er misschien foto's van de brieven op facebook worden gezet, wellicht herkent iemand het handschrift.
haarklover
31-10-2025 om 10:27
Ik zou meten denken dat die bonbons vergiftigd zijn, als er zo'n brief bij zit
MRI
31-10-2025 om 10:42
Platenburg, wat is je interesse in dit onderwerp? Heb je zelf zoiets ooit ontvangen? Ben je journalist/ podcastmaker? Just asking
rionyriony
31-10-2025 om 12:20
Nee. Misschien iemand die een woning nodig heeft voor haar kinderen of andere familie.
Probleem is meestal dat er geen prettige geschikte kleinere woning voorhanden is. Dus misschien denken ze: "als ik wat opschaal naar een serieuzer klinkende aansporing, dat ze er weer over gaan nadenken".
Maar onwil om te verhuizen is meestal het probleem niet; men wil er niet op achteruit gaan.
Dat "bloedzuigers" is misschien bedoeld voor mensen die huns inziens onterecht bijstand trekken?
watertoren
31-10-2025 om 12:41
Toen mijn man net overleden was heb ik een paar keer een brief in de bus gehad met de vraag of mijn huis binnenkort te koop zou gaan staan. Ik heb hier niet op gereageerd. Ik vond het onfatsoenlijk en mijn huis stond ook niet te koop.
Ik ben nu 60 en woon alleen dus ik hou ook een gezinswoning bezet. Bij mij en ik hoor het ook van anderen van mijn leeftijd is er dus wel de onwil om te verhuizen. Het huis is vaak helemaal naar je zin en veel mensen willen hun tuin ook niet missen.
oudmaarnognietkoud
31-10-2025 om 12:51
Gelukkig nooit een dergelijke brief ontvangen en er ook nooit van gehoord. Wel een keer een anonieme ansichtkaart in de bus van iemand die de lampionnen op mijn balkon niet mooi vond.
Die bonbons zou ik niet opeten.
oudmaarnognietkoud
31-10-2025 om 12:57
watertoren schreef op 31-10-2025 om 12:41:
Toen mijn man net overleden was heb ik een paar keer een brief in de bus gehad met de vraag of mijn huis binnenkort te koop zou gaan staan. Ik heb hier niet op gereageerd. Ik vond het onfatsoenlijk en mijn huis stond ook niet te koop.
Ik ben nu 60 en woon alleen dus ik hou ook een gezinswoning bezet. Bij mij en ik hoor het ook van anderen van mijn leeftijd is er dus wel de onwil om te verhuizen. Het huis is vaak helemaal naar je zin en veel mensen willen hun tuin ook niet missen.
Zo... dat is ronduit onbeschoft. Als ik wist van wie die brieven kwamen en ik was ooit van plan mijn huis te verkopen dan zéker niet aan deze mensen 
Zelf heb ik het juiste gedaan. Toen mijn kinderen huis uit waren heb ik mijn ruime stationwagen ingeruild voor een kek cabrioletje. Wat moet ik in mijn eentje met al die zitplaatsen?
watertoren
31-10-2025 om 13:07
oudmaarnognietkoud schreef op 31-10-2025 om 12:57:
[..]
Zo... dat is ronduit onbeschoft. Als ik wist van wie die brieven kwamen en ik was ooit van plan mijn huis te verkopen dan zéker niet aan deze mensen
Zelf heb ik het juiste gedaan. Toen mijn kinderen huis uit waren heb ik mijn ruime stationwagen ingeruild voor een kek cabrioletje. Wat moet ik in mijn eentje met al die zitplaatsen?
![]()
Ze hadden wel hun naam, adres en telefoonnummer erbij gezet. Anders had ik ook niet kunnen vertellen als het wel te koop had gestaan. Het is inmiddels al weer bijna 10 jaar geleden.
oudmaarnognietkoud
31-10-2025 om 13:18
watertoren schreef op 31-10-2025 om 13:07:
[..]
Ze hadden wel hun naam, adres en telefoonnummer erbij gezet. Anders had ik ook niet kunnen vertellen als het wel te koop had gestaan. Het is inmiddels al weer bijna 10 jaar geleden.
We gaan een beetje off topic maar ik hoop dat je nog steeds met plezier in het huis woont.
watertoren
31-10-2025 om 13:44
oudmaarnognietkoud schreef op 31-10-2025 om 13:18:
[..]
We gaan een beetje off topic maar ik hoop dat je nog steeds met plezier in het huis woont.
Ja, met veel plezier! Ik wil hier ook niet weg.
Dweedledee
31-10-2025 om 14:10
Ik heb honderd jaar geleden bonbons gevonden in mijn brievenbus. Van een “anonieme” aanbidder. Heel raar, vond ik dat.
Rogue
31-10-2025 om 14:26
ik kreeg vorig jaar een raar blaadje in de bus was heel vaag stond dat ik een bedrag bij de jumbo moest brengen voor een feest. was ook slecht leesbaar en vol spelfouten
vond het een beetje eng en twijfelde nog of ik er mee naar de politie moest maar heb het uiteindelijk weggegooid.
Isabel9992
31-10-2025 om 18:13
Dat van die brieven in Arnhem heb ik ook op het nieuws gezien. Die krijgen ouders thuis als ze een geboortebordje in hun voortuin hebben gezet. Het is een vreemde brief en ook vreemd om al die adressen te verzamelen voor dit doel.
Ik heb ooit toen ik een jaar of 13 was zelf een intimiderende brief thuisgestuurd gekregen, per post, keurig met een postzegel erop. Er stond geen afzender in de brief genoemd. Wel dat mijn zus en ik stom zijn, spullen van de Lidl zouden stelen en andere kinderen zouden pesten, met daarnaast een kinderlijke tekening van twee poppetjes aan de galg. We hadden thuis al direct een vermoeden wie het zou kunnen zijn geweest, en toen hebben we met mijn vader daar aangebeld. Het meisje zat alles te ontkennen en barstte in huilen uit. Mijn vader zei dat wij aangifte gaan doen maar dat hebben wij nooit gedaan.
Jesper7
04-11-2025 om 21:43
Ik heb ooit per post een foto van mijn hond ontvangen. De foto was op straat gemaakt, en gelet op de kledij van voorbijgangers waarschijnlijk al een paar weken eerder.
Buren hadden ook zo'n foto van hun hond gekregen. We weten nog steeds niet wat de afzender hiermee wilde. Ons laten weten dat we in de gaten worden gehouden?
Jesper7
04-11-2025 om 21:44
watertoren schreef op 31-10-2025 om 12:41:
van mij mag je blijven wonen waar je woont. jij hebt de woningcrisis niet veroorzaakt. en je moet niet ergens gaan wonen waar je een hekel krijgt aan je huis.