Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Als er nu TK-verkiezingen zouden zijn, op welke partij zou jij dan stemmen?

Naar aanleiding van dit topic: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wanneer-valt-het-kabinet-met-poll

De titel zegt het al: als er nu TK-verkiezingen waren, op welke partij zou jij dan stemmen?

Peiling

Op welke partij stem jij?
125 stemmen
10%
14%
14%
5%
8%
0%
5%
14%
3%
0%
5%
3%
15%
3%
0%
0%

Joanjett schreef op 30-06-2022 om 23:09:

[..]

Links is helemaal niet links meer. Dat was ooit voor de gewone hardwerkende man/vrouw. Nu is het verworden tot milieupartijen.

een goed milieu is inderdaad alleen maar voor de hardwerkende man/vrouw, de rest mag daarvan niet profiteren! zou toch wat zijn zeg!

gr Angela

Joanjett schreef op 30-06-2022 om 23:05:

[..]

Nee ik trap daar niet in. Als iemand nog een stem heeft uitgebracht lees ik dat graag.,

Ik was er wel benieuwd naar. Ik vermoed dat ik ook vooroordelen heeft waarom iemand rechts stemt.

Hier vond ik wel een interessante analyse, wellicht wel iets te veel vanuit het perspectief vanuit de VS.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/links-streeft-naar-gelijkheid-rechts-wint/


En toch is het nog steeds zo dat mensen met lage inkomens persoonlijk belang zouden hebben bij linkse politiek, economisch gezien. Waarom stemmen mensen niet op een partij die opkomt voor hun belangen?
“Omdat stemmen, met name op nationaal niveau, meer op religie lijkt dan op boodschappen doen. Mensen stemmen niet zomaar op de partij die hen persoonlijk economisch voordeel geeft. In minder welvarende landen is dat nog wel zo. Maar in welvarende landen, zoals vrijwel alle westerse democratieën, geven mensen meer om hun morele belangen dan om hun materiële belangen.”



GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

01-07-2022 om 09:01

Daglichtlamp schreef op 01-07-2022 om 07:22:

[..]


“Omdat stemmen, met name op nationaal niveau, meer op religie lijkt dan op boodschappen doen. Mensen stemmen niet zomaar op de partij die hen persoonlijk economisch voordeel geeft. In minder welvarende landen is dat nog wel zo. Maar in welvarende landen, zoals vrijwel alle westerse democratieën, geven mensen meer om hun morele belangen dan om hun materiële belangen.”


Maar wat zouden de morele belangen zijn van Nederlanders die modaal, iets boven modaal of zelfs beneden modaal verdienen, om op bijvoorbeeld de VVD te stemmen? Open vraag, ik kan me er namelijk niets bij voorstellen. 

Daglichtlamp schreef op 01-07-2022 om 07:22:

[..]

Ik was er wel benieuwd naar. Ik vermoed dat ik ook vooroordelen heeft waarom iemand rechts stemt.

Hier vond ik wel een interessante analyse, wellicht wel iets te veel vanuit het perspectief vanuit de VS.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/links-streeft-naar-gelijkheid-rechts-wint/


En toch is het nog steeds zo dat mensen met lage inkomens persoonlijk belang zouden hebben bij linkse politiek, economisch gezien. Waarom stemmen mensen niet op een partij die opkomt voor hun belangen?
“Omdat stemmen, met name op nationaal niveau, meer op religie lijkt dan op boodschappen doen. Mensen stemmen niet zomaar op de partij die hen persoonlijk economisch voordeel geeft. In minder welvarende landen is dat nog wel zo. Maar in welvarende landen, zoals vrijwel alle westerse democratieën, geven mensen meer om hun morele belangen dan om hun materiële belangen.”



Ik stem juist op een partij die veel linkse ideeën heeft zoals de zorg op orde en AOW koppelen, belastingverlaging op boodschappen en energie ten tijde van crisis. Maar die partij wordt gek genoeg rechts genoemd. Linkse partijen die het helemaal prima vinden dat ons land dichtslibt door de massaimmigratie kan ik niet serieus nemen. Ze zouden beter ns op werkbezoek gaan bij hun Deense collega's.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

01-07-2022 om 09:18

redbulletje schreef op 01-07-2022 om 09:03:

[..]

Linkse partijen die het helemaal prima vinden dat ons land dichtslibt door de massaimmigratie kan ik niet serieus nemen. Ze zouden beter ns op werkbezoek gaan bij hun Deense collega's.


Welke linkse partij vindt het dan helemaal prima dat ons land dichtslibt door massa-immigratie? 

Thursday schreef op 01-07-2022 om 09:18:

[..]


Welke linkse partij vindt het dan helemaal prima dat ons land dichtslibt door massa-immigratie?

Welke linkse partij wil de grenzen dicht en een actief terugstuurbeleid? 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

01-07-2022 om 12:59

redbulletje schreef op 01-07-2022 om 11:01:

[..]

Welke linkse partij wil de grenzen dicht en een actief terugstuurbeleid?


Grenzen dicht geen enkele, een actief terugkeerbeleid willen zo ongeveer alle partijen die nu in de Kamer zitten. 

De grenzen dicht wil echt bijna niemand! Ja, Wilders en misschien Forum voor Democratie. Hun kiezers gaan ook helemaal niet blij worden als de grenzen dicht gaan. Want dan stort onze economie in elkaar. Te veel cruciaal werk wordt dan niet gedaan, want er is momenteel te veel werk dat geen Nederlander wil of kan doen.

Thursday schreef op 01-07-2022 om 12:59:

[..]


Grenzen dicht geen enkele, een actief terugkeerbeleid willen zo ongeveer alle partijen die nu in de Kamer zitten.

De grenzen dicht wil echt bijna niemand! Ja, Wilders en misschien Forum voor Democratie. Hun kiezers gaan ook helemaal niet blij worden als de grenzen dicht gaan. Want dan stort onze economie in elkaar. Te veel cruciaal werk wordt dan niet gedaan, want er is momenteel te veel werk dat geen Nederlander wil of kan doen.

Dat kun je oplossen door enkel mensen op expatbasis binnen te laten natuurlijk. 

Waarom kijken ze niet naar het Deense model? Daar hebben ze een sterk ontmoedigingsbeleid opgezet waardoor het een stuk minder aantrekkelijk wordt tenzij je bereid bent volledig te assimileren. 

Wat zou je zelf doen Redbulletje, als hier in Europa bijvoorbeeld de pleuris uitbreekt en alleen China nog een veilige haven is. Blijf je of vlucht je? 

Veel van onze voorouders zin in de tweede Wereldoorlog naar Canada gevlucht, veel verder daarvoor naar Amerika. Had dat allemaal maar niet moeten gebeuren? 


Hoe kijk jij daar tegenaan? 

MeganRapinoe schreef op 01-07-2022 om 18:03:

Wat zou je zelf doen Redbulletje, als hier in Europa bijvoorbeeld de pleuris uitbreekt en alleen China nog een veilige haven is. Blijf je of vlucht je?

Veel van onze voorouders zin in de tweede Wereldoorlog naar Canada gevlucht, veel verder daarvoor naar Amerika. Had dat allemaal maar niet moeten gebeuren?


Hoe kijk jij daar tegenaan?

Ik zou hier blijven en mee ondergaan want zowel psychisch als lichamelijk niet in staat voor zoiets ingrijpends, laat staan naar een andere cultuur.

Degenen die vroeger naar Canada gingen moesten zelfvoorzienend zijn itt de hedendaagse vluchtelingen die naar hier komen. Daarmee heb je een essentieel probleem te pakken.

MeganRapinoe schreef op 01-07-2022 om 18:03:

Wat zou je zelf doen Redbulletje, als hier in Europa bijvoorbeeld de pleuris uitbreekt en alleen China nog een veilige haven is. Blijf je of vlucht je?

Veel van onze voorouders zin in de tweede Wereldoorlog naar Canada gevlucht, veel verder daarvoor naar Amerika. Had dat allemaal maar niet moeten gebeuren?


Hoe kijk jij daar tegenaan?

De pleuris is niet uitgebroken in Marokko en bijv. Algerije en Tunesie maar toch komen de meeste vluchtelingen daarvandaan. Veelal mannen. Ze gooien hun legitimatie weg (als ze die al hadden) zodat ze niet het land uit gezet kunnen worden. Net zo pas las ik hert nieuws dat velen nu in tenten moeten worden opgevangen. Sorry maar dit gaat echt te ver en niemand van onze regering grijpt in. Extra note, Marokko neemt hun onderdanen niet terug

Joanjett schreef op 01-07-2022 om 23:47:

[..]

De pleuris is niet uitgebroken in Marokko en bijv. Algerije en Tunesie maar toch komen de meeste vluchtelingen daarvandaan. Veelal mannen. Ze gooien hun legitimatie weg (als ze die al hadden) zodat ze niet het land uit gezet kunnen worden. Net zo pas las ik hert nieuws dat velen nu in tenten moeten worden opgevangen. Sorry maar dit gaat echt te ver en niemand van onze regering grijpt in.

Iets meer empathie vanuit je luie stoel terwijl je een rood biefstukje nuttigt lijkt me op z'n plaats. https://www.unhcr.org/nl/2022/06/global-trends/

Joanjett schreef op 01-07-2022 om 23:47:

[..]

De pleuris is niet uitgebroken in Marokko en bijv. Algerije en Tunesie maar toch komen de meeste vluchtelingen daarvandaan. 

Absoluut onwaar. Hoe kom je bij dit soort onzin?

Afgelopen jaar kwamen nog steeds de meeste asielzoekers uit Syrie, gevolgd door Aghanistan.

Syrian Arab Republic 17.631 40%

Afghanistan 4.310 10%

Turkey 3.739 8%

Yemen 2.414 5%

Eritrea 1.662 4%

Somalia 1.561 4%

Algeria 1.228 3%

Unknown 1.225 3%

Iraq 1.208 3%

Morocco 988 2%

Others 8.296 19%

https://ind.nl/en/about-us/statistics-and-publications/asylum-trends

Hoi, na een tijd meelezen voelde ik steeds meer de behoefte zelf eens wat te plaatsen.

Kan nog geen linkjes sturen merkte ik maar op het ad las ik net dat tbsers compensatie krijgen omdat ze te lang moeten wachten op behandeling. Nota bene mede door sluiting van inrichtingen door bezuinigingen.

En de lage en middeninkomens kunnen fluiten naar die 500,- compensatie... snapt u het nog.  Het is blijkbaar te ingewikkeld, maar als het andersom zou zijn en ik moest betalen was het gisteren al geregeld.

Voel me steeds meer belazerd door dit kabinet. Alles wordt als maar duurder,  loon stijgt slecht een fractie mee en vooral door sancties die we onszelf hebben opgelegd.

En dan gisteren, Kuipers vond de wekelijkse bijeenkomst van de  ministerraad weer belangrijker dan huisartsen die op omvallen staan door werkdruk. Nou, dat komt het vertrouwen wel weer ten goede....

Politie is uitgekleed, zorg is uitgekleed, onderwijs is uitgekleed, defensie is uitgekleed maar desondanks sturen we on laatste beetje capabele defensiemateriaal naar Oekraïne.  Toeslagenaffaire, doofpotmentaliteit, asielbeleid, moet ik nog door gaan?

Boeren protesten waar steeds meer ontevreden burgers zich bij aan sluiten.

Rutte heeft 12 jaar (!) afbraakbeleid gevoerd, daar plukken we nu de wrange vruchten van en vrees dat komende weken de bom gaat barsten. Vooral als Nederland het leger in gaat zetten tegen demonstranten, staat Nederland er als democratie niet goed op voor de rest van de wereld. Vooral als er alleen maar blokkades zijn voor het "heilige" Schiphol. Misschien dat Rutte dat wel gaat raken, want status telt voor hem meer dan de eigen bevolking. 

We moeten niet vergeten dat de boeren dan niet de oorzaak zijn van die blokkades, maar jarenlang wanbeleid waarvan dit de gevolgen zijn.

Ik vind dat Rutte dit aan zichzelf te wijten heeft door altijd onzichtbaar te zijn en als de bom barstjes vertoond een wijzend vingertje naar de gefrustreerde mensen. Het geluid van de samenleving is dat we dit niet meer pikken. Daarom ben ik bang dat komende de komende weken inderdaad heel grimmig gaan worden. 

Wie ik ga stemmen? Het is lastig, maar weet wel dat de huidige coalitie totaal voor mij heeft afgedaan en mijn vertrouwen in de politiek tot diep onder 0 is gedaald.

Zo dat.lucht eigenlijk best ff op 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

02-07-2022 om 08:37

Lonnie schreef op 02-07-2022 om 08:13:


Het geluid van de samenleving is dat we dit niet meer pikken. Daarom ben ik bang dat komende de komende weken inderdaad heel grimmig gaan worden.

De samenleving gaat er juist enorm van opknappen als de industriële veeteelt verdwijnt uit ons land en Schiphol inkrimpt. 

“Het geluid van de samenleving” bestaat niet. Er zijn ontelbare mensen die blij zijn dat er eindelijk eens wordt ingegrepen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.