Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Agressie tegen hulpverleners

92 procent  van de hulpverleners maakte in 2022 agressie of geweld mee. Bij bijna 60 procent is dat zelfs elke maand, elke week of dagelijks. Dat blijkt uit een peiling van beroepsorganisatie NU'91 in samenwerking met het Het Misdaadbureau onder zo'n duizend zorgmedewerkers.

zijn jullie wel eens agressief of boos tegen hulpverleners? En waarom dan?
En wat kunnen wij als maatschappij er tegen doen ?


Roos55

Roos55

28-04-2023 om 18:49 Topicstarter

Ik zie sowieso  meer agressie. Ook buiten de zorg.

Ik zie ook meer agressie. Werk zelf niet als hulpverlener, maar zie beroepsmatig wel regelmatig rapportages over agressiviteit richting hulpverleners en het aantal meldingen blijft groeien.

Zelf heb ik die agressieve neigingen niet, en ik vraag me af of we hier als maatschappij echt iets aan kunnen doen. De maatschappij wordt steeds meer individualistisch en egoïstisch. Ikke, ikke, ikke... En tegelijkertijd voelen steeds meer mensen zich depressief of niet goed in hun vel zitten. En steeds meer mensen kunnen het niet bijbenen in deze maatschappij. 

Ik denk dat dit gedrag komt omdat mensen diep van binnen behoefte hebben aan grenzen en vaste structuren, maar die worden steeds verder afgebroken. Mensen leven steeds anoniemer in de stad, waar ze niet zo snel aangesproken worden op hun gedrag door buurtgenoten. Ik groeide op in een dorp waar de oudere mannen de jongeren aanpakten als ze te ver gingen (net als een olifantenkudde ) en men hield elkaar meer in de gaten. Dertig jaar later is dit nu ook verdwenen in dat dorp. Veel mensen zijn verhuisd, het verenigingsleven is vrijwel verdwenen.. Ook hier kent men de buurtgenoot aan het einde van de straat niet meer. 

Nederland wordt ook steeds meer seculier, dit soort agressief gedrag is een no-go in diverse religies, maar mensen voelen zich nu vrij van religie en lijken geen grenzen aan gedrag meer te accepteren. Er komen ook steeds meer gebroken gezinnen, die kinderen maken veel vaker gebruik van jeugdhulp. 

Ik vraag me af of we er wel werkelijk op vooruit zijn gegaan als samenleving in de laatste decennia. 

Geen agressie wel een keer onbegrip nadat ik 112 had moeten bellen. 

Wij hadden informatie over de medische reden van het ongeluk en zijn ook blijven wachten op de hulpdiensten om het te kunnen vertellen. Helaas werden we op een nare manier weggestuurd. We waren de enige ter plaatse. Daarna overwogen om het ziekenhuis te bellen met de info. Thuis beduusd op de bank.  

We zijn geen moment boos geweest tegen de hulpverleners maar een ander had zomaar boos kunnen reageren van de stress en het onbegrip.

De hele maatschappij verhardt, niet alleen ten opzichte van hulpverleners.

Recent werd ik naar tegemoet getreden tijdens mijn vrijwilligerswerk, heb toen niet zo netjes gereageerd. Een beetje verbaal agressief. Niet zo netjes......

Was een hoop opgekropte frustratie die naar buiten kwam.

Tijdens mijn vrijwilligerswerk kom ik vaak in situaties waar mensen onverstoorbaar doorgaan met wat ze aan het doen zijn, ook al vragen wij ze om daar even mee te stoppen of het op een andere plek voort te zetten, soms ook met verbale agressie.

Malibu2 schreef op 28-04-2023 om 19:18:

De maatschappij wordt steeds meer individualistisch en egoïstisch. Ikke, ikke, ikke...


Dat zal ongetwijfeld een deel van de verklaring zijn en dat is natuurlijk vreselijk. Ik kan ook heel boos worden als ik hoor over ambulancemedewerkers die belaagd worden etc. 

Tegelijk is er volgens mij ook nog een andere oorzaak. Mensen lopen stuk op de instituties. Als er iets fout gaat met je zorg of je toeslag of wat dan ook is het heel moeilijk een persoon te vinden die erover gaat en die iets kan doen. 
Kijkt u maar op onze website. 
Uw dossier is in behandeling. 
Nee ik ga er niet over, dat is een andere afdeling. 
Kies 1 voor het klantcontactcentrum. 
U kunt niet bellen, maar u kunt chatten met onze chatbot. 
U kunt een formulier insturen. 
Het formulier kan niet verzonden worden zonder uw klantcode. Bel met ons klantcontactcentrum als u uw klantcode kwijt bent. 
Nee, dat moet u via de website regelen, u kunt inloggen met uw Digid. 
Meneer u moet wel netjes blijven, ik ga dit gesprek nu beëindigen……..

Ik ben weleens boos geworden ja. 

Door totale onkunde en desinteresse van onze voormalige huisarts was mijn man ernstig ziek. Toen we eindelijk bij een nieuwe huisarts terecht konden,  vroeg zij zich vertwijfeld af waarom hij in godsnaam niet eerder naar de huisarts was gegaan, want dan had het niet zo ver hoeven komen.... 
Ja, dat was hij wel, al meerdere keren, maar die xxx deed niks! .... Als ik eraan denk word ik nog boos. 

Ginevra schreef op 28-04-2023 om 23:14:

[..]


Dat zal ongetwijfeld een deel van de verklaring zijn en dat is natuurlijk vreselijk. Ik kan ook heel boos worden als ik hoor over ambulancemedewerkers die belaagd worden etc.

Tegelijk is er volgens mij ook nog een andere oorzaak. Mensen lopen stuk op de instituties. Als er iets fout gaat met je zorg of je toeslag of wat dan ook is het heel moeilijk een persoon te vinden die erover gaat en die iets kan doen.
Kijkt u maar op onze website.
Uw dossier is in behandeling.
Nee ik ga er niet over, dat is een andere afdeling.
Kies 1 voor het klantcontactcentrum.
U kunt niet bellen, maar u kunt chatten met onze chatbot.
U kunt een formulier insturen.
Het formulier kan niet verzonden worden zonder uw klantcode. Bel met ons klantcontactcentrum als u uw klantcode kwijt bent.
Nee, dat moet u via de website regelen, u kunt inloggen met uw Digid.
Meneer u moet wel netjes blijven, ik ga dit gesprek nu beëindigen……..

Dat snap ik. Het lastige hieraan is dat mensen best willen helpen, maar alles moet zo lean en goedkoop mogelijk gebeuren met zo weinig mogelijk personele inzet. Dan kom je uit bij een hoge mate van standaardisatie en weinig flexibiliteit in de uitvoering. En daar kun je inderdaad keihard tegenaan lopen. 

Ik merk het ook .ook bij mij zelf je wordt soms zo onheus van het kastje naar de muur gestuurd.dat er automatisch iets in je hoofd aan het wer gaat.ik kan aardig goed mijn mondje roeren .en dat doe ik dan ook.wat mij niet altijd in dank wordt afgenomen .Wat ik zelf ook niet altijd leuk vind .maar ze moeten mij niet tergen .

Nee, ik word niet zo snel agressief. 

Ben andersom wel een keer verbaal aangevlogen door een medewerkster van het verzorgingstehuis dat onder de wooninstelling van mijn zoon zit. 

Mijn zoon en ik konden daar 's avonds geen personeel vinden om een demente vrouw met een poepluier aan over te dragen. Ze was in paniek en had onze lift naar boven tegengehouden. Ondertussen hadden wij haast om op de afdeling van mijn zoon te komen omdat hij om de paar minuten een epileptisch aanvalletje had. Uiteindelijk bleek de voltallige nachtdienst van die dementie-afdeling gezellig op een balkonnetje te zitten roken. Met de deur dicht. Dus ze hadden ons niet eens horen roepen. 

Ik leverde de arme mevrouw bij ze af en gaf aan dat ik het niet fijn vond dat ik door hun afwezigheid niet door naar boven kon met mijn zoon terwijl hij dringend zorg nodig had. 'Sorry  en bedankt' verwachtte ik. Maar één van hen vloog op me af en begon boos in mijn gezicht te schreeuwen. Ik schrok me rot. Ze brulde dat ik geen respect had voor hulpverleners. Dat zij ook recht hadden op pauze. Waarop ik een paar stappen achteruit zette en tijdens het weglopen zei dat ik echt wel respect voor ze heb en dat het logisch is dat ook zij pauze nodig hebben, maar dat het me niet de bedoeling lijkt dat er dan ondertussen helemaal niemand aanwezig is en een wildvreemde voorbijganger hun werk moet doen. Ze bleef tierend op me afkomen tot we in de lift stapten en de deuren dicht gingen.

Echt absurd. En eng. 

Je moeder zal er maar wonen. 

Nee ik ben zelf nooit agressief tegen hulpverleners.
Ik snap soms wel de frustratie zoals Ginerva die beschrijft.

Ik snap al die agressie niet. Mensen die agressief zijn tegen hulpverleners mogen wat mij betreft zwaar gestraft worden. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn maar dat kun je ook op een normale en nette manier zeggen.

_Audrey schreef op 28-04-2023 om 23:41:

Ik ben weleens boos geworden ja.

Door totale onkunde en desinteresse van onze voormalige huisarts was mijn man ernstig ziek. Toen we eindelijk bij een nieuwe huisarts terecht konden, vroeg zij zich vertwijfeld af waarom hij in godsnaam niet eerder naar de huisarts was gegaan, want dan had het niet zo ver hoeven komen....
Ja, dat was hij wel, al meerdere keren, maar die xxx deed niks! .... Als ik eraan denk word ik nog boos.

Er is een verschil tussen boos en agressief 

Ik denk in dit voorbeeld dat je boos was bij de huidige huisarts maar op de vorige huisarts?



ik ben ook weleens boos op een klantenservice medewerker en kan me voorstellen dat patienten weleens boos zijn op mij als ze uren hebben zitten wachten op de spoedeisende hulp.  Maar boos hoeft niet agressief te betekenen.  Je kan je boosheid op gepaste wijze tonen

ik kan goed omgaan met boze mensen.  Met agressieve ook trouwens want dan bel ik direct de beveiliging en stap uit de situatie zsm.    Soms voel je het al aankomen, laatst nog een partner van een patient. In haar dossier stond al dat partner verbaal zeer agressief was geweest.  Ik liep de kamer in en voelde direct dat het hommeles was.   Vanaf toen enkel nog gegaan met beveiliging om de hoek klaar om in te grijpen

Roos55

Roos55

29-04-2023 om 09:30 Topicstarter

absor schreef op 29-04-2023 om 09:14:

ik kan goed omgaan met boze mensen. Met agressieve ook trouwens want dan bel ik direct de beveiliging en stap uit de situatie zsm. Soms voel je het al aankomen, laatst nog een partner van een patient. In haar dossier stond al dat partner verbaal zeer agressief was geweest. Ik liep de kamer in en voelde direct dat het hommeles was. Vanaf toen enkel nog gegaan met beveiliging om de hoek klaar om in te grijpen

Maar toch bizar dat het zo moet 

Roos55 schreef op 29-04-2023 om 09:30:

[..]

Maar toch bizar dat het zo moet

Ja net als al die voetbalwedstrijden die tegenwoordig om de haverklap stilliggen omdat men agressief is

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.