Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aantal naturalisaties verdubbeld


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-09-2021 om 17:02

Desire schreef op 24-09-2021 om 16:56:

[..]

Maar ik lees nu hier jouw terechte nuance, een nuance die ik bij diverse andere forummers (zonder namen te noemen) wél mis en die meteen bij het woordje ‘blank’ al in de steigers staan, al is dat woordje echt niet altijd bewust zo gekozen. Het is bijvoorbeeld verdomd lastig mijn ouders van bijna 80 wijs te maken dat je dit niet meer kunt zeggen in de huidige tijd en zij zijn zich echt van geen kwaad bewust waarom niet.

Ik moet toegeven dat ik niets snap van de heisa om het woordje blank. Als het nu Arier was of zo, dan zie ik de historische context wel. Maar blank is gewoon licht van kleur. Net als blank hout en donker hout. Ik vind wit heel raar. Zou ook nooit zwart zeggen. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

24-09-2021 om 17:04

DanGun schreef op 24-09-2021 om 16:29:

[..]

Quote verwijderd

Infobericht: verwijderd ivm op de man


WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

24-09-2021 om 17:07

Desire schreef op 24-09-2021 om 16:56:

[..]

Maar ik lees nu hier jouw terechte nuance, een nuance die ik bij diverse andere forummers (zonder namen te noemen) wél mis en die meteen bij het woordje ‘blank’ al in de steigers staan, al is dat woordje echt niet altijd bewust zo gekozen. Het is bijvoorbeeld verdomd lastig mijn ouders van bijna 80 wijs te maken dat je dit niet meer kunt zeggen in de huidige tijd en zij zijn zich echt van geen kwaad bewust waarom niet.

Je bedoeld mij waarschijnlijk? Het interesseert mij ook vrij weinig of iemand met extremistische overtuigingen blank of gekleurd is hoor. Maar er wordt hier continu met witte dit en blanke geslingerd en dat is blijkbaar normaal maar als je iets terug zegt over gekleurde of buitenlandse mensen (terwijl het gewoon de realiteit is)  dan is het wel  banwaardig. 

Drietje schreef op 24-09-2021 om 17:02:

[..]

Ik moet toegeven dat ik niets snap van de heisa om het woordje blank. Als het nu Arier was of zo, dan zie ik de historische context wel. Maar blank is gewoon licht van kleur. Net als blank hout en donker hout. Ik vind wit heel raar. Zou ook nooit zwart zeggen.

Ik loop hier ook hopeloos in achter en wanneer is het algemeen bekend geworden dat blank niet meer kan? Ik zit vast in een hele grote bubbel want steeds als het er met iemand over gaat dan is dat weer nieuws voor iedereen. Ik raak er van in de war.

En kan iemand ook echt niet zwart noemen, dat 'moet' toch nu ook weer?

Thunderbird schreef op 24-09-2021 om 17:07:

[..]

Je bedoeld mij waarschijnlijk? Het interesseert mij ook vrij weinig of iemand met extremistische overtuigingen blank of gekleurd is hoor. Maar er wordt hier continu met witte dit en blanke geslingerd en dat is blijkbaar normaal maar als je iets terug zegt over gekleurde of buitenlandse mensen (terwijl het gewoon de realiteit is) dan is het wel banwaardig.

Begrijp werkelijk niet waarom jij je nu aangesproken voelt.

_melon schreef op 24-09-2021 om 17:11:

[..]

Ik loop hier ook hopeloos in achter en wanneer is het algemeen bekend geworden dat blank niet meer kan? Ik zit vast in een hele grote bubbel want steeds als het er met iemand over gaat dan is dat weer nieuws voor iedereen. Ik raak er van in de war.

En kan iemand ook echt niet zwart noemen, dat 'moet' toch nu ook weer?

Person of Color (poc) is het. 😊

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

24-09-2021 om 17:15

DanGun schreef op 24-09-2021 om 17:14:

[..]

Person of Color (poc) is het. 😊

Verklaar je nader.. Waarom geldt dat wel voor een gekleurd iemand en niet voor een wit/bank iemand? 

blank is geen kleur. 
Maar waarom hebben we het eigenlijk over Marokkanen, terroristen en de nederlandse cultuur in een topic over (tijdelijk) hoog cijfer naturalisatie? En ja, ik maak me hier ook schuldig aan.

Dat heeft nl. niets met het onderwerp te maken.

DanGun schreef op 24-09-2021 om 17:14:

[..]

Person of Color (poc) is het. 😊

Dat geldt dan toch voor elke kleur?

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

24-09-2021 om 17:22

_melon schreef op 24-09-2021 om 17:21:

[..]

Dat geldt dan toch voor elke kleur?

Precies.

Als 'we' op reis gaan genieten we toch vaak juist van de cultuur/eigenheid van de volkeren in de landen waar we op reis zijn? Waarom is het dan zo'n probleem om in je eigen leefomgeving graag die eigenheid die je kent van je eigen voorouders te willen bewaren? 
Diversiteit in de wereld is gaaf, maar waarom moeten we hier allemaal vermengen? 

Een kleinschalig voorbeeld waarbij afkomst niet zozeer een rol speelt maar wél mentaliteit: ik ben een dorpsmens en ik heb gekozen voor wonen in 't bos. Er wonen in mijn buurtje ook mensen die geboren en getogen zijn in de Randstad maar die bewust voor het leven hier hebben gekozen. Die passen hier prima in de omgeving, ze genieten van het groen, van de vogelgeluiden en zeuren niet dat ze stedelijke dingen missen. Er zijn echter ook mensen die hier een huis in 't bos gekocht hebben die alle groen er uit gegooid hebben omdat ze bang zijn voor teken. Die hadden dus beter in de stad kunnen blijven. 

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 17:24:



Een kleinschalig voorbeeld waarbij afkomst niet zozeer een rol speelt maar wél mentaliteit: ik ben een dorpsmens en ik heb gekozen voor wonen in 't bos. Er wonen in mijn buurtje ook mensen die geboren en getogen zijn in de Randstad maar die bewust voor het leven hier hebben gekozen. Die passen hier prima in de omgeving, ze genieten van het groen, van de vogelgeluiden en zeuren niet dat ze stedelijke dingen missen. Er zijn echter ook mensen die hier een huis in 't bos gekocht hebben die alle groen er uit gegooid hebben omdat ze bang zijn voor teken. Die hadden dus beter in de stad kunnen blijven.

En wie ben jij om dat voor hen te bepalen? Verder kijken dan je eigen tunnelvisie is een mooi gegeven.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-09-2021 om 17:31

Nou, ik snap dat verhaal van Redbulletje heel goed. Ik denk ook dat het de spijker op zijn kop is. 

Desire schreef op 24-09-2021 om 17:28:

[..]

En wie ben jij om dat voor hen te bepalen? Verder kijken dan je eigen tunnelvisie is een mooi gegeven.

Het gaat om mijn woonomgeving die achteruit gaat als mensen hun bomen kappen en tegeltuinen aanleggen. Als je op die manier wil wonen dan hoor je simpelweg niet in 't bos thuis. 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

24-09-2021 om 17:36

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 17:31:

[..]

Het gaat om mijn woonomgeving die achteruit gaat als mensen hun bomen kappen en tegeltuinen aanleggen. Als je op die manier wil wonen dan hoor je simpelweg niet in 't bos thuis.

Dat mag je niet zeggen, dan discrimineer je  🤷

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.