Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aantal naturalisaties verdubbeld


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-09-2021 om 12:53

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 12:43:

Maar wat is er mis mee om als native West Europeaan graag te zien dat je vertrouwde cultuur in westerse regio's de mainstream blijft? Je kunt het smalend 'wit bolwerk' noemen, maar noem je Afrika dan ook 'zwart bolwerk' of Azie 'geel bolwerk'? Het is gewoon de oorspronkelijke cultuur in de diverse gebieden en daar is niks mis mee. Het mag allemaal gewoon bestaan, maar je kunt 't mensen niet kwalijk nemen dat ze hun eigen leefomgeving graag vertrouwd zien blijven.

Precies. Lijkt me heel normaal om je eigen cultuur in stand te willen houden. Dat gebeurt echt overal, dus het zou raar zijn als dat in Nederland niet zo was. 

Welke eigen cultuur? Die van de heksenverbrandingen door de RK kerk? Of die van de gereformeerden die op hun beurt de katholieken weer aan t kruis nagelden? Of die van de verzuiling in de jaren 50? Allemaal op en top Nederlands toch? 

redbulletje schreef op 24-09-2021 om 12:43:

Maar wat is er mis mee om als native West Europeaan graag te zien dat je vertrouwde cultuur in westerse regio's de mainstream blijft? Je kunt het smalend 'wit bolwerk' noemen, maar noem je Afrika dan ook 'zwart bolwerk' of Azie 'geel bolwerk'? Het is gewoon de oorspronkelijke cultuur in de diverse gebieden en daar is niks mis mee. Het mag allemaal gewoon bestaan, maar je kunt 't mensen niet kwalijk nemen dat ze hun eigen leefomgeving graag vertrouwd zien blijven.


Je eigen leefomgeving graag vertrouwd blijven zien staat haaks op een van de kenmerken van de westerse samenleving. Dat is achteruitgang ipv vooruitgang.  

Even een paar belangrijke kenmerken van de westerse samenleving/cultuur:

  • Het culturele syncretisme: de westerse cultuur en de Amerikaanse in het bijzonder, neemt gemakkelijk allerlei kenmerken en uitingen van andere culturen in zich op en vermengt deze tot iets nieuws. Muzikale voorbeelden hiervan zijn jazz, blues en popmuziek. Hierin zijn, soms zonder vaste toonsoort, veel Afrikaanse ritme-invloeden verwerkt.
  • Een voortdurende aanpassing. De vrije meningsuiting en de opneming van nieuwe cultuurelementen en technische innovatiesmaakt een voortdurende aanpassing mogelijk aan veranderende omstandigheden. De hedendaagse westerse cultuur zou voor een Europeaan van nauwelijks een eeuw geleden al vreemd aandoen.




FF hoor maar Little Dragon wat heb ik een bewondering voor hoe jij, Dinah, Koralinde en Blauwe Vrouw (en nog een paar maar ik ben slecht in namen sorry) reageren 🙏🏽👍

DanGun schreef op 24-09-2021 om 13:04:

Welke eigen cultuur? Die van de heksenverbrandingen door de RK kerk? Of die van de gereformeerden die op hun beurt de katholieken weer aan t kruis nagelden? Of die van de verzuiling in de jaren 50? Allemaal op en top Nederlands toch?

Je kunt redbulletje ook vragen wat ze dan precies koestert in plaats van deze zure opmerking te maken.

AcidicShark11

AcidicShark11

24-09-2021 om 13:18

RB heeft daar waar zij woont volgens mij niet eens 'buitenlanders.'

de vraag over wat die NL cultuur dan precies is, is in dit topic al meermalen gesteld, zowel aan een specifieke forummer als in het algemeen. En oa door mij. Je kunt ook even teruglezen i.p.v. zure aannames doen. 

AeonofWinter schreef op 24-09-2021 om 13:18:

RB heeft daar waar zij woont volgens mij niet eens 'buitenlanders.'

DanGun wel dan? (In haar koopflat in een bejaardencomplex)

Ik heb er persoonlijk geen problemen mee om trots te zijn op Nederlandse normen en waarden, want ik vind Nederland ook een heel leuk land. Waar ik wel een probleem mee heb is complete bevolkingsgroepen over een kam scheren en dan roepen: "Ja, maar daar heb ik goede redenen voor want ik woon naast een stel asociale Turken/ Ik kijk het nieuws / Zie hier wat cijfers over criminaliteit en immigratie." Je mag wel met wat beters aankomen voordat je gaat roepen dat we bepaalde bevolkingsgroepen moet weren omdat de cultuurverschillen zo onoverbrugbaar zijn dat het nooit gaat werken. Er worden best wel heftige dingen hier gesteld, met als onderbouwing wat losse flodders aan cijfers - daar heb ik wel moeite mee. 

Ik denk wel dat er groeipijnen zijn. Zeker. Maar -dooddoener- dat is met letterlijk alles wat waar dan ook wordt ondernomen. Niks gaat in 1x goed. Maar er zijn zoveel mensen die hier naartoe komen, de moeite nemen om Nederlands te leren. De moeite nemen om een studie te volgen (want buitenlandse diploma's zijn ook niet altijd geldig in Nederland), een baan te vinden. Daarbij heeft onderzoek ook uitgewezen dat iemand met een buitenlandse achternaam meer cv's verstuurd dan iemand met een westerse achternaam, dus ik denk wel dat er al met al gesteld kan worden dat er harder voor het resultaat gewerkt is dan iemand die hier in Nederland geboren en getogen is (zoals ik). De mensen die het redden (en dat zijn er veel gelukkig ) laten daarmee met al hun harde werk toch al zien dat ze Nederlandse waarden en normen begrijpen en respecteren? En hun best doen om actief bij te dragen aan de maatschappij en juist niet hun handje op gaan houden? 

En, wat hier al meerdere malen is aangegeven: naturalisatie wordt niet aan iedere pannenkoek gegeven, daar zitten wel flink wat voorwaarden aan verbonden. 

En ik wil tot slot benadrukken: Je kan bang achter je raam toe blijven kijken naar al deze 'zorgwekkende ontwikkelingen' - en huiverig zijn om je buitenlandse buurjongetjes gedag te zeggen. Klagen over de verandering van straatnamen in een stad waar je 3x per jaar komt, of het neerhalen van een standbeeld dat je nooit hebt bezocht. Maar je kan er ook op uit gaan, lekker erin duiken, de kleur in je kennissenkring uitbreiden en dan hopelijk - net als ik - tot de conclusie komen dat het in het echte leven heus zo erg niet is. Het valt echt allemaal wel mee. De meeste mensen denken ontzettend gematigd, helemaal niet radicaal. Criminelen en profiteurs zijn er in alle soorten en maten. Hoe sneller we leren samen te werken met mensen die wel een handje uit de mouwen willen steken en hoe minder bang we worden voor dingen die 'anders' zijn, hoe makkelijker we het onszelf maken. Because this is happening. Het aantal geboortes daalt daarbij ook gestaag en IEMAND moet Dinahs AOW straks betalen Dat mag prima iemand uit Afghanistan zijn  

Poezie schreef op 24-09-2021 om 13:25:

[..]

DanGun wel dan? (In haar koopflat in een bejaardencomplex)

Suggereer jij nou dat ‘buitenlanders’ geen koopwoning zouden kunnen hebben? 

  Dinah for president!

DanGun schreef op 24-09-2021 om 13:27:

[..]

Suggereer jij nou dat ‘buitenlanders’ geen koopwoning zouden kunnen hebben?

Ik vraag het. Vragen staat vrij toch?!

Dus wat is je antwoord?

Poezie schreef op 24-09-2021 om 13:33:

[..]

Ik vraag het. Vragen staat vrij toch?!

Dus wat is je antwoord?

Je vraagt niet zozeer maar je suggereert iets en zet er een vraagteken achter.
En mijn antwoord? Commandeer je hondje en blaf zelf. 

DanGun schreef op 24-09-2021 om 13:39:

[..]

Je vraagt niet zozeer maar je suggereert iets en zet er een vraagteken achter.
En mijn antwoord? Commandeer je hondje en blaf zelf.

Doe niet zo onbeschoft.

Jij wilde van redbulletje een antwoord, en ik nu van jou.

Moxxie schreef op 24-09-2021 om 12:15:

[..]

Wat jammer van die laatste zin.

Ach, puur zwaktebod en ergens hilarisch ook wel. Verder helemaal eens met Dinah overigens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.