Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aantal inwoners van Nederland blijft groeien


redbulletje schreef op 20-10-2022 om 09:49:

[..]

Voor fabriekswerk en kassenwerk kun je makkelijker ongeschoolde arbeiders inzetten waarbij taal niet zoveel uit maakt. Maar dat kan dus op arbeidsmigrantenbasis, zodat er geen hele gezinnen hier op de woningmarkt drukken en vanalles nodig hebben (school, zorg etc etc)

Misschien kunnen we slaven aan het werk zetten of het zo doen als in Qatar.

redbulletje schreef op 20-10-2022 om 09:35:

[..]

Je kunt wel 144 zorgmedewerkers nodig hebben maar als die 100 daar geen opleiding voor hebben (en er geen interesse voor hebben) dan houdt het op.

Bovendien lees ik steeds nog dat bedrijven kieskeurig zijn en niet de 50+ers aannemen ook al solliciteren zij met gemotiveerde brief.

Precies.

Beter zou het zijn de zorg aantrekkelijker te maken voor potentiële nieuwe werknemers.

redbulletje schreef op 20-10-2022 om 09:49:

[..]

Voor de zorg heb niet zoveel aan arbeidsmigranten want Nederlands spreken is juist in dat beroep een vereiste.

Voor fabriekswerk en kassenwerk kun je makkelijker ongeschoolde arbeiders inzetten waarbij taal niet zoveel uit maakt. Maar dat kan dus op arbeidsmigrantenbasis, zodat er geen hele gezinnen hier op de woningmarkt drukken en vanalles nodig hebben (school, zorg etc etc)

Met het wegjagen van bedrijven en kassen kan dat wellicht zelfs grotendeels naar Oost Europa verplaatst worden. Heb je hier minder arbeidsmigranten nodig én minder woningen.

Goed gezegd.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

20-10-2022 om 18:44

Treurniet schreef op 20-10-2022 om 18:38:

[..]

Goed gezegd.

Er zijn bijna 50.000 vacatures voor de zorg, 30% meer dan vorig jaar, en gaat alleen maar oplopen. Er kan niet gewacht worden op een nieuwe generatie die in de zorg wil werken. Als dit zo door gaat mag je blij zijn dat er überhaupt iemand aan je bed staat om je te verzorgen. Gelukkig heeft Zuyderland al stappen gezet in de goede richting.

https://www.zuyderland.nl/nieuws/krapte-op-de-arbeidsmarkt-zuyderland-zet-filipijnse-en-indonesische-verpleegkundigen-in/

Tickel schreef op 20-10-2022 om 18:44:

[..]

Er zijn bijna 50.000 vacatures voor de zorg, 30% meer dan vorig jaar, en gaat alleen maar oplopen. Er kan niet gewacht worden op een nieuwe generatie die in de zorg wil werken. Als dit zo door gaat mag je blij zijn dat er überhaupt iemand aan je bed staat om je te verzorgen. Gelukkig heeft Zuyderland al stappen gezet in de goede richting.

https://www.zuyderland.nl/nieuws/krapte-op-de-arbeidsmarkt-zuyderland-zet-filipijnse-en-indonesische-verpleegkundigen-in/

Ze kunnen beter de zorg aantrekkelijk maker om in te werken, nu kiest een deel van de mensen ook voor een kantoor/commerciële baan niet omdat dat hen gelukkig maakt of volop voldoening geeft, vooral omdat dit soort werk in tegenstelling tot de zorg goed betaald. En dan hoef je nog niet eens een leiding gevende functie te hebben om een leuk salaris te hebben.


Het is fijn en belangrijk als werk leuk is de huur/hypotheek moet ook betaald worden.

En met het aantrekkelijker maken van de zorg neemt de instroom toe en de werkdruk af wat ook weer extra motivatie kan geven naast (meer)inkomen.

Dit tekort kan ook deels verklaard worden doordat de arbeidsmarkt er nu zo goed bij ligt, dat mensen in allerlei branches aan de slag kunnen. Veel mensen werken nu ook in commerciële en of kantoorbanen.


In crisis tijden is er in veel branches sprake van krimp in zekere mate blijft zorg altijd nodig. Wellicht iets minder uitgebreid in tijden van crisis maar in tegenstelling tot hele bedrijven die weg kunnen vallen houd je altijd een basis net aan werk in de zorg.


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

20-10-2022 om 19:50

MidasWolf schreef op 20-10-2022 om 19:08:

[..]

Ze kunnen beter de zorg aantrekkelijk maker om in te werken, nu kiest een deel van de mensen ook voor een kantoor/commerciële baan niet omdat dat hen gelukkig maakt of volop voldoening geeft, vooral omdat dit soort werk in tegenstelling tot de zorg goed betaald. En dan hoef je nog niet eens een leiding gevende functie te hebben om een leuk salaris te hebben.


De zorg betaalt helemaal niet superslecht hoor. En er zijn honderden zorgmedewerkers met long covid ontslagen, en er zijn nog steeds mensen die daardoor in de ziektewet zitten en richting ontslag gaan. Veel zorgmedewerkers stappen uit de zorg doordat ze overbelast raken, juist doordat er geen nieuwe aanwas is en collega's niet beschikbaar zijn. 


Bovendien moet zorg je echt liggen. Weet je hoeveel mensen tegen mij hebben gezegd dat ze het "zo knap vinden dat ik iemands kont afveeg"? Om er achteraan te zeggen dat ze dat zelf nooit zouden kunnen.



Je kunt wel willen dat Nederlanders die vacatures gaan opvullen maar als ze er niet zijn, dan moet je het ergens anders vandaan halen. Al dan niet tijdelijk. 



Tickel schreef op 20-10-2022 om 14:34:

[..]

Dus jij vindt het oké dat er zoveel tekorten zijn in de zorg? En dat is niet alleen het ziekenhuis, maar alle zorg. En die tekorten worden alleen maar groter.

Wat is jouw oplossing dan hiervoor? Ik neem aan dat jij ook wel geholpen wil worden als je iets mankeert.

Er zijn ook een hoop beroepen die we kunnen missen. Als we nou massaal minder naar de horeca gaan - wat gaat gebeuren want avondje uit eten etc. Wordt onbetaalbaar, houden ze daar medewerkers over. Deel daarvan kan mooi omscholen naar de zorg. 

Mick87 schreef op 20-10-2022 om 22:46:

[..]

Er zijn ook een hoop beroepen die we kunnen missen. Als we nou massaal minder naar de horeca gaan - wat gaat gebeuren want avondje uit eten etc. Wordt onbetaalbaar, houden ze daar medewerkers over. Deel daarvan kan mooi omscholen naar de zorg.

Dat lijkt me niet echt inwisselbaar. Zorg is toch een soort roeping. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-10-2022 om 23:29

Tickel schreef op 20-10-2022 om 14:34:

[..]

Dus jij vindt het oké dat er zoveel tekorten zijn in de zorg? En dat is niet alleen het ziekenhuis, maar alle zorg. En die tekorten worden alleen maar groter.

Wat is jouw oplossing dan hiervoor? Ik neem aan dat jij ook wel geholpen wil worden als je iets mankeert.

Komt het tekort aan personeel in de zorg echt omdat er geen mensen zijn die daar interesse in hebben, of omdat de voorwaarden om daar te werken slecht zijn? 

Daarnaast stel je de vraag aan de verkeerde want ik ben een groot voorstander van afschaling van medische zorg bij 75 plussers, waardoor je automatisch meer ruimte krijgt. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-10-2022 om 06:50

redbulletje schreef op 20-10-2022 om 22:51:

[..]

Dat lijkt me niet echt inwisselbaar. Zorg is toch een soort roeping.

Wat een kul. Voor sommigen misschien wel, voor een grote groep is het ook "gewoon" werk.

Coreopsis schreef op 21-10-2022 om 06:50:

[..]

Wat een kul. Voor sommigen misschien wel, voor een grote groep is het ook "gewoon" werk.

Nou dat denk ik niet hoor... de zorg moet je wel echt liggen. Op kantoor of in de produktie kun je nog wel eens een keer lekker in jezelf zijn als je een slechte dag hebt. In de zorg niet. Daar moet je altijd aanstaan en vrolijk zijn. Daarnaast moet je ook wel een zorgend type zijn. Je moet ook niet snel vies zijn van dingen. Dat ben ik dus al totaal niet.... voor mij zou het echt helemaal niks zijn. Dus "gewoon" werk... nee ik denk dat je je dan heel erg vergist en de zorg tekort doet.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-10-2022 om 09:19

Mick87 schreef op 20-10-2022 om 22:46:

[..]

Er zijn ook een hoop beroepen die we kunnen missen. Als we nou massaal minder naar de horeca gaan - wat gaat gebeuren want avondje uit eten etc. Wordt onbetaalbaar, houden ze daar medewerkers over. Deel daarvan kan mooi omscholen naar de zorg.

Die mensen zullen echt niet in de zorg gaan werken. Je kunt wel willen dat ze zich om laten scholen, maar ik denk dat het maar een fractie is die dat zal doen. 

En dan sluit veel horeca, wat denk je dat het doet bij mensen voor wie dit een avond ontspanning is? De meeste gaan niet uiteten omdat ze niet kunnen koken, maar voor de ontspanning, om iets te vieren of als traktatie na een stressvolle periode. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-10-2022 om 09:22

Valdemar schreef op 20-10-2022 om 23:29:

[..]

Komt het tekort aan personeel in de zorg echt omdat er geen mensen zijn die daar interesse in hebben, of omdat de voorwaarden om daar te werken slecht zijn?

Daarnaast stel je de vraag aan de verkeerde want ik ben een groot voorstander van afschaling van medische zorg bij 75 plussers, waardoor je automatisch meer ruimte krijgt.

Sowieso de eerste 2, nummer 3 vind ik persoonlijk niet, maar daar zullen meningen over verschillen. En de mensen die nu wél voor de zorg kiezen, die moeten nog een paar jaar leren. Ook tijdens het leerproces haken mensen af omdat het werk ze tegenvalt. O.a. door de werkdruk. En zo is de cirkel weer rond.


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-10-2022 om 09:26

Miraval schreef op 21-10-2022 om 07:26:

[..]

Nou dat denk ik niet hoor... de zorg moet je wel echt liggen. Op kantoor of in de produktie kun je nog wel eens een keer lekker in jezelf zijn als je een slechte dag hebt. In de zorg niet. Daar moet je altijd aanstaan en vrolijk zijn. Daarnaast moet je ook wel een zorgend type zijn. Je moet ook niet snel vies zijn van dingen. Dat ben ik dus al totaal niet.... voor mij zou het echt helemaal niks zijn. Dus "gewoon" werk... nee ik denk dat je je dan heel erg vergist en de zorg tekort doet.

Dat is niet mijn ervaring. Ik ken genoeg mensen in de zorg die het niet als roeping zien. Wel als een heel mooi beroep. En ja, natuurlijk moet je daar bepaalde eigenschappen voor hebben. Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die ik ken die bewust voor een beroep/richting heeft gekozen.

Elk beroep heeft toch eigenschappen die je melden liggen? Politieagent moet je niet worden als je snel geintimideerd bent. IT-er kan wat lastig zijn als je een een echt mensenmens bent. Docent en houden van kinderen enzovoort. Waarom wordt dat alleen bij de zorg vaak over "roeping" gesproken? (En dan met name door mensen die zelf níet in de zorg werken.)

Coreopsis schreef op 21-10-2022 om 09:26:

[..]

Dat is niet mijn ervaring. Ik ken genoeg mensen in de zorg die het niet als roeping zien. Wel als een heel mooi beroep. En ja, natuurlijk moet je daar bepaalde eigenschappen voor hebben. Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die ik ken die bewust voor een beroep/richting heeft gekozen.

Elk beroep heeft toch eigenschappen die je melden liggen? Politieagent moet je niet worden als je snel geintimideerd bent. IT-er kan wat lastig zijn als je een een echt mensenmens bent. Docent en houden van kinderen enzovoort. Waarom wordt dat alleen bij de zorg vaak over "roeping" gesproken? (En dan met name door mensen die zelf níet in de zorg werken.)

Nou ik ben het met je eens dat elk beroep je moet liggen. Onderwijs, politie, kapper, zorg, kantoor.... het moet bij je passen. Maar wanneer je met mensen moet werken moet dat wel in je zitten. En onregelmatig werken. Ik denk de combinatie van die 2 dat dat veel mensen tegenhoudt om in de zorg te werken. Ja dat is jammer... maar je kan ook niet iemand dwingen om zo'n beroep uit te oefenen. En dat geldt voor alle beroepen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.