Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Muurbloem1985 schreef op 06-10-2026 om 20:25:

[..]

De plannen waren toch om het naar 1 jaar te verzetten, wat ik probeer te zeggen is dat een werkgever wel 3x zal nadenken voordat die iemand zal aannemen als die 2 jaar moet doorbetalen bij ziekte, dat klinkt heel nobel maar voor de werkgever is dat een groot nadeel. Zeker mensen die wat grote kans hebben om ziek te worden (Ouderen, mensen met een geschiedenis van ziekte) zullen dan moeilijker aan een baan komen verwacht ik.

Er bestaat zoiets als een No-Risk polis voor mensen die een keuring hebben ondergaan en daaruit niet of niet volledig arbeidsongeschikt zijn verklaard.

Ik begrijp je zorg wel.

Miraval schreef op 07-10-2026 om 17:04:

Ik zag het filmpje van Van Baarle voorbij komen, op dat filmpje stond hij helemaal niet stil bij de Israëlische slachtoffers van 7 oktober alleen maar bij het leed van de Palestijnen. Op een dag als deze moet je op zijn minst ook even stilstaan bij de Israëlische slachtoffers van 7 oktober door een terreuraanval.

Maar goed, nu het NOS waar ze spreken over de "groep Hamas". Kennelijk is Hamas gepromoveerd tot groep van terreurorganisatie. Het kan verkeren....

Het wordt steeds erger. Groep Hamas. Daarom roept de tegenpartij bij een wedstrijd bij Ajax zeker altijd Hamas, Hamas, Joden aan........ Vanwege een groep die verder niets kwaads in de zin heeft? Dat ook die Van Baerle dat allemaal maar kan zeggen vind ik ook een hele enge ontwikkeling. Waar gaat dit naartoe?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2026 om 20:01 Topicstarter

Wat schrijft de NOS echt:
https://nos.nl/artikel/2633998-israel-herdenkt-terreur-7-oktober-ook-in-nederland-bijeenkomsten
Op verschillende plekken in Israël zijn vandaag herdenkingen van de Hamas-aanval van 7 oktober 2023. Meerdere ceremonies begonnen vanochtend om 06.29 uur lokale tijd. Op dat tijdstip, vandaag drie jaar geleden, begonnen de terroristische aanvallen.
---------------
Wat gebeurde er op 7 oktober 2023?

Vlak na zonsopgang viel de Palestijnse terroristische organisatie Hamas Israël aan. Dat begon met duizenden raketten die op het land werden afgevuurd. Ondertussen staken naar schatting 6000 Hamas-militanten op tientallen plaatsen de grens over naar Israël.

Maar als een onderwerp over Israël en Hamas weer gewenst is, stel ik echt voor dat jullie dat onderwerp openen, dan kan het hier weer verder gaan over de Nederlandse politiek.

Euphoria schreef op 07-10-2026 om 19:36:

[..]

Er bestaat zoiets als een No-Risk polis voor mensen die een keuring hebben ondergaan en daaruit niet of niet volledig arbeidsongeschikt zijn verklaard.

Ik begrijp je zorg wel.

Maar wat heeft dit dan met de ww te maken? Dat probeer ik te begrijpen?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2026 om 20:05 Topicstarter

Jetten mocht gisteren in de Eerste Kamer zijn beleid verdedigen.
https://www.volkskrant.nl/politiek/eerste-kamer-maakt-balans-op-route-over-rechts-slibt-dicht-ja21-ziet-bromance-tussen-vvd-en-pro~b55ebbfb6/
Ook daar wil Jetten niet kiezen, maar voor de route over rechts moet hij voor voldoende steun in de Eerste Kamer zijn stikstofplannen aanpassen (en dan verliest hij de steun voor de stikstofplannen van PRO, zodat deze in de prullenbak kunnen). Het blijft interessant zo'n minderheidskabinet.

Joszy schreef op 07-10-2026 om 20:02:

[..]

Maar wat heeft dit dan met de ww te maken? Dat probeer ik te begrijpen?

Die link moet je aan betreffende forummer vragen. Ik zie hem ook niet. Maar ik begrijp haar onrust omtrent dit thema wel.

ik denk dat er twee zaken door elkaar gehaald worden.

Daglichtlamp schreef op 07-10-2026 om 20:01:

https://nos.nl/artikel/2633998-israel-herdenkt-terreur-7-oktober-ook-in-nederland-bijeenkomsten
Op verschillende plekken in Israël zijn vandaag herdenkingen van de Hamas-aanval van 7 oktober 2023. Meerdere ceremonies begonnen vanochtend om 06.29 uur lokale tijd. Op dat tijdstip, vandaag drie jaar geleden, begonnen de terroristische aanvallen.
---------------

Vlak na zonsopgang viel de Palestijnse terroristische organisatie Hamas Israël aan. Dat begon met duizenden raketten die op het land werden afgevuurd. Ondertussen staken naar schatting 6000 Hamas-militanten op tientallen plaatsen de grens over naar Israël.

Maar als een onderwerp over Israël en Hamas weer gewenst is, stel ik echt voor dat jullie dat onderwerp openen, dan kan het hier weer verder gaan over de Nederlandse politiek.

Het was op TV, NOS nieuws in simpele/begrijpelijke taal. Daar werd echt gezegd de groep Hamas.

Ik kan het helaas niet mooier maken. 

En zover ik weet hoort Van Baarle bij de Nederlandse politiek en is NOS een door de overheid gefinancierde nieuwszender. 

Daglichtlamp schreef op 07-10-2026 om 20:01:

---------------

Dank je, ik kon het al niet vinden. Ik vond het verslag van de NOS vandaag over 7 oktober juist heel goed en bijzonder, vooral het verslag van een Israëlische gegijzelde die tot het allerlaatst door Hamas werd vastgehouden, en meer dan een jaar letterlijk onder de grond heeft gezeten en de gevolgen daarvan.

Handschoenvrouw schreef op 07-10-2026 om 19:05:

[..]

De prijzen zijn zo hoog door de oorlog in het Midden-Oosten in combinatie met die in Oekraïne. Ondanks de gestegen prijzen is er nog steeds meer vraag dan aanbod, een gespannen energiemarkt dus.

Die ga je niet tegen met een verkapte overheidssubsidie door BTW en energiebelasting te verlagen. Door de lagere prijs trekt de vraag aan, en bij gelijkblijvend aanbod stijgt de prijs weer naar het oude niveau. Het enige dat werkt is toegang tot meer en goedkopere energie.

Ik had het helemaal niet over het verlagen van de btw en energiebelasting, of over de oorzaak van de hoge prijzen, maar goed.

In de theorie werkt alles prima, jouw argument werkt alleen maar in een echte vrije markt. De energieprijzen in Nederland zijn gereguleerd en politiek gestuurd. Nederland heeft een van de hoogste energieprijzen van Europa, de overheid bepaalt de helft van de energierekening.

Je zegt dat een lagere prijs automatisch een hogere vraag oplevert, maar dat is niet zo. De burger heeft energie nodig, het huis moet verwarmd worden in de winter, men heeft de auto nodig om naar het werk te gaan, men heeft stroom nodig. Als de overheid de belasting verlaagt, is dat geen verkapte subsidie, maar het minder kunstmatig duur maken van een basisbehoefte.

Miraval schreef op 07-10-2026 om 20:08:

[..]

Het was op TV, NOS nieuws in simpele/begrijpelijke taal. Daar werd echt gezegd de groep Hamas.

Ik kan het helaas niet mooier maken.

En zover ik weet hoort Van Baarle bij de Nederlandse politiek en is NOS een door de overheid gefinancierde nieuwszender.

Het NOS Journaal in gebruikelijke taal vermijd lange en moeilijke woorden omdat de kijkers moeite hebben dat te begrijpen. Wat er letterlijk werd gezegd:

"Vandaag is het precies 3 jaar geleden dat dat land (Israel, red) werd aangevallen door de groep Hamas, en dat wordt herdacht. Dit is een van de plekken waar Hamas mensen aanviel en vermoordde. De slachtoffers zijn op grote borden te zien. Er worden kaarsjes voor hen aangestoken."

Verderop:

"Toen viel Hamas op meerdere plekken Israel binnen. De mannn vielen met veel geweld aan. Mensen die ze onderweg tegenkwamen, werden gedood."

Vervolgens komt een Israelische gegijzelde aan het woord.

Heb je dit item in het NOS Journaal voor begrijpelijke taal wel gezien, of heb je alleen deze soundbite op X gehoord? 

Handschoenvrouw schreef op 07-10-2026 om 20:23:

[..]

Het NOS Journaal in gebruikelijke taal vermijd lange en moeilijke woorden omdat de kijkers moeite hebben dat te begrijpen. Wat er letterlijk werd gezegd:

"Vandaag is het precies 3 jaar geleden dat dat land (Israel, red) werd aangevallen door de groep Hamas, en dat wordt herdacht. Dit is een van de plekken waar Hamas mensen aanviel en vermoordde. De slachtoffers zijn op grote borden te zien. Er worden kaarsjes voor hen aangestoken."

Verderop:

"Toen viel Hamas op meerdere plekken Israel binnen. De mannn vielen met veel geweld aan. Mensen die ze onderweg tegenkwamen, werden gedood."

Vervolgens komt een Israelische gegijzelde aan het woord.

Heb je dit item in het NOS Journaal voor begrijpelijke taal wel gezien, of heb je alleen deze soundbite op X gehoord?

Nee toevallig heb ik deze hele uitzending op tv gezien, want (ja mss dom van mij) ik hoorde NOS in begrijpelijke taal en dacht huh? Nooit van gehoord... maar normaliter ben ik ook nooit thuis rond die tijd dus kan daarmee te maken hebben.

Ik vond het opvallend dat men sprak over "groep Hamas" ipv terreurgroep Hamas. Vgm is dat woord nou ook weer niet zo onbegrijpelijk. Aangezien de kijk op Hamas door steeds meer mensen veranderd naar verzetsgroep ipv terreurorganisatie. En daarmee moet de NOS (ook in een uitzending als deze) wel het beestje bij de naam blijven noemen, of gewoon het hele woord groep weglaten en praten over Hamas. Wat later in de uitzending wel gedaan wordt. 

Ja laatste opmerking laat ik maar voor wat het is. Ik vind het een beetje een onnodige en kinderachtige vraag. 

Daglichtlamp schreef op 07-10-2026 om 20:05:

Jetten mocht gisteren in de Eerste Kamer zijn beleid verdedigen.
https://www.volkskrant.nl/politiek/eerste-kamer-maakt-balans-op-route-over-rechts-slibt-dicht-ja21-ziet-bromance-tussen-vvd-en-pro~b55ebbfb6/
Ook daar wil Jetten niet kiezen, maar voor de route over rechts moet hij voor voldoende steun in de Eerste Kamer zijn stikstofplannen aanpassen (en dan verliest hij de steun voor de stikstofplannen van PRO, zodat deze in de prullenbak kunnen). Het blijft interessant zo'n minderheidskabinet.

Ik vind het stuurloos. Ik had goed vertrouwen in de gevestigde partijen maar nu dobberen ze tussen de oppositie stormen. Zo terugkijkend had ik denk ik liever gezien dat ze langer opzoek waren gegaan naar een meerderheid in de formatie. Dan waren er op dat moment misschien al knopen doorgehakt. 

Miraval schreef op 07-10-2026 om 20:37:

[..]

Nee toevallig heb ik deze hele uitzending op tv gezien, want (ja mss dom van mij) ik hoorde NOS in begrijpelijke taal en dacht huh? Nooit van gehoord... maar normaliter ben ik ook nooit thuis rond die tijd dus kan daarmee te maken hebben.

Ik vond het opvallend dat men sprak over "groep Hamas" ipv terreurgroep Hamas. Vgm is dat woord nou ook weer niet zo onbegrijpelijk. Aangezien de kijk op Hamas door steeds meer mensen veranderd naar verzetsgroep ipv terreurorganisatie. En daarmee moet de NOS (ook in een uitzending als deze) wel het beestje bij de naam blijven noemen, of gewoon het hele woord groep weglaten en praten over Hamas. Wat later in de uitzending wel gedaan wordt.

Ja laatste opmerking laat ik maar voor wat het is. Ik vind het een beetje een onnodige en kinderachtige vraag.

Als je de tekst van het item leest dan zie je dat samengestelde woorden vermeden worden. 

De mensen voor wie deze versie van het journaal belangrijk is hebben b.v. een taalontwikkelingsstoornis en het onderscheiden van klanken. Dat betekent niet dat ze onder een steen leven en niet weten dat Hamas een terreurgroep is.

Overigens was mijn laatste vraag serieus bedoeld, ik ging ervan uit dat je de bedoeling van deze journaaluitzendingen en bijbehorend taalniveau wel zou begrijpen.

Handschoenvrouw schreef op 07-10-2026 om 20:49:

[..]

Als je de tekst van het item leest dan zie je dat samengestelde woorden vermeden worden.

De mensen voor wie deze versie van het journaal belangrijk is hebben b.v. een taalontwikkelingsstoornis en het onderscheiden van klanken. Dat betekent niet dat ze onder een steen leven en niet weten dat Hamas een terreurgroep is.

Overigens was mijn laatste vraag serieus bedoeld, ik ging ervan uit dat je de bedoeling van deze journaaluitzendingen en bijbehorend taalniveau wel zou begrijpen.

Mwah onder een steen liggend vind ik wel denigrerend gedacht, aangezien ik toch wel steeds meer hoor dat mensen Hamas niet meer als terreurorganisatie zien maar verzetsgroep. En politici als Van Baarle helpen niet echt mee daarin, of die vrouw van PRO (weet haar naam even niet meer) die het nodig vond de nieuwsberichten omtrent de bijna-vliegtuigkaping te bagatelliseren want de Palestijnen. 

En ook die laatste zin weer, waarom? Daarmee maak je imo toch echt een verkapte sneer alsof ik uit een ei kom. Onnodig belerend/kleinerend van je. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-10-2026 om 20:55 Topicstarter

Het valt me gewoon van je tegen Miraval, want in deze uitzending worden heel duidelijk de gruwelijke misdaden van Hamas benoemd. Terwijl je in bericht de indruk wekt dat dat niet het geval is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.