Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Sparkle schreef op 07-10-2026 om 12:05:

[..]

Ja, dat hoorde ik ook.

De energierekeningen zijn al torenhoog en dan zou deze verplichting er ook nog bijkomen, zodra je de cv-ketel moet vervangen. Dat kost dan ongeveer € 8.000. Na aftrek van subsidie ongeveer € 6.000. Alsof het allemaal niets kost.

De energieprijzen zijn sinds 2022 alleen maar gedaald, totdat ze inderdaad weer gestegen zijn door de oorlog in het Midden-Oosten. 

Jetten, Bontenbal, Van Baarle en Paternotte staan op X stil bij 7 oktober 2023.

Is dit AI?

Zijn ze gehackt?

Of zijn ze echt zo ***** en herdenken ze volgend jaar op 4 mei de NSB'ers die 7 gulden 50 kopgeld opstreken?

Ik vond het teveel eer voor ze om de linkjes te plaatsen, maar wil dat op verzoek wel doen...

Poezenmeisje schreef op 07-10-2026 om 15:31:

Ik vond het teveel eer voor ze om de linkjes te plaatsen, maar wil dat op verzoek wel doen...

Maak me gek.

Poezenmeisje schreef op 07-10-2026 om 15:30:

Jetten, Bontenbal, Van Baarle en Paternotte staan op X stil bij 7 oktober 2023.

Is dit AI?

Zijn ze gehackt?

Of zijn ze echt zo ***** en herdenken ze volgend jaar op 4 mei de NSB'ers die 7 gulden 50 kopgeld opstreken?

Het kunnen fake profielen zijn. Maar ik zal niet verbaasd zijn als Hamas de Nobelprijs voor de vrede krijgt. Of in ieder geval genomineerd wordt. 

Poezenmeisje schreef op 07-10-2026 om 15:31:

Ik heb op X gekeken of ik iets kon vinden. En ik heb iets gevonden.

Ze hebben allemaal hetzelfde verhaal. Het is een lang verhaal en er wordt met afschuw gesproken over de aanval van Hamas op 7 oktober. Ook zijn ze bezorgd om het groeiend antisemitisme.

Echter vinden ze het wel nodig om hun afkeuring over Israël uit te spreken over hun tegenacties. Dat had wat mij betreft achterwege gelaten mogen worden vandaag. Inderdaad zoals in een van de reacties staat. Dan zou je op de dodenherdenking ook al die arme Duitsers kunnen noemen die zijn omgekomen door het brute geweld van de geallieerden.

Thora schreef op 07-10-2026 om 16:23:

[..]

. Dan zou je op de dodenherdenking ook al die arme Duitsers kunnen noemen die zijn omgekomen door het brute geweld van de geallieerden.

Die herdenken we toch ook op 4 mei er wordt bijvoorbeeld een krans neergelegd voor:

"Alle burgers die tijdens of direct na de Tweede Wereldoorlog in Europa, zijn omgebracht of omgekomen omdat zij het leven verloren door oorlogsgeweld of uitputting."

Dat zijn dus ook de Duitsers die door geallieerden werden omgebracht. 

Neweve schreef op 07-10-2026 om 16:43:

[..]

Die herdenken we toch ook op 4 mei er wordt bijvoorbeeld een krans neergelegd voor:

"Alle burgers die tijdens of direct na de Tweede Wereldoorlog in Europa, zijn omgebracht of omgekomen omdat zij het leven verloren door oorlogsgeweld of uitputting."

Dat zijn dus ook de Duitsers die door geallieerden werden omgebracht.

Dat is waar maar die worden niet apart genoemd door welke spreker dan ook. En dat gebeurt hier nu wel.

Sparkle schreef op 07-10-2026 om 12:05:

[..]

Ja, dat hoorde ik ook.

De energierekeningen zijn al torenhoog en dan zou deze verplichting er ook nog bijkomen, zodra je de cv-ketel moet vervangen. Dat kost dan ongeveer € 8.000. Na aftrek van subsidie ongeveer € 6.000. Alsof het allemaal niets kost.

Nog afgezien  van het al overbelaste stroomnet. Geen idee hoe ze dat voor zich zien.

Ik zag het filmpje van Van Baarle voorbij komen, op dat filmpje stond hij helemaal niet stil bij de Israëlische slachtoffers van 7 oktober alleen maar bij het leed van de Palestijnen. Op een dag als deze moet je op zijn minst ook even stilstaan bij de Israëlische slachtoffers van 7 oktober door een terreuraanval.

Maar goed, nu het NOS waar ze spreken over de "groep Hamas". Kennelijk is Hamas gepromoveerd tot groep van terreurorganisatie. Het kan verkeren.... 

Miraval schreef op 07-10-2026 om 17:04:

Ik zag het filmpje van Van Baarle voorbij komen, op dat filmpje stond hij helemaal niet stil bij de Israëlische slachtoffers van 7 oktober alleen maar bij het leed van de Palestijnen. Op een dag als deze moet je op zijn minst ook even stilstaan bij de Israëlische slachtoffers van 7 oktober door een terreuraanval.

Maar goed, nu het NOS waar ze spreken over de "groep Hamas". Kennelijk is Hamas gepromoveerd tot groep van terreurorganisatie. Het kan verkeren....

Ik ben niet verbaasd over dat filmpje van Van Baarle. DENK is nogal een radicale partij waar een dergelijk ongepaste reactie van te verwachten is.

De reacties van Jetten, Bontenbal en Paternotte vind ik keurig, niks mis mee.

Miraval schreef op 07-10-2026 om 17:04:

Van Baarle kan beter politicus in Gaza worden, snap niet wat die gast nog hier in Nederland zoekt, met zijn eeuwige Gaza riedel.

Handschoenvrouw schreef op 07-10-2026 om 13:35:

[..]

De energieprijzen zijn sinds 2022 alleen maar gedaald, totdat ze inderdaad weer gestegen zijn door de oorlog in het Midden-Oosten.

Je lijkt te suggereren dat de energieprijzen alleen maar zo gestegen zijn door de oorlog? Of dat het allemaal wel meevalt met de hoge energieprijzen? Maar misschien begrijp ik niet goed wat je hiermee wil zeggen.

De prijzen zijn na de piek in 2022 inderdaad gedaald, maar het laagste punt na de crisis ligt altijd nog veel hoger dan het oude niveau daarvoor. Bovendien houdt de overheid zelf de tarieven structureel hoog door energiebelasting en btw.

Sparkle schreef op 07-10-2026 om 18:40:

[..]

Je lijkt te suggereren dat de energieprijzen alleen maar zo gestegen zijn door de oorlog? Of dat het allemaal wel meevalt met de hoge energieprijzen? Maar misschien begrijp ik niet goed wat je hiermee wil zeggen.

De prijzen zijn na de piek in 2022 inderdaad gedaald, maar het laagste punt na de crisis ligt altijd nog veel hoger dan het oude niveau daarvoor. Bovendien houdt de overheid zelf de tarieven structureel hoog door energiebelasting en btw.

De prijzen zijn zo hoog door de oorlog in het Midden-Oosten in combinatie met die in Oekraïne. Ondanks de gestegen prijzen is er nog steeds meer vraag dan aanbod, een gespannen energiemarkt dus. 

Die ga je niet tegen met een verkapte overheidssubsidie door BTW en energiebelasting te verlagen. Door de lagere prijs trekt de vraag aan, en bij gelijkblijvend aanbod stijgt de prijs weer naar het oude niveau. Het enige dat werkt is toegang tot meer en goedkopere energie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.