Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Neweve schreef op 02-10-2026 om 19:25:

[..]

Eens!

Over de accijns; yesilgoz zegt dat de accijns wel verlaagd worden. Als een van de rechtse overwinningen.

https://nos.nl/artikel/2633430-jetten-over-onduidelijkheid-box-3-snap-als-mensen-het-niet-meer-kunnen-bijbenen

De zin "Die heeft volgens haar bij de VVD-achterban "angst voor een linkse agenda" veroorzaakt" vind ik dan wel weer bijzonder. De vvd minister levert incompetent werk en dat schuiven we op links af...

Zoals alles van de afgelopen decennia de schuld van links is volgens de VVD. En helaas geloven ook nog veel mensen dat. 

Miraval schreef op 02-10-2026 om 17:22:

[..]

Mwah, onze regering zou prima wat aan de accijzen kunnen doen maar dat vertikken ze. Ik denk dat ze dit zien als een mooie stimulans voor elektrificatie van het wagenpark. Maar ondertussen blijven de brandstofprijzen stijgen en komen gewone Nederlanders in de problemen om betaalbaar op hun werk te komen of zelfs hun werk te doen.

Grappige is dat het kwartje van Kok zomaar wel ging, met allerlei beloftes van dien, maar het verlagen van de accijnzen is weer moeilijk moeilijk. Ja dat snap ik met dit begrotingstekort en een totale blokkade op bezuinigingen en belastingverhogingen op de verkeerde groep.

Ik zou zeggen: toon maar aan dat er genoeg brandstof op de Europese markt is. Naar mijn mening niet, en dat komt door Trumps oorlog waardoor de Straat van Hormuz af is gesloten en die zalige, heerlijke olieproducten die we nodig hebben ons niet meer voldoende bereiken. De rest is een herhaling van zetten.

Daling van de accijnzen leidt tot meer gebruik van brandstoffen en tot directe stijging van de prijs naar het oude niveau. Het is geen prijscrisis maar een aanbodcrisis.

Handschoenvrouw schreef op 02-10-2026 om 22:43:

[..]

Ik zou zeggen: toon maar aan dat er genoeg brandstof op de Europese markt is. Naar mijn mening niet, ...

Is je Google stuk?

Je kunt je mening direct herzien.

https://nos.nl/artikel/2633419-g7-geeft-tot-100-miljoen-diesel-en-olievaten-vrij-na-druk-uit-vs

...

De G7-landen gaan de komende vier maanden tot 100 miljoen vaten uit hun noodvoorraad van diesel en ruwe olie vrijgeven. Dat hebben de landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Canada en de Verenigde Staten) besloten tijdens een videoconferentie, onder leiding van de Franse president Macron.

...

Loeki72 schreef op 02-10-2026 om 21:27:

[..]

Zoals alles van de afgelopen decennia de schuld van links is volgens de VVD. En helaas geloven ook nog veel mensen dat.

En ondertussen steeds rechtser gaan stemmen/ beleid voeren, er gebeurt weer niks, integendeel, de problemen worden alleen maar groter dus heeft links het weer gedaan. Best knap!

Poezenmeisje schreef op 02-10-2026 om 23:14:

[..]

Is je Google stuk?

Je kunt je mening direct herzien.

https://nos.nl/artikel/2633419-g7-geeft-tot-100-miljoen-diesel-en-olievaten-vrij-na-druk-uit-vs

...

De G7-landen gaan de komende vier maanden tot 100 miljoen vaten uit hun noodvoorraad van diesel en ruwe olie vrijgeven. Dat hebben de landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Canada en de Verenigde Staten) besloten tijdens een videoconferentie, onder leiding van de Franse president Macron.

...

Antwoord op mijn eerdere vraag is dus "nee". En ook dit lost het probleem, een chronisch gebrek aan brandstof, niet op.

felija schreef op 02-10-2026 om 23:17:

[..]

En ondertussen steeds rechtser gaan stemmen/ beleid voeren, er gebeurt weer niks, integendeel, de problemen worden alleen maar groter dus heeft links het weer gedaan. Best knap!

Omdat feiten er niet meer toe doen. Het gaat om gevoel zoals woede. En dat opwekken lukt bijzonder goed. En dan nog feiten en wetenschap elitair links noemen en je bent er. 

Dat gaat de komende tijd ook niet meer veranderen. Daarvoor is er teveel invloed van o.a. Rusland en de tech-reuzen. 

felija schreef op 02-10-2026 om 23:17:

[..]

Ik scheef het net ook al in een ander topic. Maar ben zo klaar met het gelinks en gerechts in onze samenleving. Doodmoe word ik er van.

Ben je kritisch op asiel: oh rechts. Eet je vegetarisch tbv dierenleed: links en woke. Gaat er iets mis: oh die linkse gekkies met hun gedram. Maak je je als ondernemer zorgen om vermogensbelasting: oh rechts gelul. 

Enzovoorts enzovoorts. Alles wat we doen en zeggen wordt tegenwoordig politiek geframed 

Mick87 schreef op 03-10-2026 om 09:51:

[..]

Ik scheef het net ook al in een ander topic. Maar ben zo klaar met het gelinks en gerechts in onze samenleving. Doodmoe word ik er van.

Ben je kritisch op asiel: oh rechts. Eet je vegetarisch tbv dierenleed: links en woke. Gaat er iets mis: oh die linkse gekkies met hun gedram. Maak je je als ondernemer zorgen om vermogensbelasting: oh rechts gelul.

Enzovoorts enzovoorts. Alles wat we doen en zeggen wordt tegenwoordig politiek geframed

Dat ben ik helemaal met je eens.

Sparkle schreef op 03-10-2026 om 11:46:

[..]

Dat ben ik helemaal met je eens.

Ook eens. 

Juist doordat de wereld "grijs" is en niet zwart wit zijn sommige keuzes zo enorm lastig. 

Kabinet wil nu ook de personeelskorting afschaffen 
https://www.ad.nl/geld/kabinet-wil-van-personeelskorting-af-retailsector-baalt-is-belangrijke-blijk-van-waardering-voor-ons-personeel~adfa381b/
Kunnen ze niet beter op andere dingen bezuinigen, binnen de overheid is er nog genoeg waar dat kan.

Rozi schreef op 05-10-2026 om 09:03:

https://www.ad.nl/geld/kabinet-wil-van-personeelskorting-af-retailsector-baalt-is-belangrijke-blijk-van-waardering-voor-ons-personeel~adfa381b/
Kunnen ze niet beter op andere dingen bezuinigen, binnen de overheid is er nog genoeg waar dat kan.

Nee joh. Niet zo raar doen hoor. Wat ik mij afvraag is waar al die centen naartoe gaan. Het zal best al eens verteld zijn maar dat heb ik dan gemist.

Rozi schreef op 05-10-2026 om 09:03:

De korting is max 500/jaar belastingvrij. Voelt als klein grut. Dus niet aanpassen of in het kader van minder regels: wat mij betreft schaffen ze deze korting af maar verhogen ze het limiet van de werk kosten regeling.

Ik vind het in ieder geval best bijzonder dat het andere regelingen zijn voor de ns die een gratis reizen abonnement aan werknemers mag geeft of een kleding winkel gratis kleding geeft. 

Mijn werkgever geeft iedereen gratis OV in de tweede klas (+ NS fiets). Of een goed fietsenplan en fietsvergoeding.

Iemand die hier ooit solliciteerde als administratief medewerker eiste een auto van de zaak.
Lieve schat, zelfs de directeur heeft geen auto van de zaak. 
😄😄😄

Haha een administratief medewerker, denk dat ze blij mag zijn als ze straks nog werk heeft  Bij ons kunnen die functies straks allemaal overgenomen worden door AI grotendeels 

Een ruimere WW tijd dus 2 jaar wat links wilt is te dom voor woorden, geen werkgever gaat weer iemand meer aannemen die een grotere kans heeft om ziek te worden want de werkgever moet dan betalen, ik zou als werkgever dan ook 3x nadenken voor iemand aan te nemen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.