Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Euphoria
02-10-2026 om 08:21
Daglichtlamp schreef op 01-10-2026 om 14:46:
[..]
En er zijn ook geen extra inkomsten uit BTW want iedereen kan zijn euro's maar 1 keer uitgeven.
En daarom gaan mensen die in de gelegenheid zijn hun boodschappen, tankbeurt, etc in de nabij gelegen buurlanden halen.
Helaas gaan de lokale ondernemers die in de grensgebieden liggen daardoor verder kopje onder. Maar he, die zelfstandigen laat men lekker in hun sopje gaar koken.
Poezenmeisje
02-10-2026 om 08:35
Euphoria schreef op 02-10-2026 om 08:21:
[..]
En daarom gaan mensen die in de gelegenheid zijn hun boodschappen, tankbeurt, etc in de nabij gelegen buurlanden halen.
Helaas gaan de lokale ondernemers die in de grensgebieden liggen daardoor verder kopje onder. Maar he, die zelfstandigen laat men lekker in hun sopje gaar koken.
Ik zou het best willen, maar ik kan niet iedereen boven water houden.
Dus boek ik af en toe (een serie) workshops bij een vriendin die voor zichzelf begonnen is.
Dingen die ik anders niet zou doen, te zweefteverig.
Poezenmeisje
02-10-2026 om 08:38
Ik zou overigens niet drie kwartier gaan rijden om te tanken in Emmercompascuüm, Nieuweschans e.o. Mijn geld kregen ze dus toch al niet.
Ik tank gewoon in de buurt en bel eventueel met mijn man of we binnenkort naar Duitsland k gaan. Dan tank ik halfvol i.p.v. vol.
Gisteren even gecheckt. €2,17 voor E5 bij ons tankstation waar je vrijwel geen Nederlanders ziet.
E10 is nóg goedkoper.
Euphoria
02-10-2026 om 08:45
Poezenmeisje schreef op 02-10-2026 om 08:35:
[..]
Ik zou het best willen, maar ik kan niet iedereen boven water houden.
Dus boek ik af en toe (een serie) workshops bij een vriendin die voor zichzelf begonnen is.
Dingen die ik anders niet zou doen, te zweefteverig.
Niet jou, maar onze regering neem ik dit kwalijk.
Handschoenvrouw
02-10-2026 om 09:05
Euphoria schreef op 02-10-2026 om 08:45:
[..]
Niet jou, maar onze regering neem ik dit kwalijk.
Dat zie ik anders. Ik zie een sterk verband tussen de gestegen brandstofprijzen en de oorlog van de VS tegen Iran, waardoor de Straat van Hormuz afgesloten is.
Hierdoor is het aanbod van brandstoffen sterk gedaald, dus stijgt de prijs. Wel worden er wat minder kilometers gereden. Als de overheid de accijns of BTW verlaagd, dan is het te verwachten dat ook de vraag weer aantrekt waardoor de prijs meteen weer stijgt.
Het kernprobleem is dus de oorlog met Iran en het lage aanbod van brandstof daardoor en niet de Nederlandse regering.
Overigens las ik eventjes terug in dat Iran-oorlog topic, grappig om te lezen dat sommige forummers (niet jij) die toendertijd enthousiast waren over Trumps oorlog met Iran nu hier klagen over de hoge brandstofprijzen.
Alice12
02-10-2026 om 16:25
Handschoenvrouw schreef op 02-10-2026 om 09:05:
[..]
Dat zie ik anders. Ik zie een sterk verband tussen de gestegen brandstofprijzen en de oorlog van de VS tegen Iran, waardoor de Straat van Hormuz afgesloten is.
Overigens las ik eventjes terug in dat Iran-oorlog topic, grappig om te lezen dat sommige forummers (niet jij) die toendertijd enthousiast waren over Trumps oorlog met Iran nu hier klagen over de hoge brandstofprijzen.
Ik zie de humor niet helemaal , geloof ik. De hoop dat vrouwen in Iran iets minder dan als varkens behandeld worden door die oorlog is volgens mij heel legitiem. Dat daardoor de brandstofprijzen hoger worden is te voorspellen. Maar daar mag je toch best even over klagen.
Sparkle
02-10-2026 om 16:33
Handschoenvrouw schreef op 01-10-2026 om 16:27:
[..]
Als je dat vindt dan zijn er nog twee mogelijkheden: het verhogen van belastingdruk op arbeid of vermogen, of het ene gat met het andere vullen door meer te lenen.
Hoe zie je dat voor je in de komende twee decennia, hoeveel belastingdruk kunnen de werkenden hebben, en hoeveel staatsschuld kunnen onze kinderen dragen?
Dat onderste schreef je eerder, maar je gaat er vooralsnog niet op in.
Wat nodig is, is een totale hervorming. En dan niet rigoureus in 1 jaar, maar geleidelijk toewerken naar een totaal ander systeem/model.
Ons belasting- en toeslagenstelsel is totaal vastgelopen en loopt op alle fronten vast. Het toeslagencircuit is zo complex geworden dat niemand het meer begrijpt. Werken moet lonen, maar door alle toeslagen, heffingskortingen en de afbouw van heffingskortingen kan niemand meer uitrekenen wat een extra verdiende euro daadwerkelijk oplevert. Het is een vicieuze cirkel van geld rondpompen geworden. Voorgaande kabinetten zagen het probleem wel, maar schoven de oplossing voor zich uit. En ondertussen kampt de Belastingdienst met complexe uitvoeringsproblemen en totale overbelasting.
En de chaos stopt niet bij de fiscus. De wooncrisis, de asielcrisis en de stikstofimpasse, alles loopt vast. En ondertussen kunnen we niet meer over onze bruggen rijden door achterstallig onderhoud en raakt het stroomnet overbelast.
Ons land heeft een competente overheid nodig met een sterke visie voor de lange termijn. In plaats daarvan zitten we weer opgescheept met een onprofessioneel, stuurloos kabinet dat teveel met zichzelf bezig is en met plannen die geen oplossing bieden, maar het vertrouwen alleen maar doen afnemen.
Thora
02-10-2026 om 16:33
Alice12 schreef op 02-10-2026 om 16:25:
[..]
Ik zie de humor niet helemaal , geloof ik. De hoop dat vrouwen in Iran iets minder dan als varkens behandeld worden door die oorlog is volgens mij heel legitiem. Dat daardoor de brandstofprijzen hoger worden is te voorspellen. Maar daar mag je toch best even over klagen.
Eens. Het is zo makkelijk om Trump de schuld te geven. Maar dit laat wel zien hoe machtig Iran is. Ze hoeven maar een straat dicht te gooien en een groot deel van de wereld is onthand en boos op Iran's grootste vijand. Win, win voor Iran.
Handschoenvrouw
02-10-2026 om 16:35
Alice12 schreef op 02-10-2026 om 16:25:
[..]
Trump had als doel het voorkomen dat Iran een kernwapen zou krijgen, terwijl hij zelf een jaar eerder nog aangaf dat hele kernprogramma al vernietigd te hebben.
Een paar maanden voor de oorlog heeft Trump een opstand in Iran, waarbij vele vrouwen een wrede dood vonden, gewoon keihard laten doodbloeden. Klopt dus weinig van dat argument dat Trump opkomt voor vrouwen.
Ja, en mensen mogen best even klagen hoor, maar geef dan de dader de schuld en niet onze regering.
Sparkle
02-10-2026 om 16:36
Handschoenvrouw schreef op 01-10-2026 om 22:07:
[..]
Nee, het wordt aangepast op verzoek van de Tweede Kamer. Dat staat ook gewoom in het artikel, daar "komt ie niet nu pas achter"
Nee, dat is het nu juist.
Heinen heeft zelf toegegeven dat hij de impact op de kleine spaarder vooraf had onderschat. Het feit dat de Kamer hem op zo'n fout moet wijzen bij plannen die miljoenen burgers raken en die de Belastingdienst blijkbaar zouden overbelasten, vind ik echt bizar. Hij gaf ook aan dat de grens/vrijstelling voor de kleine spaarders en beleggers niet goed was vastgesteld en dat er dus gezocht moet worden naar een andere oplossing.
Sparkle
02-10-2026 om 16:40
Handschoenvrouw schreef op 02-10-2026 om 09:05:
[..]
Hierdoor is het aanbod van brandstoffen sterk gedaald, dus stijgt de prijs. Wel worden er wat minder kilometers gereden. Als de overheid de accijns of BTW verlaagd, dan is het te verwachten dat ook de vraag weer aantrekt waardoor de prijs meteen weer stijgt.
Het kernprobleem is dus de oorlog met Iran en het lage aanbod van brandstof daardoor en niet de Nederlandse regering.
Natuurlijk speelt de oorlog een rol, maar de grootste reden dat wij hier de hoofdprijs betalen is de Nederlandse overheid. Wij hebben de hoogste brandstofbelastingen van Europa. Meer dan de helft van de prijs van de benzine is accijns en btw.
Alice12
02-10-2026 om 17:16
Handschoenvrouw schreef op 02-10-2026 om 16:35:
[..]
Trump had als doel het voorkomen dat Iran een kernwapen zou krijgen, terwijl hij zelf een jaar eerder nog aangaf dat hele kernprogramma al vernietigd te hebben.
Een paar maanden voor de oorlog heeft Trump een opstand in Iran, waarbij vele vrouwen een wrede dood vonden, gewoon keihard laten doodbloeden. Klopt dus weinig van dat argument dat Trump opkomt voor vrouwen.
Ja, en mensen mogen best even klagen hoor, maar geef dan de dader de schuld en niet onze regering.
Ik heb nergens geschreven dat Trump opkomt voor vrouwen, wel had ik een kleine hoop dat als het zou lukken die smeerlappen die de macht in Iran hebben flink te verzwakken, dat dat iets zou betekenen voor de vrouwen in Iran.
Miraval
02-10-2026 om 17:22
Handschoenvrouw schreef op 02-10-2026 om 16:35:
[..]
Mwah, onze regering zou prima wat aan de accijzen kunnen doen maar dat vertikken ze. Ik denk dat ze dit zien als een mooie stimulans voor elektrificatie van het wagenpark. Maar ondertussen blijven de brandstofprijzen stijgen en komen gewone Nederlanders in de problemen om betaalbaar op hun werk te komen of zelfs hun werk te doen.
Grappige is dat het kwartje van Kok zomaar wel ging, met allerlei beloftes van dien, maar het verlagen van de accijnzen is weer moeilijk moeilijk. Ja dat snap ik met dit begrotingstekort en een totale blokkade op bezuinigingen en belastingverhogingen op de verkeerde groep.
Miraval
02-10-2026 om 17:26
Sparkle schreef op 02-10-2026 om 16:36:
[..]
Nee, dat is het nu juist.
Heinen heeft zelf toegegeven dat hij de impact op de kleine spaarder vooraf had onderschat. Het feit dat de Kamer hem op zo'n fout moet wijzen bij plannen die miljoenen burgers raken en die de Belastingdienst blijkbaar zouden overbelasten, vind ik echt bizar. Hij gaf ook aan dat de grens/vrijstelling voor de kleine spaarders en beleggers niet goed was vastgesteld en dat er dus gezocht moet worden naar een andere oplossing.
Zelfs een kleuter kon voorzien dat dit plan impact zou hebben op de kleine spaarder en zelfstandige, ik mag aannemen dat een minister wel een betere vooruitziende blik heeft. Ik denk dat ze gewoon hoopten dat dit, door het instemmen van schrappen van de bezuinigingen, wel tot een akkoord had gekomen. En nu komen de excuses.
Het was gewoon een zooitje, lekken van stukken naar de pers, niet leveren van complete stukken aan de kamer en verkeerde tabellen. Dit kabinet maakt er een zooitje van, en dat neem ik alle partijen kwalijk. Nooit meer een minderheidskabinet, want dat werkt voor geen meter.
Neweve
02-10-2026 om 19:25
Miraval schreef op 02-10-2026 om 17:26:
[..]
Zelfs een kleuter kon voorzien dat dit plan impact zou hebben op de kleine spaarder en zelfstandige, ik mag aannemen dat een minister wel een betere vooruitziende blik heeft. Ik denk dat ze gewoon hoopten dat dit, door het instemmen van schrappen van de bezuinigingen, wel tot een akkoord had gekomen. En nu komen de excuses.
Het was gewoon een zooitje, lekken van stukken naar de pers, niet leveren van complete stukken aan de kamer en verkeerde tabellen. Dit kabinet maakt er een zooitje van, en dat neem ik alle partijen kwalijk. Nooit meer een minderheidskabinet, want dat werkt voor geen meter.
Eens!
Over de accijns; yesilgoz zegt dat de accijns wel verlaagd worden. Als een van de rechtse overwinningen.
De zin "Die heeft volgens haar bij de VVD-achterban "angst voor een linkse agenda" veroorzaakt" vind ik dan wel weer bijzonder. De vvd minister levert incompetent werk en dat schuiven we op links af...