Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Zorroo
29-09-2026 om 19:00
Dat hoop ik ook, dat er meer bewustzijn komt. En ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor een zelfstandige een zwaarwegend politiek onderwerp is, ook al kom ik zelf vanuit andere idealen uiteindelijk ergens anders uit.
Daglichtlamp
29-09-2026 om 19:02
Maar zelfstandigen kunnen toch ook op een geblokkeerde rekening sparen voor hun pensioen? (Waar dan geen belasting over betaald wordt) Ik snap wel dat je daar niet alles op kunt zetten, omdat je ook geld achter de hand moet houden voor onvoorziene omstandigheden. Maar doen alsof een vrijstelling voor opgebouwd pensioen alleen voor werknemers is, is natuurlijk niet waar.
felija
29-09-2026 om 19:19
Miraval schreef op 29-09-2026 om 18:47:
[..]
Haha nou precies dat dus!
Fijn dat je er ook zo over denkt, en ik hoop dat wij ook hier op het forum wellicht mensen hiervan bewust kunnen maken. Want er is idd teveel onwetendheid. En daarmee bedoel ik dat geenszins belerend, maar het zou het voor mensen misschien begrijpelijker maken waarom iemand rechts stemt, en dat migratie daar veelal weinig mee te maken heeft.
De financiële situatie van zelfstandigen is gewoon veel anders dan voor werknemers in loondienst. De zekerheden heb je niet, en daar mag best iets tegenover staan. Niet eens geld van de overheid, maar laat in godsnaam eigen spaargeld ongemoeid. Daar is al lang en breed belasting over betaald. Dat zijn vaak eigen netto verdiensten.
Wat mij betreft heb ik zeker wat aan jouw posts en die van Zorro, ik leer er veel van, dingen die ik inderdaad niet wist! Hopelijk komt er zo toch op grotere schaal meer bewustwording voor jullie positie.
Zorroo
29-09-2026 om 19:20
Daglichtlamp schreef op 29-09-2026 om 19:02:
Maar zelfstandigen kunnen toch ook op een geblokkeerde rekening sparen voor hun pensioen? (Waar dan geen belasting over betaald wordt) Ik snap wel dat je daar niet alles op kunt zetten, omdat je ook geld achter de hand moet houden voor onvoorziene omstandigheden. Maar doen alsof een vrijstelling voor opgebouwd pensioen alleen voor werknemers is, is natuurlijk niet waar.
Dat is wel een beetje makkelijk gesteld. Het klopt dat zelfstandigen fiscaal gefaciliteerd pensioen kunnen opbouwen. Maar het verschil zit erin dat een zelfstandige dat geld eerst zelf moet verdienen en vervolgens moet kunnen missen. Bij een werknemer wordt bij een pensioenregeling doorgaans ook een werkgeversbijdrage betaald. Je kunt niet puur naar de fiscale aftrek van een pensioenrekening kijken zonder daarbij mee te nemen wie de pensioenopbouw financiert en wie het risico draagt als er tijdelijk geen ruimte is om in te leggen.
Voor een zelfstandige geldt: eerst voldoende inkomen > dan voldoende vrije buffer > pas daarna kun je verantwoord geld langdurig vastzetten voor je pensioen.
Miraval
29-09-2026 om 19:20
Daglichtlamp schreef op 29-09-2026 om 19:02:
Ik heb ook een lijfrente idd, maar als ik een zakelijke investering moet doen (in mijn geval bijvoorbeeld een nieuwe auto) moet ik al snel een behoorlijk vrij opneembaar bedrag hebben. Als ik, onverhoopt tijdelijk arbeidsongeschikt raak moet ik minimaal 3 maanden aan spaargeld hebben om mijn lasten te kunnen betalen plus de kosten van inhuren extern personeel en de zakelijke kosten die doorlopen. Als ik minder moet gaan werken, al dan niet tijdelijk, dan moet ik vrij opneembaar geld hebben om dit te kunnen betalen. Als er een pandemie komt, moet ik geld hebben om dit op te vangen.
Reken eens uit wat je dan aan spaargeld nodig hebt om dat te kunnen opvangen? Reken eens uit wat het mij kost om 2 werknemers 100% salaris te kunnen betalen voor een X aantal maanden wanneer je bedrijf stil ligt. Wat het kost wanneer een werknemer langdurig ziek is en ik 100% salaris door moet betalen plus de kosten van een externe?
Want daar gaat het over he? Het is niet alleen mijn gespaarde pensioen, het is mijn volledige buffer die op die rekening staat en die vrij opneembaar moet zijn, een zeer klein deel spaar ik in een lijfrente, maar het leeuwendeel is puur ook ondernemerskapitaal, maar omdat ik eenmanszaak ben valt dat in Box 3 en niet in Box 2. En mijn pensioen wat daarin zit valt ook in Box 3 en niet in Box 1 wanneer het uitgekeerd wordt.
Is het dan eerlijk dat het rendement op dat geld met 36% wordt belast als ik een vermogen heb van meer dan 50.000 euro met mijn fiscale partner? Of 100.000 euro op een gewone spaarrekening. (Dat laatste is een minder groot probleem.) Tegenover een mediaan pensioenvermogen van 110.000 euro van het gemiddelde Nederlandse huishouden?
Vind je, na alle argumenten die ik hier neergezet heb, dat ik ongelijk heb? Dat de maatregelen voor Box 3, en alle andere fiscale veranderingen voor een zelfstandige, terecht zijn? Want ik kan niet goed uit je teksten halen hoe jij erin staat?
Wat is jouw situatie? En is die vergelijkbaar met de mijne? Staat jouw pensioen veilig in een pensioenfonds, heb jij vermogen in Box 3? Is jouw jaarinkomen vergelijkbaar met het mijne? Ben je werknemer in loondienst of zelfstandige? Welke fiscale veranderingen in deze begroting treffen jou persoonlijk?
(Ik wil je niet uithoren hoor, maar als je alles mee hebt gelezen, en je leest ook dat mijn koopkrachtdaling 90 euro per maand is, inflatie daar buiten gelaten, kun je dan begrijpen waarom ik zo gefrustreerd ben over die Box 3 maatregel? Of vind je dat mijn keuze om rechts te stemmen om deze redenen egoistisch is?)
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe jij hierin staat, inachtneming van jouw persoonlijke situatie?
Zorroo
29-09-2026 om 19:34
Zorroo schreef op 29-09-2026 om 19:20:
[..]
Dat is wel een beetje makkelijk gesteld. Het klopt dat zelfstandigen fiscaal gefaciliteerd pensioen kunnen opbouwen. Maar het verschil zit erin dat een zelfstandige dat geld eerst zelf moet verdienen en vervolgens moet kunnen missen. Bij een werknemer wordt bij een pensioenregeling doorgaans ook een werkgeversbijdrage betaald. Je kunt niet puur naar de fiscale aftrek van een pensioenrekening kijken zonder daarbij mee te nemen wie de pensioenopbouw financiert en wie het risico draagt als er tijdelijk geen ruimte is om in te leggen.
Voor een zelfstandige geldt: eerst voldoende inkomen > dan voldoende vrije buffer > pas daarna kun je verantwoord geld langdurig vastzetten voor je pensioen.
Er is overigens geen sprake van belastingvrij pensioensparen voor ondernemers. Het is fiscaal uitgesteld sparen. Als het later wordt uitgekeerd wordt het belast als inkomen in box 1.
Miraval
29-09-2026 om 19:37
felija schreef op 29-09-2026 om 19:19:
[..]
Wat mij betreft heb ik zeker wat aan jouw posts en die van Zorro, ik leer er veel van, dingen die ik inderdaad niet wist! Hopelijk komt er zo toch op grotere schaal meer bewustwording voor jullie positie.
Dankjewel! Fijn om te horen en lief om te zeggen!
Neweve
29-09-2026 om 21:29
Zorroo schreef op 29-09-2026 om 17:07:
Ja, we kunnen ons niet verenigen om een vuist te maken. Zouden we eigenlijk wel moeten doen want het is een grof schandaal zoals er met onze groep wordt omgegaan. Helaas hebben we geen tractoren en treinen om de boel eens ff flink te saboteren tot er wel wordt geluisterd. Dan was het zo gefixt. 🙄
Daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Als (kleine) mkb's zich weten te verenigingen dan zijn er winkels dicht, missen overheid hun adviseurs/consultants, rijden er minder vrachtwagens, vallen er medewerkers in de zorg uit, zijn er rijscholen dicht. De impact is er wel degelijk.
Het lastige is wel dat het maar een deel is. Want we zijn nog steeds grote winkels, grote vrachtwagen bedrijven, grote zorg detacheerders etc.
+ Dat verenigingen met de vele verschillende sectoren lastig is.
Ik ben het wel met jullie eens dat de kleine ondernemers niet zichtbaar zijn in alle plannen. Terwijl ik ook steeds beter begrijp door de reacties hier hoe belangrijk deze groep is. Voor werkgelegenheid maar ook bijvoorbeeld voor een leuk winkelcentrum. De leuke steden hebben veel diverser aanbod en minder ketens (vind ik).
Neweve
29-09-2026 om 21:42
en wat betreft de aanwas belasting (de nos noemt het wel winstbelasting dus die zijn er ook niet duidelijk in): de grens verlagen vind ik inderdaad absurd. Je moet kunnen sparen/beleggen, maar vanaf een bepaald bedrag is het best redelijk dat je ook belasting betaalt.
De inkomsten uit vermogen mogen wat mij betreft ook belast worden, net zoals de inkomsten uit werk.
De huidige grens is 60k, met 2% spaarrente kom je dan op 1200 "aanwas" uit. Dat we nu daaronder zakken vind ik absurd.
Aan de andere kant 50/60k is de gemiddelde hoeveelheid spaargeld maar de mediaan zit rond de 25k. Oftewel we beginnen weer met belastte bij de hogere middenmoot waar al een hoge belastingdruk ligt en niet de "rijken".
Wat betreft ondernemers: telt vermogen in je onderneming wel mee? Je kan natuurlijk ook expliciet pensioen beleggen dat telt weer niet (dacht ik, moet ik me zelf ook nog in verdiepen).
En wat betreft de sabbatical: als je nu 2*3000 per maand verdient kan je een half jaar salaris dekken van 36k. Dus dat zit ruim onder de grens en zou je niet moeten tegen houden.
Daglichtlamp
29-09-2026 om 22:01
Het zijn zeker niet alleen mkb'ers die getroffen worden. Neem bijvoorbeeld het afschaffen van de aftrek van zorgkosten, dat kan zomaar 1000 euro of nog meer per jaar kosten. Neem bijvoorbeeld de inkomensafhankelijke huurverhoging die straks ook gaat gelden als je ruim een ton spaargeld hebt. Dat kan uiteindelijk oplopen tot honderden euro's per maand extra.
Miraval
29-09-2026 om 22:04
Het is idd wel zo dat een gedeelte van dat geld door de belastingdienst wordt aangemerkt als ondernemersvermogen. De belastingdienst kijkt wat een redelijk vermogen is om als bedrijfskapitaal te reserveren. Wat overtollig is, valt dan wel onder Box 3. Dus afhankelijk van je onderneming kun je meer/minder spaargeld hebben. In mijn geval dus wat meer gezien de aard van de onderneming en dat ik personeel heb. Maar geld wat ik zou willen gebruiken als pensioen, dat kan de belastingdienst dan zien als duurzaam overtollig vermogen en dus belasten in Box 3. Beetje ingewikkeld, maar niet het voltallige ondernemersvermogen valt dan in Box 3.
Maar dit geldt alleen voor het daadwerkelijk geld op de rekening. Wanneer het in beleggingen zit telt het niet mee als ondernemerskapitaal en valt het in Box 3. Dus de winst die je dan pakt, is beperkt tot de rente van de bank, en dus verwaarloosbaar.
Miraval
29-09-2026 om 22:12
Daglichtlamp schreef op 29-09-2026 om 22:01:
Het zijn zeker niet alleen mkb'ers die getroffen worden. Neem bijvoorbeeld het afschaffen van de aftrek van zorgkosten, dat kan zomaar 1000 euro of nog meer per jaar kosten. Neem bijvoorbeeld de inkomensafhankelijke huurverhoging die straks ook gaat gelden als je ruim een ton spaargeld hebt. Dat kan uiteindelijk oplopen tot honderden euro's per maand extra.
Ik heb ook nergens gezegd dat het alleen MKBers zijn die getroffen worden. Ik heb wel gezegd op welke manier wij getroffen worden en wat dat doet voor mijn koopkracht maandelijks.
Ik zeg helemaal nergens dat andere groepen alleen maar voordelen hebben, of niet getroffen worden. Maar met wat jij benoemt, dat kan ook zelfstandigen treffen. Bovenop de maatregelen die ik al eerder heb benoemt.
Nogmaals, uit jouw posts kan ik niet duidelijk opmaken wat je van specifiek mijn voorbeeld vindt? En waarom.
Want met deze opmerking lijk je te zeggen dat ik suggereer dat ik als enige groep getroffen word, en dus geen oog heb voor andere groepen. Terwijl ik hier heel open en eerlijk schrijf welke financiële tegenvallers ik ga krijgen, hoeveel ik werk en zelfs mijn gemiddelde jaarinkomen. En dus mijn motivatie om op rechts te stemmen. En mijn verbazing over de ophef omtrent het sociale stelsel en de bezuinigingen enerzijds en het weinige begrip voor een situatie zoals de mijne anderzijds.
(Overigens heb ik geen idee of je daarmee op mij reageert, of de groep MKBers algemeen, dat neem ik gemakshalve aan. Als dat niet zo is dan excuus.)
Daglichtlamp
29-09-2026 om 22:54
De armen met weinig vermogen gaan voor de superrijken betalen. https://www.volkskrant.nl/politiek/nieuw-belastingvoordeel-voor-zeer-vermogende-nederlanders-gaat-ten-koste-van-minder-vermogenden~bea4e1ee/
Mick87
29-09-2026 om 23:44
Ik vind de plannen niet best. En ik denk dat dit nog maar het begin is. Want onze verzorgingsstaat gaat steeds meer kosten door vergrijzing, nieuwere behandelingen die nodig zijn én de alsmaar groeiende bevolking. Daar zit een grote kostenpost. Tel daarbij op wat er nog naar defensie en klimaat moet. Al dan niet terecht.
Ik zou het terecht vinden, hoe pijnlijk ook, als wat in sociale zekerheid gesneden worden. Verkorten WW vind ik best redelijk. Hoe naar ook voor de getroffenen. Daarin vind ik dat Miraval terecht een punt heeft. De verzorgingsstaat zoals die nu is is niet houdbaar. En dat zeg ik als zorgmedewerker nota bene.
MKB'ers worden te weinig gezien. Straks gaan er meer mee stoppen en gaan steeds grotere bedrijven het overnemen. Dan krijg je oa. In steden alleen nog maar ketens en eenheidsworst. Dan kun je je afvragen. Is dat erg ? Ja ik vind dat indirect erg. Dat bepaalde bedrijven/ketens groter en groter worden. Meer geld hebben en dus indirect meer macht. Een soort monopolie. Daar kan je als kleine ondernemer dan op een gegeven moment niks meer tegen beginnen. Stel je bent kleine ondernemer van bijvoorbeeld duurzame spullen en wil zo een betere wereld creëren en iets in gang zetten dan heb je bijna geen schijn van kans meer. Misschien ver gezocht dit. Maar mijn zorg is dat als dit zo doorgaat een betrekkelijk kleine groep steeds meer geld in handen krijgt.
Daglichtlamp
30-09-2026 om 10:29
Volgens mij is vooral de hervorming van de WIA heel dringend nodig. Dat systeem loopt compleet vast. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik ook niet precies weet hoe. Ik wil wel dat mensen die echt niet kunnen werken ondersteund worden.
Maar het huidige systeem waarin je mate van arbeidsongeschiktheid veel meer lijkt af te hangen van het salaris wat je eerst verdiende, in plaats van je daadwerkelijke klachten pakt heel erg onrechtvaardig uit.