Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Miraval
29-09-2026 om 16:54
Zorroo schreef op 29-09-2026 om 16:47:
Miraval, ik snap je frustratie helemaal. Als ondernemers zijn wij onzichtbaar en blijkbaar een non-stop bron om geld uit te knijpen. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd, het gaat toch niet veranderen.
Nou precies dat. En het erge is dat er zomaar heel weinig mensen weten welke veranderingen er zijn voor zelfstandigen omdat het gewoon het nieuws niet haalt.
Verkorten van WW is natuurlijk veel sexier dan hogere Aof/Whk premies en afbouw zelfstandigenaftrek en meewerkaftrek bijvoorbeeld.
Maar het is zeer zeker frustrerend. Ik begin me echt af te vragen waar ik het allemaal nog voor doe? Of het beter is om een BV op te zetten ipv eenmanszaak of de boel de boel te laten en in loondienst te gaan. Er is zo niks leuks meer aan.
felija
29-09-2026 om 17:05
Miraval schreef op 29-09-2026 om 16:51:
[..]
Nee dat is dus ook wat mij tegenstaat, maar ik zie momenteel weinig alternatieven wanneer het om mijn koopkracht gaat. En ik ben een beetje klaar ermee om steeds in die groep te zitten waar geen enkele echt om lijkt te geven.
Hoewel ik me kan voorstellen dat het heel frustrerend is om te behoren tot een vergeten groep, vraag ik me toch af: in hoeverre is jouw koopkracht belangrijk voor waar jouw stem naar toe gaat?
Stel je bent het met een hoop standpunten van een partij niet eens, maar zij zijn de enige bij wie je nog enige hoop hebt dat je er bij die partij als zelfstandig ondernemer wellicht niet bekaaid vanaf komt, zou jij dan toch voor die partij kiezen, ondanks hun andere standpunten?
Kan me voorstellen dat je het een irritante vraag vindt, omdat ik je eigenlijk vraag of je jouw individuele belang voor de groep ( de Nederlandse burgers) zou laten gaan.
In zijn algemeenheid ben ik wel benieuwd wat mensen hun overwegingen daarin zijn.
Zorroo
29-09-2026 om 17:07
Ja, we kunnen ons niet verenigen om een vuist te maken. Zouden we eigenlijk wel moeten doen want het is een grof schandaal zoals er met onze groep wordt omgegaan. Helaas hebben we geen tractoren en treinen om de boel eens ff flink te saboteren tot er wel wordt geluisterd. Dan was het zo gefixt. 🙄
Miraval
29-09-2026 om 17:17
Handschoenvrouw schreef op 29-09-2026 om 13:58:
Het kabinet eist samen met Duitsland en een aantal andere landen dat de EU-begroting met honderden miljarden wordt verlaagd. Rechts wordt op zijn wenken bediend.
Nederland en vijf andere landen eisen veel lagere EU-begroting - https://nos.nl/l/2632973
Mag ik vragen wat je hierop tegen hebt?
Ze willen vooral minder geld naar boeren en de armere regios. En, als je kijkt het feit dat lidstaten moeten bezuinigen, dan lijkt me het prima dat die begroting omlaag gaat toch?
Vooralsnog stijgt die met maar liefst 60%. Dat is geen kattenpis.
En de landen die tegen zijn, zijn landen die het meest profiteren van de subsidies en hun begrotingstekort zelf niet op orde hebben en een veel te hoge staatsschuld hebben.
Ik vind het een prima idee om die begroting te korten en dus minder geld naar boeren bijvoorbeeld. Als je kijkt naar de cohesiesubsidie dan zou je denken dat landen als Spanje en Italie prima voor zichzelf moeten kunnen zorgen. Polen zit economisch enorm in de lift en Bulgarije en Roemenië doen het ook steeds beter.
De Nederlandse burger betaalt per hoofd van de bevolking al het meeste aan de EU. Met deze hogere begroting zou dat nog meer worden. Uit welke pot wil je dat geld halen? Zijn bezuinigingen op sociale verzekeringen dan wel okee? Of moet ook hier weer de spaarpot van "vermogenden" en het bedrijfsleven voor betalen? Want die 60% moet ergens vandaan komen natuurlijk.
Het kan toch niet zo zijn dat wij in Nederland op de zorg, onderwijs en veiligheid moeten bezuinigen omdat landen als Spanje, Italie en Polen hun grote subsidiestromen kostte wat kost willen behouden?
Handschoenvrouw
29-09-2026 om 17:28
Miraval schreef op 29-09-2026 om 17:17:
[..]
Mag ik vragen wat je hierop tegen hebt?
Ze willen vooral minder geld naar boeren en de armere regios. En, als je kijkt het feit dat lidstaten moeten bezuinigen, dan lijkt me het prima dat die begroting omlaag gaat toch?
Vooralsnog stijgt die met maar liefst 60%. Dat is geen kattenpis.
En de landen die tegen zijn, zijn landen die het meest profiteren van de subsidies en hun begrotingstekort zelf niet op orde hebben en een veel te hoge staatsschuld hebben.
Ik vind het een prima idee om die begroting te korten en dus minder geld naar boeren bijvoorbeeld. Als je kijkt naar de cohesiesubsidie dan zou je denken dat landen als Spanje en Italie prima voor zichzelf moeten kunnen zorgen. Polen zit economisch enorm in de lift en Bulgarije en Roemenië doen het ook steeds beter.
De Nederlandse burger betaalt per hoofd van de bevolking al het meeste aan de EU. Met deze hogere begroting zou dat nog meer worden. Uit welke pot wil je dat geld halen? Zijn bezuinigingen op sociale verzekeringen dan wel okee? Of moet ook hier weer de spaarpot van "vermogenden" en het bedrijfsleven voor betalen? Want die 60% moet ergens vandaan komen natuurlijk.
Het kan toch niet zo zijn dat wij in Nederland op de zorg, onderwijs en veiligheid moeten bezuinigen omdat landen als Spanje, Italie en Polen hun grote subsidiestromen kostte wat kost willen behouden?
Ik ben hier zéker niet op tegen.
De reden dat ik het hier post is dat het relevant is voor dit topic over het "kabinet-Jetten". D66, VVD en CDA worden vaak weggezet door andere partijen aan de rechterzijde als partijen die "willoos" de EU willen volgen, en hier blijkt toch duidelijk uit dat dat niet het geval is.
Juist door op een actievere internationale samenwerking te koersen in vergelijking tot het vorige kabinet zijn er in het belang van Nederland veel meer mogelijkheden.
Zorroo
29-09-2026 om 17:37
felija schreef op 29-09-2026 om 17:05:
[..]
Hoewel ik me kan voorstellen dat het heel frustrerend is om te behoren tot een vergeten groep, vraag ik me toch af: in hoeverre is jouw koopkracht belangrijk voor waar jouw stem naar toe gaat?
Stel je bent het met een hoop standpunten van een partij niet eens, maar zij zijn de enige bij wie je nog enige hoop hebt dat je er bij die partij als zelfstandig ondernemer wellicht niet bekaaid vanaf komt, zou jij dan toch voor die partij kiezen, ondanks hun andere standpunten?
Kan me voorstellen dat je het een irritante vraag vindt, omdat ik je eigenlijk vraag of je jouw individuele belang voor de groep ( de Nederlandse burgers) zou laten gaan.
In zijn algemeenheid ben ik wel benieuwd wat mensen hun overwegingen daarin zijn.
Ik stem links en dus eigenlijk tegen mijn financiële belang als ondernemer in. Want zeker Pro is er vooral (bijna alleen maar?) voor de mensen in een dienstverband. Maar mijn idealen op het gebied van dierenwelzijn, natuur, milieu, mensenwelzijn, etc, botsen zo zeer met wat rechts voor ogen heeft, dat ik het gevoel heb dat ik geen andere keuze heb. En JA21, met een type als Annabel Nanninga, de persoon die ooit een onuitsprekelijk lelijk woord bedacht voor bootvluchtingelingen, zal ik never nooit overwegen. Hoe leuk ze eventueel ook zouden kunnen zijn voor ondernemers (waar ik best weinig vertrouwen in heb trouwens).
Miraval
29-09-2026 om 17:37
felija schreef op 29-09-2026 om 17:05:
[..]
Goeie vraag wel en ik zal hem zo eerlijk en waarheidsgetrouw beantwoorden...
Mijn koopkracht (en dus inkomen) zijn voor mij prioriteit. Want zonder inkomen kan ik niet leven. Lijkt me duidelijk. Natuurlijk hecht ik belang aan goed onderwijs en goede zorg, dat staat bovenaan qua maatschappelijke prioriteiten. Daarna veiligheid en een goede infrastructuur.
Wat voor mij minder belangrijk is, maar nog altijd belangrijk, is milieu/klimaat. Want we willen allemaal een schonere wereld, maar dan moet de hele wereld ook mee doen. En alleen de EU, of alleen Nederland, ik ben realistisch genoeg om te weten dat dat nauwelijks iets gaat oplossen.
Ik vind ook een veel strenger migratiebeleid belangrijk. kom je hier in de EU dan moet je werken voor je geld, het recht op ontvangen van overheidsgelden zou niet oneindig moeten zijn. Het verblijfsrecht is een recht wat je ook kwijt kunt raken, bijvoorbeeld vanwege criminaliteit maar ook wanneer je niet in eigen onderhoud kunt voorzien maar je land van herkomst is veilig genoeg voor jou om terug te keren. Daar moet veel meer op worden ingezet.
Dus; al met al, ik ben een rechtse stemmer. Maar dat was al wel duidelijk natuurlijk.
Ik vind dat nivelleren een grens heeft, het kan en mag niet zo zijn dat welke uitkering dan ook gelijk is aan een inkomen uit arbeid in de lagere sectoren. Of, dat een inkomen uit parttime werk door eigen keuze, aangevuld wordt met wekke toeslag dan ook. Inkomen uit arbeid moet altijd de norm blijven, niet alleen omdat het eerlijker voelt (voor mij) maar omdat daarmee sociale stelsel betaald wordt. Dat is broodnodig.
Dan mijn situatie, ik werk standaard 6 dagen per week. Wel wisselende uren (dus echt geen 60 uur per week) maar, met onbetaald werk erbij wel 50 uur. Dat moet ik verdienen met een uurtarief van 65 euro. Ik heb 2 werknemers in loondienst, daar verdien ik natuurlijk ook iets aan, maar dat is veel minder dan je zou denken. Immers 65 euro per uur all in tarief is niet veel.
Als je dan kijkt naar de zekerheden die mijn werknemers hebben tov de zekerheden die ikzelf heb, schiet je er als zelfstandige bij in. Ik bouw geen penioen op via mijn werk, ik betaal een AOV van 560 euro per maand (wel aftrekbaar) en ik heb geen vakantiegeld bijvoorbeeld. Dus van die 65 euro moet dit ook betaald worden.
Wanneer dan jaar na jaar de middeninkomens en zelfstandigen de dupe zijn, en met name dus die laatste groep, dan daalt mijn koopkracht jaarlijks. Ik heb een beetje proberen uit te rekenen maar met deze plannen zo'n 90 tot 100 euro per maand. Lijkt me een flink bedrag, zeker als de inflatie niet daalt.
Wanneer de koopkracht voor werknemers met dit bedrag zou dalen, denk jij dat hun politieke voorkeur dan niet beïnvloedt zou worden daardoor en dat het gros dus kiest voor maatschappelijk belang en ideologie tov eigen inkomen?
Wat zou jij doen? Wanneer PRO akkoord was gegaan met de bezuinigingen op het sociale stelsel? En die dus doorgang vinden, was je dan ondanks hun goedkeuring, nog PRO blijven stemmen vanwege hun andere standpunten? (PRO mag iedere andere partij zijn natuurlijk.)
Ik ben daar ook benieuwd naar, wanneer de netto koopkracht, mede door plannen van jouw politieke partij, betekent dat je er maandelijks 90 tot 100 euro op achteruit gaat, zou je dan bij die partij blijven omdat je zo sociaal bent, of denk je hey ammehoela, ik werk 6 dagen per week en kan alleen maar meer meer meer betalen, waar uitkeringen en toeslagen, energiefonds, klimaat, asiel, EU alleen maar stijgen?
Dus kort gezegd; ja. Ik stem voor de partij die mijn financiele situatie ook in oog heeft, dat is mijn prioriteit. Ik moet zelf aan de vreet blijven.
Zou ik een inkomen hebben van 80.000 euro jaarlijks of meer, wellicht dat ik dan een keuze heb om ideologie voorop te zetten. Maar met mijn inkomen van rond de 55.000 euro, met die uren die ik maak, nee die luxe heb ik niet.
Miraval
29-09-2026 om 17:39
Handschoenvrouw schreef op 29-09-2026 om 17:28:
[..]
Ik ben hier zéker niet op tegen.
De reden dat ik het hier post is dat het relevant is voor dit topic over het "kabinet-Jetten". D66, VVD en CDA worden vaak weggezet door andere partijen aan de rechterzijde als partijen die "willoos" de EU willen volgen, en hier blijkt toch duidelijk uit dat dat niet het geval is.
Juist door op een actievere internationale samenwerking te koersen in vergelijking tot het vorige kabinet zijn er in het belang van Nederland veel meer mogelijkheden.
Aahhh okee dan begreep ik je zin over rechts wordt op zijn wenken bediend verkeerd.
Miraval
29-09-2026 om 17:43
Zorroo schreef op 29-09-2026 om 17:37:
[..]
Ik stem links en dus eigenlijk tegen mijn financiële belang als ondernemer in. Want zeker Pro is er vooral (bijna alleen maar?) voor de mensen in een dienstverband. Maar mijn idealen op het gebied van dierenwelzijn, natuur, milieu, mensenwelzijn, etc, botsen zo zeer met wat rechts voor ogen heeft, dat ik het gevoel heb dat ik geen andere keuze heb. En JA21, met een type als Annabel Nanninga, de persoon die ooit een onuitsprekelijk lelijk woord bedacht voor bootvluchtingelingen, zal ik never nooit overwegen. Hoe leuk ze eventueel ook zouden kunnen zijn voor ondernemers (waar ik best weinig vertrouwen in heb trouwens).
Maakt het voor jou verschil welk inkomen je hebt uit je onderneming?
Niet dat je hier hoeft neer te zetten wat je verdient natuurlijk, maar kiezen uit ideologisch oogpunt is makkelijker wanneer je financieel goed zit.
Dus verdien je jaarlijks uit je onderneming 80.000 euro met fulltime werken, of 55.000 euro. Dat maakt een behoorlijk verschil om financiele tegenvallers op te kunnen vangen, en een fiscale aftrekpost die wegvalt heeft dan toch wat minder invloed.
Zorroo
29-09-2026 om 17:50
Miraval schreef op 29-09-2026 om 17:43:
[..]
Maakt het voor jou verschil welk inkomen je hebt uit je onderneming?
Niet dat je hier hoeft neer te zetten wat je verdient natuurlijk, maar kiezen uit ideologisch oogpunt is makkelijker wanneer je financieel goed zit.
Dus verdien je jaarlijks uit je onderneming 80.000 euro met fulltime werken, of 55.000 euro. Dat maakt een behoorlijk verschil om financiele tegenvallers op te kunnen vangen, en een fiscale aftrekpost die wegvalt heeft dan toch wat minder invloed.
Ik verdien minder dan 55.000 euro en leef heel zuinig. Maar ik ben ZZP'er dus alleen verantwoordelijk voor mezelf. En dat is bij jou anders, dat begrijp ik goed.
Ik moet zeggen dat het om zeep helpen van de zelfstandigenaftrek voor mij behoorlijke gevolgen heeft gehad voor mijn belastingaanslag. Gelukkig heb ik wat gespaard... maar ja, je weet hoe dat er nu voor staat..
felija
29-09-2026 om 17:52
Miraval: dank voor je eerlijke antwoord! Ik denk dat je wel roomser dan de paus moet zijn om er zelf behoorlijk op achteruit te gaan, maar desalniettemin toch enkel en alleen op een partij te stemmen die weliswaar goed zou zijn voor de gemeenschap als geheel, maar waarbij je zelf toch wel erg het onderspit zou delven.
In de ideale wereld zou ik het liefst zien dat het en-en kan, dus zowel er zelf op vooruit gaan als de gemeenschap.
Als zou blijken dat op de lange duur iets beter zou zijn voor ons land, maar dat we daarom moeten beknibbelen, dan zou ik dat er wel voor over hebben, maar ja, dat hangt ook wel erg af van ieders persoonlijke situatie. Soms heb je gewoon die luxe niet.
Miraval
29-09-2026 om 18:02
felija schreef op 29-09-2026 om 17:52:
Miraval: dank voor je eerlijke antwoord! Ik denk dat je wel roomser dan de paus moet zijn om er zelf behoorlijk op achteruit te gaan, maar desalniettemin toch enkel en alleen op een partij te stemmen die weliswaar goed zou zijn voor de gemeenschap als geheel, maar waarbij je zelftoch wel erg het onderspit zou delven.
In de ideale wereld zou ik het liefst zien dat het en-en kan, dus zowel er zelf op vooruit gaan als de gemeenschap.
Als zou blijken dat op de lange duur iets beter zou zijn voor ons land, maar dat we daarom.
moeten beknibbelen, dan zou ik dat er wel voor over hebben, maar ja, dat hangt ook wel erg af van ieders persoonlijke situatie. Soms heb je gewoon die luxe niet.
Graag gedaan!
Daarom voelt het dus zo oneerlijk. Want wat is nou eenmaal het belastingbedrag in Box 3 op het grote geheel? Wat maakr de afbouw van zelfstandigenaftrek uit? Hogere Aof/Whk premies, kom op werkgever kan dat makkelijk betalen, iets meer inkomstenbelasting betalen? Ach, is tientjes werk. Maar tel het bij elkaar op en je komt aan dit bedrag maandelijks.
En als dan de vakbonden en linkse partijen keihard ingaan tegen bezuinigingen op het sociale stelsel, dan staat heel Nederland op zijn kop. Maar hoeveel mensen worden daadwerkelijk financieel getroffen met verkorten van WW duur? Wat is erop tegen om het maximaal dagloon wat te verlagen? Dat de hoogste inkomens (en daar gaat het om he? werknemers met dat salaris. ) dan een kleine AOV af moeten sluiten om een inkomensval te voorkomen. Is dat nou echt zo dramatisch?
Waarom hoor je niemand over wat het doet voor mensen zoals ik met maandelijks 90 euro minder te besteden? Dat is geen kleine groep natuurlijk, alle zelfstandigen.
Ik zou liever hebben gezien dat het zuur eerlijker wordt verdeeld. Dus de allerrijksten, de BV's, de zelfstandigen maar ook de werknemers in loondienst die allemaal wat in moeten leveren om degenen die niet KUNNEN werken, een fatsoenlijk inkomen te voorzien. Dat zou prioriteit moeten zijn, naast zorg en onderwijs en veiligheid. En als dat betaald is, iedereen naar draagkracht eerlijk verdeeld, dan kun je met het overige geld je idealen bekostigen. Blijft er nog steeds genoeg over, maar ja, wel minder dan nu begroot is. Geld wat er niet is kun je simpelweg niet uitgeven.
Miraval
29-09-2026 om 18:18
Zorroo schreef op 29-09-2026 om 17:50:
[..]
Ik verdien minder dan 55.000 euro en leef heel zuinig. Maar ik ben ZZP'er dus alleen verantwoordelijk voor mezelf. En dat is bij jou anders, dat begrijp ik goed.
Ik moet zeggen dat het om zeep helpen van de zelfstandigenaftrek voor mij behoorlijke gevolgen heeft gehad voor mijn belastingaanslag. Gelukkig heb ik wat gespaard... maar ja, je weet hoe dat er nu voor staat..![]()
Ik weet niet hoe anders natuurlijk. Ik ben hier de kostwinner zogezegd. Dus mijn inkomen is behoorlijk belangrijk.
Ja die zelfstandigenaftrek is wel een flink ding, idem voor de meewerkaftrek voor mij.
Ik baal er ook een beetje van dat sommigen het belasten van Box 3 zo makkelijk aannemen, alsof het iets logisch is. Maar wat men lijkt te vergeten is dat dit spaargeld netto geld is wat op die rekening is gezet, of waarmee beleggingen zijn betaald. Het is niet zoals met pensioenfondsen aftrekbaar en later belast in Box 1.
En dat spaargeld (al dan niet in beleggingen) moet vrij opneembaar zijn voor mij. Want als ik ziek wordt, moet ik sowieso 3 maanden overbruggen voor ik aanspraak kan maken op mijn AOV. Als ik bedrijfsmatig een tegenslag heb, moet ik dit kunnen opvangen. Als ik minder moet werken vanwege mantelzorg, heb ik spaargeld nodig. Als ik investeringen moet doen, moet ik geld direct te besteden hebben.
En met 1000 euro vrijstelling, dan is dat met fiscale partner met geld in beleggingen al snel vanaf 50.000 euro dat je over de winst de belasting moet betalen. 36%. Dat is enorm veel!
kijk voor de gein eens naar het gemiddelde gespaarde pensioen van Nederlandse huishoudens. Dat is, mediaan, 110.000 euro. En zeg nu eens, hey jullie moeten over dit gespaarde pensioen, 36% winstbelasting betalen uit het rendement wat het pensioenfonds behaald. Eens kijken wat Nederland daarvan zou vinden.
En dat is dus ook mijn frustratie. Het gemak waarmee anderen voor mij denken te weten wat aanvaardbaar is en wat je als sociaal persoon over moet hebben voor het maatschappelijk belang. Want die "anderen" staan op hun achterste benen zodra hun verworven rechten maar dreigen ingekort te worden. Maar van "ons" wordt wel verwacht dat we lijdzaam toezien en toch vooral het maatschappelijk belang in oog moeten houden, de grote thema's als klimaat en asiel, en rechtse partijen zijn allemaal kut en denken alleen aan de allerrijksten.
Welke linkse partij denkt aan mensen zoals ik? Want eerlijk gezegd, ik trek die hypocrisie echt niet meer.
(Sorry voor deze rant... haha)
Zorroo
29-09-2026 om 18:37
Ja, ik verwoordde het wat onhandig, met 'ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf', bedoelde ik dat ik geen mensen in dienst heb en volgens mij jij wel. En ja, ik hoef alleen voor mezelf te zorgen, dus het woord 'kostwinner' kan ik ook niet op mezelf plakken. Plus dat ik heel veel geluk heb met hoe ik woon.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met de 'rant'. Het lijkt soms alsof ‘het bedrijfsleven’ uitsluitend staat voor grote, winstgevende ondernemingen, terwijl de positie van een kleine zelfstandige gewoon echt anders is.
Wat nogal gemakkelijk wordt vergeten is hoeveel vangnetten een werknemer heeft als het tegenzit. Bij ziekte, minder kunnen werken of zorgtaken zijn er allerlei regelingen en verzekeringen. Als zelfstandige moet je veel van die risico’s zelf opvangen. Juist daarom is een financiële buffer voor ons geen overbodige luxe, maar een vorm van zelf opgebouwde bestaanszekerheid. Dat geld hebben we bovendien al verdiend en daarover al belasting betaald.
En ik vraag me ook af welke linkse partij zich werkelijk bekommert om de positie van mensen die op deze manier ondernemen. Ik kan er geen een bedenken. Zodra je als ondernemer een behoorlijke buffer hebt opgebouwd, lijkt die nogal gemakkelijk te worden gezien als ‘vermogen’, zonder dat wordt gekeken naar de functie die dat vermogen voor iemand heeft. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.
Miraval
29-09-2026 om 18:47
Zorroo schreef op 29-09-2026 om 18:37:
Ja, ik verwoordde het wat onhandig, met 'ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf', bedoelde ik dat ik geen mensen in dienst heb en volgens mij jij wel. En ja, ik hoef alleen voor mezelf te zorgen, dus het woord 'kostwinner' kan ik ook niet op mezelf plakken. Plus dat ik heel veel geluk heb met hoe ik woon.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met de 'rant'. Het lijkt soms alsof ‘het bedrijfsleven’ uitsluitend staat voor grote, winstgevende ondernemingen, terwijl de positie van een kleine zelfstandige gewoon echt anders is.Wat nogal gemakkelijk wordt vergeten is hoeveel vangnetten een werknemer heeft als het tegenzit. Bij ziekte, minder kunnen werken of zorgtaken zijn er allerlei regelingen en verzekeringen. Als zelfstandige moet je veel van die risico’s zelf opvangen. Juist daarom is een financiële buffer voor ons geen overbodige luxe, maar een vorm van zelf opgebouwde bestaanszekerheid. Dat geld hebben we bovendien al verdiend en daarover al belasting betaald.
En ik vraag me ook af welke linkse partij zich werkelijk bekommert om de positie van mensen die op deze manier ondernemen. Ik kan er geen een bedenken. Zodra je als ondernemer een behoorlijke buffer hebt opgebouwd, lijkt die nogal gemakkelijk te worden gezien als ‘vermogen’, zonder dat wordt gekeken naar de functie die dat vermogen voor iemand heeft. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.
Haha nou precies dat dus!
Fijn dat je er ook zo over denkt, en ik hoop dat wij ook hier op het forum wellicht mensen hiervan bewust kunnen maken. Want er is idd teveel onwetendheid. En daarmee bedoel ik dat geenszins belerend, maar het zou het voor mensen misschien begrijpelijker maken waarom iemand rechts stemt, en dat migratie daar veelal weinig mee te maken heeft.
De financiële situatie van zelfstandigen is gewoon veel anders dan voor werknemers in loondienst. De zekerheden heb je niet, en daar mag best iets tegenover staan. Niet eens geld van de overheid, maar laat in godsnaam eigen spaargeld ongemoeid. Daar is al lang en breed belasting over betaald. Dat zijn vaak eigen netto verdiensten.