Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Forum Moderator schreef op 20-09-2026 om 11:43:

De discussie over Israël en de Palestijnen moet nu stoppen. Graag weer ontopic!

Dank!

Emel schreef op 20-09-2026 om 11:34:

[..]

Muurbloem is de enige die pagina's lang valse beschuldigingen doet en desinformatie verspreid. Dat zijn technieken waar facsisten ook veel gebruik van maken.

Dat mag je niet onbesproken laten.

Precies de reden waarom ik mij uit mijn tent liet lokken, maar die hele discussie is hier off-topic, dat realiseer ik me ook. 

Damoontje schreef op 20-09-2026 om 11:35:

Kunnen jullie zelf niet een topic starten over Israël en Palestina? Er was een interssante discussie gaande over Jetten I en nu is het hele topic om zeep.

Ga vooral je gang, als je nog wil, dan zijn we meteen weer ontopic!

Misschien doe ik dat komende week. Vandaag even te druk om zelf een goed inhoudelijk topic te starten. In ieder geval het ging over 'werken moet lonen' en er waren twee heel goede posts. Ik moet ook even kijken of je de posts kunt kopiëren naar een ander topic. (Mocht iemand anders dit vandaag willen, be my guest)

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-09-2026 om 13:25 Topicstarter

Damoontje schreef op 20-09-2026 om 13:08:

Misschien doe ik dat komende week. Vandaag even te druk om zelf een goed inhoudelijk topic te starten. In ieder geval het ging over 'werken moet lonen' en er waren twee heel goede posts. Ik moet ook even kijken of je de posts kunt kopiëren naar een ander topic. (Mocht iemand anders dit vandaag willen, be my guest)

Ja werken moet lonen, dus de lasten op arbeid (of ze nu door werkgevers of werknemers betaald worden), en de inkomstenbelasting zouden mijns inziens niet moeten stijgen. Maar als je dan wèl extra uitgaven wilt doen  (defensie, infrastructuur), moet je het geld dus elders vandaan halen.

Damoontje schreef op 20-09-2026 om 07:35:

Wat jammer dat dit topic verzand is in slowchatten. Een paar pagina's geleden waren er mooie posts over werken vs niet werken. Daar wilde ik nog op in gaan maar misschien maak ik er een nieuw topic over.

Dat dacht ik ook. Ging over Wia , ik dacht interessante discussie want daar raak ik waarschijnlijk ook naar toe. Begin bij te lezen  en verzand in een welles - nietes gevecht en bitchfight. Dit topic geeft wel goed weer waarom eenheid dmv overleg en wat geven en nemen in de politiek niet lukt.  Het gaat maar hard tegen hard. Ik maak me hier maar weer uit de voeten. Te pittig. Kan ik niet handelen meer.

Ik heb het allemaal niet eens gelezen gisteren. Het was idd een interessante discussie met zeer goede posts. Ik was aan het zoeken hoe ik kon inhaken, ik ken vooral situaties uit mijn omgeving maar geen verstand van belastingboxen etc. 

Wat ik heb geleerd van de discussie is dat er enorm veel grijze gebieden zijn. Een eenmansbedrijf is niet altijd 1 man of een ZZPer. 

En ook: Er veel mensen met een uitkering maar in de praktijk zitten die er met veel verschillende redenen, soms ook gecombineerd. Dat maakt dat als je iets veranderd "want meer mensen aan het werk" dat het best lastig is om voor de juiste groep te doen. 

Iets heel anders, maar wel politiek. Ik zag laatst een stukje dat dit kabinet wilde bezuinigingen op ambtenaren. Het "hoe" was echter niet vermeld. Ik werk vooral met gemeentes samen en in mijn tak van sport ken ik weinig mensen die weinig te doen hebben. Ik ben benieuwd hoe dat bij het Rijk is. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-09-2026 om 17:09 Topicstarter

Neweve schreef op 20-09-2026 om 16:35:

Iets heel anders, maar wel politiek. Ik zag laatst een stukje dat dit kabinet wilde bezuinigingen op ambtenaren. Het "hoe" was echter niet vermeld. Ik werk vooral met gemeentes samen en in mijn tak van sport ken ik weinig mensen die weinig te doen hebben. Ik ben benieuwd hoe dat bij het Rijk is.

Bezuinigingen op ambtenaren kan alleen als er dan ook gekozen wordt welk werk dan niet meer gedaan hoeft worden. 

Daglichtlamp schreef op 20-09-2026 om 13:25:

[..]

Ja werken moet lonen, dus de lasten op arbeid (of ze nu door werkgevers of werknemers betaald worden), en de inkomstenbelasting zouden mijns inziens niet moeten stijgen. Maar als je dan wèl extra uitgaven wilt doen (defensie, infrastructuur), moet je het geld dus elders vandaan halen.

Het probleem is dat het hele systeem van inkomstenbelasting, loonheffing, loonheffingskortingen en toeslagen zo complex is geworden, dat het heel ingewikkeld is om te berekenen wat elke extra verdiende euro netto oplevert.

Als iemand bijvoorbeeld meer gaat werken kan hij te maken krijgen met afbouw van de arbeidskorting en algemene heffingskorting. Ook ontvangt hij door een hoger brutoloon minder toeslagen, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget.

De berekening van het kindgebonden budget vind ik bijvoorbeeld heel complex en handmatig niet meer te doen. De berekening gaat uit van een optelsom van verschillende gegevens, die vervolgens worden afgebouwd afhankelijk van je inkomen. Je krijgt een vast bedrag per kind (afhankelijk van de leeftijd en van het aantal kinderen). Vanaf een bepaald inkomen (weer afhankelijk van de gezinssituatie) wordt het budget boven die grens met een percentage afgebouwd, totdat het op € 0 uitkomt. Daarnaast is er sprake van vermogenstoets, boven een bepaald vermogen is er geen recht meer op deze toeslag. En o ja, alleenstaande ouders hebben nog recht op extra bedrag, de alleenstaande ouderkop.

Op internet kun je wel heel snel uitrekenen wat deze toeslag is bij een bepaald inkomen, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om, dat het hele  systeem zo ingewikkeld is geworden, dat je bij een eventuele salariswijziging van te voren heel goed moet berekenen wat een eventuele salariswijziging doet met je totale inkomsten.

Neweve schreef op 20-09-2026 om 16:33:

Wat ik heb geleerd van de discussie is dat er enorm veel grijze gebieden zijn. Een eenmansbedrijf is niet altijd 1 man of een ZZPer.

En ook: Er veel mensen met een uitkering maar in de praktijk zitten die er met veel verschillende redenen, soms ook gecombineerd. Dat maakt dat als je iets veranderd "want meer mensen aan het werk" dat het best lastig is om voor de juiste groep te doen.

ZZP is geen rechtsvorm, je kunt je niet als ZZP'er inschrijven bij de KvK. Het is eigenlijk meer een omschrijving van hoe je werkt, namelijk dat je zelfstandig werkt, niet in loondienst werkt en geen personeel in dienst hebt. Ik denk dat de meeste ZZP'ers werken als eenmanszaak, of hun inkomsten opgeven als overige werkzaamheden. Maar niet alle eenmanszaken zijn bijvoorbeeld weer ZZP'ers, een eenmanszaak kan bijvoorbeeld weer personeel in dienst hebben.

En wat betreft de uitkeringen, dat is inderdaad heel lastig. Elke groep heeft weer een andere aanpak nodig en voor sommigen is er misschien helemaal geen oplossing. Als iemand echt ziek is, dan helpt een prikkel om te werken niet. 

Daglichtlamp schreef op 20-09-2026 om 17:09:

[..]

Bezuinigingen op ambtenaren kan alleen als er dan ook gekozen wordt welk werk dan niet meer gedaan hoeft worden.

Nu gaat het vaak met de kaasschaaf en dat is het slechtste wat je kan doen. Moeten er weer IND-ers weg, terwijl er enorme achterstanden zijn. Of Logius mag vertrekkende mensen niet vervangen en dan gaan ze meer inhuren.

felija schreef op 19-09-2026 om 22:54:

[..]

Niemand is heilig, ik ook niet.

Maar wel heel lief. Al ben ik het meestal niet met je eens

felija schreef op 19-09-2026 om 22:15:

[..]

Hèhè, nou komen we ergens, dat heeft lang geduurd. Als er extreemlinksen zijn die specifiek staan te zwaaien met een Hamasvlag (dus geen Palestijnse vlag) dan keur ik dat absoluut af. Opkomen voor de Palestijnen staat natuurlijk niet gelijk aan opkomen voor Hamas, ik mag aannemen dat je dat weet.

Muurbloem. Goed je weer te zien hier. Hier heb je helemaal gelijk in. Net zoals dat niet alle Joden in de regering van Israël zitten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.