Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Alice12 schreef op 08-09-2026 om 18:11:

[..]

Oh dat gebeurt ook wel, maar heeft weinig zin in onze oh zo mooie ultralinkse stad met een burgemeester aan het hoofd die denkt dat een brief sturen naar dit soort etters een goed idee is. Politie mag niet ingrijpen van de driehoek, is veel te provocerend. Dat vrouwenrechten stukje bij stukje afgebroken worden heeft onze beminnelijke burgemeester niet helemaal in het snotje.

Ik vind dit onwaarschijnlijk. Sissen en lastigvallen valt onder acute belaging. Dan moet je echt een dikke reden hebben als agent om niet in te grijpen.

Alice12 schreef op 08-09-2026 om 18:11:

[..]

Oh dat gebeurt ook wel, maar heeft weinig zin in onze oh zo mooie ultralinkse stad met een burgemeester aan het hoofd die denkt dat een brief sturen naar dit soort etters een goed idee is. 

Welke stad is dit?

Als ik het probeer op te zoeken vind ik alleen maar rechtse/centrum rechtse gemeentes die brieven naar overlastgevende (of naja meestal de ouders van jongeren) hebben gestuurd. Bijvoorbeeld Katwijk, Baarn, bergen op zoom. 

In andere woorden: het is een middel om het repertoire van de burgemeester/gemeente en dat lijkt me een prima middel om in te zetten. 

(Al heb je gelijk dat handhaving wel moet handhaven anders kan je ze net zo goed weg bezuinigen)

Verder ben ik van mening dat betere integratie en ondersteuning zorgt voor minder overlast. Integratie bereik je niet door iedereen op 1 hoop te zetten en af te sluiten. Wel door het gesprek aan te gaan en onze mooie land en gebruiken te laten zien. 

Ik denk dat er met de spreidingswet meer ruimte komt om juist deze intergratie op te zoeken. Drukke gemeentes krijgen meer ruimte (en minder overlast). En ik kan iedereen die hier klaagt aanraden om een (of meerdere) keren mee te doen met buddy to buddy (of vergelijkbaar). Ga eens in gesprek ipv de nieuwkomers vanuit vijandigheid &vooroordelen te blijven benaderen.

en nu terug naar de, in mijn ogen, echte problemen. Hoe kan het dat we zoveel componenten hebben laten verslonzen... Een vriendin die bij het spoor werkt gaf ook aan dat zij investeringen zien dalen. Dat terwijl het regeerakkoord sprak over extra investeringen. Waarom blijven die op de plank liggen?

https://nos.nl/artikel/2630210-nee-onze-bruggen-storten-niet-in-maar-er-is-wel-veel-achterstallig-onderhoud

Daglichtlamp schreef op 03-09-2026 om 19:48:

De oppositie lijkt prima samen te werken, nu de coalitie nog.
https://www.ad.nl/politiek/telefoontje-naar-de-verkeerde-teruggefloten-minister-en-te-weinig-koffie-zo-mislukte-de-prinsjesdagdeal~a47322b0/

Al met al hebben de coalitiepartijen de oppositie onderschat. Want wat het kabinet niet weet, is dat de oppositie elkaar voortdurend op de hoogte heeft gehouden van elkaars stappen. Zo hebben JA21 en SGP Jesse Klaver steeds geïnformeerd over hoe hun onderhandelingen gingen, en hoever ze daar al in waren. Zelfs BBB en PRO – elkaars tegenpolen – hebben met elkaar uitgewisseld wat zij over bijvoorbeeld stikstof te horen hebben gekregen van het kabinet. Alles onder het mom: we moeten ons als oppositie niet tegen elkaar laten uitspelen.

Mooi dat de samenwerking wordt opgezocht. Jammer dat ondanks die afstemming het kabinet het niet voor elkaar krijgt om vooruit te gaan. 

Even iets heel anders. Op de Nederlandse TV was deze week ene Hanneke van der Werf, lid van de tweede kamer voor D66 te zien. Zij zat bloedserieus te oreren dat "wij" dan maar zelf op Russiche doelen moeten gaan schieten. Omdat anders Oekraïne weer een zware winter tegemoet gaat. Uiteraard is, in plaats van pek en veren, deze gevaarlijke uitspraak direct goedgepraat. Maar de woorden zijn de ether al ingeslingerd en de Russische Ambassade heeft al gereageerd. Ja, op X dus dat telt niet volgens sommigen hier, maar gereageerd hebben ze. En dan maar blijven roepen dat rechts levensgevaarlijk is? Jazeker. Ik vind het een gevalletje.......Als u nu rechts kijkt, ziet u links niets. 

Ik zeg: Aan de slag Jetten!!! Verwijder deze gevaarlijke gek direct uit je partij.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-09-2026 om 08:49 Topicstarter

Rusland pleegt allang aanslagen in het westen. Is die oorlog tussen ons en Rusland niet allang begonnen? 
https://nos.nl/artikel/2629293-duitsland-houdt-rusland-verantwoordelijk-voor-drone-met-explosieven-in-leipzig
Het helpt echt niet om te doen alsof die oorlog alleen tussen Rusland en Oekraïne speelt.

Daglichtlamp schreef op 09-09-2026 om 08:49:

Rusland pleegt allang aanslagen in het westen. Is die oorlog tussen ons en Rusland niet allang begonnen?
https://nos.nl/artikel/2629293-duitsland-houdt-rusland-verantwoordelijk-voor-drone-met-explosieven-in-leipzig
Het helpt echt niet om te doen alsof die oorlog alleen tussen Rusland en Oekraïne speelt.

Is ook zo. Maar het helpt ook niet om op TV te zeggen dat wij dan maar zelf een lanceerinstallatie moeten gaan beschieten in Rusland. Een muis/olifantverhaal. Ze had net zo goed kunnen zeggen...We slaan ze gewoon allemaal in elkaar. Net zo onzinnig.

Daglichtlamp schreef op 09-09-2026 om 08:49:

Het is gewoon zo dom en idioot om dit als bewindspersoon op tv te zeggen. De grootste kernmacht ter wereld, die gaan wij maar eens even beschieten. 

Alice12 schreef op 09-09-2026 om 09:37:

[..]

Het is gewoon zo dom en idioot om dit als bewindspersoon op tv te zeggen. De grootste kernmacht ter wereld, die gaan wij maar eens even beschieten.

Dit dus. Daarbij had Lidewij of Annabel het gezegd dan waren de rapen gaar geweest en had het aangegrepen geworden om haar levenslang te royeren uit de politiek. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-09-2026 om 09:43 Topicstarter

Thora schreef op 09-09-2026 om 09:19:

[..]

Is ook zo. Maar het helpt ook niet om op TV te zeggen dat wij dan maar zelf een lanceerinstallatie moeten gaan beschieten in Rusland. Een muis/olifantverhaal. Ze had net zo goed kunnen zeggen...We slaan ze gewoon allemaal in elkaar. Net zo onzinnig.

Hebben jullie ook de moeite genomen om het fragment van 20 seconden dat overal op rechtse sites staat in de context te bekijken? Ik niet dus ik ga niets over dit fragment zeggen.

Ik weet wel wat het D66 standpunt is, en dat is dat Nederland en Europa Oekraïne moeten ondersteunen zodat zij zich zo goed mogelijk kunnen verdedigen.

Ook door het leveren van wapens die lanceerinstallaties in Rusland uit kunnen schakelen. 

Thora schreef op 09-09-2026 om 08:45:

Even iets heel anders. Op de Nederlandse TV was deze week ene Hanneke van der Werf, lid van de tweede kamer voor D66 te zien. Zij zat bloedserieus te oreren dat "wij" dan maar zelf op Russiche doelen moeten gaan schieten. Omdat anders Oekraïne weer een zware winter tegemoet gaat. Uiteraard is, in plaats van pek en veren, deze gevaarlijke uitspraak direct goedgepraat. Maar de woorden zijn de ether al ingeslingerd en de Russische Ambassade heeft al gereageerd. Ja, op X dus dat telt niet volgens sommigen hier, maar gereageerd hebben ze. En dan maar blijven roepen dat rechts levensgevaarlijk is? Jazeker. Ik vind het een gevalletje.......Als u nu rechts kijkt, ziet u links niets.

Ik zeg: Aan de slag Jetten!!! Verwijder deze gevaarlijke gek direct uit je partij.

Ik zie het probleem niet zo. Van der Werff is een gekozen volksvertegenwoordiger die dit soort dingen gewoon mag zeggen in die rol, D66 kan haar niet eens uit de Kamer verwijderen al zouden ze dat willen. Dat ik en de meeste andere mensen het niet met die uitspraak eens zijn is iets anders.

Het is flauwekul dat dit "gevaarlijk" zou zijn. Ja, Rusland pakt dit natuurlijk graag op en dreigt op X nog een beetje door. Ze willen namelijk van de Westerse inmenging in Oekraïne af, die tussen hen en de overwinning daar in staat, en daarom laten ze geen kans onbenut om de opinie van de Westerse kiezer te beïnvloeden. 

Thora schreef op 09-09-2026 om 09:43:

[..]

Dit dus. Daarbij had Lidewij of Annabel het gezegd dan waren de rapen gaar geweest en had het aangegrepen geworden om haar levenslang te royeren uit de politiek.

Lidewij de Vos heeft o.a. verdedigd dat Nederlanders enkel op basis van de afkomst van hun ouders geremigreerd moeten worden, ze heeft geweigerd afstand te nemen van de theorie dat Joodse mensen achter de "omvolking" zouden zitten en heeft in de Kamer Henri Bontenbal verantwoordelijk gehouden voor verkrachtingen en moorden door buitenlanders.

In sommige landen wordt je dan bij kop en kont het parlement uitgetrapt, maar in Nederland mag je dit als parlementariër gewoon doen.

Handschoenvrouw schreef op 09-09-2026 om 10:34:

[..]

Lidewij de Vos heeft o.a. verdedigd dat Nederlanders enkel op basis van de afkomst van hun ouders geremigreerd moeten worden, ze heeft geweigerd afstand te nemen van de theorie dat Joodse mensen achter de "omvolking" zouden zitten en heeft in de Kamer Henri Bontenbal verantwoordelijk gehouden voor verkrachtingen en moorden door buitenlanders.

In sommige landen wordt je dan bij kop en kont het parlement uitgetrapt, maar in Nederland mag je dit als parlementariër gewoon doen.

En anti AZC-demonstranten nemen zo'n frame over. Een activistische vriendin van mij stond op een zeker moment in een vak voor tegendemonstranten met een bordje "Stop vreemdelingenhaat". Eerst kwam er een mevrouw voor het vak staan die de mensen beschuldigde van medeplichtigheid aan de moord op Lisa. En opmerkingen als: "wil jij dat je dochter verkracht wordt?" Dat bleef bij schelden. Vervolgens kwam er een man die zo boos was dat hij de mensen in het vak te lijf wilde gaan ("Moordenaars, landverraders"). Gelukkig greep de politie adequaat in.

PensioNada schreef op 09-09-2026 om 15:38:

[..]

En anti AZC-demonstranten nemen zo'n frame over. Een activistische vriendin van mij stond op een zeker moment in een vak voor tegendemonstranten met een bordje "Stop vreemdelingenhaat". Eerst kwam er een mevrouw voor het vak staan die de mensen beschuldigde van medeplichtigheid aan de moord op Lisa. En opmerkingen als: "wil jij dat je dochter verkracht wordt?" Dat bleef bij schelden. Vervolgens kwam er een man die zo boos was dat hij de mensen in het vak te lijf wilde gaan ("Moordenaars, landverraders"). Gelukkig greep de politie adequaat in.

Het probleem is wat breder. Er is een vervelende gewoonte ontstaan om alles op te delen in "links" en "rechts", terwijl de meeste kiezers nog steeds op gematigde middenpartijen stemmen.

De meer radicale partijen en stemmers gebruiken die tweedeling om een compleet spectrum te kwalificeren en weg te zetten als "fout". Veel FvD'ers kwalificeren de VVD en alles wat daarnaast zit als "links" en verschillende activisten vinden alles aan gene zijde van de SP "rechts". 

Belachelijke kwalificaties die totaal geen hout snijden, maar het werkt wel. Eenieder die het met je eens is "goed" en beschikt over alle deugden die daarbij horen, en wie niet "goed" is, is "fout" en is in de kern de "oorzaak" van alles wat voor de "goede" mensen verkeerd gaat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.