Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Mick87
13-07-2026 om 12:06
benieuwd hoe het verder gaat met het al dan niet verhogen van de erfbelasting. Komende 10 jaar komt maar liefst 973 miljard!!!! Vrij aan erfenissen. Dit doordat de babyboom generatie gaat sterven en vaak fikse overwaarde op woningen heeft. Als het stelsel zoals het nu is blijft zoals het is gaat de ongelijkheid in de samenleving sterk toenemen. Kind met ouders met koophuis erft gemiddeld 3 ton. Kind van ouders met huurwoning 18.000.
Ik ben dan ook voor het iets verhogen van erfenissen. Dit zal wel weer de nodige discussie oproepen.
Maar even een sommetje. Stel ik erf als kind een ton van ouders 100.0000 euro dus. Binnen het huidige stelsel betaal je over de eerste 25.000 niets. Daarna 10%. Bij een erfenis van een ton betaal je dus nog geen 8000 euro belasting.
Een gemiddelde werkende moet daarvoor meerdere jaren werken en voegt ook nog iets waardevols toe aan de maatschappij.
Ik denk wel zo fair om iets te gaan verhogen. Geld wat je dan weer kan steken in publieke voorzieningen zoals zorg en onderwijs.
Handschoenvrouw
13-07-2026 om 12:21
Mick87 schreef op 13-07-2026 om 12:06:
benieuwd hoe het verder gaat met het al dan niet verhogen van de erfbelasting. Komende 10 jaar komt maar liefst 973 miljard!!!! Vrij aan erfenissen. Dit doordat de babyboom generatie gaat sterven en vaak fikse overwaarde op woningen heeft. Als het stelsel zoals het nu is blijft zoals het is gaat de ongelijkheid in de samenleving sterk toenemen. Kind met ouders met koophuis erft gemiddeld 3 ton. Kind van ouders met huurwoning 18.000.
Ik ben dan ook voor het iets verhogen van erfenissen. Dit zal wel weer de nodige discussie oproepen.
Maar even een sommetje. Stel ik erf als kind een ton van ouders 100.0000 euro dus. Binnen het huidige stelsel betaal je over de eerste 25.000 niets. Daarna 10%. Bij een erfenis van een ton betaal je dus nog geen 8000 euro belasting.
Een gemiddelde werkende moet daarvoor meerdere jaren werken en voegt ook nog iets waardevols toe aan de maatschappij.
Ik denk wel zo fair om iets te gaan verhogen. Geld wat je dan weer kan steken in publieke voorzieningen zoals zorg en onderwijs.
Maar over dat geërfde geld ís toch al een (aantal) keer belasting betaald?
En als er dan meer erfbelasting wordt geheven dan zeker geen geld uitgeven aan zorg en onderwijs. Dat zijn voorzieningen die ieder jaar betaald moeten worden, en daar moet duurzame financiering voor zijn en geen tijdelijk voordeeltje uit erfbelasting. Investeer het dan in iets waar we op lange termijn wat aan hebben.
Nighttripper
13-07-2026 om 12:48
Euphoria schreef op 12-07-2026 om 12:22:
[..]
Ik vind jouw manier van communiceren zwaar onprettig.
Zeer herkenbaar.Ik ben daarom blij dat VF een knop heeft waarmee je sommige mensen onder "blokkeren" kunt zetten. Scheelt mij persoonlijk iig een hele hoop onnodige irritatie😏.
Thora
13-07-2026 om 13:42
Mick87 schreef op 13-07-2026 om 12:06:
Het voordeel van de erfbelasting zou deels gebruikt moeten worden om de inkomstenbelasting in de eerste twee schijven te verlagen. Dan kom je de lagere inkomens tegemoet. En aangezien de regering beweert de kloof tussen arm en rijk te verkleinen zou dit een mooi bestedingsdoel zijn. Zorg en Onderwijs natuurlijk ook. Echter vrees ik dat het grootste deel naar de klimaathobby van Jetten gaat en de rest naar bodemloze putten zoals Oekraïne, asiel en EU.
Mick87
13-07-2026 om 13:44
Handschoenvrouw schreef op 13-07-2026 om 12:21:
[..]
Maar over dat geërfde geld ís toch al een (aantal) keer belasting betaald?
En als er dan meer erfbelasting wordt geheven dan zeker geen geld uitgeven aan zorg en onderwijs. Dat zijn voorzieningen die ieder jaar betaald moeten worden, en daar moet duurzame financiering voor zijn en geen tijdelijk voordeeltje uit erfbelasting. Investeer het dan in iets waar we op lange termijn wat aan hebben.
Het geerfde geld is de komende tien jaar vooral door zeer hoge stijging woningwaarde. En degene die het geld erft heeft er geen belasting over betaald.
Daarnaast. Iedere financiële transactie in ons land is belast. Ik krijg salaris waar ik belasting over betaal. Ga ik naar de bakker en koop een brood betaal ik daar ook weer btw over. De bakker betaalt over de omzet die hij draait ook weer btw. Enz enz.
Bovendien betaal je over een erfenis nog steeds stukken minder belasting dan over inkomsten uit werk, of uitgaven aan goederen en diensten waar vaak 21% op geheven wordt. Daarnaast is er voor erfenissen ook een belastingvrije voet.
Mick87
13-07-2026 om 13:46
Thora schreef op 13-07-2026 om 13:42:
[..]
Het voordeel van de erfbelasting zou deels gebruikt moeten worden om de inkomstenbelasting in de eerste twee schijven te verlagen. Dan kom je de lagere inkomens tegemoet. En aangezien de regering beweert de kloof tussen arm en rijk te verkleinen zou dit een mooi bestedingsdoel zijn. Zorg en Onderwijs natuurlijk ook. Echter vrees ik dat het grootste deel naar de klimaathobby van Jetten gaat en de rest naar bodemloze putten zoals Oekraïne, asiel en EU.
Ik hoop ook dat dat dan kan. Werken moet lonen maar loont steeds minder.
Tuinplant
13-07-2026 om 14:09
Mick87 schreef op 13-07-2026 om 13:44:
[..]
Het geerfde geld is de komende tien jaar vooral door zeer hoge stijging woningwaarde. En degene die het geld erft heeft er geen belasting over betaald.
Daarnaast. Iedere financiële transactie in ons land is belast. Ik krijg salaris waar ik belasting over betaal. Ga ik naar de bakker en koop een brood betaal ik daar ook weer btw over. De bakker betaalt over de omzet die hij draait ook weer btw. Enz enz.
Bovendien betaal je over een erfenis nog steeds stukken minder belasting dan over inkomsten uit werk, of uitgaven aan goederen en diensten waar vaak 21% op geheven wordt. Daarnaast is er voor erfenissen ook een belastingvrije voet.
Over stijging woningwaarde wordt nauwelijks belasting betaald. Het eigenwoningforfait is 0,35% van de WOZ waarde, hier betaal je dan inkomstenbelasting over. Deze inkomstenbelasting is maximaal 49,5%. Dan heb je HRA nog dat in mindering wordt gebracht.
Ik vind het niet gek dat erfbelasting over een woning verhoogd wordt. Die waardestijging is niet perse een eigen verdienste, maar het gevolg van de huidige markt.
Over vermogen op de bank betaal je verhoudingsgewijs jaarlijks meer belasting.
Ik ben er voorstander van dat de verkrijger meer erfbelasting betaald vanaf een bepaald bedrag. Kinderen die een grote erfenis krijgen zijn vaak tijdens leven ook al geholpen door ouders. Het vergroot de kloof tussen arm en rijk in de maatschappij. Dat vind ik geen goede ontwikkeling.
Handschoenvrouw
13-07-2026 om 14:10
Mick87 schreef op 13-07-2026 om 13:44:
[..]
Ja, dat is ook wel weer zo. Ik ben niet noodzakelijk tegen het beperkt verhogen van de erfbelasting voor wat hogere erfenissen.
Maar om te voorkomen dat dit tijdelijke extra geld wordt verjubelt aan lagere belastingen en hogere uitgaven wel graag een Staatsfonds hiervoor oprichten net als in Noorwegen.
Daglichtlamp
13-07-2026 om 14:14
Handschoenvrouw schreef op 13-07-2026 om 14:10:
[..]
Ja, dat is ook wel weer zo. Ik ben niet noodzakelijk tegen het beperkt verhogen van de erfbelasting voor wat hogere erfenissen.
Maar om te voorkomen dat dit tijdelijke extra geld wordt verjubelt aan lagere belastingen en hogere uitgaven wel graag een Staatsfonds hiervoor oprichten net als in Noorwegen.
Want over tien jaar gaan mensen niet meer dood?
Mick87
13-07-2026 om 14:15
Handschoenvrouw schreef op 13-07-2026 om 14:10:
[..]
Kan je me daar kort iets over uitleggen hoe ze dat in Noorwegen geregeld hebben ?
De erfbelasting hoeft van mij trouwens ook niet bizar te hoog worden of zo. Maar zoals het nu is is eigenlijk niet meer fair. Zeker gezien de stijgende zorgkosten door vergrijzing en het tekort aan personeel overal. Werken meer laten lonen is dan wel zo passend. Dus liever erfbelasting wat omhoog ipv de belasting op arbeid verder te verhogen.
Handschoenvrouw
13-07-2026 om 14:25
Daglichtlamp schreef op 13-07-2026 om 14:14:
[..]
Want over tien jaar gaan mensen niet meer dood?
Ik lees in dit artikel dat er door de vergrijzingspiek en de sterke stijging van woningwaarde in de komende jaren specifiek een piek in erfwaarde wordt verwacht.
Ik denk niet dat dat op lange termijn zo blijft. De vergrijzing raakt over de top heen op termijn en of huizen relatief zo sterk in waarde blijven stijgen ligt ook niet vast.
973 miljard aan erfenissen: hoe komt dat en waar gaat het geld heen? - https://nos.nl/l/2622128
Handschoenvrouw
13-07-2026 om 14:35
Mick87 schreef op 13-07-2026 om 14:15:
[..]
Kan je me daar kort iets over uitleggen hoe ze dat in Noorwegen geregeld hebben ?
De erfbelasting hoeft van mij trouwens ook niet bizar te hoog worden of zo. Maar zoals het nu is is eigenlijk niet meer fair. Zeker gezien de stijgende zorgkosten door vergrijzing en het tekort aan personeel overal. Werken meer laten lonen is dan wel zo passend. Dus liever erfbelasting wat omhoog ipv de belasting op arbeid verder te verhogen.
Baten uit bepaalde bronnen (in dit geval olie en gas) worden in een investeringsfonds gestort, en daar mag de regering maar zeer beperkt geld uithalen (in de praktijk een paar procent) en voor bepaalde investeringsdoelen. Dat zouden we in Nederland ook kunnen doen met de extra baten uit erfbelasting.
Als tegenstelling: Nederland heeft de aardgasbaten rechtstreeks uitgegeven, vooral aan hoge uitkeringen en andere leuke dingen. Nu is er (bijna) geen gas meer, en zijn er dus geen baten (alleen schulden).