Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
felija
12-07-2026 om 10:40
ik doelde niet op jou persoonlijk, miraval, daarvoor ging de discussie er ook al over.
Euphoria
12-07-2026 om 12:17
Poezenmeisje schreef op 10-07-2026 om 23:06:
De beslissing is dat ze een schop onder de reet richting thuisland kunnen krijgen vanwege wangedrag.
En uiteraard….een klein groepje mannen. 🤮
Euphoria
12-07-2026 om 12:22
Handschoenvrouw schreef op 11-07-2026 om 17:28:
[..]
Ha, fijn te horen dat ik je verkeerd begreep en dat asieladvocaten van jou gewoon, in het beste belang van hun client, tot het gaatje mogen gaan om hun cliënt aan een verblijfsvergunning te helpen.
Ik vind jouw manier van communiceren zwaar onprettig.
Poezenmeisje
12-07-2026 om 14:10
Euphoria schreef op 12-07-2026 om 12:17:
[..]
En uiteraard….een klein groepje mannen. 🤮
En als die er per direct uit worden geknikkerd, is er meer verdraagzaamheid en ruimte voor echte vluchtelingen.
Yumi
12-07-2026 om 14:21
Euphoria schreef op 12-07-2026 om 12:22:
[..]
Er was hier jarenlang iemand die graag woorden verdraaide/in de mond legde...we hebben er een nieuwe voor in de plaats gekregen.
Handschoenvrouw
12-07-2026 om 14:36
Euphoria schreef op 12-07-2026 om 12:22:
[..]
Dank, ik heb je bericht geliked. Zodra er aan "tone policing" wordt gedaan tegen een bericht dat het recht van een advocaat om voor zijn client op te komen verdedigt dan wéét je dat het een goeie was.
Noglangnietjarig
12-07-2026 om 15:12
Lideweij Vos heeft de kamer hieromtrent teruggeroepen van reces.
Yumi
12-07-2026 om 15:24
Wie is er wel verantwoordelijk voor toezicht en beveiliging van het terrein? Er zijn diverse opstootjes en een vechtpartij geweest nadat het Rode kruis en Vluchtelingenwerk weg zijn, wat het een met het andere te maken heeft, die zijn er immers niet om toezicht te houden en zijn juist gestopt vanwege de onveiligheid.
TER APEL (ANP) - De politie heeft zaterdagavond een persoon aangehouden bij het aanmeldcentrum in Ter Apel na een melding van een vechtpartij. De 29-jarige man werd overgedragen door de beveiliging, laat een woordvoerder weten.
Een verslaggever van het ANP zag zaterdagavond diverse opstootjes op de eerste avond zonder aanwezigheid van het Rode Kruis en VluchtelingenWerk. Zo kreeg een oudere vluchteling ogenschijnlijk uit het niets een trap van een andere man, waarop een vechtpartij uitbrak.
De politie laat weten dat ze er zijn als het nodig is, maar dat ze niet verantwoordelijk zijn voor toezicht of beveiliging van het terrein. "We herkennen het beeld van toenemende spanningen op het voorterrein en staan doorlopend in goed contact met alle organisaties die hier een rol in hebben."
Monitordiensten
Het Rode Kruis laat weten dat het niet opkijkt van de gebeurtenissen van zaterdagavond. De hulporganisatie is, net als VluchtelingenWerk, gestopt met de hulpverlening, omdat het volgens hen niet langer veilig was voor hulpverleners en hulpvragers.
MiGreat is nog wel aanwezig in Ter Apel. Overdag werkt de hulporganisatie met zogeheten monitordiensten, waarbij zeker twee medewerkers de situatie op het voorterrein in de gaten houden. "Voordat we dingen gaan doen, willen we nu vooral inventariseren wat er nodig is, wat we kunnen bieden en hoe we dat zo veilig mogelijk kunnen doen", zegt een woordvoerder. Gedurende een deel van de nacht zijn ook twee mensen van de organisatie in Ter Apel aanwezig.
Volgens de MiGreat-woordvoerder zijn de situatie op het voorterrein en de behoeften van de mensen daar dit weekend "compleet veranderd". Het terrein voor het aanmeldcentrum is volgens haar nu vrijwel leeg, omdat mensen elders naar binnen kunnen. De vraag is hoe dat vanaf maandag wordt geregeld, zegt zij.
Persoon aangehouden na vechtpartij bij aanmeldcentrum Ter Apel