Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Daglichtlamp
04-06-2026 om 13:22
Miraval schreef op 04-06-2026 om 13:12:
[..]
Ik vraag me af waar ze dat geld vandaan willen halen? Of op welke post dit overbleef? Kan het zo snel niet vinden...
Dat lijkt weer een hypotheek op de toekomst, doordat ze geld dat in latere jaren uitgegeven zou worden, nu incidenteel naar voren halen.
In plaats daarvan krijgt Sjoerdsma eenmalig 380 miljoen euro extra voor noodhulp en wederopbouw in verschillende landen. Het gaat om geld dat gereserveerd was voor komende jaren, maar dat nu eerder uitgegeven wordt.
Miraval
04-06-2026 om 13:30
Daglichtlamp schreef op 04-06-2026 om 13:22:
[..]
Dat lijkt weer een hypotheek op de toekomst, doordat ze geld dat in latere jaren uitgegeven zou worden, nu incidenteel naar voren halen.
In plaats daarvan krijgt Sjoerdsma eenmalig 380 miljoen euro extra voor noodhulp en wederopbouw in verschillende landen. Het gaat om geld dat gereserveerd was voor komende jaren, maar dat nu eerder uitgegeven wordt.
Ja, dat kan ook natuurlijk. Dan zien we in de toekomst wel weer waar dat geld dan vandaan moet komen, alsof er geld genoeg is in de toekomst....
Echt soms denk ik weleens als de overheid een bedrijf was geweest hadden ze al lang en breed failliet geweest. Ach we lenen een beetje meer geld, die rente zien we dan wel weer. Staatschuld loopt langzaam op, maar dat is bij omringende landen ook dus who cares. Straks ook nog Oekraïne in de EU, komt allemaal goed.
Handschoenvrouw
04-06-2026 om 14:26
Miraval schreef op 04-06-2026 om 13:30:
[..]
Ja, dat kan ook natuurlijk. Dan zien we in de toekomst wel weer waar dat geld dan vandaan moet komen, alsof er geld genoeg is in de toekomst....
Echt soms denk ik weleens als de overheid een bedrijf was geweest hadden ze al lang en breed failliet geweest. Ach we lenen een beetje meer geld, die rente zien we dan wel weer. Staatschuld loopt langzaam op, maar dat is bij omringende landen ook dus who cares. Straks ook nog Oekraïne in de EU, komt allemaal goed.
De Nederlandse staatsschuld daalt (gelukkig) al jaren en is in de afgelopen 50 jaar niet zo laag geweest.
Je kunt zeggen van die VVD kabinetten wat je wilt, financieel management kun je wel aan ze over laten.
https://www.startpagina.nl/blog/laagste-nederlandse-staatsschuld-sinds-jaren-70-bereikt
PensioNada
04-06-2026 om 14:31
Handschoenvrouw schreef op 04-06-2026 om 14:26:
[..]
De Nederlandse staatsschuld daalt (gelukkig) al jaren en is in de afgelopen 50 jaar niet zo laag geweest.
Je kunt zeggen van die VVD kabinetten wat je wilt, financieel management kun je wel aan ze over laten.
https://www.startpagina.nl/blog/laagste-nederlandse-staatsschuld-sinds-jaren-70-bereikt
Op die dalende staatsschuld is zelfs kritiek van economen omdat ze vinden dat we beter wat meer kunnen lenen om onze infrastructuur te verbeteren.
Daglichtlamp
04-06-2026 om 14:32
De staatsschuld daalt alleen relatief, t.o.v. het BBP. Zodra we in een recessie komen zal de relatieve staatschuld snel stijgen.
De absolute staatschuld stijgt al jaren.
0lijfje
04-06-2026 om 14:33
Daglichtlamp schreef op 04-06-2026 om 12:08:
[..]
Je zou de verslagen van de ministerraad kunnen lezen, ik vind dat heel erg meevallen. Er gebeurt gewoon veel meer dan tijdens het kabinet Schoof. Daar kwamen plannen vaak zelfs de ministerraad niet voorbij, omdat die vier partijen elkaar de tent uitvochten.
Dat zal ik gaan doen, dan krijg je toch een beter beeld van alles. Goed idee 👍
Handschoenvrouw
04-06-2026 om 14:35
PensioNada schreef op 04-06-2026 om 14:31:
[..]
Op die dalende staatsschuld is zelfs kritiek van economen omdat ze vinden dat we beter wat meer kunnen lenen om onze infrastructuur te verbeteren.
Dat is inderdaad verdedigbaar omdat het gaat om duurzame investeringen. Wat niet kan is net als in de jaren '70 en '80 geld lenen om lopende kosten voor zorg en sociale zekerheid te betalen.
Nighttripper
04-06-2026 om 16:31
Miraval schreef op 04-06-2026 om 13:30:
[..]
Echt soms denk ik weleens als de overheid een bedrijf was geweest hadden ze al lang en breed failliet geweest. Ach we lenen een beetje meer geld, die rente zien we dan wel weer.....
Yep,inderdaad. Ik denk overigens dat van de 150 Kamerleden bij een baan in het bedrijfsleven,het merendeel niet eens de proeftijd was doorgekomen. Vraag me sowieso wel af hoeveel er ooit een echte baan hebben gehad voor ze de politiek in zijn gegaan. Ipv van jongs af aan alleen maar carriere maken in partij banen.
Handschoenvrouw
04-06-2026 om 16:38
Nighttripper schreef op 04-06-2026 om 16:31:
[..]
Yep,inderdaad. Ik denk overigens dat van de 150 Kamerleden bij een baan in het bedrijfsleven,het merendeel niet eens de proeftijd was doorgekomen. Vraag me sowieso wel af hoeveel er ooit een echte baan hebben gehad voor ze de politiek in zijn gegaan. Ipv van jongs af aan alleen maar carriere maken in partij banen.
Ik lees bij VNO-NCW dat 76 van de huidige kamerleden in het bedrijfsleven heeft gewerkt.
De rest komt voor een groot deel uit onderwijs, zorg en justitie. Dat zijn inderdaad geen serieus te nemen beroepen.
Neweve
04-06-2026 om 16:50
Handschoenvrouw schreef op 04-06-2026 om 16:38:
[..]
De rest komt voor een groot deel uit onderwijs, zorg en justitie. Dat zijn inderdaad geen serieus te nemen beroepen.
Bedoel je dit sarcastisch?
Ik merk in ieder geval dat ik niet zo goed weet hoe deze uitspraak te lezen.
felija
04-06-2026 om 17:03
[..]
Ik lees bij VNO-NCW dat 76 van de huidige kamerleden in het bedrijfsleven heeft gewerkt.
Handschoenvrouw
04-06-2026 om 17:16
Neweve schreef op 04-06-2026 om 16:50:
[..]
Bedoel je dit sarcastisch?
Ik merk in ieder geval dat ik niet zo goed weet hoe deze uitspraak te lezen.
Ja, klopt, en ik geef toe dat het een wat flauwe opmerking is.
Poezenmeisje
04-06-2026 om 17:39
[..]
Maar goed dat ik geen politieke loopbaan overweeg, hoewel mij wel is gevraagd of ik voor de Provinciale Staten wilde komen werken.