Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Voorbeeld van tegenwerking van een minister: https://nieuwrechts.nl/104665-ambtenaren-saboteerden-pvv-beleid-een-patroon-van-tegenwerking-onthuld

Iets anders: we moeten nu niet aangevallen worden door een ander land want we lopen tegenwoordig, ondanks al het geld wat ervoor is uitgetrokken, minimaal tien jaar achter qua ontwikkeling. 

Men is hier ook niet zo snugger: men is in Nederland bezig een Ruslandtribunaal te bouwen voor als de oorlog over is. Denk je dan echt dan Poetin zich nog ooit over gaat geven als hem dat wacht? Hij zal liever de kernbom gooien.

Van Weel ziet Poetin ooit voor het gerecht komen: ’We gaan er niet van uit dat hij eeuwig president zal blijven’. Tja en wat denk je dat Poetin nu gaat doen? Ik geef een voorzetje: nooit aftreden.

Echt verbijsterend hoe onpraktisch en dom men in Europa is. Er staat ook geen enkele kracht achter; alleen maar fantasieën over de eigen grandeur die allang weg is.

rionyriony schreef op 15-05-2026 om 13:07:

Voorbeeld van tegenwerking van een minister: https://nieuwrechts.nl/104665-ambtenaren-saboteerden-pvv-beleid-een-patroon-van-tegenwerking-onthuld

Iets anders: we moeten nu niet aangevallen worden door een ander land want we lopen tegenwoordig, ondanks al het geld wat ervoor is uitgetrokken, minimaal tien jaar achter qua ontwikkeling.

Men is hier ook niet zo snugger: men is in Nederland bezig een Ruslandtribunaal te bouwen voor als de oorlog over is. Denk je dan echt dan Poetin zich nog ooit over gaat geven als hem dat wacht? Hij zal liever de kernbom gooien.

Echt verbijsterend hoe onpraktisch en dom men in Europa is. Er staat ook geen enkele kracht achter; alleen maar fantasieën over de eigen grandeur die allang weg is.

Die ambtenaren zijn al langs gekomen. Taak van ambtenaren is beleid en wetgeving voor bereiden. Als een minister dan met allemaal onmogelijke ideeën komt, kan je die proberen te overtuigen dat het geen goede ideeën zijn of je kan haar het lachertje laten worden.

Wat betreft Putin, misschien moeten we de drone bouwers van Oekraïne eens uitnodigen. Knappe koppen in Delft en Eindhoven kunnen vast de Oekraïense drones nog verder verbeteren. 

PensioNada schreef op 15-05-2026 om 14:01:

[..]

Die ambtenaren zijn al langs gekomen. Taak van ambtenaren is beleid en wetgeving voor bereiden. Als een minister dan met allemaal onmogelijke ideeën komt, kan je die proberen te overtuigen dat het geen goede ideeën zijn of je kan haar het lachertje laten worden.

Wat betreft Putin, misschien moeten we de drone bouwers van Oekraïne eens uitnodigen. Knappe koppen in Delft en Eindhoven kunnen vast de Oekraïense drones nog verder verbeteren.

Waarom denk je dat de knappe koppen hier het beter kunnen dan de knappe koppen in Oekraïne? Ik denk juist dat ze het daar veel beter kunnen, alleen al omdat ze daar weten hoe de dingen gaan als het echt oorlog is, met alle beperkingen die dat dan meebrengt 

Joszy schreef op 16-05-2026 om 07:12:

[..]

Waarom denk je dat de knappe koppen hier het beter kunnen dan de knappe koppen in Oekraïne? Ik denk juist dat ze het daar veel beter kunnen, alleen al omdat ze daar weten hoe de dingen gaan als het echt oorlog is, met alle beperkingen die dat dan meebrengt

Extra ideeën zijn altijd welkom, lijkt me. Ik weet dat ze bij de TU Delft en Eindhoven drone projecten hebben. En de mensen uit Oekraïne hebben inderdaad de praktische ervaring en veel kennis over hoe je goedkoop goed werkende drones kunt bouwen.

Misschien moeten ze de koffie sterker serveren, want het vertrouwen in het kabinet is gezakt naar 22 %. 
66 procent heeft zelfs de hoop al laten varen dat het dit kabinet nog gaat lukken om meerderheden te vinden voor belangrijke besluiten.

Vertrouwen in kabinet-Jetten gekelderd: 'Het is een bende'
Bij het aantreden van het kabinet-Jetten, had een derde van de kiezers vertrouwen in het nieuwe kabinet. Dat klinkt laag, maar is wel vergelijkbaar met andere kabinetten. Zo was het vertrouwen in het kabinet-Schoof bij de start 37 procent. 

Groot verschil is wel dat het kabinet-Schoof na vier maanden nog hetzelfde was (36 procent). Het vertrouwen in de ploeg van Jetten daarentegen blijkt nu gekelderd naar 22 procent.

Kabinet niet in staat grote problemen op te lossen?

Opiniepeiler Gijs Rademaker ziet ook bij coalitiestemmers enorme dalingen: "Het is een bende, vinden veel kiezers. Alleen D66-kiezers hebben in meerderheid nog vertrouwen in kabinet Jetten. Bij de kiezers van CDA en VVD is bijna de helft van het vertrouwen verdampt, en dat in maar 100 dagen tijd. Coalitiekiezers vinden dat het kabinet tot nu toe te weinig bereikt."

Heeft het minderheidskabinet wel een strategie om tot resultaten te komen? Fons Lambie: "De komende weken hoopt het kabinet een stikstofpakket te presenteren. Men hoopt dat de spreidingswet de druk op de asielopvang doet afnemen."

"Ook wordt gehoopt dat er een deal mogelijk is over de begroting, met zowel de oppositie als met de vakbonden en werkgevers over bezuinigingen in de sociale zekerheid. Als al deze puzzelstukjes op hun plek vallen kan de coalitie wel resultaten laten zien richting de Provinciale Statenverkiezingen volgend jaar, is het idee."

Er zijn nog maar weinig mensen die denken dat het kabinet daadwerkelijk voor doorbraken kan zorgen op de grote uitdagingen waar ons land mee te kampen heeft (12 procent). Het meest sceptisch zijn ze over de problemen in de zorg en de armoedebestrijding. Vrijwel niemand denkt dat dit kabinet hier wat aan zal verbeteren.

Vertrouwen in kabinet-Jetten gekelderd: 'Het is een bende'

Ik denk bij dit kabinet telkens: zijn ze überhaupt wel aan het werk, of gaan ze alleen maar van reces naar alweer een reces en doen ondertussen niks? Ik zie werkelijk geen enkel plan of idee voor iets. 

Toch een mooi succesje erbij: Italië gaat Nederlandse asielzoekers terugnemen. Voor de hand liggend welliswaar, maar ook weer iets dat het vorige kabinet niet gelukt is.

Van den Brink: akkoord met Italië over terugnemen asielzoekers uit Nederland - https://nos.nl/l/2617040

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-06-2026 om 12:08 Topicstarter

0lijfje schreef op 04-06-2026 om 11:51:

Ik denk bij dit kabinet telkens: zijn ze überhaupt wel aan het werk, of gaan ze alleen maar van reces naar alweer een reces en doen ondertussen niks? Ik zie werkelijk geen enkel plan of idee voor iets.

Je zou de verslagen van de ministerraad kunnen lezen, ik vind dat heel erg meevallen. Er gebeurt gewoon veel meer dan tijdens het kabinet Schoof. Daar kwamen plannen vaak zelfs de ministerraad niet voorbij, omdat die vier partijen elkaar de tent uitvochten.

Handschoenvrouw schreef op 04-06-2026 om 11:54:

Toch een mooi succesje erbij: Italië gaat Nederlandse asielzoekers terugnemen. Voor de hand liggend welliswaar, maar ook weer iets dat het vorige kabinet niet gelukt is.

Van den Brink: akkoord met Italië over terugnemen asielzoekers uit Nederland - https://nos.nl/l/2617040

Dat klopt niet, er waren al belangrijke resultaten behaald in Brussel op de Raad Justitiële en Binnenlandse Zaken die moeten zorgen voor een strenger EU-asielbeleid, en landen tot een betere naleving van Dublin regels te houden, tijdens het kabinet Schoof.

Minister Van Weel zet stappen naar strenger en effectiever EU-asielbeleid
Nieuwsbericht08-12-2025 | 16:06
Minister Van Weel van Asiel en Migratie: “De inzet van Nederland voor een strenger EU-asielbeleid heeft vandaag geleid tot concrete resultaten op terugkeer, betere naleving van Dublin regels en meer inzet op partnerschappen. Met deze maatregelen krijgen we meer regie op wie er naar Nederland komt en zorgen we dat meer mensen die niet mogen blijven daadwerkelijk terugkeren. Belangrijke stappen naar een strenger en effectiever asielbeleid.” 

Ook heeft Nederland gepleit voor meer partnerschappen met 3e landen om mensen terug te kunnen sturen. Ook daarop is vandaag een akkoord bereikt. Zo zijn terugkeerhubs opgenomen in de terugkeerverordening. Daarnaast zijn de voorwaarden aangepast van het concept veilig 3e land zodat het mogelijk wordt eerder mensen terug te sturen. Bijvoorbeeld als iemand door een veilig land is gereisd of Nederland afspraken heeft met een land.

Minister Van Weel zet stappen naar strenger en effectiever EU-asielbeleid | Rijksoverheid.nl

Yumi schreef op 04-06-2026 om 12:16:

[..]

Dat klopt niet, er waren al belangrijke resultaten behaald in Brussel op de Raad Justitiële en Binnenlandse Zaken die moeten zorgen voor een strenger EU-asielbeleid, en landen tot een betere naleving van Dublin regels te houden, tijdens het kabinet Schoof.

Minister Van Weel zet stappen naar strenger en effectiever EU-asielbeleid
Nieuwsbericht08-12-2025 | 16:06
Minister Van Weel van Asiel en Migratie: “De inzet van Nederland voor een strenger EU-asielbeleid heeft vandaag geleid tot concrete resultaten op terugkeer, betere naleving van Dublin regels en meer inzet op partnerschappen. Met deze maatregelen krijgen we meer regie op wie er naar Nederland komt en zorgen we dat meer mensen die niet mogen blijven daadwerkelijk terugkeren. Belangrijke stappen naar een strenger en effectiever asielbeleid.”

Ook heeft Nederland gepleit voor meer partnerschappen met 3e landen om mensen terug te kunnen sturen. Ook daarop is vandaag een akkoord bereikt. Zo zijn terugkeerhubs opgenomen in de terugkeerverordening. Daarnaast zijn de voorwaarden aangepast van het concept veilig 3e land zodat het mogelijk wordt eerder mensen terug te sturen. Bijvoorbeeld als iemand door een veilig land is gereisd of Nederland afspraken heeft met een land.

Minister Van Weel zet stappen naar strenger en effectiever EU-asielbeleid | Rijksoverheid.nl

Dat is dan ook het enige, en uiteraard is het niet minister Faber (PVV) die dit resultaat haalde, maar VVD minister Van Weel. Wat een uitstekende, blij dat hij ook in dit kabinet zit!!

Handschoenvrouw schreef op 04-06-2026 om 12:34:

[..]

Dat is dan ook het enige, en uiteraard is het niet minister Faber (PVV) die dit resultaat haalde, maar VVD minister Van Weel. Wat een uitstekende, blij dat hij ook in dit kabinet zit!!

Dat ontken ik ook niet, het is een van de redenen waarom ik VVD stem...

ik begrijp eerlijk gezegd niet dat mensen verwachten dat na 4 maanden er aan 10 nieuwe steden gebouwd wordt, er geen enkele asielzoeker meer binnen komt, etc. Het optreden van het kabinet bij de wetten van Faber was zwak, ook al was het volgens afspraak. Maar verder kan er weinig over gezegd worden. Ik vind het overigens wel positief dat de VVD toelaat dat er een deal wordt gesloten over geld voor ontwikkelingssamenwerking.

Daglichtlamp schreef op 04-06-2026 om 11:07:

De kopjes koffie lijken te gaan helpen: https://nos.nl/artikel/2617024-toch-extra-geld-voor-ontwikkelingssamenwerking-kabinet-sluit-deal-met-partij-van-klaver

Ik vraag me af waar ze dat geld vandaan willen halen? Of op welke post dit overbleef? Kan het zo snel niet vinden... 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.