Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Handschoenvrouw
20-04-2026 om 12:25
Yumi schreef op 20-04-2026 om 12:09:
[..]
Inderdaad, de lonen, belastingen en accijnzen omhoog, zorgen ervoor dat de prijzen tevens omhoog gaan.
Ter aanvulling schreef ik hierboven al, die tegenvallende sigarettenverkoop en daardoor minder inkomsten voor de schatkist moeten natuurlijk ook ergens vandaan komen.
Energie, één van de hoekstenen van de economie, wordt fors duurder door Trumps oorlog.
Op welke manier zouden prijzen daar niét van omhoog gaan dan?
Miraval
20-04-2026 om 12:50
0lijfje schreef op 20-04-2026 om 12:00:
[..]
Pffff, dus in plaats van iedereen eens te helpen gaan we dingen nog duurder maken, de gemiddelde Jan Modaal en werkgever betaalt wel weer...
Ze zijn echt de weg kwijt in Den Haag.
Precies dit dus. Want stel je voor dat de gemiddelde Nederlander of werkgever eens een meevallertje heeft...
En al die extra kosten worden gewoon doorberekend in de consumentenprijzen, dus zullen de vakbonden wel weer toespelen op hogere loonsverhogingen waardoor je weer een prijsstijging gaat krijgen.
Het zou fijn zijn wanneer het kabinet ook zou kijken naar bezuinigingen op oa het gebied van buitenlands beleid, of eigen uitgaven, zodat de inflatie iig getemperd kan worden.
Daglichtlamp
20-04-2026 om 12:53
Linksom of rechtsom, elk steunpakket dat het kabinet bedenkt in dit geval wordt betaald door onszelf. Gratis geld bestaat alleen bij obscure partijen die denken dat je links kunt zijn op uitgeven en rechts op het innen van belastingen.
Handschoenvrouw
20-04-2026 om 13:13
Daglichtlamp schreef op 20-04-2026 om 12:53:
Linksom of rechtsom, elk steunpakket dat het kabinet bedenkt in dit geval wordt betaald door onszelf. Gratis geld bestaat alleen bij obscure partijen die denken dat je links kunt zijn op uitgeven en rechts op het innen van belastingen.
We staan op de lopende begroting (voor 2026 dus) bijna 3% in het rood. Iedere ongedekte vorm van subsidie of steun wordt betaald van geleend geld.
Prima idee om de alcoholaccijnsen te verhogen. Alcohol levert de samenleving een boel ellende op, ik begrijp daarom niet waarom er nog steeds supermarktbiertjes voor 50 cent en flessen jenever onder de 10 euro te krijgen zijn.
Poezenmeisje
20-04-2026 om 13:46
Die drank en sigaretten worden zelfs voor westerlingen straks aantrekkelijk om een ritje naar Duitsland te maken. Gewoon met kameraden een grote auto huren, tanken in Duitsland en de kosten delen.
https://www.billigtanken.de/
0lijfje
20-04-2026 om 14:00
Poezenmeisje schreef op 20-04-2026 om 13:46:
Die drank en sigaretten worden zelfs voor westerlingen straks aantrekkelijk om een ritje naar Duitsland te maken. Gewoon met kameraden een grote auto huren, tanken in Duitsland en de kosten delen.
https://www.billigtanken.de/
Dat klopt wel. Mijn man grapte dat we maar in het oosten van het land moeten gaan wonen, vanwege de goedkope Duitse boodschappen, maar zelfs uit de randstad is het inmiddels voordeliger om daarheen te rijden
Amber82
20-04-2026 om 14:36
Nouja alcohol is geen eerste levensbehoefte he, dus een eigen keuze of je daar nu meer geld voor wil uitgeven.
Yumi
20-04-2026 om 14:51
0lijfje schreef op 20-04-2026 om 14:00:
[..]
Dat klopt wel. Mijn man grapte dat we maar in het oosten van het land moeten gaan wonen, vanwege de goedkope Duitse boodschappen, maar zelfs uit de randstad is het inmiddels voordeliger om daarheen te rijden
![]()
Er worden zelfs busreizen aangeboden, de pafbus voor rokers naar Luxemburg schijnt in trek te zijn
Yumi
20-04-2026 om 14:58
Miraval schreef op 20-04-2026 om 12:50:
[..]
Precies dit dus. Want stel je voor dat de gemiddelde Nederlander of werkgever eens een meevallertje heeft...
En al die extra kosten worden gewoon doorberekend in de consumentenprijzen, dus zullen de vakbonden wel weer toespelen op hogere loonsverhogingen waardoor je weer een prijsstijging gaat krijgen.
Het zou fijn zijn wanneer het kabinet ook zou kijken naar bezuinigingen op oa het gebied van buitenlands beleid, of eigen uitgaven, zodat de inflatie iig getemperd kan worden.
Precies en mocht de oorlog voorbij zijn, dan zijn die hogere loonsverhogingen, belastingen en accijns, er toch mooi doorheen gejast onder het mom van hulp ;
Met de maatregelen komt het kabinet burgers, ondernemers, vissers en boeren tegemoet.
0lijfje
20-04-2026 om 15:07
Yumi schreef op 20-04-2026 om 14:51:
[..]
Er worden zelf busreizen aangeboden, de pafbus voor rokers naar Luxemburg schijnt in trek te zijn
![]()
dat is wel erg, als je op die manier aan je sigaretten moet komen
Handschoenvrouw
20-04-2026 om 15:09
Yumi schreef op 20-04-2026 om 14:58:
[..]
Precies en mocht de oorlog voorbij zijn, dan zijn die hogere loonsverhogingen, belastingen en accijns, er toch mooi doorheen gejast onder het mom van hulp ;
Met de maatregelen komt het kabinet burgers, ondernemers, vissers en boeren tegemoet.
Ik moet bij dat pleiten voor steunmaatregelen van geleend geld altijd aan dit liedje denken:
hBygVpXl5" target="_blank" rel="nofollow">https://youtu.be/L-fVTIT4cGM?is=kDmBI
hBygVpXl5
Yumi
20-04-2026 om 15:13
0lijfje schreef op 20-04-2026 om 15:07:
[..]
dat is wel erg, als je op die manier aan je sigaretten moet komen
Ik rook niet maar kan het me wel voorstellen, scheelt bijna de helft volgens mijn hulp. Als je daarnaast ook de boodschappen meeneemt...
Miraval
20-04-2026 om 16:23
Yumi schreef op 20-04-2026 om 15:13:
[..]
Ik rook niet maar kan het me wel voorstellen, scheelt bijna de helft volgens mijn hulp. Als je daarnaast ook de boodschappen meeneemt...
Ik laat ze ook vaak komen uit Luxemburg hoor, gewoon op bestelling. Scheelt zoveel geld, ik zou een dief zijn van mijn portomonnee als ik dat niet zou doen.
Handschoenvrouw
20-04-2026 om 16:35
Miraval schreef op 20-04-2026 om 16:23:
[..]
Ik laat ze ook vaak komen uit Luxemburg hoor, gewoon op bestelling. Scheelt zoveel geld, ik zou een dief zijn van mijn portomonnee als ik dat niet zou doen.
Een lucratieve maar riskante onderneming. Het is verboden om voor commerciële doeleinden in te voeren, en de straffen zijn niet mals, want een economisch delict.
Miraval
20-04-2026 om 16:41
Het zijn weer fijne maatregelen vanuit het kabinet voor de kleine ondernemer...sjonge jonge. Startersaftrek volledig afgeschaft (heel goed weer voor het ondernemersklimaat, zeker icm afbouw zelfstandigenaftrek.... zeker in de qe kwetsbare jaren waar veel investeringen gedaan moeten worden, ik vind het echt een verkeerd signaal afgeven naar starters/ondernemers.) En ook de kleine investeringsaftrek wordt afgebouwd, zeer ongunstig wanneer je grote investeringen moet doen als kleine ondernemer zijnde... fijn ook als Box 3 doorgaat en je dus extra belast wordt op je liguide middelen die nu door het afbouwen van die investeringsaftrek hoger moet zijn. Mag je daar lekker belasting over betalen....
Dit kabinet kiest voor lastenverzwaring voor kleine ondernemers, die toch al moeite hebben om nu de extra kosten te dragen en nauwelijks of zelfs geen enkele financiele tegemoetkoming ontvangen, en snijdt nergens in andere uitgaven. Weten de ondernemers gelijk weer waar ze staan... ik vind het belachelijk en voel me in de steek gelaten. Wel de lasten niet de lusten is het nu.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5592654/gemengde-reacties-op-energiemaatregelen-kabinet