Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Amber82
19-04-2026 om 08:37
Oh dus je bedoeld:
1. opa en oma zijn naar Nederland gevlucht en staan geregistreerd met een migratieachtergrond.
2. Die krijgen vervolgens kinderen, die geboren zijn en vervolgens opgroeien in Nederland. Zij worden blijkbaar ook nog geregistreerd met een migratieachtergrond, omdat ouders geboren zijn in het buitenland.
3. En dan krijgen die kinderen (geboren en getogen in Nederland) weer kinderen, maar die worden dan als Nederlands geregistreerd en dat vind je dus niet kunnen?
Daglichtlamp
19-04-2026 om 08:51
rionyriony schreef op 19-04-2026 om 08:19:
[..]
Verdere generaties niet meer zoals je weet. Als je geen in het buitenland geboren ouder hebt heb je geen migratieachtergrond.
Als je maar ver genoeg teruggaat hebben we allemaal een migratieachtergrond.
Neweve
19-04-2026 om 09:13
Daglichtlamp schreef op 19-04-2026 om 08:51:
[..]
Klopt, ik heb mijn bruine ogen waarschijnlijk van een Spaanse voorouder die in Brabant is gaan wonen.
Poezenmeisje
19-04-2026 om 10:03
rionyriony schreef op 19-04-2026 om 08:19:
[..]
Verdere generaties niet meer zoals je weet. Als je geen in het buitenland geboren ouder hebt heb je geen migratieachtergrond.
"Allochtoon" meldt zich. Ik noem mezelf liever "Indo".
Mijn moeder is zo Gronings als het maar kan. Geboren in NEDERLANDSCH Indië en hier sinds 1951.
Toen ze na een relatie van 30 jaar wilde hertrouwen in 2010, werd er aan haar gevraagd om even een inburgeringstoets te maken, want het zou wel eens een schijnhuwelijk kunnen zijn, die bruine mevrouw met een witte meneer...
WTF??? Dat hoefde ze in 1967 niet, toen ze ook met een witte meneer ging trouwen in dezelfde gemeente.
Dat is pas discriminatie en natuurlijk ging ze die toets niet maken als Nederlandse, ik hoop dat die gemeentemedewerker is ontslagen.
Poezenmeisje
19-04-2026 om 10:13
Mijn schoonzus overkwam ook zoiets, ze ging samenwonen. Surinaamse achtergrond, andere gemeente.
Bij het inschrijven praatte de gemeentemedewerker de hele tijd tegen mijn zwager, totdat mijn schoonzus er flauw van was.
"Mevrouw, u kunt óók tegen mij praten, ik heb gewoon de Mulo in Emmen gedaan".
Euphoria
19-04-2026 om 11:47
Poezenmeisje schreef op 19-04-2026 om 10:13:
Mijn schoonzus overkwam ook zoiets, ze ging samenwonen. Surinaamse achtergrond, andere gemeente.
Bij het inschrijven praatte de gemeentemedewerker de hele tijd tegen mijn zwager, totdat mijn schoonzus er flauw van was.
"Mevrouw, u kunt óók tegen mij praten, ik heb gewoon de Mulo in Emmen gedaan".
Dat gebeurd ook wel eens omwille van het bizarre idee dat mannen regelzaken oppakken en vrouwen makke volgzame wezens zijn.
Poezenmeisje
19-04-2026 om 12:40
Bij de autodealers ben ik het volgzame "vrouwtje" dat alleen piept over de kleur, totdat er zaken moeten worden gedaan.
En élke autoverkoper weet: de man gaat graag over de auto, maar het "vrouwtje" gaat over de centen.
majorette2005
19-04-2026 om 13:27
Poezenmeisje schreef op 19-04-2026 om 10:03:
[..]
"Allochtoon" meldt zich. Ik noem mezelf liever "Indo".
Mijn moeder is zo Gronings als het maar kan. Geboren in NEDERLANDSCH Indië en hier sinds 1951.
Toen ze na een relatie van 30 jaar wilde hertrouwen in 2010, werd er aan haar gevraagd om even een inburgeringstoets te maken, want het zou wel eens een schijnhuwelijk kunnen zijn, die bruine mevrouw met een witte meneer...
WTF??? Dat hoefde ze in 1967 niet, toen ze ook met een witte meneer ging trouwen in dezelfde gemeente.
Dat is pas discriminatie en natuurlijk ging ze die toets niet maken als Nederlandse, ik hoop dat die gemeentemedewerker is ontslagen.
Ik trouwde in 2006 met een Surinaamse man die als kind in Nederland is komen wonen. Ik moest ook op het gemeentehuis komen, alleen zonder hem, om allerlei vragen te beantwoorden ivm schijnhuwelijk. Hij had notabene een Nederlands paspoort.
rionyriony
20-04-2026 om 10:04
Hier staat het ook ja (wat AI eerder zei): https://dvhn.nl/groningen/palestijnen-grootste-groep-nieuwkomers-in-ter-apel-wat-verklaart-de-stijging-48927762.html
En ik denk dat de regering nog aan het miezemuizen was over een paar Palestijnen. Waar ze eventueel groen licht voor willen geven als de Kamer ermee akkoord gaat.
rionyriony
20-04-2026 om 10:49
[..]
Allemaal kinderen van God ofzo. Als dat nou maar dezelfde God was met exact dezelfde opdracht naar hun volgelingen, dan hoefden wij ook niet te vrezen voor hun fanatici.
Thora
20-04-2026 om 11:00
[..]
Er komt een tijd dat wij allemaal dezelfde kleur hebben door het mixen. Ik denk lichtbruin. Alleen de kleur ogen het haar zal nog verschillend zijn. Maar we zijn wel van dat zwart wit af.
Handschoenvrouw
20-04-2026 om 11:02
Thora schreef op 20-04-2026 om 11:00:
[..]
Er komt een tijd dat wij allemaal dezelfde kleur hebben door het mixen. Ik denk lichtbruin. Alleen de kleur ogen het haar zal nog verschillend zijn. Maar we zijn wel van dat zwart wit af.
Prachtig ♥️
Yumi
20-04-2026 om 11:52
Bijna miljard euro voor energiemaatregelen.
Accijnzen op alcohol gaan omhoog, geen accijnsverlaging aan de pomp. De plannen worden onder meer betaald door de accijnzen op alcohol te verhogen. Verder het maximumtarief voor de onbelaste km vergoeding gaat naar € 0,25 dat krijgt de werkgever op zijn bordje, maar ze mogen zelf bepalen of ze dit invoeren. De motorrijtuigenbelasting voor grijze kentekens gaat omlaag. Ook wordt het energienoodfonds wordt weer tot leven gewekt voor lage inkomens en er komt extra geld voor het isoleren van woningen. Ter aanvulling, Ik vind het een prima plan om de accijnzen op alcohol te verhogen, ik vraag me af dit mede komt door de tegenvallende inkomsten op de sigaretten.
Het kabinet komt met een steunpakket van bijna 1 miljard euro om de gevolgen van de Iranoorlog te dempen. Met de maatregelen komt het kabinet burgers, ondernemers, vissers en boeren tegemoet. De plannen worden voor een groot deel betaald door belastingen, zoals de accijnzen op alcohol, te verhogen.
Het kabinet debatteert woensdag met de Kamer over het steunpakket. Dan zal moeten blijken of er genoeg steun is voor de maatregelen.
Bijna miljard euro voor energiemaatregelen, accijnzen op alcohol gaan omhoog | Politiek | NU.nl
0lijfje
20-04-2026 om 12:00
Yumi schreef op 20-04-2026 om 11:52:
Bijna miljard euro voor energiemaatregelen.
Accijnzen op alcohol gaan omhoog, geen accijnsverlaging aan de pomp. De plannen worden onder meer betaald door de accijnzen op alcohol te verhogen. Verder het maximumtarief voor de onbelaste km vergoeding gaat naar € 0,25 dat krijgt de werkgever op zijn bordje, maar ze mogen zelf bepalen of ze dit invoeren. De motorrijtuigenbelasting voor grijze kentekens gaat omlaag. Ook wordt het energienoodfonds wordt weer tot leven gewekt voor lage inkomens en er komt extra geld voor het isoleren van woningen.
Het kabinet komt met een steunpakket van bijna 1 miljard euro om de gevolgen van de Iranoorlog te dempen. Met de maatregelen komt het kabinet burgers, ondernemers, vissers en boeren tegemoet. De plannen worden voor een groot deel betaald door belastingen, zoals de accijnzen op alcohol, te verhogen.
Het kabinet debatteert woensdag met de Kamer over het steunpakket. Dan zal moeten blijken of er genoeg steun is voor de maatregelen.
Bijna miljard euro voor energiemaatregelen, accijnzen op alcohol gaan omhoog | Politiek | NU.nl
Pffff, dus in plaats van iedereen eens te helpen gaan we dingen nog duurder maken, de gemiddelde Jan Modaal en werkgever betaalt wel weer...
Ze zijn echt de weg kwijt in Den Haag.
Yumi
20-04-2026 om 12:09
0lijfje schreef op 20-04-2026 om 12:00:
[..]
Pffff, dus in plaats van iedereen eens te helpen gaan we dingen nog duurder maken, de gemiddelde Jan Modaal en werkgever betaalt wel weer...
Ze zijn echt de weg kwijt in Den Haag.
Inderdaad, de lonen, belastingen en accijnzen omhoog, zorgen ervoor dat de prijzen tevens omhoog gaan.
Ter aanvulling schreef ik hierboven al, die tegenvallende sigarettenverkoop en daardoor minder inkomsten voor de schatkist moeten natuurlijk ook ergens vandaan komen.