Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Loeki72 schreef op 18-04-2026 om 08:21:

[..]

Nl is onder andere vol door de 1,7 miljoen arbeidsmigranten en de bio-industrie. Maar nee hoor, volgens sommigen ligt het aan de matige instroom van asielzoekers.

Echt hè? Het is aan dovemansoren besteed. Dit wordt weer het zoveelste ach en wee asielzoekerstopic, alleen daar maar een hyperfocus op, totaal blind voor andere belangrijke uitdagingen waarvoor Nederland staat. 

Krijgen we in juni eindelijk een Europese migratiepact met een pakket van nieuwe, strengere migratieregels in de EU. Zet Spanje de deur open voor illegale vreemdelingen. Interne documenten van de Spaanse ministeries van binnenlandse zaken en migratie heeft het over 1,2 miljoen mensen. Nederland vreest dat ze met een verblijfsvergunning Europa in reizen en ook deze kant opkomen. 

Grote zorgen in Tweede Kamer over illegalenpardon in Spanje

Verschillende partijen in de Tweede Kamer zijn geschrokken van het generaal pardon in Spanje. Dat wordt van kracht voor zeker honderdduizenden illegalen. Wie kan aantonen langer dan vijf maanden in Spanje te zijn, krijgt verblijfspapieren.

Het leidt tot grote bezorgdheid en boosheid in Den Haag. "Ik vind het ongelooflijk eigenlijk als je in Europa met elkaar probeert de immigratie te beperken en dan zet Spanje wagenwijd de deur open", zegt VVD-Kamerlid Ulysse Ellian. CDA-Kamerlid Jeltje Straatman schrikt: "Het is toch wel een nationale keuze van Spanje die door heel Europa kan doorwerken."

Hoeveel illegale vreemdelingen precies in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning, is onzeker. Het Spaanse kabinet noemde eerst 500.000 als waarschijnlijk aantal mensen dat in aanmerking komt, maar wetenschappers rekenen op zo'n 900.000 mensen.

In interne documenten van de Spaanse ministeries van Binnenlandse Zaken en Migratie wordt zelfs het aantal genoemd van 1,2 miljoen mensen.

Volgens VVD en CDA druist het generaal pardon in tegen het Europese migratiepact dat in juni ingaat. 

"Dat is gebaseerd op de gedachte dat wij met elkaar als continent de migratie beperken, met controles aan de grens", zegt Ellian. Het CDA kijkt naar Brussel. "Ik hoop dat de Europese Commissie die migratieafspraken goed gaat monitoren, want dit kan potentieel echt een bom leggen onder dit pact", aldus Straatman.

Politici in Nederland vrezen dat men met verblijfsvergunning doorreist naar andere Europese landen. "Als ze daar gelegaliseerd zijn, kunnen ze ook de rest van Europa in en kunnen ze dus ook naar Nederland en naar andere landen komen

Yumi schreef op 18-04-2026 om 10:52:

Krijgen we in juni eindelijk een Europese migratiepact met een pakket van nieuwe, strengere migratieregels in de EU. Zet Spanje de deur open voor illegale vreemdelingen. Interne documenten van de Spaanse ministeries van binnenlandse zaken en migratie heeft het over 1,2 miljoen mensen. Nederland vreest dat ze met een verblijfsvergunning Europa in reizen en ook deze kant opkomen.

Verschillende partijen in de Tweede Kamer zijn geschrokken van het generaal pardon in Spanje. Dat wordt van kracht voor zeker honderdduizenden illegalen. Wie kan aantonen langer dan vijf maanden in Spanje te zijn, krijgt verblijfspapieren.

Het leidt tot grote bezorgdheid en boosheid in Den Haag. "Ik vind het ongelooflijk eigenlijk als je in Europa met elkaar probeert de immigratie te beperken en dan zet Spanje wagenwijd de deur open", zegt VVD-Kamerlid Ulysse Ellian. CDA-Kamerlid Jeltje Straatman schrikt: "Het is toch wel een nationale keuze van Spanje die door heel Europa kan doorwerken."

Hoeveel illegale vreemdelingen precies in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning, is onzeker. Het Spaanse kabinet noemde eerst 500.000 als waarschijnlijk aantal mensen dat in aanmerking komt, maar wetenschappers rekenen op zo'n 900.000 mensen.

In interne documenten van de Spaanse ministeries van Binnenlandse Zaken en Migratie wordt zelfs het aantal genoemd van 1,2 miljoen mensen.

Volgens VVD en CDA druist het generaal pardon in tegen het Europese migratiepact dat in juni ingaat.

"Dat is gebaseerd op de gedachte dat wij met elkaar als continent de migratie beperken, met controles aan de grens", zegt Ellian. Het CDA kijkt naar Brussel. "Ik hoop dat de Europese Commissie die migratieafspraken goed gaat monitoren, want dit kan potentieel echt een bom leggen onder dit pact", aldus Straatman.

Politici in Nederland vrezen dat men met verblijfsvergunning doorreist naar andere Europese landen. "Als ze daar gelegaliseerd zijn, kunnen ze ook de rest van Europa in en kunnen ze dus ook naar Nederland en naar andere landen komen

Het gaat hier om Spaanstalige immigranten uit Latijns-Amerika die al een baan in Spanje hebben, dat staat gewoon in het artikel. 

Waarom laat je precies dat stukje weg, omdat de lieve lezertjes anders niet denken dat het moslims en Afrikanen zijn?

Loeki72 schreef op 18-04-2026 om 08:21:

[..]

Nl is onder andere vol door de 1,7 miljoen arbeidsmigranten en de bio-industrie. Maar nee hoor, volgens sommigen ligt het aan de matige instroom van asielzoekers.

Dat ontken ik ook zeker niet, wat mij betreft direct stoppen/beperken van arbeidsmigranten, buitenlandse studenten en de bio-industrie. Helaas zal dat niet gebeuren,  waardoor NL vol is en blijft.

Handschoenvrouw schreef op 18-04-2026 om 10:57:

[..]

Het gaat hier om Spaanstalige immigranten uit Latijns-Amerika die al een baan in Spanje hebben, dat staat gewoon in het artikel.

Waarom laat je precies dat stukje weg, omdat de lieve lezertjes anders niet denken dat het moslims en Afrikanen zijn?

Pardon?! Waar beschuldig jij mij van? Ik heb het stuk ingekort, omdat het veel te lang is. Wie ben jij dat je denkt mij op zo'n nare onterechte manier te kunnen aanspreken? NL is vol, voor welke nationaliteit dan ook.... 

Mensen met een verblijfsvergunning in Spanje kunnen weliswaar vrij reizen door de EU, maar ze kunnen niet zonder werk en huis lang in Nederland blijven. En ze kunnen al helemaal geen asiel aanvragen, want ze hebben al een verblijfsvergunning in een EU land. Bovendien zijn het mensen met een baan en inderdaad vaak Spaans-taligen. Spanje doet iets slims, ze maken in een vergrijzende land gebruik van het arbeidspotentieel dat aankomt waaien. 

Uit het artikel:    "Als ze daar gelegaliseerd zijn, kunnen ze ook de rest van Europa in en kunnen ze dus ook naar Nederland en naar andere landen komen. En dat is verschrikkelijk", zegt PVV-leider Wilders.     
Er is een Asterix strip "de intrigrant", met een eng gluiperig mannetje dat alles altijd weer zo weet te draaien dat de mensen in het dorpje van Asterix steeds meer ontevreden worden en uiteindelijk met elkaar op de vuist gaan. Wilders gaat steeds meer op dat enge mannetje lijken. 

Handschoenvrouw schreef op 18-04-2026 om 10:44:

Kennelijk zijn er veel zorgen over immigranten als ik de bijdragen van veel forummers zo lees.

Wat zullen die forummers boos zijn op Geert Wilders van de PVV. Eindelijk ligt er een groot pakket klaar, nota bene van de eigen PVV minister Faber uit het vorige kabinet.

Dat pakket heeft een hele weg afgelegd, is door de Tweede Kamer goedgekeurd en wordt nu door de PVV zelf in de Eerste Kamer afgeschoten, puur omdat ze niet willen dat er door een andere partij iets aan migratie gedaan wordt.

Wat een schande.

En nu zit je met de mensen die volgens jou boos zijn op Wilders aan dezelfde tafel voor je high-tea.

heeft het een reden dat jij invult voor anderen? 

PensioNada schreef op 18-04-2026 om 11:18:

Mensen met een verblijfsvergunning in Spanje kunnen weliswaar vrij reizen door de EU, maar ze kunnen niet zonder werk en huis lang in Nederland blijven. En ze kunnen al helemaal geen asiel aanvragen, want ze hebben al een verblijfsvergunning in een EU land. Bovendien zijn het mensen met een baan en inderdaad vaak Spaans-taligen. Spanje doet iets slims, ze maken in een vergrijzende land gebruik van het arbeidspotentieel dat aankomt waaien.

Goh waar maken de NL politici zich druk om?  Volgens jou klopt het niet, kan je Den Haag ook geruststellen?

het Europese migratiepact

Het leidt tot grote bezorgdheid en boosheid in Den Haag. "Ik vind het ongelooflijk eigenlijk als je in Europa met elkaar probeert de immigratie te beperken en dan zet Spanje wagenwijd de deur open",

Nederland moet Spanje hierop aanspreken, zegt JA21-Kamerlid Diederik Boomsma. Hij spreekt over 'een hele slechte zaak'. Toch is het generaal pardon een besluit van de Spaanse regering zélf. Nederland kan dat niet tegenhouden.

Wilders kent maar een reactie het als een onwillige peuter in een supermarkt gaan gillen en krijsen. Wat verlang ik naar het politieke pensioen van die man.

Yumi schreef op 18-04-2026 om 11:11:

[..]

Pardon?! Waar beschuldig jij mij van? Ik heb het stuk ingekort, omdat het veel te lang is. Wie ben jij dat je denkt mij op zo'n nare onterechte manier te kunnen aanspreken? NL is vol voor welke nationaliteit dan ook....

Je post meer dan 80% van het artikel, behalve dat het hier om Westerse, christelijke immigranten gaat die werken voor hun geld. Raar om dat stukje specifiek weg te laten want "te lang". Dus zet ik dit "foutje" even recht.

Vol voor welke nationaliteit dan ook... dus ook maar wat Nederlanders uitzetten?

Yumi schreef op 18-04-2026 om 11:30:

[..]

Goh waar maken de NL politici zich druk om? Volgens jou klopt het niet, kan je Den Haag ook geruststellen?

het Europese migratiepact

Het leidt tot grote bezorgdheid en boosheid in Den Haag. "Ik vind het ongelooflijk eigenlijk als je in Europa met elkaar probeert de immigratie te beperken en dan zet Spanje wagenwijd de deur open",

Nederland moet Spanje hierop aanspreken, zegt JA21-Kamerlid Diederik Boomsma. Hij spreekt over 'een hele slechte zaak'. Toch is het generaal pardon een besluit van de Spaanse regering zélf. Nederland kan dat niet tegenhouden.

Zie mijn reactie onder jouw reactie. Het is holle retoriek. Deze politici uit de rechtse hoek moeten wel schreeuwen want anders wordt hun verhaal ongeloofwaardig. 

Spanje doet naar mijn idee wat alle Europese landen die kampen met vergrijzing zouden moeten doen. Immigranten die een waardevolle bijdrage aan de maatschappij leveren, omarmen onder voorwaarde dat ze die bijdrage blijven leveren. Wij in Nederland zijn echter zo geobsedeerd door het negatieve beeld van asielzoekers. We negeren dat wij onvoldoende doen om ze aan het werk te krijgen, de taal te laten leren. Kinderen worden naar het praktijkonderwijs verwezen terwijl ze daar te intelligent voor zijn, alleen omdat ze als (half)analfabeet niet in staat zijn om in twee jaar ISK 8 jaar basisonderwijs in Nederland in te halen. Volwassenen worden de Z-route ingeduwd (werkend leren) omdat ze niet in staat worden geacht om in de tijd die er voor staat de B1-route succesvol af te ronden, terwijl ze met wat meer tijd en extra aandacht dat wel zouden redden. Volwassenen die uitstromen uit de Z-route spreken in het algemeen matig Nederlands en komen in banen terecht als pakketbezorger als ze al een baan vinden. Dit leidt tot een slechte integratie. Wij hebben beleid dat leidt tot slechte integratie.

Handschoenvrouw schreef op 18-04-2026 om 11:33:

[..]

Je post meer dan 80% van het artikel, behalve dat het hier om Westerse, christelijke immigranten gaat die werken voor hun geld. Raar om dat stukje specifiek weg te laten want "te lang". Dus zet ik dit "foutje" even recht.

Vol voor welke nationaliteit dan ook... dus ook maar wat Nederlanders uitzetten?

Je komt hier net binnen, en je beschuldigd mij op een nare manier, terwijl je mij niet "kent", dat vind ik iets meer dan een foutje... misschien ben je gewend aan deze manier van communiceren, op viafora doen we dit niet.

Ik heb het niet over uitzetten gehad, maar jij bent blijkbaar dol op invullen voor een ander. 

Yumi schreef op 18-04-2026 om 12:45:

[..]

Je komt hier net binnen, en je beschuldigd mij op een nare manier, terwijl je mij niet "kent", dat vind ik iets meer dan een foutje... misschien ben je gewend aan deze manier van communiceren, op viafora doen we dit niet.

Ik heb het niet over uitzetten gehad, maar jij bent blijkbaar dol op invullen voor een ander.

Hoelang moet je hier posten om jou te wijzen op het feit dat een nogal belangrijk feit uit een door jou geplakt artikel ontbreekt?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.