Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Poezenmeisje
18-04-2026 om 07:34
Egypte, Jordanië, ze hebben allemaal ervaring met Palestijnen en houden hun grenzen stevig gesloten voor deze 'broeders en zusters'.
Zieke Gazaanse kinderen konden door bemiddeling van Israël zorg krijgen in Egypte, maar Egypte liet hun ouders niet toe. Dit was ver voor 7 oktober 2023 ook al het geval.
https://www.jpost.com/health-science/more-gaza-parents-allowed-to-accompany-children-to-israel-for-treatment-608826
rionyriony
18-04-2026 om 08:21
Poezenmeisje schreef op 18-04-2026 om 07:31:
Wanneer is een Syriër eigenlijk Palestijn?
Veel Palestijnen komen blijkbaar vanuit Syrië hier heen. Zijn zij dan de "nationaliteit onbekend"?
https://rfgmedia.nl/vergeten-vluchtelingen-palestijnen-zoeken-houvast-in-het-nieuwe-syrie/
Dat zou best eens kunnen.
AI beredeneert dat:
Directe routes onwaarschijnlijk zijn. Waarschijnlijker is via andere landen en het omringende Midden-Oosten, via vluchtelingenkampen, en van daaruit kunnen ze naar Syrië, Turkije of verder naar Europa reizen.
Een belangrijke drijfveer is dat veel Palestijnen reeds in Nederland wonen. Dit creëert:
- Family reunification (gezinshereniging)
- Community networks die nieuwe migranten helpen
- Kennis over asielstelsels en sociale voorzieningen
Dit maakt Nederland aantrekkelijk als **eindbestemming**, ongeacht het startpunt.
Loeki72
18-04-2026 om 08:21
Yumi schreef op 17-04-2026 om 19:42:
[..]
Gemakkelijk bekostigen betekent niet dat je daarmee ruimte kunt creëren voor de opvang. Mensen hebben ruimte nodig om te leven, NL is vol.
Nl is onder andere vol door de 1,7 miljoen arbeidsmigranten en de bio-industrie. Maar nee hoor, volgens sommigen ligt het aan de matige instroom van asielzoekers.
rionyriony
18-04-2026 om 08:35
Uiteraard heb ik ook gevraagd waaruit hij opmaakte dat het Palestijnen waren en toen zei hij dat het waarschijnlijkheidspercentage hoog was.
- 17% in januari en 20% in februari asielzoekers met "nationaliteit onbekend" waren geregistreerd
- Dit percentage is ongewoon hoog voor Nederlandse statistieken
- Er is een bekende praktijk dat Palestijnen zich vaak niet kunnen registreren met een duidelijke nationaliteit, omdat Nederland Palestina niet erkent
Neweve
18-04-2026 om 08:59
Het klinkt mij alsof de vluchtelingen komen uit landen waar het ook echt niet fijn is om te leven, en daar zullen dit jaar ook nog wel mensen uit Iran en Libanon bij komen.
Wat vinden jullie dat kabinet moet doen om het aantal asielzoekers te verminderen? Moeten we meer ontwikkelingshulp naar die regio sturen? Hard lobbyen voor de wet die er al ligt (en dus de pvv overtuigen voor te stemmen in de eerste kamer)? Iets anders?
rionyriony
18-04-2026 om 09:10
Een probleem is dat een heleboel niet officieel geregistreerd wordt vanwege de woke-vooringenomenheid dat etniciteit en afkomst geen enkele rol mogen spelen in de beoordeling van ontwikkelingen.
Dat sprookje moet blijven bestaan om een bepaalde, voor de overheid voordelige reden.
Amber82
18-04-2026 om 09:21
rionyriony schreef op 18-04-2026 om 09:10:
Een probleem is dat een heleboel niet officieel geregistreerd wordt vanwege de woke-vooringenomenheid dat etniciteit en afkomst geen enkele rol mogen spelen in de beoordeling van ontwikkelingen.
Dat sprookje moet blijven bestaan om een bepaalde, voor de overheid voordelige reden.
Kan je dit meer uitleggen? Kan je een concreet voorbeeld geven wanneer dit niet gebeurd en het volgens jou wel zou moeten gebeuren?
rionyriony
18-04-2026 om 09:29
Neweve schreef op 18-04-2026 om 08:59:
Het klinkt mij alsof de vluchtelingen komen uit landen waar het ook echt niet fijn is om te leven, en daar zullen dit jaar ook nog wel mensen uit Iran en Libanon bij komen.
Wat vinden jullie dat kabinet moet doen om het aantal asielzoekers te verminderen? Moeten we meer ontwikkelingshulp naar die regio sturen? Hard lobbyen voor de wet die er al ligt (en dus de pvv overtuigen voor te stemmen in de eerste kamer)? Iets anders?
Liefst geen of zo weinig mogelijk leed in andere landen, vanzelfsprekend, maar het belangrijkst vind ik dat het voor mij redelijk fijn is om hier te leven, want ik heb mijn hele leven dik bijgedragen aan Nederland zoals het zich ontwikkeld heeft, en daar bar weinig voor teruggekregen.
Dit zou ook een normale beweegreden moeten zijn voor een gekozen overheid in een democratie. En niet het dienen van buitenlandse mogendheden, ongekozen instellingen en wurgcontracten om onhaalbare doelen na te streven.
rionyriony
18-04-2026 om 09:36
Amber82 schreef op 18-04-2026 om 09:21:
[..]
Kan je dit meer uitleggen? Kan je een concreet voorbeeld geven wanneer dit niet gebeurd en het volgens jou wel zou moeten gebeuren?
Zoals ieder weet wordt er weinig over etnische afkomst geregistreerd. De eerste generatie nog wel. Verdere generaties niet meer, ook niet als ze de cultuur volgen van het land van herkomst.
Daar is veel over te vinden. Men drukt zich dan uit in neutrale termen die de afkomst verdoezelen ("jongeren", "mannen") en ook negatieve eigenschappen worden veralgemeniseerd zodat het probleem niet gericht aangepakt hoeft te worden.
Amber82
18-04-2026 om 09:54
Wat ik lees is dat inderdaad in de basis niet altijd naar de etnische achtergrond wordt gevraagd, maar wel nationaliteit wordt genoteerd. In de vervolggesprekken wordt dan ingegaan op motief voor asielaanvraag en dan komt vaak ook de etnische achtergrond naar boven.
Of dat uiteindelijk weinig gebeurd kan ik zo snel geen bronnen voor vinden, maar heb ook maar kort gezocht.
Handschoenvrouw
18-04-2026 om 10:10
rionyriony schreef op 18-04-2026 om 09:10:
Welke rol zou iemands etniciteit of afkomst dan moeten spelen?
Daglichtlamp
18-04-2026 om 10:17
rionyriony schreef op 18-04-2026 om 09:36:
[..]
Zoals ieder weet wordt er weinig over etnische afkomst geregistreerd. De eerste generatie nog wel. Verdere generaties niet meer, ook niet als ze de cultuur volgen van
Dat klopt niet. Het CBS registreert iedereen waarvan 1 of beide ouders in het buitenland geboren zijn als van buitenlandse herkomst.
PensioNada
18-04-2026 om 10:41
@Rionyriony, je schrijft: "Liefst geen of zo weinig mogelijk leed in andere landen, vanzelfsprekend, maar het belangrijkst vind ik dat het voor mij redelijk fijn is om hier te leven, want ik heb mijn hele leven dik bijgedragen aan Nederland zoals het zich ontwikkeld heeft, en daar bar weinig voor teruggekregen."
Nederland is nog nooit zo welvarend geweest, maar die welvaart is ongelijk verdeeld. Dus de meeste geboren Nedelanders van 35+ hebben het gewoon goed. Er is echter een groep die door pech, ziekte, scheidingen, andere oorzaken het minder goed heeft gedaan. Dat betekent echter niet dat Nederland zich slecht ontwikkelt.
Handschoenvrouw
18-04-2026 om 10:44
Kennelijk zijn er veel zorgen over immigranten als ik de bijdragen van veel forummers zo lees.
Wat zullen die forummers boos zijn op Geert Wilders van de PVV. Eindelijk ligt er een groot pakket klaar, nota bene van de eigen PVV minister Faber uit het vorige kabinet.
Dat pakket heeft een hele weg afgelegd, is door de Tweede Kamer goedgekeurd en wordt nu door de PVV zelf in de Eerste Kamer afgeschoten, puur omdat ze niet willen dat er door een andere partij iets aan migratie gedaan wordt.
Wat een schande.