Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Amber82
09-04-2026 om 15:21
Alice12 schreef op 09-04-2026 om 15:06:
[..]
Het probleem wordt gevormd door die kudde die op een partij als d66 stemt. Een partij die zich niet aan afspraken houdt en een partij die van alles belangrijk vindt, behalve de belangen van Nederland.
En zo vinden we van elke partij wat. Overigens zijn ze net pas bezig he, dus geef ze even de tijd. Als jij nieuw aan het roer van een bedrijf komt te staan heb je ook niet in 1,5 maand allemaal veranderingen doorgevoerd. Want zo lang zijn ze pas echt bezig in deze formatie.
En wat jij nu zegt over D66 gold net zo goed voor de PVV afgelopen kabinet. Beloftes doen die rechtstatelijk niet mogelijk was of wegvluchten zodra het niet alleen naar zijn zin (wilders) was. Of in het kabinet daarvoor dat de VVD zijn drol introk en de boel liet ploffen en zich dus ook niet aan de afspraken hield.
Maar goed het kan ook ala trump vanalles ondoordacht doorvoeren en binnen een jaar een wereldwijde puinzooi creëeren.
Joszy
09-04-2026 om 15:23
Ik vind het grootste probleem eigenlijk dat de kiesdrempel zo laag is, en dat allerlei afsplitsers elke keer weer een nieuw partijtje beginnen, die dan weer met 1 of 2 zetels in de kamer komt. We hebben nu 17 partijen in de kamer, inclusief Mona Keijzer en Groep Markuszower die volgens mij nog geen partij hebben opgericht. Als we de kiesdrempel op 5 zetels zouden zetten, zou er heel wat afvallen! Volgens mij wordt het land daar een stuk bestuurbaarder van.
Alice12
09-04-2026 om 15:24
Amber82 schreef op 09-04-2026 om 15:21:
[..]
En zo vinden we van elke partij wat. Overigens zijn ze net pas bezig he, dus geef ze even de tijd. Als jij nieuw aan het roer van een bedrijf komt te staan heb je ook niet in 1,5 maand allemaal veranderingen doorgevoerd. Want zo lang zijn ze pas echt bezig in deze formatie.
En wat jij nu zegt over D66 gold net zo goed voor de PVV afgelopen kabinet. Beloftes doen die rechtstatelijk niet mogelijk was of wegvluchten zodra het niet alleen naar zijn (wilders) was. Of in het kabinet daarvoor dat de VVD zijn drol introk en de boel liet ploffen en zich dus ook niet aan de afspraken hield.
Maar goed het kan ook ala trump vanalles ondoordacht doorvoeren en binnen een jaar een wereldwijde puinzooi creëeren.
Klopt, van de PVV vond ik precies hetzelfde.
PensioNada
09-04-2026 om 16:08
Alice12 schreef op 09-04-2026 om 15:06:
[..]
Het probleem wordt gevormd door die kudde die op een partij als d66 stemt. Een partij die zich niet aan afspraken houdt en een partij die van alles belangrijk vindt, behalve de belangen van Nederland.
Alle partijen houden zich soms niet aan afspraken. De wereld om ons heen verandert steeds. Zo is er momenteel een oorlog in het Midden-Oosten. Overigens is de gemiddelde grootte van de D66 kudde (zo'n 15 zetels) een stuk kleiner dan die van de radicaalrechtse kudde. Dus kan je in de meeste gevallen ook zonder D66 regeren als je dat zou willen. Radicaalrechts is minimaal 40 zetels. En dan zijn het ook nog mensen die baat hebben bij een goed sociaal beleid. Pfff.
PensioNada
09-04-2026 om 16:37
Alice12 schreef op 09-04-2026 om 16:23:
wie vind jij allemaal radicaal rechts?
PVV, BBB onder van der Plas, nu weet ik het niet, Forum. JA21 hangt er tegenaan.
Alice12
09-04-2026 om 16:44
PVV is op immigratie erg rechts, maar op de meeste andere punten juist kneiterlinks. De BBB vind ik meer rechts populistisch, niet echt radicaal. Forum ben ik het mee eens, enge partij. Ja 21 vind ik een fatsoenlijk rechtse partij.
Poezenmeisje
09-04-2026 om 17:01
JA21 is prima, behalve met hun gejengel om de productie van het Groningse aardgas weer op te voeren.
Over een paar jaar zou dat zonder gasbevingen óók op zijn, en dan?
Begin maar lekker met elders schaliegas fracken. Wegblijven uit Groningen.
PensioNada
09-04-2026 om 17:06
Alice12 schreef op 09-04-2026 om 16:44:
PVV is op immigratie erg rechts, maar op de meeste andere punten juist kneiterlinks. De BBB vind ik meer rechts populistisch, niet echt radicaal. Forum ben ik het mee eens, enge partij. Ja 21 vind ik een fatsoenlijk rechtse partij.
Als je naar het verkiezingsprogramma van JA21 kijkt, staan daar behoorlijk wat dingen in die tegen de rechtsstaat indruisen. JA21 is voor mij een twijfelgeval omdat ik te weinig van ze heb gezien om te kunnen beoordelen hoe ze in de praktijk zijn. PVV roept linkse dingen, maar stemt vaak rechts. Zoals urgentie voor ouders die dakloos zijn geraakt, bijvoorbeeld na een echtscheiding. De PVV stemde tegen. Zo zijn er meer voorbeelden. En de PVV is niet democratisch georganiseerd, dit zie je terug in hoe ze hun kamerwerk doen, ze doen weinig. Dat is ook logisch want Wilders moet overal zijn plasje over doen en die kan natuurlijk niet het werk van 37, 26 of 19 man doen.
Alice12
10-04-2026 om 15:34
Alice12 schreef op 09-04-2026 om 14:50:
[..]
De bochten van een achterlijk taalgidsje en een minister die door het stof moet omdat hij zich niet aan afspraken houdt.
En dan vergeet ik nog het gesjoemel met een CV.
Daglichtlamp
10-04-2026 om 15:56
Als je de wekelijkse bijeenkomsten van de ministerraad een beetje volgt, dan heb ik echt het idee dat dit kabinet een stuk meer bezig is met inhoud dan het vorige. https://www.rijksoverheid.nl/regering/agenda/2026/04/10/ministerraad
Handschoenvrouw
10-04-2026 om 16:10
Alice12 schreef op 10-04-2026 om 15:34:
[..]
En dan vergeet ik nog het gesjoemel met een CV.
In het vorige kabinet is PVV-staatssecretaris Fikkie Maaijer betrapt op plagiaat. Die heeft jarenlang onterecht een titel gevoerd (verboden), maar ja die mocht gewoon blijven zitten.
Meten met twee maten.
Joszy
10-04-2026 om 16:13
Handschoenvrouw schreef op 10-04-2026 om 16:10:
[..]
In het vorige kabinet is PVV-staatssecretaris Fikkie Maaijer betrapt op plagiaat. Die heeft jarenlang onterecht een titel gevoerd (verboden), maar ja die mocht gewoon blijven zitten.
Meten met twee maten.
Het is heel erg maar die naam kan ik me niet eens herinneren!
Volgens mij is het niet meten met twee maten maar twee partijen die verschillende keuzes maken. Volgens mij heeft het niks te maken met wetgeving oid
Daglichtlamp
10-04-2026 om 16:24
Joszy schreef op 10-04-2026 om 16:13:
[..]
Het is heel erg maar die naam kan ik me niet eens herinneren!
Dat is eigenlijk nog erger, iemand zit anderhalf jaar in het kabinet zonder blijkbaar iets te hebben gedaan dat indruk heeft gemaakt.
Joszy
10-04-2026 om 16:29
Daglichtlamp schreef op 10-04-2026 om 16:24:
[..]
Dat is eigenlijk nog erger, iemand zit anderhalf jaar in het kabinet zonder blijkbaar iets te hebben gedaan dat indruk heeft gemaakt.
Ja dat bedoel ik eigenlijk ook 😆