Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Handschoenvrouw
23-03-2026 om 19:08
Miraval schreef op 23-03-2026 om 18:48:
Het zou mooi zijn dat ons kabinet ook een maximumprijs op brandstof zet ipv te zeggen we willen nog even afwachten en het is slecht voor de energietransitie. Uhm, die energietransitie is al grotendeels mislukt aangezien bedrijven en straks ook woningen op een wachtlijst moeten staan voor een stroomaansluiting.
Een maximumprijs leidt tot een gebrek aan brandstof. De prijs wordt door de wereldmarkt bepaald, en bij een maximumprijs zullen de importeurs niet meer willen leveren. Ze maken er immers toch alleen maar verlies.
Die wachtlijst wordt veroorzaakt door achterblijvende investeringen in het elektriciteitsnet.
Bellebelle
23-03-2026 om 19:09
Ik herhaal nog maar eens wat ik ook in een ander topic heb gezegd. Fossiele brandstoffen raken op een goed moment op. We moeten dus hoe dan ook minder fossiele brandstoffen gaan gebruiken. Door de accijnzen te verlagen, stimuleer je de vraag naar deze brandstoffen i.p.v. deze af te remmen. Ik zou het logischer vinden om het geld wat je daar voor uittrekt in het stimuleren van niet fossiele alternatieven te stoppen.
Miraval
23-03-2026 om 19:21
Bellebelle schreef op 23-03-2026 om 19:09:
Ik herhaal nog maar eens wat ik ook in een ander topic heb gezegd. Fossiele brandstoffen raken op een goed moment op. We moeten dus hoe dan ook minder fossiele brandstoffen gaan gebruiken. Door de accijnzen te verlagen, stimuleer je de vraag naar deze brandstoffen i.p.v. deze af te remmen. Ik zou het logischer vinden om het geld wat je daar voor uittrekt in het stimuleren van niet fossiele alternatieven te stoppen.
Ja maar op dit moment zijn fossiele brandstoffen nog noodzakelijk voor heel erg veel mensen, dan kun je wel roepen naar alternatieven, maar daar koop ik (letterlijk) geen brood voor nu op dit moment.
Leuk, Nederland moet elektrificeren, zorg dan eerst dat het stroomnetwerk daarop ingericht en aangepast is, en kom dan eens met subsidies, hogere kosten voor gas/fossiele brandstoffen. En dan hoef je ook geen noodfonds energie in te stellen als je een beetje kijkt naar de ontwikkelingen in de wereld, hier tijdig op inspeelt als overheid en dan hoef je burgers niet op extra kosten te jagen.
Met een aflopend vast contract of afgesloten variabel contract voor energie zitten mensen al met hun billen te knijpen.
En een maximumprijs voor de consument waar de overheid de maatschappijen compenseert bijvoorbeeld? Of een BTW verlaging naar 9% ipv 21%. Of de accijnzen verder verlagen. Nu profiteert de overheid direct van de hoge prijzen aan de pomp dmv de BTW, leuk om wat begrotingstekorten te dichten maar "het volk" is flink de dupe. Zeker wanneer je veel kilometers maakt met fossiele brandstoffen.
Daglichtlamp
23-03-2026 om 19:25
Ik hoop dat deze keer eindelijk de conclusie wordt getrokken dat we voor onze energievoorziening niet langer zo afhankelijk moeten zijn van specifieke regio's. Als het vorige kabinet de energietransitie niet vertraagd had, maar versneld hadden we er nu beter voorgestaan.
We moeten veel meer investeren voor de langere termijn. Het noodfonds energie bijvoorbeeld is fijn voor mensen die dat nodig hebben, maar als je elke maand honderden euro's voor energie kwijt bent, dan ben je op de langere termijn veel beter uit als het voor je verhuurder verplicht wordt om je woning te isoleren, of als je als woningeigenaar subsidie krijgt voor deze isolatie.
In plaats van benzine en diesel sponseren, kunnen we beter zorgen dat elektrische auto's niet alleen beschikbaar zijn voor de happy few, maar juist ook voor degenen aan de onderkant van de arbeidsmarkt die aangewezen op de auto om op hun werk te komen.
Voor rijscholen is misschien eindelijk werk maken van het afschaffen van het verschil tussen automaatrijbewijzen en schakelrijbewijzen, zodat rijscholen kunnen overschakelen op elektrische auto's een betere optie dan een korting op de accijns.
Bellebelle
23-03-2026 om 19:32
@Miraval: van 'het volk' maken vooral mensen met een midden en hoog inkomen heel veel kilometers. Terwijl die accijnsverlagingen door iedereen betaald worden uit belastinginkomsten, ook door de lage inkomens, terwijl die er meestal niet zoveel van profiteren.
@daglichtlamp, helemaal mee eens. Nu is het moment om door te pakken en ervoor te zorgen dat we niet zo afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
Miraval
23-03-2026 om 19:44
Bellebelle schreef op 23-03-2026 om 19:32:
@Miraval: van 'het volk' maken vooral mensen met een midden en hoog inkomen heel veel kilometers. Terwijl die accijnsverlagingen door iedereen betaald worden uit belastinginkomsten, ook door de lage inkomens, terwijl die er meestal niet zoveel van profiteren.
@daglichtlamp, helemaal mee eens. Nu is het moment om door te pakken en ervoor te zorgen dat we niet zo afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
Ja en vooral die middeninkomens (en ik benoem het nog maar eens de zelfstandigen) zijn de dupe, alles wordt duurder maar ze hebben nergens recht op qua toeslagen of noodfondsen maar betalen ook volle bak mee aan belastingen, wordt het niet eens tijd om die groep een extraatje te gunnen? Op een gegeven moment is de rek er ook daar uit.
En de hogere inkomens die ik ken rijden allemaal een EV of anders toch zeker een hybride auto. Lease auto's zijn nu ook allemaal EV, zeker de nieuwe omdat werkgever anders een restboete ontvangt.
Overigens zal het wellicht wel iets uit gaan maken wanneer de automaatcode op het rijbewijs afgeschaft gaat worden, maar voorlopig is de vraag naar automaatlessen wel iets stijgende maar loopt nog heel erg achter. De EU en met name Nederland lopen weer eens rijkelijk achter met maatregelen hierin, denkend dat de markt het wel oplost. Uhm nee, de markt vraagt nog naar schakelautos en rijscholen hebben moeite om een nieuwe auto te vinden.
Neweve
23-03-2026 om 19:49
Miraval schreef op 23-03-2026 om 18:48:
Het zou mooi zijn dat ons kabinet ook een maximumprijs op brandstof zet ipv te zeggen we willen nog even afwachten en het is slecht voor de energietransitie. Uhm, die energietransitie is al grotendeels mislukt aangezien bedrijven en straks ook woningen op een wachtlijst moeten staan voor een stroomaansluiting.
https://www.metronieuws.nl/video/2026/03/rob-jetten-wekt-verbazing-uitspraak-verlaging-brandstofprijzen-milieu/
En ondertussen word je als Nederlander keihard getroffen door deze bizarre prijzen aan de pomp. En daarmee dus ook stijgende prijzen voor produkten en diensten, en weer de roep om salarisverhohingen en verhogingen van reiskostenvergoedingen, waarmee de rekening wederom bij de ondernemer komt te liggen en vervolgens weer doorschuift naar de consument.
Ik ga nu vanaf 1 april wederom omhoog met de prijzen, maar de verhoging van 1 januari heeft me 1.5 maand iets meer opgeleverd en heb ik nu alweer ruimschoots ingeleverd, en sluimert nog even door vanwege de verkochte pakketten. Leerlingen in december begonnen hebben geluk, ik daarentegen verdien daar nauwelijks iets op nu. En dat is slechts 1 voorbeeld. Het kabinet zou een maximumprijs in moeten stellen, en geen flauwekul met "maatregelen treffen waarbij degenen die het hardst worden getroffen geen voordeel hebben". Wie worden er precies het hardst getroffen dan? Of wil men alleen de lagere inkomensgroepen laten profiteren van eventuele maatregelen zoals het Noodfonds energie?
Ik kan me hier redelijk in vinden. Even afwachten voelt te terughoudend. Ik zou niet voor een maximum prijs (of eentje die nog steeds hoger ligt dan de huidige prijs, 3 euro ofzo) en alle extra btw inkomsten doorzetten naar pro-rail of ns of een ander duidelijk afgebakend duurzaam vervoer potje. Zodat we in de toekomst minder afhankelijk worden van brandstof voor vervoer.
Rijscholen vind ik wel een lastige, want bijna net zo als zwemles vind ik rijles een stukje van de basisvaardigheden. Om dat goedkoop te houden zou je apart iets moeten doen.
Neweve
23-03-2026 om 19:57
Miraval schreef op 23-03-2026 om 19:44:
[..]
De EU en met name Nederland lopen weer eens rijkelijk achter met maatregelen hierin, denkend dat de markt het wel oplost. Uhm nee, de markt vraagt nog naar schakelautos en rijscholen hebben moeite om een nieuwe auto te vinden.
En toch blijven we stemmen op partijen die voor marktwerking en minder overheidsinmenging zijn.
Als ik het in mijn dagelijkse leven over de problemen en oplossingen heb zijn we het vaak eens. Toch stemmen we regelmatig heel anders, puur door andere standpunten die we belangrijker vinden.
Miraval
23-03-2026 om 19:57
Neweve schreef op 23-03-2026 om 19:49:
[..]
Ik kan me hier redelijk in vinden. Even afwachten voelt te terughoudend. Ik zou niet voor een maximum prijs (of eentje die nog steeds hoger ligt dan de huidige prijs, 3 euro ofzo) en alle extra btw inkomsten doorzetten naar pro-rail of ns of een ander duidelijk afgebakend duurzaam vervoer potje. Zodat we in de toekomst minder afhankelijk worden van brandstof voor vervoer.
Rijscholen vind ik wel een lastige, want bijna net zo als zwemles vind ik rijles een stukje van de basisvaardigheden. Om dat goedkoop te houden zou je apart iets moeten doen.
Taxi's zijn bijvoorbeeld vrijgesteld voor motorrijtuigenbelasting (onder bepaalde voorwaarden). Zoiets hadden ze natuurlijk al lang voor rijscholen kunnen regelen zodat de prijzen voor de consument niet zo hard op liepen. Daarnaast zou je bedrijven afhankelijk van fossiele brandstoffen voor hun logistieke gedeelte een subsidie toe kunnen kennen, zodat transportkosten bijvoorbeeld ook niet te hard stijgen. (Idem dus voor rijlessen onder andere.)
Poezenmeisje
23-03-2026 om 20:26
rionyriony schreef op 23-03-2026 om 18:40:
[..]
Zodra ze gekozen zijn trekken ze zich niets meer aan van de redenen waarom ze gekozen zijn, keren hun rug nadrukkelijk naar hun kiezers en gaan hun ware meesters dienen. Het zal hun carrière een boost geven.
Deze vond ik wel leuk. Politici in campagnetijd en nadat ze zijn verkozen.
Thora
24-03-2026 om 09:58
Bellebelle schreef op 23-03-2026 om 19:32:
De middeninkomens. Je bedoelt diegenen die de economie draaiende houden. Diegenen die het meeste bijdragen aan de grote pot. Diegenen die vaak hun auto nodig hebben om te kunnen werken. Werken is datgeen dat de economie draaiende houdt. Ik vind dat accijnsverlaging of een andere oplossing in de vorm van toeslag of iets dergelijks (waar de hoge inkomens dan weer niet van kunnen profiteren) een prima plan.
Handschoenvrouw
24-03-2026 om 10:07
Thora schreef op 24-03-2026 om 09:58:
[..]
De middeninkomens. Je bedoelt diegenen die de economie draaiende houden. Diegenen die het meeste bijdragen aan de grote pot. Diegenen die vaak hun auto nodig hebben om te kunnen werken. Werken is datgeen dat de economie draaiende houdt. Ik vind dat accijnsverlaging of een andere oplossing in de vorm van toeslag of iets dergelijks (waar de hoge inkomens dan weer niet van kunnen profiteren) een prima plan.
Het probleem is vooral dat het tijdelijk aanpassen van accijnzen en andere oplossingen als een hogere kilometervergoeding vooral geld kósten. De Belastingdienst moet er rekening mee houden bij de aangiftes/afdrachten en de pomphouders en hun accountants hebben er extra werk door.
Het sop is de kool niet waard, tenzij Trumps oorlog langer aanhoudt, want zoals het er nu naar uitziet kan die zomaar over 3 dagen voorbij zijn.
Miraval
24-03-2026 om 12:38
Handschoenvrouw schreef op 24-03-2026 om 10:07:
[..]
Het probleem is vooral dat het tijdelijk aanpassen van accijnzen en andere oplossingen als een hogere kilometervergoeding vooral geld kósten. De Belastingdienst moet er rekening mee houden bij de aangiftes/afdrachten en de pomphouders en hun accountants hebben er extra werk door.
Het sop is de kool niet waard, tenzij Trumps oorlog langer aanhoudt, want zoals het er nu naar uitziet kan die zomaar over 3 dagen voorbij zijn.
Aahhh dus het mag geen geld (belastinggeld) kosten wanneer de middeninkomens ervan kunnen profiteren, of laat staan de hogere inkomens. Maar zodra men praat over inkorten WW naar 1 jaar, dan maakt het niet uit dat het (belasting)geld kost?
Het is de kool niet waard? Ik weet niet of je het nieuws volgt maar de gevolgen van deze oorlog gaan we nog jarenlang voelen, naast de brandstofprijzen die NU zorgen voor problemen bij veel mensen. Misschien was het energienoodfonds achteraf ook helemaal niet nodig geweest, die prijzen zijn ook weer gestabiliseerd.
Gewoon de belasting tijdelijk verlagen naar 9% ipv 21% zou al heel veel helpen.
Daglichtlamp
24-03-2026 om 12:57
Juist omdat we de gevolgen nog jarenlang gaan voelen moeten we niet overhaast maatregelen nemen.
Miraval
24-03-2026 om 13:04
Daglichtlamp schreef op 24-03-2026 om 12:57:
Juist omdat we de gevolgen nog jarenlang gaan voelen moeten we niet overhaast maatregelen nemen.
Dus dat mensen nu problemen hebben is jammerdebammer? Mooi, weet ik ook gelijk je staat als zelfstandige/niddeninkomen.