Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

70 jaar nodig voor het ontwikkelen van een vrouwelijke crash-test dummy!!!!

Dus, het ontwikkelen en goedkeuren van een vaccin kan n een paar maanden maar het maken van een vrouwelijke crash-test dummy moet nog 30!!!!! jaar gaan duren! Waardoor vrouwen 73% meer kans hebben op zwaar letsel bij auto ongelukken.
Dat noem ik discriminatie, er is niet de keuze voor een auto die wel getest is op veiligheid voor vrouwen. Wij vrouwen rijden de meeste km met de belangrijkste gezinsleden: de kinderen en andere familie vanwege de ook nog steeds ongelijke verdeling in zorgtaken, en dan worden we ook nog niet goed beschermt.

Hoe kan dit en waarom wordt hier niet ingegrepen? Het is al sinds de jaren 80 bekend! Dus er is meer dan 70!!! jaar nodig om een pop met gemiddelde vrouwelijke maten te ontwikkelen?
Dit kan toch niet!

https://www.ad.nl/auto/vrouwen-hebben-73-procent-meer-kans-om-te-overlijden-bij-een-ongeluk-dit-is-waarschijnlijk-waarom~a217e749/

Uit dit artikel: 

Wetgevende instanties hebben na het onderzoek van de jaren tachtig een verzoekschrift ingediend voor een vrouwelijke dummy en in 1996 vroeg een groep autofabrikanten er ook om. Pas in 2003 werden hun verzoeken beantwoord, maar het ontwerp leek zijn doel te missen. De dummy bleek een model dat minder dan zo’n vijf procent van de vrouwelijke bevolking vertegenwoordigt; ‘ze’ was nog geen 1,60 meter lang en woog 50 kilo.


Op dit moment is er volgens de NTSH dus geen crashpop die de gemiddelde vrouw vertegenwoordigt. Toezichthouders hebben gezegd dat die er ook niet snel zal komen, omdat het ongeveer 20 tot 30 jaar duurt om een ​​nieuw model te ontwerpen en ontwikkelen. ,,De realiteit van vooruitgang op het gebied van autoveiligheid is dat de veiligheid sterk afhankelijk is van regulering", zegt Emily Thomas, autoveiligheidsingenieur bij het Auto Test Center van Consumer Reports. ,,De dummy-industrie en autofabrikanten zullen uit zichzelf die sprong niet maken.”


Schandalig ja. Ongelooflijk. Het bericht is wel al twee jaar oud zie ik, dus nog maar 28 jaar te gaan!

Rosanne Hertzberger heeft ook al vaker geschreven over dat er veel te weinig bekend is over het vrouwenlichaam, omdat standaard onderzoek naar mannen wordt gedaan. De emancipatie van de vrouw is nog niet klaar, dat is duidelijk.

Nee

Nee

16-12-2021 om 07:52

Voor mij klinkt een vrouw van 1,60 en 50 kg juist als prima. Of moet de dummy per se gebaseerd zijn op volbloed Nederlandse vrouwen? Ontwerpt elk land zijn eigen dummies voor zijn bevolking? En waarom kost zoiets 30 jaar? Als je er even voor gaat zitten zou het toch wel in een paar maanden af kunnen zijn? Of begrijp ik iets niet?

Ysenda

Ysenda

16-12-2021 om 08:00 Topicstarter

Nee schreef op 16-12-2021 om 07:52:

Voor mij klinkt een vrouw van 1,60 en 50 kg juist als prima. 

Die vertegenwoordigd maar 5% van de vrouwen, dat zou veel hoger moeten zijn. 


Nee schreef op 16-12-2021 om 07:52:

Voor mij klinkt een vrouw van 1,60 en 50 kg juist als prima. Of moet de dummy per se gebaseerd zijn op volbloed Nederlandse vrouwen? Ontwerpt elk land zijn eigen dummies voor zijn bevolking? En waarom kost zoiets 30 jaar? Als je er even voor gaat zitten zou het toch wel in een paar maanden af kunnen zijn? Of begrijp ik iets niet?

Het ontwikkelen kost wel geld, Maar het in gebruik nemen is veel duurder. Alle testen moet je dubbel doen.

Niet dat ik vind dat dat een reden is, maar het is puur kosten/baten. En de kosten worden in geld bekeken vanuit oogpunt van fabrikant, niet kosten voor maatschappij of individu (meer letsel betekent voor maatschappij en individu kosten, niet voor fabrikant dus waarom zouden ze tweemaal testen)

Gr Angela


Rondstruiner schreef op 16-12-2021 om 07:33:

Schandalig ja. Ongelooflijk. Het bericht is wel al twee jaar oud zie ik, dus nog maar 28 jaar te gaan!

Rosanne Hertzberger heeft ook al vaker geschreven over dat er veel te weinig bekend is over het vrouwenlichaam, omdat standaard onderzoek naar mannen wordt gedaan. De emancipatie van de vrouw is nog niet klaar, dat is duidelijk.

Oh dat is zeker nog niet klaar. Middas Dekker(s) heeft het er nog over in zijn nieuwste boek en ook iets met ras, was beetje ophef over.

Maar zou dat nou niet vanzelf goed moeten komen daar er meer vrouwen dan mannen de univeristeit doen. Geen bron, is mijn gedachte, klopt dat ???

Laat tegenwoordig gewoon mannen het vuile werk doen, wat ik doe al aan boord. En vrouwen de boel regelen. Lijkt mij super.
 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-12-2021 om 09:32

Begrijp niet waarom het ontwikkelen van die test dummy zolang moet duren. Misschien kunnen ze ondertussen aan de slag met realdolls, op maat gemaakt en na vijf weken geleverd. 

Valdemar schreef op 16-12-2021 om 09:32:

Begrijp niet waarom het ontwikkelen van die test dummy zolang moet duren. Misschien kunnen ze ondertussen aan de slag met realdolls, op maat gemaakt en na vijf weken geleverd.

Lees mijn posting van 8:06

Maar wat is er dan zo anders aan een vrouwenlijf? Behalve misschien de borsten waardoor de gordel anders loopt? Heel veel mannen zullen ook anders in elkaar zitten dan de testdummy. Ik lijk met mijn 1.80 en 80 kilo misschien wel meer op de testdummy, dan een man van 1.65 en 60 kilo.

Ysenda

Ysenda

16-12-2021 om 10:17 Topicstarter

Angela1967 schreef op 16-12-2021 om 08:06:

[..]

Het ontwikkelen kost wel geld, Maar het in gebruik nemen is veel duurder. Alle testen moet je dubbel doen.

Niet dat ik vind dat dat een reden is, maar het is puur kosten/baten. En de kosten worden in geld bekeken vanuit oogpunt van fabrikant, niet kosten voor maatschappij of individu (meer letsel betekent voor maatschappij en individu kosten, niet voor fabrikant dus waarom zouden ze tweemaal testen)

Gr Angela


Is dat dan de reden dat er alleen met mannelijke dummys getest moet blijven worden? Laat dan die vallen, en vervang het door alleen een vrouwelijke dummy tot er gelijke aantallen aan data verkregen zijn. 

Nee schreef op 16-12-2021 om 07:52:

Voor mij klinkt een vrouw van 1,60 en 50 kg juist als prima. Of moet de dummy per se gebaseerd zijn op volbloed Nederlandse vrouwen? Ontwerpt elk land zijn eigen dummies voor zijn bevolking? En waarom kost zoiets 30 jaar? Als je er even voor gaat zitten zou het toch wel in een paar maanden af kunnen zijn? Of begrijp ik iets niet?

De gemiddelde vrouw zal eerder rond de 65-70 kilo zijn denk ik. En borsten zitten bij sommige ook in de weg. 

Schemerlampje schreef op 16-12-2021 om 10:07:

Maar wat is er dan zo anders aan een vrouwenlijf? Behalve misschien de borsten waardoor de gordel anders loopt? Heel veel mannen zullen ook anders in elkaar zitten dan de testdummy. Ik lijk met mijn 1.80 en 80 kilo misschien wel meer op de testdummy, dan een man van 1.65 en 60 kilo.

Veel meer dan je denkt dus, er wordt maar bar weinig onderzoek naar vrouwenlichamen gedaan, dus veel weten we nog niet eens. Kijk, als de huidige crashtest dummy nu op een gemiddeld mens zou lijken, oké, maar het is gemodelleerd naar een gemiddelde man, niet naar een gemiddeld mens.

Behalve de voor de hand liggende dingen als gemiddeld gewicht en lengte, is ook de verdeling van gewicht en vet over het lichaam anders, spierkracht en blijkbaar ook bijvoorbeeld de stijfheid van de gewrichten.

Deze mevrouw vertelt daar in een Tedtalk meer over:


https://youtu.be/jv06vMYCgY


Ysenda schreef op 16-12-2021 om 10:17:

[..]

Is dat dan de reden dat er alleen met mannelijke dummys getest moet blijven worden? Laat dan die vallen, en vervang het door alleen een vrouwelijke dummy tot er gelijke aantallen aan data verkregen zijn.

ik ben het helemaal er mee eens maar als het niet verplicht wordt zal geen enkele fabrikant geld eraan spenderen. Dat is wat ik bedoel.

gr Angela

Nee

Nee

16-12-2021 om 13:11

Ysenda schreef op 16-12-2021 om 08:00:

[..]

Die vertegenwoordigd maar 5% van de vrouwen, dat zou veel hoger moeten zijn.


Er is geen enkele pop die een groot percentage vrouwen representeert. Als je het gemiddelde neemt zou je rond de 1,60 voor vrouwen redelijk goed moeten zitten. Nederlanders zijn groot en zeker geen goed referentiekader voor de gemiddelde vrouw. Daarom mijn vraag ook of dit een landelijk ding is of wereldwijd. Ik vind het gek dat er over de hele wereld niemand een dummy heeft ontworpen die passend is. Verder denk ik dat Nederlandse vrouwen een vergelijkbare bouw hebben met sommige buitenlandse mannen. Waarom daar geen dummy vandaan halen? Of zijn de borsten zo relevant qua veiligheid? Als een beetje vet het verschil maakt, klopt er sowieso niks van de dummies want veel mensen zijn te dik en dummies hebben een goddelijk lijf. 

Ik vraag me af of dit een man vs vrouw discussie is of eerder een groot vs klein. Maar misschien zie ik iets over het hoofd wat naast lichaamsomvang relevant zou kunnen zijn voor veiligheid.

Ysenda

Ysenda

16-12-2021 om 13:21 Topicstarter

De verhoudingen tussen lichaamsonderdelen is ook anders bij vrouwen en mannen en het hebben van borsten is een wezenlijk verschil. De gewichtsverdeling is daardoor anders en ook de veiligheidsgordel zal anders lopen. Vrouwen zitten ook dichter op het stuur dan mannen, omdat vrouwen relatief kortere benen hebben en een langere torso dan mannen. 
Ook de hele bouw van een auto is afgestemd op de mannelijke verhoudingen. 

Wereldwijd zijn er geen vrouwelijke crash-test dummies. Die testen zijn gestandaardiseerd, als in een ISO/NEN norm. En wil een voertuig door de test heen komen dan moet het aan de wet voldoen, en de ISO norm is tot onderdeel van de wet geworden. 

Het is gewoon stuitend dat 50% van de bevolking gewoon niet wordt gezien dit soort onderzoeken. Nog stuitender is dat het vrijwel altijd vrouwen zijn die niet gezien worden en het maar moeten doen met een mannelijk wereldbeeld. Terwijl mannen het hardste schreeuwen als het een keer anders om is. 

Ja vrij schokkend. Overigens is dit ook zo bij de ontwikkeling van medicijnen, daar wordt weinig rekening gehouden met de verschillen tussen mannen en vrouwen. Als mannen de pillen goed verdragen dan een vrouw vast ook, terwijl dat niet altijd zo is.

De hele anatomie van vrouwen is anders. Vrouwen hebben naast borsten ook een baarmoeder, bredere heupen, andere hormoonhuishouding en bloedsomloop. Overigens heeft dat niet alleen nadelen als een groep mannen en vrouwen in koud water terecht komen dan zal gemiddeld genomen de vrouw langer overleven doordat een vrouwen lichaam beter in staat is de vitale organen warm te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.