Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

30-urige werkweek

Peiling

30-urige werkweek goed idee?
99 stemmen
72%
28%

Ik heb jarenlang 32 uur of 36 uur gewerkt, maar merk nu hoe veel fijner ik het vond om 40 uur te werken. De hoeveelheid werk die je moet verrichten wordt niet opeens minder als je 30 uur per week gaat werken. In de praktijk betekent het dus dat je veel harder/sneller/efficiënter zal moeten werken tegen een lager salaris (want 30* uurloon is minder dan 40*uurloon).
Als ik moet kiezen tussen 40 uur goed behapbare werklast tegen een leuk salaris of 30 uur overbelast zijn tegen 3/4 van het leuke salaris dan weet ik wel welke optie ik kies. Daar lijkt mij niks ingewikkelde aan 40 uur werken levert juist minder stress t.o.v. 30 uur.

Sophia_!

Sophia_!

04-09-2021 om 14:01

Dubbel

Sophia_!

Sophia_!

04-09-2021 om 14:01

Sophia_! schreef op 04-09-2021 om 14:01:

Ik vind dat dit plan zich alleen spitst op stellen. Beide 30 uur werken en de taken verdelen.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met alleenstaanden? Of als je een partner hebt die niet kan werken? Zij gaan er op achteruit in salaris en hebben niemand om de rest te compenseren.

Ik vind het een slecht, ondoordacht plan.

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

04-09-2021 om 14:03

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 13:54:

[..]

Maar het is toch eigenlijk ook bizar dat met de emancipatie het werk dat gedaan moet worden voor het gezinsinkomen van 40 naar 60-80 uur is gegaan en dat het onbetaalde werk dat vrouwen van oudsher deden wordt gezien als iets dat je er maar even bij doet? Terwijl de ouderenzorg ondertussen ook nog is uitgekleed en de 'participatiemaatschappij' is uitgeroepen.

Het werk om tot een eerlijke man/vrouw verdeling te komen is nog niet af, dat ben ik met je eens. Maar er ligt nu ook gewoon teveel werk. (En ondertussen produceren we de wereld helemaal kapot.)

Met je eens hoor, maar vetgedrukte bedoel ik ook juist te zeggen. Ook vele mannen (partners) zien het nog steeds zo en daar ligt ook wel een hele grote, zo niet belangrijkste, uitdaging.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 14:05

Perzikboom schreef op 04-09-2021 om 14:01:

Ik heb jarenlang 32 uur of 36 uur gewerkt, maar merk nu hoe veel fijner ik het vond om 40 uur te werken. De hoeveelheid werk die je moet verrichten wordt niet opeens minder als je 30 uur per week gaat werken. In de praktijk betekent het dus dat je veel harder/sneller/efficiënter zal moeten werken tegen een lager salaris (want 30* uurloon is minder dan 40*uurloon).
Als ik moet kiezen tussen 40 uur goed behapbare werklast tegen een leuk salaris of 30 uur overbelast zijn tegen 3/4 van het leuke salaris dan weet ik wel welke optie ik kies. Daar lijkt mij niks ingewikkelde aan 40 uur werken levert juist minder stress t.o.v. 30 uur.

Juist!! In de zorg bij ons is het handiger 32 uur te werken dan minder. Want bij 32 uur krijg je lange diensten en 4x per week bij wijze van. Ik werk ongeveer 18 uur maar vaak dus 5x aanwezig. Teveel stress om te plannen thuis 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

04-09-2021 om 14:06

Daarnaast ook eens met Sophia!

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

04-09-2021 om 14:08

Ik ging trouwens uit van gelijkblijvende lonen want dat is hoe ik het ken uit pilots. Het zou natuurlijk vreemd zijn om mensen te dwingen ineens een heel stuk minder te gaan verdienen. (Tenzij de dagelijkse kosten mee dalen.)

Als je uitgaat van gelijkblijvend loon en gelijke werkzaamheden en raakt iedereen overbelast. 
Ga je uit van gelijkblijvend loon en gelijke werklast dan gaan de inflatiecijfers door het dak want er wordt in iedere sector opeens nog maar 3/4 geproduceerd tegen de zelfde kostprijs als toen er 4/4 werd geproduceerd.

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 14:08:

Ik ging trouwens uit van gelijkblijvende lonen want dat is hoe ik het ken uit pilots. Het zou natuurlijk vreemd zijn om mensen te dwingen ineens een heel stuk minder te gaan verdienen. (Tenzij de dagelijkse kosten mee dalen.)

Als je gaat werken met vergelijkbare lonen dan worden de prijzen overal natuurlijk hoger want het moet ergens vandaan komen. Dus de consument gaat meer betalen. Aan het eind van het liedje schiet je er vgm dan niks mee op. 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

04-09-2021 om 14:22 Topicstarter

Sophia_! schreef op 04-09-2021 om 14:01:

[..]

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het plan in zijn geheel niet ken hoor. Er zal neem ik aan op al dit soort vragen wel een antwoord zijn. Of een plan voor een antwoord 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

04-09-2021 om 14:24 Topicstarter

Ik denk dat we het helemaal uitgewerkt en door economen doorgerekend zouden moeten kunnen zien.
Toen de zaterdag als werkdag werd afgeschaft hebben we het ook allemaal overleefd toch?

Sophia_!

Sophia_!

04-09-2021 om 14:26

Herfstappeltaart schreef op 04-09-2021 om 14:22:

[..]

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het plan in zijn geheel niet ken hoor. Er zal neem ik aan op al dit soort vragen wel een antwoord zijn. Of een plan voor een antwoord

Jammer dat CNV niet vast iets meer erbij gezet heeft 

Herfstappeltaart schreef op 04-09-2021 om 14:24:


Toen de zaterdag als werkdag werd afgeschaft hebben we het ook allemaal overleefd toch?

Da's waar, Taart, maar je kan toch niet blijven afschaffen. Mensen moeten toch een minimumloon overhouden om te kunnen leven.

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

04-09-2021 om 14:34

voor de volledigheid hierbij de link naar hun plan. 
https://www.cnv.nl/nieuws/30-urige-werkweek/

Herfstappeltaart, als je wilt dat ik deze link in de OP plaats, laat het mij weten

Sophia_!

Sophia_!

04-09-2021 om 14:36

U2fan schreef op 04-09-2021 om 14:34:

voor de volledigheid hierbij de link naar hun plan.
https://www.cnv.nl/nieuws/30-urige-werkweek/

TO, als je wilt dat ik deze link in de OP plaats, laat het mij weten

Ah, met behoud van salaris lees ik 😁

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.