Nieuws en actueel
masatu
11-05-2025 om 10:13
25 jaar vuurwerkramp Enschede
Dinsdag is het 25 jaar geleden dat de vuurwerkramp in Enschede plaatsvond. Zelf was ik nog maar 7 jaar, dus ik heb het uiteraard meegekregen en vond het een griezelige gebeurtenis, maar het is nu pas door alle media-aandacht en tv-serie dat ik mij er wat in ben gaan verdiepen.
En nog even los van de verschrikkelijke gebeurtenis, doden, gewonden en velen die hun huis kwijtraakten: wat een raar verhaal is het eigenlijk! Rechercheurs die een deel van het verhaal niet hebben uitgezocht, mogelijk financiële motieven, verdwenen archiefstukken, valse beschuldigingen, doofpot.. als je erover leest, leest het haast alsof je een goed fictief stuk hebt. Zeer onwerkelijk!
Zie bijv:
https://nos.nl/r/633238
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/vuurwerkramp-enschede-is-een-doofpotaffaire-118794
https://www.1twente.nl/artikel/2008951/nieuwe-aangifte-in-vuurwerkramp-knetterharde-aanwijzingen-voor-motief-brandstichting-en-doofpot
Wat herinneren jullie je nog van 25 jaar geleden? Zijn jullie er nu ook meer mee bezig nu het meer op tv en in het nieuws is?
GroenTuintje
11-05-2025 om 20:10
masatu schreef op 11-05-2025 om 17:39:
[..]
Jeetje, wat een effect nog op 2km afstand! Hadden jullie snel door wat er aan de hand was?
Jazeker. We woonden in een echte volksbuurt waar iedereen walkietalkies had. Er werd meteen gezegd op straat en voor de supermarkt (woonden we tegenover) dat er een vuurwerkfabriek ontploft was.
GroenTuintje
11-05-2025 om 20:12
het klonk als een enorme onweersbui/knal midden op de dag, dat herinner ik mij nog. We stonden op het punt om naar de trein te gaan, naar mijn opa en oma in Gelderland. We zijn uiteindelijk naar Hengelo gefietst en zagen daar honderden ambulances rijden(dat beeld krijg ik ook nooit meer uit mijn hoofd). Om vervolgens in de trein de zwarte rook steeds dichterbij te zien komen, terwijl wij juist richting Zutphen gingen.
Caroline80
11-05-2025 om 21:10
GroenTuintje schreef op 11-05-2025 om 20:12:
het klonk als een enorme onweersbui/knal midden op de dag, dat herinner ik mij nog. We stonden op het punt om naar de trein te gaan, naar mijn opa en oma in Gelderland. We zijn uiteindelijk naar Hengelo gefietst en zagen daar honderden ambulances rijden(dat beeld krijg ik ook nooit meer uit mijn hoofd). Om vervolgens in de trein de zwarte rook steeds dichterbij te zien komen, terwijl wij juist richting Zutphen gingen.
Ja op 15 km afstand klonk het ook als een onweersknal.
Poison
11-05-2025 om 21:37
ik was bij mijn opa en oma in Enschede een weekend logeren, we waren lekker in de tuin aan het kaarten (31en) toen de klap kwam en alles trilde en de ruiten sprongen (hemelsbreed km of 2 denk ik). Enorm eng.
GroenTuintje
11-05-2025 om 21:41
Caroline80 schreef op 11-05-2025 om 21:10:
[..]
Ja op 15 km afstand klonk het ook als een onweersknal.
Ja heel bizar, op een hele heldere warme zaterdag, eigenlijk geluk bij ongeluk, want veel mensen waren op pad/ in de stad of zwemmen bij bijv ruthbeek, anders waren er nog meer slachtoffers gevallen vrees ik 
MMcGonagall
11-05-2025 om 21:50
Ik was toen al ruimschoots volwassen maar heb me nooit gerealiseerd dat het zoiets groots was, dat kilometers verderop nog de ruiten uit huizen zijn gesprongen. Nu was ik destijds ook met andere dingen bezig, baby, net een nieuwe baan en zo. En ik woon echt aan de andere kant van het land, dus hier was het wellicht minder groot nieuws.
rionyriony
12-05-2025 om 08:20
Ik ga het een beetje door de war halen met een andere ramp op oudjaarsavond, toen een decoratie aan het plafond vlam vatte. Dat was een soortgelijk incident, in mijn herinnering. Allebei gerelateerd aan najaarsvieringen. Het was allebei ver weg.
Over beide werd onmiddellijk erop volgend uitgebreid bericht maar op het laatst wil men dingen niet meer zo uitspelen over de media en dan - ook vanwege eerst de overexposure en later gevolgd door tanende belangstelling - stopt de berichtgeving vanzelf.
Natuurlijk zijn er later nog ontwikkelingen maar die kan je vermoedelijk alleen maar achterhalen als je er met veel energie en gemotiveerdheid naar gaat zoeken. Maar dat loont niet (voor de journalistiek) vanwege de tanende belangstelling van het publiek.
Diezijnvanmij
12-05-2025 om 09:33
Ik was 9 toen. We waren naar een voorstelling geweest en toen we 's avonds thuis kwamen zaten mijn vader en zus aan de buis gekluisterd. Ik kan me nog herinneren dat het heel heftig was, maar de daadwerkelijke impact heb ik niet meegekregen.
Ik heb gisteren de laatste aflevering van de serie op EO gekeken. Vond het een hele sterke semi docu. Het heeft mij wel veel meer inzicht gegeven van de impact op de buurt en de (niet) gevolgen voor de ambtenaren.
Poezie
12-05-2025 om 09:49
rionyriony schreef op 12-05-2025 om 08:20:
Ik ga het een beetje door de war halen met een andere ramp op oudjaarsavond, toen een decoratie aan het plafond vlam vatte. Dat was een soortgelijk incident, in mijn herinnering. Allebei gerelateerd aan najaarsvieringen. Het was allebei ver weg.
Over beide werd onmiddellijk erop volgend uitgebreid bericht maar op het laatst wil men dingen niet meer zo uitspelen over de media en dan - ook vanwege eerst de overexposure en later gevolgd door tanende belangstelling - stopt de berichtgeving vanzelf.
Natuurlijk zijn er later nog ontwikkelingen maar die kan je vermoedelijk alleen maar achterhalen als je er met veel energie en gemotiveerdheid naar gaat zoeken. Maar dat loont niet (voor de journalistiek) vanwege de tanende belangstelling van het publiek.
Dat was een jaar later een café brand in Volendam. (Heb ik hier eerder al genoemd. )
mana_sutiyuq
12-05-2025 om 11:08
rionyriony schreef op 12-05-2025 om 08:20:
De vuurwerkramp had op zich niets te maken met eindejaarsvieringen. Vuurwerk wordt het hele jaar door verkocht en gebruikt. Alleen op oudjaarsavond mag je als particulier afsteken. Maar een vuurwerkshow door professionals mag met vergunning het hele jaar door.
QuarterlyDinosaur18
12-05-2025 om 11:14
GroenTuintje schreef op 11-05-2025 om 21:41:
[..]
Ja heel bizar, op een hele heldere warme zaterdag, eigenlijk geluk bij ongeluk, want veel mensen waren op pad/ in de stad of zwemmen bij bijv ruthbeek, anders waren er nog meer slachtoffers gevallen vrees ik
Ja, gezien de omvang hadden er enorm veel slachtoffers kunnen vallen.
De foto’s van rijen ambulances ken ik. Wat lijkt het me vervreemdend als je erbij was. En dat je de zwarte wolken juist dichterbij ziet komen, ik kan me voorstellen dat dat niet uit je hoofd gaat.
Knutselkei
12-05-2025 om 11:28
Ik was hoogzwanger van zoon en de hele dag thuis. Ik kan het me nog goed herinneren dat ik echt van slag was. We wonen in Brabant en hoorden alles via het nieuws.
Zoon gaat nu 2 jaar in Enschede wonen. Moest ik er wel weer aan denken.
masatu
12-05-2025 om 12:39
Poezie schreef op 12-05-2025 om 09:49:
[..]
Dat was een jaar later een café brand in Volendam. (Heb ik hier eerder al genoemd. )
In mijn (kinder)hoofd zijn de vuurwerkramp (13 mei 2000), de brand in 't hemeltje (1 januari 2001), en 9/11 (11 september 2001), ook "met elkaar verbonden". Als ik de 1 ergens tegenkom, denk ik ook gelijk aan die andere 2.
Mama-Inge
12-05-2025 om 14:19
Ik was 26 en aan het werk die dag.
Kinderopvang, dus totaal geen media.
We hoorden er pas wat van toen ouders hun kinderen op kwamen halen aan het eind van de dag.
Pas toen ik thuis kwam en het op tv zag, werd duidelijk hoe erg het was.
Nu ben ik er niet echt mee bezig, af en toe lees ik er wat over.
Ook ik verbaas me erover hoeveel opslag er in woonwijken zijn, dat had gelijk verboden moeten worden.
stokstaart
12-05-2025 om 20:02
Ik reed in de wijk en heb geluk gehad. De autoramen waren open dus die konden niet springen. Heb ook nog wat mensen geholpen.
Ik heb 3 dagen knetterende oorpijn gehad en oorsuizen.
Best lang heb ik nog last gehad van dingen (bang voor knallen en dergelijke en nog steeds vind ik vuurwerk doodeng). Ik ben er niet erg meer mee bezig maar heb van de week het filmpje op de NOS zitten kijken en heb toen, na dus 25jr, voor het eerst even kunnen janken om alles wat er gebeurd is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.