Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

1971


Mug schreef op 16-06-2022 om 20:36:

ik vind het vooral veel te druk, maar het zal wel een 'vroeger was alles beter' onderwerp moeten worden?

Wij woonden 100 m bij het zwembad vandaan  en waren er vrijwel altijd te vinden.  Op zomerse vakantiedagen stonden de zwembaden gewoon propvol mensen. Je kon niet zwemmen, alleen een beetje staan te deinen naast elkaar. 

Wat me op valt dat er toen nog buitenzwembaden waren. Ik heb daar in mijn jeugd ook heel wat uurtjes doorgebracht. We hadden een abbonement en na school gingen we ook naar het zwembad.

hier zijn ook nog buiten zwembaden

Dat water zal wel ijskoud geweest zijn als ik aan de (meeste) zomers van mijn jeugd denk.

ik vind het vooral mega druk op die foto. Mensen zitten gewoon rug aan rug. Veel te druk voor mij. Blijkbaar was Nederland toen ook al vol 😜

Maar wat vind je er zelf van dan?

Auwereel schreef op 16-06-2022 om 20:50:

Dat water zal wel ijskoud geweest zijn als ik aan de (meeste) zomers van mijn jeugd denk.

Viel wel mee, als ik terugdenk aan mijn eigen jeugd met zwembadabonnement. En je gaf er ook niet om, je sprong er gewoon in en na 2 minuten was je gewend aan het water. En was je het gepoedel zat, dan klom je eruit, ging naar je handdoek op het grasveld en je koesterde je in het zonnetje, soms eerst even een ijsje halen voor 25 cent bij de kiosk aan de rand van het veld. Ik had altijd wat te lezen bij me, vaak stripboeken, soms spannende gewone boeken, en dan zat je lekker in het zonnetje met je ijsje de Donald Duck te lezen, of De Kleine Kapitein.

Pejeka1 schreef op 16-06-2022 om 20:59:

[..]

Viel wel mee, als ik terugdenk aan mijn eigen jeugd met zwembadabonnement. En je gaf er ook niet om, je sprong er gewoon in en na 2 minuten was je gewend aan het water. En was je het gepoedel zat, dan klom je eruit, ging naar je handdoek op het grasveld en je koesterde je in het zonnetje, soms eerst even een ijsje halen voor 25 cent bij de kiosk aan de rand van het veld. Ik had altijd wat te lezen bij me, vaak stripboeken, soms spannende gewone boeken, en dan zat je lekker in het zonnetje met je ijsje de Donald Duck te lezen, of De Kleine Kapitein.

Doe maar duur, een ijsje halen! Bij mij zat er niet meer dan een schuimblok van 5 ct in!

Auwereel schreef op 16-06-2022 om 21:03:

[..]

Doe maar duur, een ijsje halen! Bij mij zat er niet meer dan een schuimblok van 5 ct in!

Tja, verschil moet er zijn 

ik ging altijd voor een zakje chips, kaaschipito of smiths paprika

redbulletje schreef op 16-06-2022 om 21:13:

ik ging altijd voor een zakje chips, kaaschipito of smiths paprika

Je had toen ook van die lolly's, poederlolly's noemden we die, ronde knotsen in allerlei pastelkleurtjes, en als je er een stukje vanaf beet en je kauwde erop, was het inderdaad een soort poederachtige substantie. Kostten toen een dubbeltje.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

16-06-2022 om 21:16

Dorestad schreef op 16-06-2022 om 20:41:

[..]

Wij woonden 100 m bij het zwembad vandaan en waren er vrijwel altijd te vinden. Op zomerse vakantiedagen stonden de zwembaden gewoon propvol mensen. Je kon niet zwemmen, alleen een beetje staan te deinen naast elkaar.

Wij hadden een vakantiepark bij ons dorp met een heel groot recreatie-meer. Ruimte genoeg om te zwemmen,  dus daar zaten wij elke dag met de hele klas. Heerlijk was dat, echt het gevoel van eindeloos vakantie als ik daar nu aan terugdenk 

Naar mijn idee was het zelden echt lekker warm buiten en had ik het meestal te koud bij het zwembad.

Miekemv schreef op 16-06-2022 om 22:12:

Naar mijn idee was het zelden echt lekker warm buiten en had ik het meestal te koud bij het zwembad.

Dat idee heb ik dan weer niet. Ik was een jaar of 12 rond 1975, en in mijn herinnering was het vaak goed weer in de zomer, tuurlijk er zullen best ook regenachtige of minder warme dagen bij hebben gezeten, dat is logisch, maar kan me geen zomer herinneren dat ik heel de tijd thuis heb zitten bibberen vanwege het koude weer.

Ik was best een deugniet maar je kon aan het loket aan de snoepwinkel vroeger aan het zwembad ook losse sigaretten kopen. Dan kocht je 2 sigaretten en een dropveter.

Van 1971 herinner ik mij geen reet meer, maar toen ik jong was had ik het echt nooit koud. Nu is dat toch anders en vind ik het in Nederland om outdoor te zwemmen eigenlijk altijd te fris. 
Is eigenlijk iets van de laatste tijd, want 10 jaar terug stond ik ook in januari gewoon met een dun softshell jack op de piste bij min 10. Daar moet ik nu ook al niet meer aan denken.

Hoe dan ook: het zal vast statistisch kouder geweest zijn (opwarming aarde), maar dat is aan mij gevoelsmatig totaal voorbij gegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.