Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

1 op de 3 in de zorg


Cleopatra. schreef op 20-11-2023 om 06:56:

[..]

Dan moeten ouderen voordat ze dement raken vast leggen dat wanneer ze dement raken en dat vastgesteld wordt, spuitje mogen krijgen maar niet omdat te duur is of de familie geen zin in meer heeft en zogenaamd de ouders de rust gunnen waar ze zelf nooit voor zouden/willen kiezen. We zijn een kapitalistische systeem geworden waarbij wij de korrels krijgen door meer menselijkheid te verliezen.

Dat doen ze ook maar euthanasie vindt meestal niet meer plaats op het moment dat zij het willen want dan zijn ze niet meer handelingsbekwaam.

Als ik (of mijn man of schoonzusje) verplicht voor mijn schoonmoeder moet zorgen (of zelfs met een aanbouw in huis moet halen) weet ik wel dat de ggz kosten flink zullen stijgen.. 

MiniJCW schreef op 20-11-2023 om 07:43:

[..]

Waarom zorg jij dan niet voor haar?

Ik kan dat niet verzorgen, verschonen moet ik iemand voor hebben. Eten geven, aankleden, tandenpoetsen allemaal geen probleem maar ik ben zelfs vies van mijn eigen shit. Maar er wel aan gedacht om iemand in te huren. Maar mijn familie denkt ook dat ik het ondanks dat niet zou trekken uiteindelijk, daarom zeg ik als je het gezamenlijk doet waardoor ieder een dag verantwoordelijk dan is het voor iedereen te doen. 
als ik er alleen voor moet draaien moet ik eerst dan ook een buitenlandse hulp zoeken die voor niet een heel inkomen vraagt ook bij me in komt trekken door veel zorg aan te kunnen bieden. Heb eens rond gevraagd en is ook mogelijk, maar is niks meer van terecht gekomen omdat t veel gedoe vraagt en terechte vraag eigenlijk had moeten doorzetten. Genoeg mensen in de wereld die zoeken naar gratis onderdak eten en betaald worden. Zo jammer, maar goed t klinkt moeilijk om te realiseren dus heb t zo gelaten. Zo een goede band had ik niet en zo vaak hebben we elkaar niet gezien, mijn moeder was ook niet haar lievelingetje maar dit gun ik niemand. 

BlairW schreef op 20-11-2023 om 07:45:

[..]

Gelukkig heb je je oma zelf in huis genomen om haar te verzorgen hè. Bizarre redenatie, ik weet niet hoe jouw leven in is gericht maar wij werken gewoon allebei. Wanneer zou ik voor mijn ouders (die ook nog eens in het buitenland wonen) moeten zorgen dan? Ze hebben alleen zorg nodig buiten mijn werktijden? En dan nog ben ik 3 uur kwijt om bij ze te komen, laat staan dat ik daarna weer naar huis moet nog. Ja, heel praktisch met ook nog een gezin thuis, een huishouden, een sociaal leven enz. Ow wacht, de rest van de familie moet meehelpen. Ja, want die hebben gelukkig niet zelf zorg nodig. Ooms en tantes zijn net zo oud, hebben niet eens een rijbewijs dus kunnen niet bij ze komen. En ik heb geen broers of zussen, dus helaas. Maar topidee hoor dit

Overigens heb ik gezien wat dementie doet met mensen. Mijn oma werd agressief, zelfs naar haar man met wie ze 60 jaar getrouwd was. Ze was incontinent, plaste in de kamer midden in de nacht, had geen idee wie we waren of waar ze was en at niet meer. En mijn opa heeft dit zo lang gerekt om voor haar te zorgen, dat hij uiteindelijk een hartaanval heeft gekregen. Gelukkig is hij op tijd gereanimeerd, maar ik wil maar zeggen dat zorg voor een dementerende ouder echt ontzettend zwaar is voor de omgeving en dat dit dus vaak gewoon echt niet gaat in de thuissituatie. Mooi bedacht, maar verdiep je er eens in.

Overigens werk ik al in de zorg, dus ik draag mijn steentje in ieder geval bij al. Maar je kan mensen niet verplichten om een zorgtaak op zich te nemen.

Ik werk ook in de zorg. En ikvind het te gek voor worden dat we nu wel voor anderen betaald zorgen onbekende wildvreemden. Maar onze eigen familie weer door andere vreemden laten wonen. Ik weet dat het moeilijk te realiseren hoor en ik doe het zelf nu dus ook niet maar ik ga het niet goed praten zodat t mij beter uitkomt of beter door voel. Het blijft krom en vreselijk.

Ik denk dat de zorg stukken efficiënter kan. De administratiedruk is hoog, en de zorg kan meer gecentraliseerd zijn. Zo hebben veel politieke partijen nu in hun programma dat de bejaardenhuizen terug moeten komen. Dat lijkt me een goede stap. Maar ook vergoeding van tand zorg en fysiotherapie (tot een bepaald aantal behandelingen) vind ik belangrijk. Juist je mond is de eerste afweer. En de fysiotherapeut kan veel klachten al verminderen of wegnemen waardoor duurdere zorg niet nodig is.

Cleopatra. schreef op 20-11-2023 om 07:55:

[..]

Ik kan dat niet verzorgen, verschonen moet ik iemand voor hebben. Eten geven, aankleden, tandenpoetsen allemaal geen probleem maar ik ben zelfs vies van mijn eigen shit. Maar er wel aan gedacht om iemand in te huren. Maar mijn familie denkt ook dat ik het ondanks dat niet zou trekken uiteindelijk, daarom zeg ik als je het gezamenlijk doet waardoor ieder een dag verantwoordelijk dan is het voor iedereen te doen.
als ik er alleen voor moet draaien moet ik eerst dan ook een buitenlandse hulp zoeken die voor niet een heel inkomen vraagt ook bij me in komt trekken door veel zorg aan te kunnen bieden. Heb eens rond gevraagd en is ook mogelijk, maar is niks meer van terecht gekomen omdat t veel gedoe vraagt en terechte vraag eigenlijk had moeten doorzetten. Genoeg mensen in de wereld die zoeken naar gratis onderdak eten en betaald worden. Zo jammer, maar goed t klinkt moeilijk om te realiseren dus heb t zo gelaten. Zo een goede band had ik niet en zo vaak hebben we elkaar niet gezien, mijn moeder was ook niet haar lievelingetje maar dit gun ik niemand.

Hoe groot denk je dat alle gezinnen zijn dan?

Mijn schoonmoeder heeft precies 2 familieleden. De hulpbehoevende vader van een vriend 1. 

De hoogbejaarden van nu komen soms nog wel uit die gezinnen van 10 man, maar een generatie verder loopt dit plan al wel spaak. Plus die mensen worden nu zó oud, dat dan de naasten ook al flink oud zijn. Ik zie mijn moeder van 70 in elk geval niet háár moeder van 95 verschonen. 

ik heb geen broers/zussen en mijn ouders wonen aan de andere kant van het land. Ik heb een gezin en werk full-time. Hoe zou ik dan ooit zelf voor mijn ouders moeten zorgen? Zij zijn geworteld in de regio waar ze wonen, dat wil ik ze niet ontnemen. Daarnaast ben ik niet geschikt om zorg te verlenen, ieder zijn eigen kwaliteiten. Dan betaal ik liever een professional om zorg te verlenen (via de belasting op mijn werk en/of eigen bijdrage). 

1 op de 3 personen in  de zorg is onhaalbaar, er zullen keuzes gemaakt moeten worden en dat zal niet makkelijk zijn. Ik zou meer inzetten op nieuwe tenchnieken en preventie/vroege opsporing. Daarnaast ook blijven investeren in opleidingsplekken.

Lieveheersbeest schreef op 20-11-2023 om 03:45:

andersom vraag: waar kunnen we in investeren, om ervoor te zorgen dat mensen minder zorgbehoevend zijn?
- mentale gezondheid
- beweging
- gezonde voeding

als we op die drie vlakken stappen weten te zetten, kunnen we een paar belangrijke welvaartsziekten terugdringen en daarmee een deel van de zorgvraag.

verder eens met Saartje: eigen beslissing over levensbeeindiging moet vergemakkelijkt worden. En het zo lang mogelijk in leven proberen te houden van oude mensen mag wat mij betreft ook anders. Dood gaan is niet altijd erg.

Vergeet de milieuvervuiling niet, die veroorzaakt veel dementie, kanker etc. Dat lijkt mij een mooi actiepunt maar ondertussen wordt bijvoorbeeld glyfosaat door de EU telkens weer toegestaan. 

Cleopatra. schreef op 20-11-2023 om 06:56:

[..]

Dan moeten ouderen voordat ze dement raken vast leggen dat wanneer ze dement raken en dat vastgesteld wordt, spuitje mogen krijgen maar niet omdat te duur is of de familie geen zin in meer heeft en zogenaamd de ouders de rust gunnen waar ze zelf nooit voor zouden/willen kiezen. We zijn een kapitalistische systeem geworden waarbij wij de korrels krijgen door meer menselijkheid te verliezen.

Dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Dat leg je niet zomaar vast no, de regels daaromtrent zijn zo ongelofelijk streng. 

Een van mijn beste vrienden was daar mee bezig, werd tijdens het proces (dat was dus niet een keertje naar de huisarts en klaar) dement en was dus langdurig dement zonder dat hij het wilde. Zijn familie kon níks. 

De euthanasieverklaring van mijn vader, op dat moment wel al flink ziek en dichtbij het sterfmoment, maar in zijn hoofd nog helder, was daarentegen wél in een dag of 2 geregeld. 

Cleopatra. schreef op 20-11-2023 om 07:58:

[..]

Ik werk ook in de zorg. En ikvind het te gek voor worden dat we nu wel voor anderen betaald zorgen onbekende wildvreemden. Maar onze eigen familie weer door andere vreemden laten wonen. Ik weet dat het moeilijk te realiseren hoor en ik doe het zelf nu dus ook niet maar ik ga het niet goed praten zodat t mij beter uitkomt of beter door voel. Het blijft krom en vreselijk.

Zorg personeel is opgeleid om zorghandelingen uit te voeren. Ik niet. Ik ben voor iets anders, heel nuttig werk waar de tekorten ook de pan uitreizen, opgeleid. 

Mijn vader heeft gezamenlijk met zijn broer en zus voor mijn oma gezorgd, toen het nog kon, met hulp van de thuiszorg, dat wel. Ná zijn werk, wederom zeer nuttig werk, maar tíjdens zijn werk kon hij niet zorgen. Om de 3 dagen reisde hij na zijn werk op en neer. Hij heeft daar zijn vrijwilligerswerk, ook heel nuttig waar de samenleving veel aan heeft, voor in de wilgen gehangen. 

- humaan levenseinde wanneer mensen dit willen, ik denk indd ook dat de zorg teveel is overgegaan in koste wat het kost oplappen. Maar zoals dit topic bewijst is het moeilijk om in dit gesprek de juiste snaar te laten. Benader het vanuit kwaliteit van leven.
- versoepeling van de AVG waardoor zorg efficiënter wordt, minder regeldruk
- meer kijken naar slagingskans en effecten behandelingen. Bij bv een maagverkleining is het aandeel complicaties echt heel groot (10% en 5% ernstig). Dat kost heel veel geld. En tegelijkertijd blijft een groot deel erg dik of komt weer aan (1/3e geloof ik). Ik denk dat het heel belangrijk is om bij alle behandelingen met dit soort cijfers een nieuwe afweging te maken.
- inzet op leefstijl is erg ingewikkeld. Mensen vinden dat al snel paternalistisch (zie reacties op suikertaks) dus dat zie ik helaas niet gebeuren. Maar ben er wel voorstander van.
- meer zorg op 1 plek. Je gaat mij gewoon niet vertellen dat een verzorgingstehuis minder efficiënt is qua benodigde bemensing dan alle verschillende hulpen die thuis ondersteunen. 

Cleopatra. schreef op 20-11-2023 om 06:00:

ja joh dat is ook echt een goede oplossing, mensen laten kiezen voor zelfmoord is echt not done in mijn ogen. Ooit was zelfmoord nog taboe. Ik snap het echt wel hoor als mensen extreem lijden en er een einde aan willen maken, maar dat helpt de economie niet. De economie is kapot door grote maffiabazen die in de overheid werken, waar al onze belastingscenten heen gaan waarbij van alles verdoezeld wordt doordat er constant wel onzin wordt uitgevoerd zoals een weg wel 10x in t jaar opnieuw aan wordt gewerkt. Ik zou stoppen met ouderen in bejaardentehuizen stoppen waar ze niet de liefde krijgen maar t geld herinvesteren in gezinnen die t geld niet hebben voor aanbouw waardoor opa of oma nog bij de familie kunnen blijven wonen. Heel de familie verplichten hen verantwoordelijkheid te nemen door heel de familie te betrekken in contract waarbij elke zus, broer, neef nicht tante oom min een dag om de zoveel tijd zorg draagt ipv aan de overheid te laten waarbij je uiteindelijk de helft van je loon moet inleveren doordat zo veel ouderen bij elkaar worden gestopt waar ij er zo een 2 verzorgende op heel de pand rondlopen.

Het is geen zelfmoord. Zelfmoord is heel vaak een impulsieve daad terwijl euthanasie een weloverwogen keuze is waarbij er nog afscheid genomen kan worden van dierbaren.

Dit heeft niets te maken met economie en maffiabazen.

absor

absor

20-11-2023 om 10:27 Topicstarter

Saartjepoes schreef op 20-11-2023 om 03:08:

De regels voor mantelzorg op eigen terrein flink versoepelen zou een mooie stap zijn.

Verder zou ik voor mezelf willen kiezen wanneer ik eruit stap. Ik heb in de zorg zoveel gezien waarvan ik denk: dan hoeft het voor mij niet meer. Ik denk dat ik niet de enige daar in ben en ik denk dat het enorm veel geld kan besparen om niet koste wat t kost alles zolang mogelijk te blijven oplappen.

Euthanasie wetgeving in nl is al ontzettend goed geregeld en laagdrempelig .  Zelfs bij gestapelde ouderdomsklachten is euthanasie mogelijk.   Ik vind niet dat we euthanasie laagdrempeliger moeten maken want dit hoort gewoon getoetst te worden en ik zou het verschrikkelijk vinden als het daadwerkelijk mogelijk is dat mensen eruit willen stappen enkel om ‘ geen last te zijn voor de samenleving’. Dag mag nooit de reden worden.  

Ik denk in Nl zijn er ook al veel vooruitstrevender dan landen om ons heen in het kritisch behandelen van zieke mensen.  Er is doorgaans een ‘geen instuur naar ziekenhuis’-beleid van mensen die in het verpleeghuis wonen en mensen die vanuit thuissituatie in het ziekenhuis komen maar echt daarna naar huis wordt dit zelfs ook wel afgesproken.  
natuurlijk het kan allemaal scherper hoor maar verwacht hier niet echt een slag te kunnen maken in personeelsbesparing


een medicijn voor dementie vinden wel natuurlijk dat zou enorm veel gesloten afdelingen schelen

MiniJCW schreef op 20-11-2023 om 07:36:

[..]

Als het alleen om kosten gaat, is ongezond leven goedkoper voor de zorg dan gezond leven.

https://www.knmg.nl/actueel/columns/column/hogere-zorgpremie-bij-een-ongezonde-leefstijl


Eens. Vanuit kostenoogpunt heb je veel liever dat mensen als ze 67 zijn een hartinfarct krijgen of een ongeneeslijke kanker, dan dat ze 90 en dement worden. Dat laatste is peperduur, zowel vanwege de pensioenen als vanwege de verpleeghuiszorg.

Maar mensen blijven hameren op “het voorkomen van ziekte”. Alsof we met preventie zorgen dat mensen eeuwig gezond blijven en dan ineens zonder zorgkosten dood neervallen. 

Alleen zijn de kostenafwegingen nogal cynisch en strijdig met wat we “goed leven” vinden. 

Een deel van de oude mensen zou het fijn vinden een levenseindepil in huis te hebben voor als ze slechter worden. En je kunt er donder op zeggen dat een ander deel te lijden zal krijgen onder de druk van familie en de maatschappij:”nou pa, je moet het zelf weten, maar het wordt nu toch wel erg hè, je hóeft niet nog langer te blijven leven hè, en je weet dat wij in huis ook geen plek voor je hebben. En je weet dat er een andere optie is……”. 

Veel mensen stappen in de zorg, ook jonge mensen, en heel veel rennen er heel hard weer weg. 

Een aantal jaar geleden zijn heel veel mensen wegbezuinigd, die worden nu gevraagd om alsjeblieft weer terug te willen komen onder slechtere arbeidsvoorwaarden.

Kl*tenroosters, kl*tensalaris, inflexibiliteit van de werkgevers, maar wel eisen dat mensen 24/7 per direct beschikbaar zijn.

Wie zou willen werken van 7 tot 10 uur 's morgens en daarna van 18:30 tot 21:30 uur 's avonds? 
Full-time contracten zitten er vaak niet in.

Ik begrijp wel dat mensen niet (meer) in de zorg willen werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.