Media en cultuur
Chiquita
05-08-2026 om 10:13
Zonsverduistering 12 augustus as
Wie gaat er kijken? In Spanje of IJsland of thuis? Al voorbereid door aanschaf van eclipsbril of oude cd's opgeduikeld ![]()
Theofora
12-08-2026 om 21:52
Ik heb met de bewoners op het werk gekeken in een weiland waar ze naast wonen. Was een hele leuke manier om dit te beleven! Ik had er eigenlijk niet zoveel bijzonders van verwacht maar ik vond het onverwacht speciaal. Ik had vorige week al vier brilletjes gekocht en die waren keurig op vrijdag al bezorgd. Ik had een no stress zonsverduistering!
Wieder
12-08-2026 om 22:53
Ik was aan het werk en een collega van 20 kwam enthousiast binnen met een eclipsbril die zijn ouders bewaard hadden van de vorige keer (hoe georganiseerd ben je als je die bewaart én ook nog kunt vinden, respect!). Een andere collega, van dezelfde leeftijd, bracht fijntjes op dat we wel móesten gaan kijken want dit zou de laatste eclips zijn die ik mee ging maken. Tegen zoveel overtuigingskracht kon ik niet op, dus we hebben de laatste gasten vriendelijk de deur uitgewerkt, hebben de rest van de collega's opgetrommeld en hebben met z'n allen om de beurt door het 27 jaar oude brilletje zitten turen. Ik vond het net als vorige keer niet heel spannend, maar het was wel heel gezellig zo 😄.
Moosey
12-08-2026 om 23:06
Ik was met nog 40 mensen op sups op een grote waterplas, er waren brillen en een drankje en een hapje. Lekker liggen dobberen en de eclips goed kunnen zien. Ik vond t mooi, ook hoeveel kouder het werd, en schemerig. Niet superspectaculair maar wel leuk om meegemaakt te hebben.
Broodjebrie
13-08-2026 om 08:11
Wieder schreef op 12-08-2026 om 22:53:
Ik was aan het werk en een collega van 20 kwam enthousiast binnen met een eclipsbril die zijn ouders bewaard hadden van de vorige keer (hoe georganiseerd ben je als je die bewaart én ook nog kunt vinden, respect!). Een andere collega, van dezelfde leeftijd, bracht fijntjes op dat we wel móesten gaan kijken want dit zou de laatste eclips zijn die ik mee ging maken. Tegen zoveel overtuigingskracht kon ik niet op, dus we hebben de laatste gasten vriendelijk de deur uitgewerkt, hebben de rest van de collega's opgetrommeld en hebben met z'n allen om de beurt door het 27 jaar oude brilletje zitten turen. Ik vond het net als vorige keer niet heel spannend, maar het was wel heel gezellig zo 😄.
Haha geweldig!
Daglichtlamp
13-08-2026 om 08:25
Ik vond gister mijn brilletje uit de Kijk van mei 1987 terug.
Vf_Watervrouw
13-08-2026 om 08:45
Ik was aan het werk en een collega van 20 kwam enthousiast binnen met een eclipsbril die zijn ouders bewaard hadden van de vorige keer. Ik vond het net als vorige keer niet heel spannend, maar het was wel heel gezellig zo 😄.
Daglichtlamp schreef op 13-08-2026 om 08:25:
[..]
Ik vind waarschijnlijk binnenkort brilletje van 1999 terug 😁 Had er nu dus geen en ook geen vrij uitzicht over lage horizon.
Heb livestream van ESA/Estec gekeken drie plaatsen die om de beurt, soms twee tegelijk in beeld kwamen. Betere locaties dan Nederland dus dan denk je (niet voor het eerst sinds 1999) Ik Wil een keer een Eclipsreis maken.
Tijd zal het leren of ik dat een keer doe. Zou toch jammer zijn als je dan extra betaalt en het is ter plekke bewolkt 🥺
Wieder
13-08-2026 om 09:42
Daglichtlamp schreef op 13-08-2026 om 08:25:
[..]
Op het brilletje van mijn collega stond 11 augustus 1999. Die kun je op 12 augustus 2026 nog prima gebruiken 😎
wild-flower
13-08-2026 om 13:53
Ik vond het filmpje van de Spaans Olympisch skateboarder Danny León spectaculair.
Hij gebruikt de zonsverduistering als decor voor een spectaculaire trick.
Hij rijdt met skateboard over een ramp precies wanneer de eclips haar hoogtepunt bereikt.
Het resultaat zijn indrukwekkende beelden, waardoor het lijkt alsof hij dwars door het bijzondere natuurfenomeen skateboardt.