Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Zonsverduistering 12 augustus as

Wie gaat er kijken? In Spanje of IJsland of thuis? Al voorbereid door aanschaf van eclipsbril of oude cd's opgeduikeld

Lali schreef op 11-08-2026 om 21:44:

Onze eclipsbrillen, week geleden besteld, zijn er ook nog niet. Er werd nu door de leverancier aangeraden om de bestelling dan maar te weigeren. Want ik geloof niet dat ze morgenochtend nog komen.

Hier hetzelfde.  Bij de ANWB besteld.  Levering stond tot een uur geleden op vanavond.  En nu opeens 1 tot 2 dagen vertraging 

Ik ben zo blij dat ik van de radiotelescoop een eclipsbrilletje gehad heb en dat het zicht bij mijn vakantiehuisje perfect is*. Ik zit op een trede voor de deur van mijn huisje en een restje zon beschijnt me, beduidend koeler als een kwartier geleden. 

* En het vakantiehuisje een vergiet heeft!

Projectie met vergiet

IMG-20260812-WA0001.jpg

Mooi hoor, er is bijna niets van over, een sikkeltje! Ook de live uitzending van de verduistering in IJsland vond ik mooi!

Ik vond het mooi. Hoop ooit nog erns reis naar totaliteit te kunnen maken.was zo indrukwekkend. En niet gehypt. In 99 was het ook in t nieuws etc. Alleen toen geen socials zoals nu. prachtig. 

Mijn pakketje blijft verdwenen, máár een heel lieve vrouw van de straat om de hoek, die ik tot nog toe niet kende, had ons twee brilletjes gegeven ❤️. Ook met de kinderen nog een camera obscura en een schoenendoos vol punaisegaatjes geknutseld. En wij hebben een tuin en balkon op het westen met genoeg zicht, dus erg mazzel! De schaduw-maansikkeltjes van boomblaadjes vond ik ook erg mooi (in 1999 ook al). De kinderen waren ook erg enthousiast en jongste mocht later naar bed, dus dat vond hij sowieso al feest. Dus wij hebben er wel van genoten! 

En o ja, die vergiet-truc zou ik ook graag eens uitproberen, maar ons vergiet heeft dus langwerpige strepen als gaatjes en geen rondjes! Zo onhandig 😉.

Wij hadden geen brilletje maar hebben het een stukje gezien door een cd. Het was hier ontzettend druk, nog nooit zoveel mensen in mijn wijk en park op de been gezien. Dat vond ik eigenlijk leuker dan het hele gebeuren.

No

* niet door het gaatje van de cd maar door een ander stukje

MRI

MRI

12-08-2026 om 20:42

Haha de vorige keer ging mijn buurvrouw op een stoel staan ´om er dichter bij te zijn´. Ik heb er nog steeds lol om

op het terras in Scheveningen werden de eclips brillen gedeeld. En zo kon ook het personeel even kijken.
Was een leuke sfeer.
Wij kregen de brillen van onze terrasburen.

hier ook met buren gekeken, buurvrouw had een bril gekregen. Leuk om te zien. Kwamen steeds meer mensen bij staan. 

Wij waren op het strand in Frankrijk (zijn op vakantie) en hadden ook geen bril. Maar een meneer heeft ze met ons gedeeld (super lief!) en zo hebben we het toch nog kunnen zien
Mooi om te zien hoeveel mensen er op af kwamen ook..

onze brillen werden niet op tijd geleverd. 
Maar, wat een verrassing,  vrienden van onze zoon hadden 8 brillen. Ze kwamen hier allemaal eten,  ze hadden dus ook brillen voor ons. 2 minuten lopen van ons huis staan we in de landerijen.  Daar hadden we prachtig zicht waar we met ons achten hebben genoten.  We wilden eerst naar Noordpolderzijl maar ik ben blij dat we hier hebben gekeken. 

wij hebben op het strand gekeken was best leuk. Hadden gelukkig brillen. Nog even met iemand een minuutje geruild lieten 2 meiden door onze bril kijken en hebben wij even in hun projectie doos gekeken. 
Alleen nu staan we al meer dan  half uur bijna stil op de weg naar /van het strand. 
We hebben in 38 minuten pas 500 meter gereden. Dus duurt nog wel even voor we thuis zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.