Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Zonsverduistering 12 augustus as

Wie gaat er kijken? In Spanje of IJsland of thuis? Al voorbereid door aanschaf van eclipsbril of oude cd's opgeduikeld

Athan schreef op 05-08-2026 om 15:26:

Ik ben lid van een astronomievereniging. We komen sowieso elk jaar op 12 augustus samen, omdat die nacht de Perseïdenzwerm langskomt (de "nacht van de vallende sterren"). Dit jaar hebben we iets vroeger afgesproken, zodat we ook de zonsverduistering kunnen meepakken.
We hebben ergens midden in het boerenland tussen de akkers afgesproken, want je wilt voor die Perseïden geen lichtvervuiling hebben (en zo'n plek is nog lastig te vinden in de Randstad).

Dat wist ik niet van die storm, ik zit midden in een natuurgebied volgende week op een kale berg en daar kan je altijd al veel meer sterren zien, maar nu dus nóg een extra reden om lekker in de ligstoel te blijven liggen!

oh dat komt 3 weken te vroeg, anders was ik op vakantie geweest op IJsland. Jammer!

wij zijn toevallig in ijsland. Nou ja, vakantie naar ijsland gepland, zonder te weten dat de eclipse hier is als wij er ook zijn. Eclipsbrillen zijn mee. 
Blijkbaar wordt het gekkenhuis met ca 80.000 toeristen. Ze zijn hier wel goed georganiseerd met een website en kijklocaties etc.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.