Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Zonsverduistering 12 augustus as

Wie gaat er kijken? In Spanje of IJsland of thuis? Al voorbereid door aanschaf van eclipsbril of oude cd's opgeduikeld

Ik heb van de week eclipsbrilletjes besteld voor ons allemaal, waren gelukkig nog wel verkrijgbaar. En ben even aan het nadenken waar we het beste naartoe kunnen om te gaan kijken, ergens aan de hei in het noordwesten van onze stad denk ik. Vrienden van me hebben er speciaal hun vakantie omheen gebouwd en zijn ervoor naar noord-Spanje gereden (!), dat gaat mij te ver (en vind ik ook letterlijk veel te ver in een auto), maar ik hoop dat ze een mooie ervaring hebben. Zelf weet ik er verder weinig vanaf en vind het vooral ‘wel leuk’, dus als mensen hier nog tips of informatie hebben, graag!

De vorige keer heb ik vanuit mijn slaapkamerraam door een cd zitten turen. Ik was tamelijk underwhelmed. Ik denk dat het deze keer ook wel lukt zonder dat ik toezicht hou, dus nee, ik ga het niet perse bekijken 😬

De vorige keer was de (gedeeltelijke) zonsverduistering in mijn herinnering midden op de dag, kreeg je gewoon mee, hoefde je niets voor te doen.
Deze keer is het in de avond, is voor mijn gevoel een stuk minder spectaculair. Zou er zeker niet speciaal voor gaan rijden of mijn plannen aanpassen.

Ik heb eclips brilletjes besteld en kan vanuit ons balkon heel mooi de zonsverduistering zien als er geen bewolking is... 

In 2009 ben ik naar China gegaan voor de eclips, dat was echt heel bijzonder, maar deze duurde dan ook 6.5 minuten. De aankomende zonsverduistering is "maar" krap 2.5 minuut geloof ik, dus om daarvoor naar Spanje te reizen in het hoogseizoen zag ik niet zitten. Maar voor iedereen die wel gaat; ik hoop op heel mooi weer en een spectaculair uitzicht want het is echt een bijzonder natuurverschijnsel. 

Ik ga niet kijken want het boeit me eigenlijk niet. Waarschijnlijk vergeet ik het op die datum. 

De vorige keer (1999) was tijdens mijn rijexamen. Het was toen ook flink bewolkt, dus behalve dat het even iets minder licht werd, weinig van meegekregen. Ik denk dat we nu naar een strandje bij ons in de buurt gaan om te kijken.

Ik ben dan op vakantie in een bosrijke omgeving, dus ik heb geen idee of er wat zicht is op de verduistering 

Ik vond het de vorige keer zo tegenvallen dat ik het nu niet speciaal ga bekijken.

Ik werd er gisteren op gewezen door een collega dus nig even brilletjes besteld. Wij kijken gewoon op een grasveld in de buurt denk ik.

Ik ben lid van een astronomievereniging. We komen sowieso elk jaar op 12 augustus samen, omdat die nacht de Perseïdenzwerm langskomt (de "nacht van de vallende sterren"). Dit jaar hebben we iets vroeger afgesproken, zodat we ook de zonsverduistering kunnen meepakken.
We hebben ergens midden in het boerenland tussen de akkers afgesproken, want je wilt voor die Perseïden geen lichtvervuiling hebben (en zo'n plek is nog lastig te vinden in de Randstad).

Let ook op de schaduwen tijdens zijn zonsverduistering. De ronde lichtvlekjes van het licht dat door de bladeren heen schijnt, die krijgen dezelfde sikkelvorm als de zon dan heeft. 

Ik ga zeker kijken. Heb nog 2 eclipsbrillen liggen.
Het is voor ons land de grootste gedeeltelijke zonsverduistering sinds
11 augustus 1999 en de volgende vergelijkbare verduistering is pas in
2081. Dat maak ik niet meer mee, dus laatste kans dit 

ik heb voor ons allemaal een eclipse bril besteld en we zitten eraan te denken om die dag op het strand te gaan kijken. Wel gewoon in Nederland ga hier niet voor naar Spanje. 
alhoewel het zou me wel heel gaaf lijken om even naar IJsland te gaan, ha ha. 

Schemerlampje schreef op 05-08-2026 om 13:39:

De vorige keer (1999) was tijdens mijn rijexamen. Het was toen ook flink bewolkt, dus behalve dat het even iets minder licht werd, weinig van meegekregen. Ik denk dat we nu naar een strandje bij ons in de buurt gaan om te kijken.

Ik vond het toen tegenvallen. De bewolking werd wat donkerder en de vogels werden stil. Eclips brilletje zal ik nog wel hebben, ergens.... (De '100%strook' liep toen over Normandië geloof ik, dus 2026 zal vergelijkbare teleurstelling kunnen zijn)

Zal eventueel een cd op mijn neus zetten dat is sneller gevonden dan eclipsbril

In 1999 vanuit huis gekeken.  Wij waren 21 augustus 2017 in Amerika (Gallatin) om de volledige verduistering te zien. Was echt bijzonder. Wilden dit jaar naar Spanje, maar lukte niet om vrij te krijgen die weken, helaas. Dus dan maar vanuit huis kijken. We hebben eclipsbrillen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.