Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Zitten of staan bij een zitplaats bij een concert?

Naar aanleiding van deze post op Het Beste van Social Media, ben ik heel benieuwd hoe hier de meningen zijn.

Op hun eigen poll op instagram vind overigens het merendeel dat de hele tijd staan prima kan.

Peiling

Is het okee om de hele tijd te staan bij een zitplaats
103 stemmen
19%
41%
40%

Kersje schreef op 05-07-2023 om 14:53:

[..]

En daarom is het vrij normaal voor jou exact hetzelfde te doen (gaan staan)op zitplaatsen waar ook vaak mensen zitten die geen keus hebben in zitten/staan?

Als er voor mij toevallig een langer persoon zit (op een zitplaats dus), kan ik er nog altijd omheen kijken, behalve als deze besluit te gaan staan en de rest ook.

Best verdrietig en pijnlijk om te lezen hoeveel mensen in dit topic enkel aan hun eigen genot denken, zelfs roepen dat je dan (als minder-valide) maar moet thuisblijven en een dvd opzetten. 🥲

Inderdaad!  Onbeschoft om te zeggen dat die mensen dan maar thuis moeten blijven!

Ik ben 64 en ga graag naar concerten maar 4 uur lang staan kan ik echt al een paar jaar niet (meer). Dus koop ik een kaartje met zitplaats. Gelukkig nooit meegemaakt dat voor onze neus werd gedanst. Altijd alles goed kunnen zien.  

Al heeft de gemiddelde leeftijd van de optredende artiesten en hun publiek daar ook mee te maken.  Veel grijze koppies...

 Het zijn overigens echt niet alleen mensen met een beperking die niet lang kunnen staan.

Bij Coldplay zal het meevallen, vermoed ik.  Geen opzwepende dansmuziek en veel luisterliedjes.

Kersje schreef op 05-07-2023 om 14:53:

[..]

Best verdrietig en pijnlijk om te lezen hoeveel mensen in dit topic enkel aan hun eigen genot denken, zelfs roepen dat je dan (als minder-valide) maar moet thuisblijven en een dvd opzetten. 🥲

Mee eens, hoor. Soms mag een mens zich best even aanpassen aan de situatie. En als je geen staplekken meer kan boeken en daardoor een zitplek boekt, prima. Maar pas je dan aan. Je leeft niet alleen voor jezelf. 

Ik boek bewust zitconcerten. Ik ben gezond en kan prima staan, maar ik heb geen zin om een hele avond te staan. Als er mensen de hele avond voor mijn neus gaan staan, zou ik dat heel irritant vinden. In de praktijk maken we dit niet veel mee. Af en toe staan mensen, maar dat is een paar nummers, niet de hele avond. Het zal uitmaken naar welke concerten je gaat. 

Kersje schreef op 05-07-2023 om 14:53:

[..]

En daarom is het vrij normaal voor jou exact hetzelfde te doen (gaan staan)op zitplaatsen waar ook vaak mensen zitten die geen keus hebben in zitten/staan?

Als er voor mij toevallig een langer persoon zit (op een zitplaats dus), kan ik er nog altijd omheen kijken, behalve als deze besluit te gaan staan en de rest ook.

Best verdrietig en pijnlijk om te lezen hoeveel mensen in dit topic enkel aan hun eigen genot denken, zelfs roepen dat je dan (als minder-valide) maar moet thuisblijven en een dvd opzetten. 🥲

Te vaak wordt er, oa hier op het forum, geroepen dat je eerst iets zelf hebt moeten meemaken om iets te kunnen begrijpen. In dit geval vind ik dat zeker wel kloppend, omdat je als minder-valide automatisch al voor heel veel zaken wordt buiten-/uitgesloten in deze maatschappij. Zaken waar je als ‘gezond’ persoon niet eens bij stilstaat of geen voorstelling van kunt maken. Heel begrijpelijk natuurlijk, ook ik nam tot 4 jaar geleden, veel dingen als vanzelfsprekend, maar bepaalde uitspraken hier vind ik echt heel pijnlijk om te lezen.

Zou het daarom geen oplossing zijn om een deel van de zitplaatsen toe te wijzen aan mensen die beschikken over een European disability Card? 
Net zoals we nu al op sommige optredens (ik weet niet of het overal is), ruimte vooraan ter beschikking stellen van rolstoelgebruikers, etc. 
Zeker als een beperking niet zichtbaar is, is het nogal moeilijk om van anderen te verwachten dat ze hier direct rekening mee houden. 

Kersje schreef op 05-07-2023 om 14:53:

[..]

En daarom is het vrij normaal voor jou exact hetzelfde te doen (gaan staan)op zitplaatsen waar ook vaak mensen zitten die geen keus hebben in zitten/staan?

Als er voor mij toevallig een langer persoon zit (op een zitplaats dus), kan ik er nog altijd omheen kijken, behalve als deze besluit te gaan staan en de rest ook.

Best verdrietig en pijnlijk om te lezen hoeveel mensen in dit topic enkel aan hun eigen genot denken, zelfs roepen dat je dan (als minder-valide) maar moet thuisblijven en een dvd opzetten. 🥲

Te vaak wordt er, oa hier op het forum, geroepen dat je eerst iets zelf hebt moeten meemaken om iets te kunnen begrijpen. In dit geval vind ik dat zeker wel kloppend, omdat je als minder-valide automatisch al voor heel veel zaken wordt buiten-/uitgesloten in deze maatschappij. Zaken waar je als ‘gezond’ persoon niet eens bij stilstaat of geen voorstelling van kunt maken. Heel begrijpelijk natuurlijk, ook ik nam tot 4 jaar geleden, veel dingen als vanzelfsprekend, maar bepaalde uitspraken hier vind ik echt heel pijnlijk om te lezen.

Bizar om dit als reactie op mijn post te geven. Op de eerste plaats heb ik niet gezegd dat ik het normaal vind om pontificaal voor iemand te gaan staan zodat diegene niets ziet, en ten tweede zie ik het gros van de tijd dat ik bij een concert ben vrijwel niets. Hoezo, enkel aan mijn eigen genot denken?!?!

Moirmel schreef op 05-07-2023 om 20:30:

[..]

Zou het daarom geen oplossing zijn om een deel van de zitplaatsen toe te wijzen aan mensen die beschikken over een European disability Card?
Net zoals we nu al op sommige optredens (ik weet niet of het overal is), ruimte vooraan ter beschikking stellen van rolstoelgebruikers, etc.
Zeker als een beperking niet zichtbaar is, is het nogal moeilijk om van anderen te verwachten dat ze hier direct rekening mee houden.

Lang niet iedereen heeft zo’n kaart en bovendien wordt ie in Nederland niet (h)erkend (jij bent van België?)

Er komt einde dit jaar een kaart die wel in de hele EU geldig is. 

https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1139&langId=nl

SuzyQFive schreef op 05-07-2023 om 21:04:

[..]

Lang niet iedereen heeft zo’n kaart en bovendien wordt ie in Nederland niet (h)erkend (jij bent van België?)

Er komt einde dit jaar een kaart die wel in de hele EU geldig is.

https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1139&langId=nl

Bedankt, weer iets bijgeleerd. Dacht dat deze effectief in de hele EU al geldig was. 

Dit is serieus de reden waarom ik nooit naar een concert ga. Omdat ik bang ben dat m'n hele avond wordt verpest doordat ik de hele avond tegen iemands kont aan moet kijken op zitplaatsen. Daar heb in geen honderd euro voor over. 

Kun je als je toch perse wilt staan om te dansen niet naar het gangpad, of boven op de ring? 

PinkFlower schreef op 04-07-2023 om 23:11:

Een keer een nummertje ok maar je boekt een zitplek, blijf dan ook zitten. Bloed irritant dat je niks kan zien omdat degene voor je vindt dat ondanks het zitplekken zijn hij/zij/hen wel kan staan.

Met dochter bij k3, daar zijn alleen zitplekken, waren meerdere volwassenen, zonder kinderen, die de hele tijd gingen staan en dansen en dochter en een paar andere jonge kinderen konden niks zien.
Ik, en een ouder van een keer van de kinderen hebben er iets van gezegd.
Volgens deze mensen hadden onze kinderen gewoon pech, zij hadden het recht om te mogen dansen.
Ja doei dan boek als volwassene bij een k3 waarvan je weet dat er kleine kinderen komen lekker een plek op de laatste rij, heeft niemand er last van.
Ik heb ze na een paar keer aangeven dat ze konden kiezen: zitten zodat iedereen de show kan zien of ik riep de beveiliging erbij die 5 rijen verder was.
Ze gingen zitten,met veel gemok.

Ja bizar dit soort situaties. Fijn dat ze uiteindelijk toch maar gingen zitten... Ik heb zoiets ook een keer gezien,  zelf zaten wij wat verder naar achteren en konden er gelukkig gewoon overheen kijken, maar de kleintjes op de 1e rij hadden ineens een volwassen vrouw (wel met verstandelijke beperking) voor hun neus staan dansen bij alle populaire liedjes. Gelukkig kwam de beveiliging op een gegeven moment wel op een nette manier in actie, maar ik vond het echt ook zo sneu voor die kleintjes.

Poezie schreef op 05-07-2023 om 20:56:

[..]

Bizar om dit als reactie op mijn post te geven. Op de eerste plaats heb ik niet gezegd dat ik het normaal vind om pontificaal voor iemand te gaan staan zodat diegene niets ziet, en ten tweede zie ik het gros van de tijd dat ik bij een concert ben vrijwel niets. Hoezo, enkel aan mijn eigen genot denken?!?!

Als jij gewoon gaat staan op een zitplek, dan vind je het blijkbaar wel normaal om voor iemand te gaan staan zodat die gene niks ziet. Ten tweede, zie je gros van de tijd op een zitplek al zittend vrijwel niets als anderen ook zitten (oprechte vraag)? Want ik kan het altijd goed zien op een zitplek als de rest ook zit (maar ik ben wel lang)?

Boarn schreef op 05-07-2023 om 23:54:

Dit is serieus de reden waarom ik nooit naar een concert ga. Omdat ik bang ben dat m'n hele avond wordt verpest doordat ik de hele avond tegen iemands kont aan moet kijken op zitplaatsen. Daar heb in geen honderd euro voor over.

Kun je als je toch perse wilt staan om te dansen niet naar het gangpad, of boven op de ring?

Dat mag niet. Hoogstens mag je inderdaad helemaal achterin de ring achter de stoelen gaan staan, maar niet op de trappen in het gangpad. Maar goed, gelukkig hebben ze daar staplekken op de vloer voor uitgevonden.

Rockstar schreef op 06-07-2023 om 11:06:

[..]

Dat mag niet. Hoogstens mag je inderdaad helemaal achterin de ring achter de stoelen gaan staan, maar niet op de trappen in het gangpad. Maar goed, gelukkig hebben ze daar staplekken op de vloer voor uitgevonden.

Een keer heb ik (in het buitenland) mazzel gehad hiermee. Zitplek naast de trap en een zijstap doen werd toegestaan. Dus met een stuk of drie personen achter elkaar staan swingen terwijl alle anderen rustig konden zitten. Trap was breed genoeg om naast elkaar te staan, maar dan nog zou een Ziggo Dome hebben ingegrepen..

Een andere keer mazzel dat de rij achter mij twee meter hoger zat. De rest van mijn rij bleef wel zitten.

Bij formaatje Ziggo Dome kies ik nooit (meer) staplaatsen. En kijk ik in principe altijd of de mensen achter mij staan anders blijf ik zitten. Soort omgekeerd domino-effect hanteer ik dan 😁

Vf_Watervrouw schreef op 06-07-2023 om 11:29:

[..]

Een keer heb ik (in het buitenland) mazzel gehad hiermee. Zitplek naast de trap en een zijstap doen werd toegestaan. Dus met een stuk of drie personen achter elkaar staan swingen terwijl alle anderen rustig konden zitten. Trap was breed genoeg om naast elkaar te staan, maar dan nog zou een Ziggo Dome hebben ingegrepen..

Een andere keer mazzel dat de rij achter mij twee meter hoger zat. De rest van mijn rij bleef wel zitten.

Bij formaatje Ziggo Dome kies ik nooit (meer) staplaatsen. En kijk ik in principe altijd of de mensen achter mij staan anders blijf ik zitten. Soort omgekeerd domino-effect hanteer ik dan 😁

Haha, ja dit doe ik ook vaak. Als zij toch al telkens gaan staan voel ik me niet bezwaard om ook te gaan staan.

Ik zag zojuist twee filmpjes van Coldplay van gisteravond (wel jammer dat het niet lekker concertdonker is in Amsterdam trouwens) en iedereen stond op de zittribunes. Iemand al geweest naar Coldplay? 

Hier niet. Prima band, maar echt overpriced. Ik ga tegenwoordig liever naar wat kleinere bands, of festivals. 

Aviendha schreef op 16-07-2023 om 10:51:

Hier niet. Prima band, maar echt overpriced. Ik ga tegenwoordig liever naar wat kleinere bands, of festivals.

Zelfs die zijn best aan de prijs 😅. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.