Media en cultuur
Madamecannibale
18-09-2026 om 21:31
Wie wordt de nieuwe Sint?
Het is nog maar september, ik weet het. Maar ik ben toch zo benieuwd wie de Sint zal gaan spelen nu Stefan de Walle de handdoek in de ring gooit.
Daan Schuurmans is het in ieder geval niet: https://www.nu.nl/media/6410210/daan-schuurmans-ontkracht-sinterklaas-geruchten-weet-wie-het-wel-gaat-doen.html
Wie denken jullie dat het wordt? Of van wie hoop je dat die de rol op zich neemt?
Chiquita
25-09-2026 om 13:33
Herfstappeltaart schreef op 25-09-2026 om 09:56:
[..]
Als een kind dit soort dingen gaat opmerken is de tijd van geloven in de Sint gewoon voorbij. Ik vind ook dat je het niet te lang in stand moet willen houden.
nee hoor, ten eerste is dat aan ouders. En ten tweede vind ik het geweldig om kritische vragen van hem te horen en te beantwoorden: hoe kan dat paard op het dak komen (ze hebben zelf aantal paarden), hoe komt piet binnen, hoe weet hij wanneer ik bij oma logeer.
Poezenmeisje
25-09-2026 om 13:56
Ik zie het als een rite, waarbij een kind GROOT is als het het Geheim van Sinterklaas kent en dit Geheim geheim moet houden voor de 'kleintjes'.
Joszy
25-09-2026 om 13:57
Chiquita schreef op 25-09-2026 om 13:33:
[..]
nee hoor, ten eerste is dat aan ouders. En ten tweede vind ik het geweldig om kritische vragen van hem te horen en te beantwoorden: hoe kan dat paard op het dak komen (ze hebben zelf aantal paarden), hoe komt piet binnen, hoe weet hij wanneer ik bij oma logeer.
Beantwoord jij die vragen dan? Of laat je het hem verzinnen?
Chiquita
25-09-2026 om 14:23
Joszy schreef op 25-09-2026 om 13:57:
[..]
Beantwoord jij die vragen dan? Of laat je het hem verzinnen?
ik laat hem idd zelf bedenken hoe iets kan of niet en wat een oplossing zou kunnen zijn
Auwereel
25-09-2026 om 14:39
Mijn broer (13 jaar ouder dan ik) heeft me als 4-jarige verteld hoe de vork in de steel zat. Ik geloofde hem meteen, want als mijn moeder zei, hoor je die voeten van Piet en paard op het dak, dacht ik, Echt? Ik hoor niks! En de pakjes die door de schoorsteen kunnen, hoe komt dat pakje dan vóór de kachel terecht? Dat klopt toch niet? Dus wat mijn broer zei, klopte veel beter. Ik kreeg wel op het hart gedrukt dat ik niks tegen andere kinderen mocht zeggen. Ik vond het wel zielig voor die andere kinderen die bang waren voor Sinterklaas, voor niks.
Fast forward, toen ik kinderen kreeg, legde ik uit dat grote mensen zich ook verkleden kunnen en dat net zo leuk vinden als kinderen en dat je ook niet hoeft te roepen dat het niet bestaat, dat doe je ook niet als je naar een toneelvoorstelling gaat.
Dochter snapte dat, maar zoon was zeker tot een jaar of 6-7 helemaal gelovig rond 5 december. Dat kon bij hem gewoon naast elkaar bestaan, Sinterklaas die echt bestaat en verklede mensen. Dus die snapte weer niet waarom je dat dat niet tegen andere kinderen zou mogen vertellen.
Herfstappeltaart
25-09-2026 om 15:03
Kampeerder schreef op 25-09-2026 om 13:32:
[..]
Misschien ook wel door dat Sinterklaasjournaal. De magie van Sint is weer voor mij wel een beetje af door het Sinterklaasjournaal. Kinderen hebben zelf een verklaring voor de dingen die ze zien, maar vaak klopt dat dan weer niet met het Sinterklaasjournaal en dat maakt het allemaal te ingewikkeld.
Nou helemaal dit. Ik vind het Sinterklaasgebeuren volledig uit de hand gelopen. De magie van vroeger is er af. Het wordt uitgemolken.
Meesje
25-09-2026 om 16:06
Herfstappeltaart schreef op 25-09-2026 om 15:03:
[..]
Nou helemaal dit. Ik vind het Sinterklaasgebeuren volledig uit de hand gelopen. De magie van vroeger is er af. Het wordt uitgemolken.
Eens. Ik vind het ook veel minder magisch. En juist door dat Sinterklaas journaal wordt zichtbaar dat het allemaal eigenlijk niet kan. Het levert imo juist vragen op
MiniJCW
25-09-2026 om 16:13
Meesje schreef op 25-09-2026 om 16:06:
[..]
Eens. Ik vind het ook veel minder magisch. En juist door dat Sinterklaas journaal wordt zichtbaar dat het allemaal eigenlijk niet kan. Het levert imo juist vragen op
Daarom staan er massaal kinderen bij alle intochten, doen kinderen op school mee met Sinterklaas en worden in heel veel huishoudens Sinterklaas gevierd. Naar mijn idee vinden kinderen het nog steeds hartstikke leuk. En daar gaat het toch om? Het gaat er toch niet om of wij het nog magisch vinden?
Herfstappeltaart
25-09-2026 om 16:17
MiniJCW schreef op 25-09-2026 om 16:13:
[..]
Daarom staan er massaal kinderen bij alle intochten, doen kinderen op school mee met Sinterklaas en worden in heel veel huishoudens Sinterklaas gevierd. Naar mijn idee vinden kinderen het nog steeds hartstikke leuk. En daar gaat het toch om? Het gaat er toch niet om of wij het nog magisch vinden?
Ik weet niet of kinderen het allemaal zo leuk vinden. Mijn kleinkinderen waren op den duur bij het Sinterklaasjournaal afgehaakt. Het lijkt meer voor volwassenen gemaakt dan voor de kinderen.
Kampeerder
25-09-2026 om 16:53
MiniJCW schreef op 25-09-2026 om 16:13:
[..]
Die kinderen gaan niet alleen, meestal initiëren de ouders dat.
Ik had een vijfjarige voor wie het allemaal veel te spannend werd. Vroeger kon je als ouders bepalen wat je kind er van meekreeg. Kon je het als ouders zo spannend maken als je kind aankon.
Bij het Sinterklaasjournaal zijn ook afleveringen voor scholen, een pakket voor op school etc. Als de school van je kind meedoet moet je als ouders ook wel mee. Ook als je weet dat het te spannend is. De school hier verderop heeft het Sinterklaasjournaal om deze reden verbannen uit de school. Hoop blije ouders tegenover evenzoveel teleurgestelde ouders.
Kampeerder
25-09-2026 om 16:56
Herfstappeltaart schreef op 25-09-2026 om 16:17:
[..]
Ik weet niet of kinderen het allemaal zo leuk vinden. Mijn kleinkinderen waren op den duur bij het Sinterklaasjournaal afgehaakt. Het lijkt meer voor volwassenen gemaakt dan voor de kinderen.
Vind ik ook. Kinderen snappen het pas echt als ze niet meer geloven.
Poezenmeisje
25-09-2026 om 17:14
Ik (1971) begrijp dat "kalender voor schoentje zetten gedoe" niet.
Waarom zo vaak "iets" in de schoen?
Bij de één elke dag, bij de ander alleen woensdag en/of zaterdag?
Bij een vriendin zag ik dat haar zoontje er zelfs niet meer naar omkeek.
Ik stond vlak voor bedtijd op 4 december met mijn klompje + wortel + stro voor de brievenbus te zingen en de volgende dag lagen er cadeautjes.
Op school knutselden we iets sinterklazigs en dat was alle drukte totdat Sint-vader-van-Paul op school kwam.
Een stuk minder opgefokt.
Kampeerder
25-09-2026 om 17:24
Poezenmeisje schreef op 25-09-2026 om 17:14:
Ik (1971) begrijp dat "kalender voor schoentje zetten gedoe" niet.
Waarom zo vaak "iets" in de schoen?
Bij de één elke dag, bij de ander alleen woensdag en/of zaterdag?
Bij een vriendin zag ik dat haar zoontje er zelfs niet meer naar omkeek.
Ik stond vlak voor bedtijd op 4 december met mijn klompje + wortel + stro voor de brievenbus te zingen en de volgende dag lagen er cadeautjes.
Op school knutselden we iets sinterklazigs en dat was alle drukte totdat Sint-vader-van-Paul op school kwam.
Een stuk minder opgefokt.
Nou dit hé, dat stomme journal begint al een week voordat de Sint aankomt, en dat wordt dan alleen een week lang aangekondigd. Wat betekent dat dit jaar kinderen al vanaf ongeveer 1 november in de ban van Sint zijn. Hij komt 14 november aan, dus 7 november begint het journaal.
Ooit bij mijn kind op school hingen er 2 november al Sint-dingetjes in de klas. Zo jammer.
Poezenmeisje
25-09-2026 om 17:28
Gelukkig was hier Sinterklaas niet eerder in beeld dan 12 november omdat er uitgebreid aan Sintmaarten op 11 november gewerkt wordt.
Ik meen dat de stoomboot ook pas na 11 november mag binnen varen?
Ik weet niet of het nog zo is, maar de gemeente Assen wilde geen Kerstman zien vóór 6 december.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/102328/kerstman-moet-wachten-tot-sinterklaas-weg-is-uit-assen
Zeespiegel
25-09-2026 om 17:58
Poezenmeisje schreef op 25-09-2026 om 17:28:
Gelukkig was hier Sinterklaas niet eerder in beeld dan 12 november omdat er uitgebreid aan Sintmaarten op 11 november gewerkt wordt.
Ik meen dat de stoomboot ook pas na 11 november mag binnen varen?
Ik weet niet of het nog zo is, maar de gemeente Assen wilde geen Kerstman zien vóór 6 december.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/102328/kerstman-moet-wachten-tot-sinterklaas-weg-is-uit-assen
En terecht.