Media en cultuur
Madamecannibale
18-09-2026 om 21:31
Wie wordt de nieuwe Sint?
Het is nog maar september, ik weet het. Maar ik ben toch zo benieuwd wie de Sint zal gaan spelen nu Stefan de Walle de handdoek in de ring gooit.
Daan Schuurmans is het in ieder geval niet: https://www.nu.nl/media/6410210/daan-schuurmans-ontkracht-sinterklaas-geruchten-weet-wie-het-wel-gaat-doen.html
Wie denken jullie dat het wordt? Of van wie hoop je dat die de rol op zich neemt?
Meesje
20-09-2026 om 11:31
Auwereel schreef op 20-09-2026 om 10:54:
[..]
Ik zie mijn zoontje nog in de prinsessenjurk van zijn zus rondlopen, opgemaakt door zijn zus. Zus vond het leuk zich stoer te verkleden als mannelijke superheld. Joiw kind kiest alleen verkleedkleren die bij de sekse past?
Dat jouw kleuter zich graag verkleed als prinses of superheld heeft hier toch helemaal niks mee te maken? Sinterklaas is immers niet verkleed. Sinterklaas ís gewoon Sinterklaas. Sinterklaas is ook geen positie waarop men solliciteert en die vrouwen net zo goed of beter kunnen. Sinterklaas is een heeeele oude man. Maar al die tijd al dezelfde man.
Wij weten natuurlijk dat iemand die rol speelt. En niet altijd de zelfde persoon. Wij weten dat er mss gesolliciteerd is en dan het om een verkleede man gaat. Maar voor kinderen is Sinterklaas gewoon Sinterklaas. Die oude man op een boot die schoenen vult en cadeautjes brengt. Laten we dat vooral zo houden.
(en ja, mijn dochter houdt van dino's, glitters, auto's, unicorns en superhelden. Ze kan alles worden en roze is gewoon een kleur. En opa en Sinterklaas zijn mannen)
Damoontje
20-09-2026 om 12:32
Vind ik ook.
Met de Pieten kun je varieren. Roetvegen, kleurtjes, man/vrouw of er tussenin.... maar geen vrouw als Sinterklaas.
Vf_Watervrouw
20-09-2026 om 12:40
in de brugklas kwam bij ons een sinterklaziena maar die deed uiteraard geen Sinterklaasjournaal ofzo.
Nooit te oud om een blik op de intocht of het Sinterklaasjournaal te werpen dus zal het tzt wel zien. Hoop dat er een kundige sollicitatiecommissie is geweest.
Zeespiegel
20-09-2026 om 12:42
Meesje schreef op 20-09-2026 om 11:31:
[..]
Dat jouw kleuter zich graag verkleed als prinses of superheld heeft hier toch helemaal niks mee te maken? Sinterklaas is immers niet verkleed. Sinterklaas ís gewoon Sinterklaas. Sinterklaas is ook geen positie waarop men solliciteert en die vrouwen net zo goed of beter kunnen. Sinterklaas is een heeeele oude man. Maar al die tijd al dezelfde man.
Wij weten natuurlijk dat iemand die rol speelt. En niet altijd de zelfde persoon. Wij weten dat er mss gesolliciteerd is en dan het om een verkleede man gaat. Maar voor kinderen is Sinterklaas gewoon Sinterklaas. Die oude man op een boot die schoenen vult en cadeautjes brengt. Laten we dat vooral zo houden.
(en ja, mijn dochter houdt van dino's, glitters, auto's, unicorns en superhelden. Ze kan alles worden en roze is gewoon een kleur. En opa en Sinterklaas zijn mannen)
Precies dat ja.
Damoontje
21-09-2026 om 10:54
Hoe lang gaan ze ons nog in spanning houden eigenlijk? Alles lekt altijd uit... waarom dit niet?
Joszy
24-09-2026 om 20:09
ik las nog het gerucht Ramsey Nasr. Die heeft het ook alweer ontkend (zijn management dan) maar toch. Zou ik ook geen gekke keuze vinden
Caroline80
24-09-2026 om 21:14
absor schreef op 21-09-2026 om 10:53:
Ik hoop ontzettend toch Daan Schuurmans!
Ja ik ook.
Vind dat het een lange niet jonge acteur moet zijn.
Caroline80
24-09-2026 om 21:19
En wat nu als de huidige hoofdpiet Niels van der Laan Sinterklaas wordt? Ik vind hem wel geschikt. Dan kan het verhaal tijdens het Sinterklaasjournaal zijn dat de pieten kunnen solliciteren om hoofdpiet te worden.
Auwereel
24-09-2026 om 21:24
Meesje schreef op 20-09-2026 om 11:31:
[..]
Ik reageerde op een reactie die zei dat een kind niks snapt als mannen zich als vrouwen verkleden en vice versa.
Chiquita
24-09-2026 om 21:25
Caroline80 schreef op 24-09-2026 om 21:19:
En wat nu als de huidige hoofdpiet Niels van der Laan Sinterklaas wordt? Ik vind hem wel geschikt. Dan kan het verhaal tijdens het Sinterklaasjournaal zijn dat de pieten kunnen solliciteren om hoofdpiet te worden.
hoop van niet. Kleinzoon van 7 zag/hoorde hele tijd geleden stukje 'dit was het nieuws'. Hij hoorde Niels praten, keek op en zei: hé oma, dat is hoofdpiet
Joszy
24-09-2026 om 21:36
Chiquita schreef op 24-09-2026 om 21:25:
[..]
hoop van niet. Kleinzoon van 7 zag/hoorde hele tijd geleden stukje 'dit was het nieuws'. Hij hoorde Niels praten, keek op en zei: hé oma, dat is hoofdpiet
Dat is ook wel zo ongeveer de leeftijd om van je geloof in sinterklaas af te vallen toch?
Herfstappeltaart
25-09-2026 om 09:56
Chiquita schreef op 24-09-2026 om 21:25:
[..]
Als een kind dit soort dingen gaat opmerken is de tijd van geloven in de Sint gewoon voorbij. Ik vind ook dat je het niet te lang in stand moet willen houden.
kenfan
25-09-2026 om 13:28
Herfstappeltaart schreef op 25-09-2026 om 09:56:
[..]
Als een kind dit soort dingen gaat opmerken is de tijd van geloven in de Sint gewoon voorbij. Ik vind ook dat je het niet te lang in stand moet willen houden.
Ook niet te vroeg. Ik had als zesjarige ook gezien dat de Sint die bij de buurtsuper zat dezelfde ring had als onze overbuurman. Ik was ontgoocheld toen mijn moeder me plompverloren onthulde hoe het echt zat de avond voordat deze Sint ons gezin zou bezoeken.
Ik heb mijn kinderen nooit actief van hun geloof afgeholpen. Ook niet zelf kletsverhalen meer opgehangen. Mijn ervaring is dat veel twijfelaartjes zelf wel verklaringen vinden voor wat ze opvalt.
Ik vind dat altijd een beetje tegenstrijdig. Alles wordt uit de kast gehaald met het Sinterklaasjournaal zodat kinderen een week of 3 helemaal hyper zijn, en dan op een gegeven moment beslissen we als volwassenen dat het mooi is geweest.
Kampeerder
25-09-2026 om 13:32
kenfan schreef op 25-09-2026 om 13:28:
[..]
Ook niet te vroeg. Ik had als zesjarige ook gezien dat de Sint die bij de buurtsuper zat dezelfde ring had als onze overbuurman. Ik was ontgoocheld toen mijn moeder me plompverloren onthulde hoe het echt zat de avond voordat deze Sint ons gezin zou bezoeken.
Ik heb mijn kinderen nooit actief van hun geloof afgeholpen. Ook niet zelf kletsverhalen meer opgehangen. Mijn ervaring is dat veel twijfelaartjes zelf wel verklaringen vinden voor wat ze opvalt.
Ik vind dat altijd een beetje tegenstrijdig. Alles wordt uit de kast gehaald met het Sinterklaasjournaal zodat kinderen een week of 3 helemaal hyper zijn, en dan op een gegeven moment beslissen we als volwassenen dat het mooi is geweest.
Misschien ook wel door dat Sinterklaasjournaal. De magie van Sint is weer voor mij wel een beetje af door het Sinterklaasjournaal. Kinderen hebben zelf een verklaring voor de dingen die ze zien, maar vaak klopt dat dan weer niet met het Sinterklaasjournaal en dat maakt het allemaal te ingewikkeld.