Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Welke film blijft jou altijd bij?

Voor mij: 

"Lieve Celine" met Esmée van Kampen. Met name het stukje met de sporttas...

Leuk topic
ET en Back to the future. In back to the future dat moment dat Marty op straat loopt en hij ziet hoe zijn woonplaats eruit ziet in de jaren 50 ipv de jaren 80

Jesus Christ Superstar. In mijn tienerjaren ben ik daar drie keer naartoe geweest in de bios. Ik was er helemaal weg van. Vooral door de muziek en dans denk ik.

De Abba Film; was als 10 jarige een enorme Fan. Heb die Film wel 30 keer gezien.

Christiane F in 1981 
Ook de muziek!

American Histoy X. Vreselijk. Had ik nooit willen zien.

Never ending story, die vond ik als kind zo gaaf. Keek ik altijd als we bij een bepaalde oom en tante waren met meerdere neefjes en nichtjes

Dirty Dancing is de laatste film die ik in 1989 in de bioscoop heb ‘gezien’.
Daarna al die jaren niet omdat ik te slechtziend was.
Mamma Mia Here we go again uit 2018 had audiodescriptie en toen ben ik voor het eerst met man en/of kinderen naar de bioscoop geweest.

We hadden een datum in de laatste week van de vakantie geprikt en 4 tickets geboekt. Het was tot de dag ervoor stralend weer dus we verwachtten weinig bezoekers. Die dag regende het de hele dag pijpenstelen en was de voorstelling uitverkocht. We kwamen zo ongeveer als laatste de zaal in om naar onze plaatsen midden in de zaal te gaan. Ik (we) hebben genoten.

you’ve got mail vinden man en ik een heerlijke film vooral als zijn zoontje weer F - O - X zegt.

The Towering Inferno (1974). Ik zag die als kind en de spanning is me altijd bijgebleven.
House of Wax (1953). Deze zag ik in m'n vroege tienerjaren, één van de eerste echte horrorfilms die ik zag.
Soilent Green (1973). Deze kijken we iedere 2, 3 jaar opnieuw. Eng om te zien hoe dichtbij we komen hedentendage.

Ik kan niet kiezen

A room with a view
Romantisch maar schitterend gefilmd daarna wilde ik naar Italië en landelijk Engeland. 

The piano
Ik vond de muziek zo mooi en de film intrigerend

First Knight.
Sean Connery als King Arthur en Richard Gere als Lancelot. Heb de film wel 10 met gezien inmiddels. 

Roos57 schreef op 24-07-2026 om 07:38:

Christiane F in 1981
Ook de muziek!

Die zou ik zooooo graag willen zien!

Nel
Daar kwam ik echt helemaal stil de bioscoop uit, hoe dingen zo vreselijk kunnen worden als iedereen zich er mee gaat bemoeien. 

Unruly
Film over eiland Sprogø in Denemarken waar zwangere tienermeisjes of ongehuwde zwangere jonge vrouwen hun kind moesten afstaan en vervolgens een heropvoeding kregen. 

Out of Africa. 
In de bioscoop gezien, zo indrukwekkend mooi die beelden van de natuur. 

Dances with Wolves. 
Inmiddels op tv ook al wel twintig keer gezien. 

Dirty Dancing….de muziek, de dans, de romantiek.
De start van mijn voorliefde voor dans, heb zelf op hoog niveau gedanst.

Never Ending Story, ook boek tig keer gelezen, boek is nog beter dan de film.

Hatshi, de hond die jaar na jaar op zijn overleden baas wacht. Kippenvel krijg ik alweer. Ben een enorme hondenliefhebber en dit raakt me enorm.

Dangerous Minds, de docente die les geeft aan jongeren in een achterstandswijk.

Gorilla’s in the mist, vrouw bestudeert apen door met ze te leven.

ET. Als jong meisje bij mijn tante gekeken. Ik was geen tv gewend en vond het een doodenge film. Ik heb hem daarna nooit meer gezien, vind het nog steeds eng 🤣

Paris, Texas (1984) met Nastassja Kinski.

Benvenuta (1983) met Fanny Ardant. Naar een boek van Suzanne Lilar (La confession anonyme).

Scenario, acteerwerk, cinematografie, regie, sfeer, psychologie en karakters - alles geweldig. Vreselijk indrukwekkend en intrigerend !

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.