Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Welke (auto)biografie is de moeite van het lezen waard?

De topic-titel zegt het al: welke (auto)biografie las jij graag en waarom? Interesseerde het onderwerp (bv. bepaalde sport, auteurs, muziekgenre, etc.) of de persoon zelf je al voordat je dat boek las?

Maerlants wereld - door Frits van oostrom.

Het gaat over een Nederlandse auteur uit de middeleeuwen.
Er is niet veel bekend over hem, dus Van Oostrom gaat niet vertellen welk werk zijn vader deed en hoeveel broers hij had, maar hij vertelt bijvoorbeeld dat van Maerlant vrij jong in het klooster kwam, en dat dat vaak een oplossing was om een onwettig kind van een edelman een redelijke carrière te bieden.

Hij vertelt dus wel veel over de maatschappij in die tijd, en dat vind ik interessanter.

Jezus van nazareth, door Paul Verhoeven.

Onze grote filmregisseur blijkt vroeger op school Grieks te hebben geleerd, dus hij kan het Nieuwe testament in de oorspronkelijk taal lezen.

Dat maakt hem nog geen expert in geschiedenis, maar hij slaagt erin een geloofwaardig verhaal neer te zetten.

Hij legt bijvoorbeeld uit dat het onzin is dat Jezus van plan was zich te offeren
Als Jezus zich wilde opofferen, had hij zich gewoon bij de eerste beste Romeinse soldaat kunnen aangeven, en had hij niet hoeven wachten tot Judas hem had verraden.

Hij schrijft vlotter dan ik hier.

Ook door Frits van Oostrom: Nobel streven.

Over ridder Jan van Brederode, die aan lagerwal raakt en daarom maar een klooster invlucht.

En dan uiteindelijk maar free-lancer wordt (letterlijk, dus "vrije lansier")...

A Different Kind of Power door Jacinda Ardern, heel boeiend om te zien hoe ze de uitdaging om premier te zijn aanging.

Hier kan je er meer over lezen:

https://www.libelle.nl/levensverhalen/premier-van-nieuw-zeeland-jacinda-arden-44-ik-wilde-laten-zien-dat-het-kon-jonge-moeder-en-premier-zijn~b4b2e45c/

(Hoe zou het nou toch komen dat ik zo geïnteresseerd ben in Nieuw Zeeland? )

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.