Media en cultuur
Fiorah
24-09-2026 om 20:21
Welke (auto)biografie is de moeite van het lezen waard?
De topic-titel zegt het al: welke (auto)biografie las jij graag en waarom? Interesseerde het onderwerp (bv. bepaalde sport, auteurs, muziekgenre, etc.) of de persoon zelf je al voordat je dat boek las?
Aviendha
24-09-2026 om 22:02
Biografie Etty Hillesum van Judith Koelemeijer - de holocaust en dan met name de persoonlijke verhalen is een interessegebied van mij
Gerard Heineken van Annejet van der Zijl - geen persoonlijke interesse maar boeken van deze schrijfster zijn doorgaans aanraders (deze ook)
Beterlaat2021!
25-09-2026 om 07:34
ANNA over Annie M.G. Schmidt, door Annejet van der Zijl.
OPEN autobiografie van André Agassi
Beide boeken gelezen uit nieuwsgierigheid.
BlairW
25-09-2026 om 08:33
Is het echt een autobiografie? Weet ik niet, maar vermakelijk vind ik het boek wel 😁
https://www.bruna.nl/boeken/dokter-pol-9789044354829
madee
25-09-2026 om 08:38
Heel interessante personen met boeiend levensverhaal en goed geschreven (allemaal autobiografieën):
Reserve - prins Harry
Becoming - Michelle Obama
Friends, lovers en het Grote, Verschrikkelijke Ding - Matthew Perry
Waar ik maar niet ‘in’ kon komen was My Love Story van Tina Turner, vanwege het heen en weer hoppen tussen de tijd (ik ben al heel snel gestopt met lezen) - Edit: “van de hak op de tak” -
Waar ik me nog niet toe kan zetten is Karin Bloemen, dat lijkt me best heftig.
Lizzyliz
25-09-2026 om 08:59
Arielle Veerman - De langste adem. Ze schrijft over haar huwelijk met Joost Zwagerman (waarin ze drie kinderen kregen) en over hun scheiding na 16 jaar. Heel indrukwekkend, vond ik. Joost was absoluut geen makkelijke man. Ik was benieuwd naar zijn levenswandel, omdat ik best wel schrok toen ik hoorde dat hij was overleden (suïcide). Hij leek op tv altijd zo’n erudiete, gepassioneerde en vriendelijke man, dus ik vroeg me af hoe hij ertoe gekomen was om zichzelf het leven te benemen.
Moosey
25-09-2026 om 09:05
Die van Annie MG Schmidt vond ik ook heel mooi/leuk om te lezen, net als die van Carmiggelt. De autobiografie van Marten Toonder (of is het toch een biografie?) vond ik heel mooi.
Ik heb er nog wel meer gelezen maar dit vond ik blijkbaar wel de mooiste, de rest weet ik niet zo goed meer.
Luttjetrut
25-09-2026 om 09:14
Lady in Waiting van Anne Glennconner. Zij was hofdame en vriendin van Princess Margareth en bruidsmeisje bij de bruiloft van Elizabeth II. Haar man kocht ooit het eiland Mustique, wat toen nog helemaal niks was, en bouwde daar een soort vakantieoord wat populair was onder de royals.
En de biografie van Princess Diana. Die is natuurlijk al wat ouder, maar ik herinner me nog de ophef van toen het uit kwam, ook al was ik nog echt heel jong.
MRI
25-09-2026 om 11:45
Lizzyliz schreef op 25-09-2026 om 08:59:
Arielle Veerman - De langste adem. Ze schrijft over haar huwelijk met Joost Zwagerman (waarin ze drie kinderen kregen) en over hun scheiding na 16 jaar. Heel indrukwekkend, vond ik. Joost was absoluut geen makkelijke man. Ik was benieuwd naar zijn levenswandel, omdat ik best wel schrok toen ik hoorde dat hij was overleden (suïcide). Hij leek op tv altijd zo’n erudiete, gepassioneerde en vriendelijke man, dus ik vroeg me af hoe hij ertoe gekomen was om zichzelf het leven te benemen.
Ja dat vond ik ook een heel goed boek. Verrassend goed geschreven ook en daar heeft ze imho veel te weinig credits voor gehad. De vrouw heeft echt geleden onder zijn contrast
Grindelwald
25-09-2026 om 12:26
Zeven brieven van Tina de Bruin.
Mama huilt harder van Leslie Keijzer
Broodjebrie
25-09-2026 om 15:46
zeven brieven van tina de bruin inderdaad.
Niets is wat het lijkt van fred van leer.
Brachiosaurus
25-09-2026 om 15:52
Ik heb welgeteld 1 biografie gelezen en die vond ik erg leuk, van Roald Dahl, boy heet ie geloof ik.
Fiorah
25-09-2026 om 17:49
Brachiosaurus schreef op 25-09-2026 om 15:52:
Ik heb welgeteld 1 biografie gelezen en die vond ik erg leuk, van Roald Dahl, boy heet ie geloof ik.
Die heb ik ook gelezen, maar dan een combi: Boy & Solo. En die vond ik ook echt leuk!
Er staan interessante boeken tussen. Het trekt me niet allemaal. Over het algemeen vind ik boeken over heftige ervaringen moeilijk om te lezen, zoals Ruinerwold. Ik heb wel die van Sabine gelezen, die door Dutroux was ontvoerd. En boeken van BNers trekken mee meestal niet, maar misschien mis ik wel veel.
Ik heb wel Ademloos van Kim Moelands gelezen over Taaislijmziekte, dat is al wel erg lang geleden maar vond ik wel goed. En wat van die boeken over wielrenners.
Fiorah
25-09-2026 om 17:50
BlairW schreef op 25-09-2026 om 08:33:
Is het echt een autobiografie? Weet ik niet, maar vermakelijk vind ik het boek wel 😁
https://www.bruna.nl/boeken/dokter-pol-9789044354829
Oh dit ziet er wel leuk uit!