Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Wat doe jij om terug kunnen vinden waar je bent in een boek?

Peiling

Wat doe jij om terug kunnen vinden waar je was in een boek?
70 stemmen
57%
21%
6%
16%

Tuinfluiter schreef op 06-06-2025 om 19:45:

Ik gebruik een boeklegger, ansichtkaart, kerstkaart, verjaardagskaart, theezakje of reclame kaart.

… spaarkaarten van de AH, stukje van de krant, bonnetje van de bieb. Dit dus. 

Ik heb heel lang een magnetische boekenlegger van Victor Vasarely gebruikt. Na mijn verhuizing twee jaar geleden niet meer. Morgen toch eens zoeken waar die gebleven is. Was een erg mooie. Waar je al niet aan denkt door het forum.

Zet ze meestal open en rechtop tegen de stoelpoot. Dus soms staan er wel 3 boeken tegen verschillende stoelen. soms een stukje papier, maar als ik dat niet doe kan ik ook wel terugvinden waar ik was.

Oei, ik lees meestal op mijn kobo, maar ik zie wel dat ik een van de weinigen ben die als voorkeur heeft fysieke boeken op de kop open neer te leggen. Ter verdediging: ik lees snel. Bij geleende boeken doe ik het niet hoor, daar is een restdraadje haakgaren favoriet. 

Boekenlegger.  Ik heb er tientallen. Meestal krijg ik er 1 bij aankoop van een boek.

Citroengraag schreef op 06-06-2025 om 20:48:

Oei, ik lees meestal op mijn kobo, maar ik zie wel dat ik een van de weinigen ben die als voorkeur heeft fysieke boeken op de kop open neer te leggen. Ter verdediging: ik lees snel. Bij geleende boeken doe ik het niet hoor, daar is een restdraadje haakgaren favoriet.

Bij je eigen boeken maakt het toch niet uit? Ik ken iemand die de ruggen van paperbacks 'breekt' voor het lezen, die vindt dat fijn. Dus even helemaal ombuigen zodat de buitenkant niet zo stijf meer is. 

'Iets' ertussen maar meestal gewoon een hoekje vouwen. 

Schoondochter schreef op 06-06-2025 om 21:06:

[..]

Bij je eigen boeken maakt het toch niet uit? Ik ken iemand die de ruggen van paperbacks 'breekt' voor het lezen, die vindt dat fijn. Dus even helemaal ombuigen zodat de buitenkant niet zo stijf meer is.

O ja, dit doe ik ook! 

Ik gebruik soort van touwtjes, van die ophang lustjes die in t-shirts zitten. DIe knip ik er altijd uit, want dat gebruik ik niet en sindsdien gebruik ik ze als boekenlegger.

Auwereel schreef op 06-06-2025 om 20:15:

[..]

Ook zonder wifi weer mijn ereader waar ik gebleven ben. Wifi zet ik uit, anders wil-ie updaten als ik nog wat bladzijden wil lezen voor het slapen gaan.

Ook als je op een ander device gelezen hebt?

Ik lees meestal op mijn e-reader, maar als ik een papieren boek lees, dan vouw ik een heel klein hoekje op de pagina om.

Rug breken zou ik nooit doen eigenlijk, de binding van het boek gaat dan veel makkelijker kapot, en de boeken die ik op papier lees zijn juist de boeken die ik speciaal vind en graag wil bewaren.

Ambra schreef op 06-06-2025 om 21:38:

[..]

Ook als je op een ander device gelezen hebt?

Dat doe ik niet 

Auwereel schreef op 06-06-2025 om 21:51:

[..]

Dat doe ik niet

Daar zit het verschil. Toen ik alleen op de e reader las, zat ik ook altijd op de goede pagina. Nu lees ik soms ook op de Kobo app op mijn telefoon en dan synchroniseert mijn e reader dus niet omdat die thuis ligt en ik bv buitenshuis lees op de telefoon. Geen probleem verder, ik hou van zoeken waar ik was

Ambra schreef op 06-06-2025 om 22:06:

[..]

Daar zit het verschil. Toen ik alleen op de e reader las, zat ik ook altijd op de goede pagina. Nu lees ik soms ook op de Kobo app op mijn telefoon en dan synchroniseert mijn e reader dus niet omdat die thuis ligt en ik bv buitenshuis lees op de telefoon. Geen probleem verder, ik hou van zoeken waar ik was

Veeeeel te kleine lettertjes, dan blijf ik swipen en scrollen als ik op mijn mobiel als ik daarop zou willen lezen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.