Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Tv programma Je huis op orde

wie kijkt er ook? “Viktor Brand en zijn dreamteam helpen gezinnen met het opruimen van hun huis. Alle spullen halen ze uit huis en sorteren ze in een grote loods. Het gezin krijgt de opdracht om afscheid te nemen van een groot deel van hun spullen.”


Ik ga nu terugkijken toevallig. Ben benieuwd. Lijkt me wel confronterend op deze manier!

laatst via YouTube een aflevering gekeken van een Brits programma met hoarders, daar kwam een psycholoog etc aan te pas en proces besloeg meerdere weken (of zelfs maanden) 
Vond dat een respectvolle en constructieve manier om het probleem aan te pakken.  Ben de naam kwijt maar het was vrij schokkend hoe die huizen eruit zagen. 
Ben benieuwd in hoeverre dat voor dit programma ook geldt. 

Hobbelster schreef op 16-10-2021 om 23:23:

laatst via YouTube een aflevering gekeken van een Brits programma met hoarders, daar kwam een psycholoog etc aan te pas en proces besloeg meerdere weken (of zelfs maanden)
Vond dat een respectvolle en constructieve manier om het probleem aan te pakken. Ben de naam kwijt maar het was vrij schokkend hoe die huizen eruit zagen.
Ben benieuwd in hoeverre dat voor dit programma ook geldt.

Zoiets is ook op discovery/ng/ Tlc geweest: Dat programma zat heel strak in elkaar en was echt serieuze hulp.

Dat is hier toch net anders (tenminste wat je ziet dan) ik vind het minder goede begeleiding en je ziet minder van het proces. Dat vind ik jammer.

Maar ik geef het een kans

O dat wil ik graag gaan kijken! Goeie tip van jou. Morgen kijk ik de gemiste uitzending terug want ik vraag me altijd af wat je dan allemaal weg kunt doen? Ik kan echt geen vuilniszakken vol wegdoen. Dus ik ga graag eens kijken wat mensen zoal hebben aan spullen omdat ik me er geen voorstelling van kan maken. 

GroenTuintje

GroenTuintje

17-10-2021 om 00:47 Topicstarter

Ik vond het opruimproces ook te weinig in beeld komen. Wel een leuk concept dit programma, met die hal. Al heb ik dit eerder gezien in een documentaire (overal spullen). Dat is ook een echte aanrader om terug te kijken. https://www.filmfestival.nl/film/overal-spullen

en hier terug te zien:


https://youtu.be/wdYf_x5PZE0

Hobbelster schreef op 16-10-2021 om 23:23:

laatst via YouTube een aflevering gekeken van een Brits programma met hoarders, daar kwam een psycholoog etc aan te pas en proces besloeg meerdere weken (of zelfs maanden)
Vond dat een respectvolle en constructieve manier om het probleem aan te pakken. Ben de naam kwijt maar het was vrij schokkend hoe die huizen eruit zagen.
Ben benieuwd in hoeverre dat voor dit programma ook geldt.

Ik dacht iets als extreme hoarders. Ik heb het ook gezien, vond het heel interessant om naar te kijken. 

Hobbelster schreef op 16-10-2021 om 23:23:

laatst via YouTube een aflevering gekeken van een Brits programma met hoarders, daar kwam een psycholoog etc aan te pas en proces besloeg meerdere weken (of zelfs maanden)
Vond dat een respectvolle en constructieve manier om het probleem aan te pakken. Ben de naam kwijt maar het was vrij schokkend hoe die huizen eruit zagen.
Ben benieuwd in hoeverre dat voor dit programma ook geldt.

Maar wat jij noemt gaat echt over hoarders, dit programma niet. Gewone gezinnen die een rommelig huis hebben en het overzicht kwijt zijn, daar zijn er genoeg van. Kom zelf ook uit zo'n gezin 

Dit is helemaal niet schokkkend en een psycholoog lijkt me dan ook wat overdreven. 

GroenTuintje schreef op 17-10-2021 om 00:47:

Ik vond het opruimproces ook te weinig in beeld komen. Wel een leuk concept dit programma, met die hal. Al heb ik dit eerder gezien in een documentaire (overal spullen). Dat is ook een echte aanrader om terug te kijken. https://www.filmfestival.nl/film/overal-spullen

en hier terug te zien:


https://youtu.be/wdYf_x5PZE0

Het opmerkelijkste in die film vond ik nog dat stel wat in de loods de spullen kwam beoordelen en hoe ze uiterst aarzelend reageerden op de vraag of ze dachten dat ze vrienden zouden kunnen zijn met de eigenaren van de spullen.

Ik had geen idee, op grond van hun uiterlijk, waarom zij dachten dat ze verschillend waren.

GroenTuintje

GroenTuintje

17-10-2021 om 10:43 Topicstarter

rionyriony schreef op 17-10-2021 om 09:55:

[..]

Het opmerkelijkste in die film vond ik nog dat stel wat in de loods de spullen kwam beoordelen en hoe ze uiterst aarzelend reageerden op de vraag of ze dachten dat ze vrienden zouden kunnen zijn met de eigenaren van de spullen.

Ik had geen idee, op grond van hun uiterlijk, waarom zij dachten dat ze verschillend waren.

Ja klopt ik vond de docu leuk in elkaar gezet.

Ik dacht de hele tijd bij alle aangedragen en gerealiseerde oplossingen: 'dat is jouw systeem maar waar zijn de bewoners is het wel hun systeem.' 
Ik werd bij het zien al gek van die waszakken, die labeltjes en dat ze van 3 buro's er maar 1 maakten begreep ik ook niet. Dat creabea niet handig is op de eettafel als je die niet opruimt dat snap ik dan weer wel. 

Ik wil wel eens over een half jaar zien of ze de niet door henzelf bedachte oplossingen wel gebruiken. In eerste instantie zou ik ook zeggen wat handig maar het past niet en dan gebruik je het toch niet.

GroenTuintje schreef op 17-10-2021 om 10:43:

[..]

Ja klopt ik vond de docu leuk in elkaar gezet.

Zeker; veel moeite gedaan, originele gedachtengang en goed onder woorden gebracht met een leuk stemgeluid.

GroenTuintje schreef op 17-10-2021 om 00:47:

Ik vond het opruimproces ook te weinig in beeld komen. Wel een leuk concept dit programma, met die hal. Al heb ik dit eerder gezien in een documentaire (overal spullen). Dat is ook een echte aanrader om terug te kijken. https://www.filmfestival.nl/film/overal-spullen

en hier terug te zien:


https://youtu.be/wdYf_x5PZE0

Wat een leuk documentaire! Inderdaad ook interessant om te zien wat voor oordelen mensen over iemand hebben op basis van spullen. En hoe ze ernaast zitten, het slaat nergens op.

Ps: en al 10 jaar oud, maar nog net zo actueel...

Sophia_!

Sophia_!

17-10-2021 om 14:24

Ik wil 'm nog terugkijken, wie weet zie ik handige tips voor mijn eigen huis. Ik heb wel hoarder-neigingen 

Sophia_! schreef op 17-10-2021 om 14:24:

Ik wil 'm nog terugkijken, wie weet zie ik handige tips voor mijn eigen huis. Ik heb wel hoarder-neigingen

Het is niet echt een opruimvoorbeeld, meer een confrontatie met de hoeveelheid spullen die ze hebben. 

Dan kun je beter op Netflix 'get organized' kijken.

Sophia_!

Sophia_!

17-10-2021 om 16:30

Ysenda schreef op 17-10-2021 om 15:27:

[..]

Het is niet echt een opruimvoorbeeld, meer een confrontatie met de hoeveelheid spullen die ze hebben.

Dan kun je beter op Netflix 'get organized' kijken.

Dat zal ik eens gaan doen 👍

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.