Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Tijdschrift met positief nieuws

een hele tijd geleden, misschien wel 20 jaar, heb ik aan abonnement gehad op een tijdschrift dat zich richtte op positief nieuws. Het was niet heel zweverig of new age ofzo, maar koos een andere insteek dan veel media. Het was geen vrouwentijdschrift. Geen idee meer hoe het heette en of het nog bestaat.
Weet iemand over welk tijdschrift ik het heb?


The Optimist?

Rose85 schreef op 04-08-2021 om 15:09:

The Optimist?

Moest ik ook aan denken, heette voorheen Ode.

Wollstonecraft

Wollstonecraft

04-08-2021 om 15:15 Topicstarter

ja! Ode, dat was het. 
Wist niet dat die naam veranderd was. Dank jullie!

Sorry, een pesterijtje: zou het een sprookjesboek kunnen geweest zijn?

(ni kwaad worden he)

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

04-08-2021 om 16:53

letterkoekje schreef op 04-08-2021 om 16:47:

Sorry, een pesterijtje: zou het een sprookjesboek kunnen geweest zijn?

(ni kwaad worden he)

Beetje flauw. Er gebeuren echt nog wel heel veel positieve dingen. Dat lijkt niet zo als je naar het journaal kijkt, maar als iets geen aandacht krijgt weten mensen er ook niets van. Daarom zijn dit soort bronnen als TO bedoelt nou juist zo fijn. 

Wollstonecraft

Wollstonecraft

04-08-2021 om 16:58 Topicstarter

Nera schreef op 04-08-2021 om 16:53:

[..]

Beetje flauw. Er gebeuren echt nog wel heel veel positieve dingen. Dat lijkt niet zo als je naar het journaal kijkt, maar als iets geen aandacht krijgt weten mensen er ook niets van. Daarom zijn dit soort bronnen als TO bedoelt nou juist zo fijn.

Precies, veel media is gefocussed op nare dingen of wat niet goed is. Een ander geluid is fijn.

Mag er niet meer gelachen worden? Ik heb nog gezegd dat het een grapje was.

Ik heb nergens gezegd dat er geen positieve dingen gebeuren, maar jammer genoeg zijn ze in de minderheid.
Als je het journaal bekijkt, moeten ze het over algemene dingen hebben, het nieuws kan moeilijk op antenne komen met de opener:
Charel heeft zijn gebuur geholpen met erwten te plukken en Julia heeft de boodschappen voor haar nicht gedaan omdat die moeilijk te been is.
Dat zijn inderdaad positieve dingen maar niet tv-nieuws waardig.

Maar goed, dan weten we het. Terug naar de orde van de dag!

letterkoekje schreef op 04-08-2021 om 17:24:

Mag er niet meer gelachen worden? Ik heb nog gezegd dat het een grapje was.

(…)

👍 Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd 

letterkoekje schreef op 04-08-2021 om 17:24:

Mag er niet meer gelachen worden? Ik heb nog gezegd dat het een grapje was.

Ik heb nergens gezegd dat er geen positieve dingen gebeuren, maar jammer genoeg zijn ze in de minderheid.
Als je het journaal bekijkt, moeten ze het over algemene dingen hebben, het nieuws kan moeilijk op antenne komen met de opener:
Charel heeft zijn gebuur geholpen met erwten te plukken en Julia heeft de boodschappen voor haar nicht gedaan omdat die moeilijk te been is.
Dat zijn inderdaad positieve dingen maar niet tv-nieuws waardig.

Maar goed, dan weten we het. Terug naar de orde van de dag!

Dit klopt dus niet, dit is wat de media jou laten geloven. Slecht nieuws/sensatie scoort nou eenmaal beter. Maar het is écht niet zo dat er  amper nieuwswaardige positieve gebeurtenissen zijn. Die jazz radiozender, volgens mij Sublime FM, heeft er ook een rubriek mee. 

Je moet niet verder kijken dan de forums all over the world: waarover gaan de meeste berichten? Stukgelopen relaties, bedrog, kinderen met leerachterstand of karakteriële stoornissen, mensen met (zware) gezondheidsproblemen, werk tegen de zin uitvoeren, leidinggevenden die machtsmisbruik doen, ..., ... Ik ga het allemaal niet opnoemen want net als ik, kunnen jullie ook lezen. 

Ik zeg niet dat de media slecht nieuws niet graag dik uitsmeren, maar er moet toch een basis zijn om te kunnen smeren. Of beweren jullie dat de verhalen over Megan Markle allemaal verzonnen zijn, dat Peter de Vries nu ergens lachend op een eiland vakantie zit te houden en dat de aanklacht van Simone Biles eigenlijk een aanloop is om de bestseller over alles wat er in de sport goed loopt, te promoten?

Als er bijvb in België op enkele dagen 30.000.000 euro is opgehaald door het Rode Kruis voor de slachtoffers van de watersnood, maar dat vrijwilligers uit het ganse land ter plaatse werkloos met hun vingers staan draaien omdat de organisatie zo mank loop als ze groot is, dat moet onder goed nieuws geklasseerd worden?

Ik ga hier geen polemiek starten of nieuws echt is of niet, het ging over een magazine waarvan de titel al gevonden is.
Maar (ik hoop dat ik dat recht heb) ik blijf bij mijn standpunt dat de wereld zo rot is als een mispel.

 

Wollstonecraft

Wollstonecraft

04-08-2021 om 19:19 Topicstarter

letterkoekje schreef op 04-08-2021 om 19:16:

Je moet niet verder kijken dan de forums all over the world: waarover gaan de meeste berichten? Stukgelopen relaties, bedrog, kinderen met leerachterstand of karakteriële stoornissen, mensen met (zware) gezondheidsproblemen, werk tegen de zin uitvoeren, leidinggevenden die machtsmisbruik doen, ..., ... Ik ga het allemaal niet opnoemen want net als ik, kunnen jullie ook lezen.

Ik zeg niet dat de media slecht nieuws niet graag dik uitsmeren, maar er moet toch een basis zijn om te kunnen smeren. Of beweren jullie dat de verhalen over Megan Markle allemaal verzonnen zijn, dat Peter de Vries nu ergens lachend op een eiland vakantie zit te houden en dat de aanklacht van Simone Biles eigenlijk een aanloop is om de bestseller over alles wat er in de sport goed loopt, te promoten?

Als er bijvb in België op enkele dagen 30.000.000 euro is opgehaald door het Rode Kruis voor de slachtoffers van de watersnood, maar dat vrijwilligers uit het ganse land werkloos met hun vingers staan draaien omdat de organisatie zo mank loop als ze groot is.

Ik ga hier geen polemiek starten of nieuws echt is of niet, het ging over een magazine waarvan de titel al gevonden is.
Maar (ik hoop dat ik dat recht heb) ik blijf bij mijn standpunt dat de wereld zo rot is als een mispel.

Waarvan akte. Pfffff.

Wollstonecraft

Wollstonecraft

04-08-2021 om 19:21 Topicstarter

Aviendha schreef op 04-08-2021 om 18:44:

[..]

Dit klopt dus niet, dit is wat de media jou laten geloven. Slecht nieuws/sensatie scoort nou eenmaal beter. Maar het is écht niet zo dat er amper nieuwswaardige positieve gebeurtenissen zijn. Die jazz radiozender, volgens mij Sublime FM, heeft er ook een rubriek mee.

Dat is zeker waar. En ook in de politiek gebeuren goede dingen. Ode (en nu de optimist) gaan niet alleen over pietje die iets aardigs doet voor zijn buurvrouw. 

Juist omdat de media scoort met veel slecht nieuws is tegenwicht goed.

Dan hou je vast ook van websites als https://www.hetkanwel.nl/

letterkoekje schreef op 04-08-2021 om 19:16:

Je moet niet verder kijken dan de forums all over the world: waarover gaan de meeste berichten? Stukgelopen relaties, bedrog, kinderen met leerachterstand of karakteriële stoornissen, mensen met (zware) gezondheidsproblemen, werk tegen de zin uitvoeren, leidinggevenden die machtsmisbruik doen, ..., ... Ik ga het allemaal niet opnoemen want net als ik, kunnen jullie ook lezen.

Ik zeg niet dat de media slecht nieuws niet graag dik uitsmeren, maar er moet toch een basis zijn om te kunnen smeren. Of beweren jullie dat de verhalen over Megan Markle allemaal verzonnen zijn, dat Peter de Vries nu ergens lachend op een eiland vakantie zit te houden en dat de aanklacht van Simone Biles eigenlijk een aanloop is om de bestseller over alles wat er in de sport goed loopt, te promoten?

Als er bijvb in België op enkele dagen 30.000.000 euro is opgehaald door het Rode Kruis voor de slachtoffers van de watersnood, maar dat vrijwilligers uit het ganse land ter plaatse werkloos met hun vingers staan draaien omdat de organisatie zo mank loop als ze groot is, dat moet onder goed nieuws geklasseerd worden?

Ik ga hier geen polemiek starten of nieuws echt is of niet, het ging over een magazine waarvan de titel al gevonden is.
Maar (ik hoop dat ik dat recht heb) ik blijf bij mijn standpunt dat de wereld zo rot is als een mispel.

Dit stukje staat zo vol drogredeneringen dat ik er maar niet inhoudelijk op in ga.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.